[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Visst kan man köpa elbil utan att kunna ladda "hemma"? Man får "åka och tanka" lite oftare än med en modern förbränninngsmotorbil, eller har ni bensinpumpar vid varje parkeringsplats så ingen åker iväg och tankar? Har en nära släkting som åker iväg och laddar nu efter 30 mils körning (för honom 10-14 dagar) istället för efter 50 mils körning. Kräver ett uns mer planering, men inte direkt ett problem världen faller ihop av vad jag förstår.
Visst funkar det, men det är som du säger en försämring jämfört med idag . Att tänka bilen tar 3 minuter, att ladda den tar betydligt mer än så. Elbilen har (än så länge) många nackdelar jmf med en bil med förbränningsmotor, och en av de få som framförs både i marknadsföring och från de styrande, är just att det är så smidigt och prisvärt att ladda hemma (ex.vis över natten). I ett land som strävar så mycket efter jämlikhet på alla områden, är det lite intressant om en sådan ojämlikhet mellan boendeformer inte diskuteras mer.
För egen del är det inget problem, jag kommer naturligtvis se till att jag har laddmöjlighet den dagen elbilstekniken mognat så pass att det blir läge att skaffa en.

Ska man sätta åt massbilism som företeelse så inser nog även den mest rödbruna agitator att man får börja med de fattiga.

I ett land som strävar så mycket efter jämlikhet på alla områden, är det lite intressant om en sådan ojämlikhet mellan boendeformer inte diskuteras mer.

Ja jag tycker det där är skitmärkligt att "de" låtit elbilsladdning bli en boendeformsfråga. Hur skulle det se ut om man hade liknande prissättning på andra varor? "Jaha du bor i lägenhet, då blir det 60:- för en liter mjölk o du får vänta 2h innan du får den, de som bor i hus får den för 9.90 o kan få den hemlevererad över natten"

Enda jag hittade på området va det i länken nedan, dock inte hittat vad utredningen som skulle va klar 31 augusti slutade med. https://www.regeringen.se/pressmedd...de-mojligheter-for-hemmaladdning-av-elfordon/

Visst funkar det, men det är som du säger en försämring jämfört med idag . Att tänka bilen tar 3 minuter, att ladda den tar betydligt mer än så. Elbilen har (än så länge) många nackdelar jmf med en bil med förbränningsmotor, och en av de få som framförs både i marknadsföring och från de styrande, är just att det är så smidigt och prisvärt att ladda hemma (ex.vis över natten). I ett land som strävar så mycket efter jämlikhet på alla områden, är det lite intressant om en sådan ojämlikhet mellan boendeformer inte diskuteras mer.
För egen del är det inget problem, jag kommer naturligtvis se till att jag har laddmöjlighet den dagen elbilstekniken mognat så pass att det blir läge att skaffa en.
I ditt fall låter det som att du skall påverka genom att vara aktiv i bostadsrättsföreningen.

Nu betalas det ju oftast för P-platser och garageplatser av dem som använder dem, till skillnad fr ex.vis grillplatser, trädgårdsmöbler, lekplatser, cykelförråd, etc, som också är saker som finns i flerbostadshus men som nyttjas av långtifrån alla.

Inte riktigt sant. Den som hyr p-plats betalar nästan aldrig hela kostnaden utan merparten av kostnaden bärs gemensamt av alla i huset. Jag hörde något exempel med p-platser i Gbg som kostade 1500kr i månaden men där den verkliga kostnaden var 3000kr+ i månaden. Då betalar ju de utan parkeringsplats för de med parkering. På samma vis som med grillplatser fast betydligt större summor.

Ja jag tycker det där är skitmärkligt att "de" låtit elbilsladdning bli en boendeformsfråga. Hur skulle det se ut om man hade liknande prissättning på andra varor? "Jaha du bor i lägenhet, då blir det 60:- för en liter mjölk o du får vänta 2h innan du får den, de som bor i hus får den för 9.90 o kan få den hemlevererad över natten"

Enda jag hittade på området va det i länken nedan, dock inte hittat vad utredningen som skulle va klar 31 augusti slutade med. https://www.regeringen.se/pressmedd...de-mojligheter-for-hemmaladdning-av-elfordon/

Att ha en elbil är ingen rättighet på samma sätt som fossilbil. Köper du en liter mjölk på macken är den dyrare än på Ica, olika förutsättningar och inte något konstigt.

Att ha en elbil är ingen rättighet på samma sätt som fossilbil. Köper du en liter mjölk på macken är den dyrare än på Ica, olika förutsättningar och inte något konstigt.
Varför gör regeringen ett utredning om det inte är något konstigt? Det konstiga är ju att Ica i ditt exempel ovan bara har öppet för halva befolkningen...

Att ha en elbil håller jag med om att det inte är någon rättighet men att kunna ladda den till ungefär samma pris oavsett hur man bor borde vara det.

Senast ändrad:
Varför gör regeringen ett utredning om det inte är något konstigt?

Att ha en elbil håller jag med om att det inte är någon rättighet men att kunna ladda den till ungefär samma pris oavsett hur man bor borde vara det.

För att dom/någon vill möjliggöra laddning av elbilar i större utsträckning? Regeringen gör många utredningar och deras uppgift är väl ändå att förbättra för oss svenskar. Dom kommer säkert fram till att boende i lägenhet måste få något extra bidrag för elbil, jag kommer inte hålla med. På samma sätt som att man ska få bidrag för en laddbox? Varför då, har du råd med en elbil har du råd med en laddbox.

Alla kan inte ha samma förutsättningar, det är inte rimligt. Jag gnäller inte om att jag inte kan ta t-banan till jobbet. Vill jag inte bo där den går får jag väl köpa det. Men sen är ju jag rätt motvals också..

8DB3B16E-E64E-488F-869F-41385A5EB219.jpeg

Ånej var ska jag ladda min elbil?!
?

Finns det en knivskarp gräns mellan kombi och suv? Någon slags magisk måttgräns?
Tänker att man kanske skulle ha nytta av en kombi med lite högre markfrigång och något högre lastutrymme, men inte såpass mycket högre att det blir en typisk suv.
Rom försökte förbjuda suvar och jag tror man siktade på att använda hjuldimensioner som definition, hittar ingen länk... Men den här artikeln är skön, gillar citatet: " And, in May, the mayor of London, Ken Livingstone, called 4x4s "bad for London", and their owners "complete idiots"." https://www.theguardian.com/society/2004/oct/08/environment.italy

Kan man inte bara sitta lite lugnt i båten?
Dom som kan och har möjlighet att ladda och det passar med
elbil i det dagliga livet kan väl köra på det.
Där det ännu inte passar eller fungerar kan väl vänta lite.
Våran infrastruktur klara ju inte att alla samtidigt går över till eldrift
samtidigt som stålindustrin mm gör det samma.
Det finns ju faktiskt några fler medinvånare på vår jord som borde göra
lite mer också!

Kan man inte bara sitta lite lugnt i båten?
Dom som kan och har möjlighet att ladda och det passar med
elbil i det dagliga livet kan väl köra på det.
Där det ännu inte passar eller fungerar kan väl vänta lite.
Våran infrastruktur klara ju inte att alla samtidigt går över till eldrift
samtidigt som stålindustrin mm gör det samma.
Det finns ju faktiskt några fler medinvånare på vår jord som borde göra
lite mer också!
Jo, det vore ju det bästa om omställningen sker i en takt så att infrastruktur och alla som vill har en vettig chans att hänga med. Men subventioner, skatter, etc, gör ju att knappt nån vill/vågar köpa en bil med förbränningsmotor idag. Så om ett par år kommer det inte ens finnas bättre beg bilar med förbränningsmotor, utan då är det hybrid eller el vare sig du har laddmöjlighet eller inte.

• Gilla
Reactions: rln
Inte riktigt sant. Den som hyr p-plats betalar nästan aldrig hela kostnaden utan merparten av kostnaden bärs gemensamt av alla i huset. Jag hörde något exempel med p-platser i Gbg som kostade 1500kr i månaden men där den verkliga kostnaden var 3000kr+ i månaden. Då betalar ju de utan parkeringsplats för de med parkering. På samma vis som med grillplatser fast betydligt större summor.
Svårt att räkna på det där, inte helt lätt att beräkna kostnaden för en parkering? I allmänhet kan man ju inte säga upp tomträtten eller stycka av den del av tomten som idag är parkering. Man skulle ju kunna säga att skillnaden mellan marknadspris och den hyra föreningen tar ut är en slags subventionering av parkeringsplatserna, men det är ju inte någon kostnadspost. Det är ju dessutom fullt möjligt för övriga medlemmar att ändra på via en stämma om de är missnöjda.

Att installera infrastruktur för laddning är ju å andra sidan en direkt extra kostnad som är väldigt enkel att koppla till varje parkeringsplats och brukare.

I ditt fall låter det som att du skall påverka genom att vara aktiv i bostadsrättsföreningen.
Ja, i egenskap av ordförande kommer jag så klart att göra det. Men det hindrar ju inte att jag tänker på andra också, samhället består av fler individer än bara jag själv.

Varför gör regeringen ett utredning om det inte är något konstigt?

Ja, i egenskap av ordförande kommer jag så klart att göra det. Men det hindrar ju inte att jag tänker på andra också, samhället består av fler individer än bara jag själv.
Det är bra. Men helt rättvist blir det ju aldrig. De stackare som har skolbarn där jag bor får skolan stängd och de måste åka buss i timmar varje dag. Sannolikt beror det på en politisk inställning att friskolor centralt är bättre. Nu pratar vi alltså 08-området.

Varför gör regeringen ett utredning om det inte är något konstigt? Det konstiga är ju att Ica i ditt exempel ovan bara har öppet för halva befolkningen...

Jag tror definitivt att det kommer bli mer debatt om detta i takt med att allt fler ser sig tvungna att köpa elbil och inser hur svårt det kommer bli om du bor i lägenhet. Det är lite ironiskt att det är partier till vänster som hetsat på en omställning som primärt gynnar välbeställda boende i villa och som missgynnar (eller t.o.m. utesluter) de ofta sämre beställda som bor i lägenhet.

Svårt att räkna på det där, inte helt lätt att beräkna kostnaden för en parkering? I allmänhet kan man ju inte säga upp tomträtten eller stycka av den del av tomten som idag är parkering. Man skulle ju kunna säga att skillnaden mellan marknadspris och den hyra föreningen tar ut är en slags subventionering av parkeringsplatserna, men det är ju inte någon kostnadspost. Det är ju dessutom fullt möjligt för övriga medlemmar att ändra på via en stämma om de är missnöjda.

Att installera infrastruktur för laddning är ju å andra sidan en direkt extra kostnad som är väldigt enkel att koppla till varje parkeringsplats och brukare.

Självklart har du en poäng att det inte är så enkelt som jag sa ovan - finns massa undantag - men generellt verkar det vara en subventionering där kostnad för produktion av parkering inte kompenseras helt av hyran för parkering.

Kostnadsposten är ju huvudsakligen vid produktion (att gräva ut, gjuta, brandsäkra, ventilera etc. i ett parkeringsgarage kostar ju en hel del). Alternativkostnaden mot att ha butikslokaler eller lägenheter i markplan är ju också något att ta hänsyn till.

Inte lätt att be föreningen ändra hur kostnaderna hanteras i en hyresrätt ;)

Självklart har du en poäng att det inte är så enkelt som jag sa ovan - finns massa undantag - men generellt verkar det vara en subventionering där kostnad för produktion av parkering inte kompenseras helt av hyran för parkering.

Kostnadsposten är ju huvudsakligen vid produktion (att gräva ut, gjuta, brandsäkra, ventilera etc. i ett parkeringsgarage kostar ju en hel del). Alternativkostnaden mot att ha butikslokaler eller lägenheter i markplan är ju också något att ta hänsyn till.

Inte lätt att be föreningen ändra hur kostnaderna hanteras i en hyresrätt ;)
Jag är ganska säker på att våra 8 st P-platser idag enbart är en bra intäkt för föreningen. De anlades troligen i slutet av 80-talet eller tidigt 90-tal och är avskrivna sedan länge, men genererar varje månad en stabil intäkt. Driftskostnaden är nära noll (snöröjning åligger P-platsinnehavaren), och det alternativa användningsområdet är obefintligt för åtminstone 3 av platserna. För övriga 5 skulle det vara att utvidga trädgården, men ingen skulle vara speciellt intresserad av att sitta och ”njuta” bredvid sopskjulen.

Sedan kan man alltid göra en uträkning och påstå att ytan skulle kunna användas för att bygga bostäder istället (det är ofta det som görs när nån påstår att de är ”subventionerade”), men i praktiken går ju inte det så det är mest en akademisk övning. Eller ja, vi kan ju riva huset och bygga nytt som utnyttjar hela tomten, men det känns rätt dumt för en nästan skuldfri förening och är garanterat avsevärt sämre ekonomiskt för medlemmarna.

Jag är ganska säker på att våra 8 st P-platser idag enbart är en bra intäkt för föreningen. De anlades troligen i slutet av 80-talet eller tidigt 90-tal och är avskrivna sedan länge, men genererar varje månad en stabil intäkt. Driftskostnaden är nära noll (snöröjning åligger P-platsinnehavaren), och det alternativa användningsområdet är obefintligt för åtminstone 3 av platserna. För övriga 5 skulle det vara att utvidga trädgården, men ingen skulle vara speciellt intresserad av att sitta och ”njuta” bredvid sopskjulen.

Sedan kan man alltid göra en uträkning och påstå att ytan skulle kunna användas för att bygga bostäder istället (det är ofta det som görs när nån påstår att de är ”subventionerade”), men i praktiken går ju inte det så det är mest en akademisk övning. Eller ja, vi kan ju riva huset och bygga nytt som utnyttjar hela tomten, men det känns rätt dumt för en nästan skuldfri förening och är garanterat avsevärt sämre ekonomiskt för medlemmarna.

I det fallet håller jag helt med dig!

Jag är ganska säker på att våra 8 st P-platser idag enbart är en bra intäkt för föreningen
Fast om efterfrågan finns där är är ju priset inte för högt. Finns det kö på platserna är det för lågt. Om alternativvärdet för platserna är lägre för andra ändamål än parkering så har väl föreningen gjort rätt?

När vi ändå pratar om BRF'er och laddare. Någon som har erfarenhet av publika ladare till brf? Finns det lösningar som funkar bra för stuguthyrare egentligen? Föreningen i sig har rätt liten budget men gäster kommer vilja ladda och jag tror ingen av parterna kommer vilja att de gör det vi motorvärmaruttagen?

Jag såg att eease har någon deal men någon med mer praktisk erfarenhet?

Fast om efterfrågan finns där är är ju priset inte för högt. Finns det kö på platserna är det för lågt. Om alternativvärdet för platserna är lägre för andra ändamål än parkering så har väl föreningen gjort rätt?

När vi ändå pratar om BRF'er och laddare. Någon som har erfarenhet av publika ladare till brf? Finns det lösningar som funkar bra för stuguthyrare egentligen? Föreningen i sig har rätt liten budget men gäster kommer vilja ladda och jag tror ingen av parterna kommer vilja att de gör det vi motorvärmaruttagen?

Sitter uttagen för motorvärmare på separat stolpe eller på husvägg? Är det en separat stolpe tycker jag att man bara skall se till att stolpen är ok och att de kan ladda 10A på reseladdaren. Lägg en schablonavgift om man tänker ladda. Kanske en 200-300 kr per vecka eller så. Allt ni gör med extern part kommer kosta, påverka säkringar, och dra upp effekt vid vissa givna tillfällen. Säkert många som inte håller med men jag gillar minimalistiska lösningar.

Sitter uttagen för motorvärmare på separat stolpe eller på husvägg? Är det en separat stolpe tycker jag att man bara skall se till att stolpen är ok och att de kan ladda 10A på reseladdaren. Lägg en schablonavgift om man tänker ladda. Kanske en 200-300 kr per vecka eller så. Allt ni gör med extern part kommer kosta, påverka säkringar, och dra upp effekt vid vissa givna tillfällen. Säkert många som inte håller med men jag gillar minimalistiska lösningar.
Fast eftersom många av lägenheter går på uthyrning funkar inte det där med schablon. En lösning där någon pyntar 200 kr extra till skistar och sen funkar laddaren automatiskt finns ju inte. Elen är redan nu föreningens största utgift så det där att lite slumpmässigt folk kommer dit och vill ladda sina bilar kommer bli ett problem i framtiden

Fast eftersom många av lägenheter går på uthyrning funkar inte det där med schablon. En lösning där någon pyntar 200 kr extra till skistar och sen funkar laddaren automatiskt finns ju inte. Elen är redan nu föreningens största utgift så det där att lite slumpmässigt folk kommer dit och vill ladda sina bilar kommer bli ett problem i framtiden
Ok. Jag insåg väl inte komplexiteten. Skistar får väl sälja tjänsten för 12 kr kWh så att ingen laddar, men istället drar en skarvsladd från sovrummet så att fönstret står på glänt en vecka.

Äh, de får väl åka till snabbladdaren och ”tanka”, det är ingen rättighet att ha smidig laddning av sin elbil. Det har jag läst på happy, så det så!

Äh, de får väl åka till snabbladdaren och ”tanka”, det är ingen rättighet att ha smidig laddning av sin elbil. Det har jag läst på happy, så det så!
Stäng mackarna, det är väl ingen rättighet att laggers ska få köpa korv, snus och bensin var tredje mil.

Ja, varför inte om man har en bil som kan snabbladda. Men med din lösning måste långsamladdarna dit där ingen vill ha dem också. I övrigt åker man väl och bor i backen för att åka skidor och umgås. Inte för att åka ännu mer bil.

Det mest kostnadseffektiva bör vara att ha en snabbladdare, eventuellt med långsam också bredvid som går på liftsystemet säkringar och är matande för laddning när liften är stängd. Ladda och flytta direkt när det är klart. Går väl kanske att koppla till stugorna så man går och hämtar fem minuter innan klar.

Edit: Glömde att folk skall dricka en massa alkohol också så att det inte går att flytta bilar i fjällen.

Låter som man får kolla upp detta ordentligt om man har minsta krav på tillvaron under semestern.

20st har visst Tesla smackat upp i Söderhamn. Skapliga kablar som krävs.
6F834EE8-2D71-464D-BE15-617445CB3ACC.jpeg

FE23A8EA-DFF2-4EEB-A842-4D3E5E593FD0.jpeg

20 i Söderhamn och 40 i Jönköping är på gång utöver de som redan byggs nu senaste månaderna. Gissningsvis dimensionerar de lite extra för att ta höjd för ev öppning för andra.

Jag rullade in i garaget med 1% kvar i batteriet igår. Lite svettigt trots att jag vet att det normalt sett går att köra 10+ km även med 0%. Felkörning pga såsig chaufför kombinerat med olycka som krävde omväg.

Vettigt att planera att ha minst 10% kvar när man rullar in på parkeringen, i alla fall när det är -10 ute. Begränsat med laddare i hemmatrakterna, det hade varit drygt att behöva stanna på 11kW nån mil hemifrån och ladda :-)

Trots att vi körde lite längre tripp på sämsta möjiga dagarna, 23 dec och 26 dec (dvs söndagen efter julafton) så behövde vi inte vänta vid supercharger. Lite flax dock, under de 20-30 min vi laddade var det tidvis några bilar som fick vänta en kort stund.

Sådär, 680 mil innan jag blev stående första gången.
Fick "hybridfel", backvarning", "kör vidare i D-läge" och en till jag glömt. Spaken var i D och gick inte att rubba.

Förstör den här bilen en tävling för mig får de ha väktare hos Skoda i Malmö.

Får kanske skaffa en bil till att ha på helger.

Lossa minuspolen så att bilen bootar om?

Nu har Superchargerstationen i Jönköping öppnat!

Lillebror fick igång den via datorn. Men det hade varit nästa grej att prova annars.

Skönt att även bilarna har nått till "har du provat stänga av och starta om den"?

Standard på "våra" bilar numer är att börja med att installera om mjukvaran och se om det hjälper. Dina fel påminner om när min började spöka, slutade med mekatronikbyte.

Min är nog lagad för 150-200 tkr, bogserad två ggr..

OnT funderar på om en ID4 GTX för 4300/mån eller Enyaq iV80x för 4500/mån i privatleasing kan vara alternativet för nuvarande xc70. Verkar som VAG säljarna behöver lätta på lagret innan nyår.

OnT funderar på om en ID4 GTX för 4300/mån eller Enyaq iV80x för 4500/mån i privatleasing kan vara alternativet för nuvarande xc70. Verkar som VAG säljarna behöver lätta på lagret innan nyår.
Behövs förmodligen få ut några till innan nyår för att nå något miljömål. Snittutsläppet per såld bil ska vara under en viss nivå.

En aning subjektivt men upplevde att allt kändes billigt i ID bilarna jämfört med Golfen jag har. Och eftersom det ändå är en hel del pengar kunde jag inte förmå mig att köpa VW denna gång.

Vad ingår och hur många mil? Låter ju spontant väldigt billigt då gtx är dyr.

Vad ingår och hur många mil? Låter ju spontant väldigt billigt då gtx är dyr.

Skärmbild 2021-12-30 105849.png

Så den egentliga rabatten jfrt m https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/id_4_gtx tycks vara 312 kr/mån.

Visa bilaga 530610

Så den egentliga rabatten jfrt m https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/id_4_gtx tycks vara 312 kr/mån.
Man får ju räkna med kontantinsats också för verklig kostnad. Men för en så dyr bil skulle jag ändå tro att priset är bra, även om 1000 mil per år i behov kanske inte matchar ca 6000:- netto i månaden om man räknar in försäkring etc.

Man får ju räkna med kontantinsats också för verklig kostnad. Men för en så dyr bil skulle jag ändå tro att priset är bra, även om 1000 mil per år i behov kanske inte matchar ca 6000:- netto i månaden om man räknar in försäkring etc.
Ja jo jag gjorde ju det?!? Eller menar du ngt slags kapitalkostnad för kontantinsatsen?

Ja jo jag gjorde ju det?!? Eller menar du ngt slags kapitalkostnad för kontantinsatsen?
Nej tänkte bara på inlägget jag svarade på först från boromir stod det ju 4300:-, det stämmer ju inte med verkligheten om man kollar din länk. Med 0:- i insats blir det ju 5200:- + v-däck, försäkring etc. Antagligen 6500:- innan man är klar om du vill ha drag och något mer.

Leasing ska ju jämföras utan insats tycker jag för att det ska vara överskådligt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp