Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Vi hade en trehjulig cargobike med navväxlar innan. Utan el. Ville ha elassistans varje dag och hatade navväxlarna.

Bytte till Bullit med riktiga växlar, planen var att elkonvertera med ett mittmotorkit men jag känner inte längre att det behövs. Vi har en rejäl backe på väg till förskolan. Ca 40 höjdmeter på 500 meter, beroende på hur man tacklar den.

Jag är otroligt sugen på att skaffa en lastcykel, men behöver lite råd. På hemvägen har jag en backe på ca 1,5 km med i genomsnitt 6% lutning, dvs 90 höjdmeter. De eldrivna är fruktansvärt dyra, men å andra sidan har man ingen nytta av hojen om man inte orkar använda den.. Hur hade ni tänkt?

Hur ser möjligheterna ut att köpa en klassisk hoj med utanpåliggande växlar först och sedan vid behov elkonvertera? XT ser ut att ha betydligt lägre utväxlning än deore-varianten. Om man konverterar - är man bara hänvisad till tveksamma eftermarknads-kit då?

Om du med lastcykel menar just en Bullit eller motsvarande tvåhjulig lastcykel tror jag att du kan klara dig bra utan el. Om du landar i en trehjulig hoj med låda i fram skulle jag starkt rekommendera el, med den konstruktionen går det inte att stå och trycka på i backarna.

Nä. Trehjuling går jag inte igång på ?
Viktigast kanske är den krassa funktionaliteten, men man ska inte underskatta magkänslan (även kallat ”gå igång på-kvoten”). En cykel som får dig att känna dig oövervinnerlig kommer du att använda så mycket hellre och så mycket mer än en aldrig så praktisk hunk of junk som får dig att känna dig som din gamla träslöjdslärare från mellanstadiet.

(Klart grabben ska ha en Bullitt!)

Jag slog till och är nöjd. Det blir riktigt långt med thule-vagnen och har man veckohandningen med sig så är man glad att den är lågt utväxlad.
IMG_20211202_161137.jpg

Stiligt :) Vad blev det för växlar och utväxling? Hur fungerade det med leveranstid?
Jag köpte den omonterad precis innan Corona av Bullit South i Lund, och då var det inga leveransproblem :)
Det sitter xt22 på den (Shimano Deore XT crank with 38 / 28 teeth chainrings / 11-42 teeth cassette) som verkar blivit ersatt hos L.vs.H. med XT12.

Senast ändrad:
Kör också med kärra ibland och det blir ett rejält långt ekipage som väcker munterhet på stan :-)

Ungar fram och last i kärran brukar det bli.

Ett tips i vintertid till alla fellow Bulliteers att ta det vackert med greppet på framhjulet. De gånger som jag har vurpat med min har det varit pga släpp på framhjulet och utan last. En gång slätt däck på blöta löv, andra gången dubbat på slätt betonggolv i P-hus.

Fuskat med bil, så du har alltså kört bil när du kunde ha kört Bullitt? Inte bra…

Känns lite taskigt mot de minsta barnen att åka cykel i 25 minuter i -7 innan de kommer till förskolan och ska vara ute till lunch. Har inget vindskydd för dem i cykeln.

Har en ide om hur jag kan göra ett superenkel och funktionell vindruta/regnskydd, borde rita lite och få lite feedback av er.

Känns lite taskigt mot de minsta barnen att åka cykel i 25 minuter i -7 innan de kommer till förskolan och ska vara ute till lunch. Har inget vindskydd för dem i cykeln.

Har en ide om hur jag kan göra ett superenkel och funktionell vindruta/regnskydd, borde rita lite och få lite feedback av er.
Spännande, hit me!

KP Cyclery har ju skapat en relativt enkel variant till sin Nighthawk (förövrigt en ytterst läcker Bullitt-utmanare från Estland/Danmark). Den kanske kan ge inspiration :)

Skärmavbild 2021-12-03 kl. 13.19.21.png

OK, jag är antagligen inget vidare på skissandet, men here goes:

Jag har ju en Rad3-låda och min ide funkar nog på de flesta lådor. Tänk en "vanlig" låda med ett tyglock som man kan rulla upp från bakkant så att barnen kan sticka upp.

Strax framför "tygrullen" som blir, på lådans sidor, behövs två små hållare. En platta med ett rör - det måste finnas något lämpligt t.ex. för båtkapell.

I dessa ska det sitta böjbara rör, typ tältpinnar eller något annat ännu mer flexibelt.

En enkel bit kapellfönster med tygband runtom, banden på sidorna är dubbla så att böjpara rören kan träs in. I bakkant/överkant tygband med tryckknappar som kan snäppas fast där locket annar snäpps fast på lådans bakkant.

Skulle bara väga några hundra gram och lätt kunna tas av och rullas ihop när det inte behövs!

Funderar mest på vilka hållare och rör som skulle fungera. Rören behöver vara ganska flexibla. Ev behövs även ett rör i överkant/bakkant på fönstret också för att hålla isär det hela. Går ju att utveckla med fönster på sidorna och bak också om man vill vara avancerad men det tror jag inte att jag vill.

Scanned_20211203-1325.gif

KP Cyclery har ju skapat en relativt enkel variant till sin Nighthawk (förövrigt en ytterst läcker Bullitt-utmanare från Estland/Danmark). Den kanske kan ge inspiration :)

Min ide är inte fullt så robust. Rad3-lådan är rätt transformerbar med löstagbara sidor osv också, då är det trevligt att inte skruva fast något i den.

Det finns ritningar till snarlika lådor om någon vill bygga själv!

Mitt regn/snö/vindskydd väntar ännu på sitt canvastak, men väldigt enkel och ful ram av planhyvlade lister monterade i sidosargerna och förbundna med ett par längsgående remsor 7 mm plywood och på tvären rundstavar. Fram- och sidorutor i akrylplast. Taket är tänkt att fästas med kardborreband runt främre rundstaven och någon sorts knapp/ögla runt den bakre. Tänkte också sy in några gamla tältpinnar på tvären så att det inte hänger ner sig…

Bilagor

• 4C8B7920-A21D-4922-B80C-A58E85C1ADF8.jpeg
    4C8B7920-A21D-4922-B80C-A58E85C1ADF8.jpeg
    832.3 KB · Besök: 161
Mitt regn/snö/vindskydd väntar ännu på sitt canvastak, men väldigt enkel och ful ram av planhyvlade lister monterade i sidosargerna och förbundna med ett par längsgående remsor 7 mm plywood och på tvären rundstavar. Fram- och sidorutor i akrylplast. Taket är tänkt att fästas med kardborreband runt främre rundstaven och någon sorts knapp/ögla runt den bakre. Tänkte också sy in några gamla tältpinnar på tvären så att det inte hänger ner sig…

Blir det inte läskiga skärvor om akrylplasten skulle spricka?

Själv har jag funderat på att bara dra över ett sånt där plastöverdrag som man har till en ligg/sittvagn.
Eller typ nått sånt här:
north-13.5-roadster-_-raincover-2108_1.jpeg

Hittade bara denna bild på geometrin vilken ser ut att vara för den gamla ramen men samtidigt är stack och reach inte av samma betydelse då styret inte sitter på gaffelröret.

bullit-cargo-bike-dimensions1.jpg

Hmm varför har det då inte samma betydelse?
Utifrån din skiss och min gamla avdankade gymnasiematte får jag fram stack på 638mm och reach på endast 294 mm. Kan det stämma? Mindre aggressivt än vad jag hade gissat..?

Reachen verkar vara 10 cm fel jämfört med måtten på min ram - den är snarare runt 42 cm (och stack beror ju på om man räknar med hylsan/easy up eller inte)

En längre/kortare styrstam påverkar inte viktfördelningen på samma sätt eftersom framhjulet (ändå) är en meter längre fram och styrningen sköts genom en arm med varierbar utväxling och inte direkt av styrutslag.

Hmm.. Nån som kan hjälpa till med matten? Uppenbarligen räknar jag fel.!

Edit: nämenvänta. Jag har ju gjort en tankevurpa när jag räknade. Då får jag reachen till 418 mm istället.
Det lät väl rimligare?

Behövde lite plats i verkstaden så gjorde ett litet upphängnings-system.

2 balkar, några Lager och ett kedjedrag (vänster bak i bilden)

Nu kan man släppa kedjan utan att allt rasar i backen, och är lätt nog att barn och svagare familjemedlemmar utan problem kan sänka och hissa. Man slipper också stå under cykeln när man hissar.

Lite pill att få till det men blev bra.

Bilagor

• PXL_20220209_141918141.jpg
    PXL_20220209_141918141.jpg
    628.5 KB · Besök: 186
Återkallelse på en av delarna som sitter på styrarmen.

Från Larry vs Harrys Instagram:

All that glitters is not gold and at the tail end of the pandemic we received, despite our stringent test processes some inconsistent alu material in our steering arm linkage. This means if you purchased a Bullitt between August 21’ and now or you replaced your Bullitt steerer arm you could have
received a potentially faulty steering linkage.
STOP riding your Bullitt now, head to the Safety Recall notice in the bio and on our site and if you are affected, contact your local dealer. If you purchased your Bullitt prior to this August '21 date (and did not have your steering linkage replaced after that), then keep on pedallin'........

Senast ändrad:
Hej

Har funderingar på en Bullitt EP8 med XT Di2 växlar.
Har elektriska växlar på min racer och mtb, är supernöjd med dom.
Men, vad jag förstår så är Di2 kopplade till EP8 batteriet!?!
Så om någon snor batteriet eller batteriet är tomt har man en 60.000kr cykel som kan man inte växla med längre…
Frågan är om man kan ha ett Di2 batteri också till växeln via an junction box som back up?

Är det någon som har svart bälte i Di2 och EP8?

Ny väska! Från Dyed in the Wool https://dyedinthewool.eu/products/cargo-bag . Körde med en Fahrer Bowl förut men tröttnade på att det inte var något skydd när det regnade eller snöade. Enkel att plocka av och på också om det ska lastas några större grejor.

Visa bilaga 543411
Älskar utseendet! Hur gör du när du parkerar hojen? Lyfter du med väskan in på jobbet eller i matbutiken?
Jag hade gärna haft en väska till hojen men börjar alltid klura på hur jag ska göra när jag parkerar cykeln.

Älskar utseendet! Hur gör du när du parkerar hojen? Lyfter du med väskan in på jobbet eller i matbutiken?
Jag hade gärna haft en väska till hojen men börjar alltid klura på hur jag ska göra när jag parkerar cykeln.

Den här låter jag sitta på hela tiden och så har jag egna påsar med mig till matbutiken tex.

Jag har en annan setup där jag kör https://www.fahrer-berlin.de/en/bullitt-bar-bag-holder-for-bullitt/a-2127 + en https://www.ortlieb.com/usa_en/back-roller-urban+F5508 funkar bra när man inte ska handla tokmycket eller bara ha ombyte till jobbet eller liknande.

Hallon! Jag går lite i tankarna att ersätta mina två cykla på stan-hojjar med en Bullitt samt sälja bilen. Skulle bli en rejäl städning i garderoben. Men jag har lite frågor...

@jomper Du som innehar en korrekt och ståtlig längd. Om jag fattar så är Bullitt i bara en size. Funkar det bra för dig? Gissar att anledningen till den otroligt flacka sadelrörsvinkeln gör att sittställningen snabbt blir mer utsträckt när man höjer sadeln?

Sen.. man har ju lite cykelprylar liggande, nån som har hittat en lista på alla dimensioner?
* Gissar på 20"-hjul fram? 110mm?
* Är det 29"-hjul bak och 135mm eller är det nån form av TA?

Sen är den elassisterade helt stört dyr ju så den kommer inte bli aktuell. Plus att jag vill nog helst orka cykla för egen kraft. Men.... om man sen skulle få för sig att efteråt bygga om till el så verkar det finnas tre alternativ.
* På framhjulet vilket ju verkar sådär på Bullitten eftersom den ju verkar ha sådär framhjulsfäste
* Påhäng på vevpartiet, verkar bra men sliter väl kedja och kassett så det står härliga till (Bafang M615 tex)
* Elmotor i baknavet. Har inte dykt så djupt där men det verkar ju bra.
Funkar ombyggnadskit ok eller är inbyggd helt sjukt mycket bättre?

Tack!

Stalle

Om jag fattar så är Bullitt i bara en size. Funkar det bra för dig? Gissar att anledningen till den otroligt flacka sadelrörsvinkeln gör att sittställningen snabbt blir mer utsträckt när man höjer sadeln?

Anledningen är att styrrörsvinkel är 90 grad. Avståndet till styret växer därför mycket mer när man höjer sadeln och styret jämfört med en normal cykel.

Kanske är en Omnium också intressant, finns just en byggtråd av sån:

Hallon! Jag går lite i tankarna att ersätta mina två cykla på stan-hojjar med en Bullitt samt sälja bilen. Skulle bli en rejäl städning i garderoben. Men jag har lite frågor...

@jomper Du som innehar en korrekt och ståtlig längd. Om jag fattar så är Bullitt i bara en size. Funkar det bra för dig? Gissar att anledningen till den otroligt flacka sadelrörsvinkeln gör att sittställningen snabbt blir mer utsträckt när man höjer sadeln?

Sen.. man har ju lite cykelprylar liggande, nån som har hittat en lista på alla dimensioner?

Sen är den elassisterade helt stört dyr ju så den kommer inte bli aktuell. Plus att jag vill nog helst orka cykla för egen kraft. Men.... om man sen skulle få för sig att efteråt bygga om till el så verkar det finnas tre alternativ.
* På framhjulet vilket ju verkar sådär på Bullitten eftersom den ju verkar ha sådär framhjulsfäste
* Påhäng på vevpartiet, verkar bra men sliter väl kedja och kassett så det står härliga till (Bafang M615 tex)

Tack!

Stalle
Angående elektrifiering så finns det en facekookgrupp enkom för det: https://www.facebook.com/groups/1932090886885708/?ref=share

Tack!

Stalle

Upplever faktiskt inga problem alls att vara fullvuxen och cykla Bullit.

Fram är 20" vanlig QR, max 2.15" däcksbredd, bak är 26" med vanlig QR, max 2.0". Det går att gå upp i diameter på hjulet men då får du inte på lika trevliga däck. Original är det 1.75" fram och bak.

Du kommer bli förvånad över hur rapp den är även utan assist, är det ingen större last på så väger den inte mer än vilken gubbcykel som helst. Men välj en med riktiga växlar och inget navväxlat.

Skulle jag konvertera tror jag att jag skulle köra framhjulsmotor faktiskt, av det enkla faktum att det är enkelt att åstadkomma något vettigt själv och det är enkelt att pyssla om, dödar inte den vanliga drivlinan lika snabbt och effektivt. Man behöver en momentarm mellan hjulaxel och t.ex. skivbromsfäste, finns gott om dylika varianter att köpa.

Men det finns mittmotorvarianter som funkar, Bafang BBSHD är populärt, så även TongSheng TSDZ2 som sägs vara den som är mest lik de dyrare mittmotorvarianterna när det kommer till hur den assisterar.

Bakhjulsmotor skulle jag spontant undvika, tror risken är stor att frihjulsmekanismen i dem inte riktigt orkar med i längden, de flesta är ju nån kinavariant.

Några av mina erfarenheter.

Om du är Frisk, lite tränad och kör korta/platta sträckor så är det inga problem att köra utan el. Däremot om du planerar att köra lite saker, har lite längre sträckor, barn, hund, mat+dryck, lite till byggmaterial- ta El.

Roligt, bekvämt, snabbt och smidigt.

Om du dessutom planerar att ersätta bilen så har du ju budgeten klar.

Lätt för mig att sticka ut huvudet gällande el och lastcykel, då jag bara är i byggstadiet av en Omnium ännu. Men - vissa väljer den långsiktigt hållbara och trevliga mekaniska muskeldrivna varianten av lastcykel och gör då valet att fortsätta vara (eller bli) starka och friska och bespara miljön på riktigt, medan andra väljer den muskelförtvinande och miljöpåfrestande elassistansen.

Det kanske är så att jag om ett halvår förbannar att jag inte har en elcykel (vilket förvisso aldrig har ens liknat en fundering i mitt huvud), men om man ska vara ärlig så finns det nästan ingen som är ens nära sin fysiska maxkapacitet. Snarare är det så att de allra allra flesta inte ens kommer i närheten av en fysisk belastning som de flesta människor alltid haft under alla tidigare generationer upp till för två till fyra generationer sedan. Att cykla lite hit och dit någon timme per dag är ett utmärkt sätt att få lite vardagsmotion - det är klart man ska ha en muskeldriven cykel!

Lätt för mig att sticka ut huvudet gällande el och lastcykel, då jag bara är i byggstadiet av en Omnium ännu. Men - vissa väljer den långsiktigt hållbara och trevliga mekaniska muskeldrivna varianten av lastcykel och gör då valet att fortsätta vara (eller bli) starka och friska och bespara miljön på riktigt, medan andra väljer den muskelförtvinande och miljöpåfrestande elassistansen.

Det kanske är så att jag om ett halvår förbannar att jag inte har en elcykel (vilket förvisso aldrig har ens liknat en fundering i mitt huvud), men om man ska vara ärlig så finns det nästan ingen som är ens nära sin fysiska maxkapacitet. Snarare är det så att de allra allra flesta inte ens kommer i närheten av en fysisk belastning som de flesta människor alltid haft under alla tidigare generationer upp till för två till fyra generationer sedan. Att cykla lite hit och dit någon timme per dag är ett utmärkt sätt att få lite vardagsmotion - det är klart man ska ha en muskeldriven cykel!
Jag var på väg att skriva ”kom tillbaka den dag då du ångrar dig så lovar jag att bjuda på en kaffe och en chokladboll på Veloform ”. Men jag hoppas få göra dig detta nöje tidigare än så.

Med det sagt så är jag glad över mormorsväxeln på min 3x10 Bullitt. Jag gick fö. också upp ganska rejält när jag bytte ut originalkassetten, från nån 12-20-nånting lvg-kassett till en 11-34 mtb-dito.

Så länge man inte har bråttom, vilket jag sällan har när jag käkar höjdmetrar med min Bullitt, så är det bara att växla ned och cykla långsamt. Och när även det blir för tungt så kan man alltid gå kommando och kliva av och leda cykeln…

Med vår förra lastcykel, en trehjulig gammal Cargobike med Nexusbaknav, med den drömde jag om eldrift nästan varje gång jag använde den. Speciellt med barn i lådan. Det gick utan problem att få i fyra barn i den gigantiska lådan dessutom.

Som tur är så tänkte jag nyktert på det behovet när det var dags att köpa Bullitt, och köpte en muskeldriven. Visst knorrar benen lite om assistans ibland på väg till förskolan som har en j-a backe, tror det är 40 höjdmeter på ca 500 meter men jag kan minnas helt fel. Men kontentan är egentligen att det är en helt annan grej med Bullit med externa växlar, och jag saknar sällan assist.

Ja det är ju inte så att man inte kommer orka. Det handlar väl snarare om hur bekväm och hur osvettig man vill komma fram.

Tack för alla svar!

Stalle
Just så har vi det. Behöver inte fundera på om det är "läge" att ta cykeln, bara att göra.

Dessutom gör det att både jag och partnern kann köra lika mycket. Båda klarar samma vikt och distans, det skulle inte gå utan el.

Hur har ni gjort med försäkring? Jag äger en förstagenerationens bullitt och med åldersavskrivning o dyl får man i princip fikapengar vid en eventuell stöld. Finns det något försäkringsbolag där man kan få cykeln värderad så att man blir kompenserad vid stöld för aktuellt marknadsvärde?

Hur har ni gjort med försäkring? Jag äger en förstagenerationens bullitt och med åldersavskrivning o dyl får man i princip fikapengar vid en eventuell stöld. Finns det något försäkringsbolag där man kan få cykeln värderad så att man blir kompenserad vid stöld för aktuellt marknadsvärde?
Jag har kapitulerat helt och hållet vad försäkring beträffar men går istället bananas på lås. Det grisiga pundarhövve som ska ha min bullitt ska i alla fall få jobba för den.

Tillbaka
Topp