[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Visst funkar det, men det är som du säger en försämring jämfört med idag . Att tänka bilen tar 3 minuter, att ladda den tar betydligt mer än så. Elbilen har (än så länge) många nackdelar jmf med en bil med förbränningsmotor, och en av de få som framförs både i marknadsföring och från de styrande, är just att det är så smidigt och prisvärt att ladda hemma (ex.vis över natten). I ett land som strävar så mycket efter jämlikhet på alla områden, är det lite intressant om en sådan ojämlikhet mellan boendeformer inte diskuteras mer.Visst kan man köpa elbil utan att kunna ladda "hemma"? Man får "åka och tanka" lite oftare än med en modern förbränninngsmotorbil, eller har ni bensinpumpar vid varje parkeringsplats så ingen åker iväg och tankar? Har en nära släkting som åker iväg och laddar nu efter 30 mils körning (för honom 10-14 dagar) istället för efter 50 mils körning. Kräver ett uns mer planering, men inte direkt ett problem världen faller ihop av vad jag förstår.
För egen del är det inget problem, jag kommer naturligtvis se till att jag har laddmöjlighet den dagen elbilstekniken mognat så pass att det blir läge att skaffa en.