[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Åker Frida ut i kvalet idag ska jag gå upp till Riksgränsen i sommar!

Matintalo leder vid 800 meter och Forsberg är närmast chockad när hon tar ledningen i mål. Suck!

Matintalo var trea i kvalet på precis den där banan i VM i fjol. Varför är han så förvånad över att hon vinner kvalet? Känns som han inte gjort hemläxan.

Ebba åker rimligen ut även denna gång väl!?
Fattades 2,2 sekunder denna gång. Är 1,1 s efter 30:e tid vid mellantiden efter en dryg minut, 1,3 s efter vid mellantiden efter knappt två minuter och så 2,2 s efter i mål. Så mittenpartiet tappade hon minst på. Å andra sidan var placeringsraden vid tidtagningarna 35, 35 och 37, så möjligen att hon tappar lite med på slutet men relativt jämnt.

Finns helt enkelt inte mer fart än så där hos Andersson. I en så kort tour som detta och med två sprinter och bara ett lopp med intervallstart blir det nästan omöjligt för en åkare med Ebbas karaktäristik att vinna. Måste i så fall kunna köra sönder fälten totalt i masstarterna, modell Johaug i toppform.

Hm, antingen genidrag eller vansinne av Karlsson att välja heat 1 när Hennig, Sorina, Matintalo och Diggins redan valt det. Leder det till att hon kan slå ut Diggins och själv gå vidare kan det bli riktigt bra. Om hon själv åker ut och Digging går vidare kan det bli rejält dåligt.

Jo, det var intressant. Kanske räknar hon att det blir 4 åkare som går vidare från det heatet.

Kanske Frida planerar att krascha ner Sorina och struntar helt i om hon går vidare själv. Hade varit kul med lite dramatik.

Nä. Tycker absolut inte det vore kul. Dessutom vore det komplett idiotiskt.

Eller så tänker hon inte alls på vilka som finns i heatet utan vill bara maximera sin vila inför semin..

Jo, det var intressant. Kanske räknar hon att det blir 4 åkare som går vidare från det heatet.
Lite för mkt gambling för min smak. Hade det varit fristil hade jag sett det som mer garanterat att det skulle gå fort med Diggins i heatet. Sen beror det ju på vad hon tror om de två etapperna i Italien. Masstart i klassisk stil + final climb. Hon har 45 sekunder upp till Diggins.

Om hon tror att hon har god chans att ta in försprånget så kanske det hade varit bättre att gå i ett lättare heat och försöka säkra en seminfinalplats.

Om hon känner att hon behöver vara närmare i totalen inför de två sista etapperna, ja, då är det kanske vettigt att försöka se till att vara före Diggins i kvarten.

Får se om Iversen kan göra något i heaten. Vidare på 28:e plats men bara med en kvarts sekunds marginal.

Synd att Terentev inte valde heat 1. Hade kunnat bli en kvart det med Kläbo, Terentev och Valnes.

Frågan är hur Calle är på ett stakupplopp nu för tiden. Är inte helt säker på att han riktigt har trycket i stakningen.

Svensson måste nog visa bättre takter än hittills denna säsong om han ska överleva kvarten. Terentev lär han inte rå på och sen har han Pellegrino och Novak att slåss mot. Har han stakningen från i fjol så är det väl god chans givet att han är med i toppen på sista backen. Frågan är dock om han är med där.

Berglund har Amundsen och kanske ffa Northug i sitt heat. Amundsen är väl inte känd som sprinter men bra fart i kvalet. Northug tror jag Berglund får svårt med i en stakning på upploppet. De Fabiani är inte heller helt lätt att tas med.

Och Eriksson går ju samma heat som Svensson. Tror vi ska vara glada om någon svensk herre går till semi. Kanske Svensson ändå är största hoppet om han kan trolla lite i gammal god Svensson-stil?!

Tror Fridas tanke är att ge allt för att vara före Diggins, egentligen oavsett om det räcker för att gå vidare. Hade dom kört i olika heat kan hon inte kontrollera det på samma sätt, lite mer slumpartat.

Om hon är lite taktisk drar hon med sig Diggins i fallet.
Avsiktlig kraschning av andra åkare kommer med all sannolikhet att innebära diskning och hemfärd. Inte helt osannolikt att hon även skulle bli avstängd ett antal lopp. Så, nä, känns bara korkat förutom att vara extremt osportsligt. Vill man ha pajas-dramatik finns wrestling att tillgå.

Tror Fridas tanke är att ge allt för att vara före Diggins, egentligen oavsett om det räcker för att gå vidare. Hade dom kört i olika heat kan hon inte kontrollera det på samma sätt, lite mer slumpartat.
Ja, om hon känner att hon vill/behöver vara närmare i sammandraget efter etappen och tror sig kunna vara före Diggins i mål i kvarten är det väl en rimlig taktik.

Sen är det ju en gambling som kan slå rejält fel. Om hon åker ut och Diggins går vidare till semi och sen till final kan Frida vara rejält mkt längre efter.

Men, det är klart, allt är ju gambling i någon mån.

En sak som talar för det (=att Karlsson kan slå Diggins i kvarten) är att Diggins väl(?) i alla fall inte är lika vass i stakning på det upploppet som när hon kan stå och benskejta.

Undrar om Cologna medvetet tog det lugnt idag; 67:a och närmare 23 sekunder efter Kläbo. Nog för att han inte är sitt forna jag vad gäller sprint, men det var mer än jag förväntat mig i avstånd till täten.

Såg precis inslaget med Kalla, oj oj vad jag kommer att sakna henne. Kom med till OS och gör ett sista storlopp, please!

Hennes största, och egentligen enda, chans till medalj i OS är som jag ser det stafetten. Bara att hoppas att om så sker så är det p.g.a. att hon är stark om en dryg månad, inte p.g.a. frånfällen av andra åkare.

Nu är det helt annan nivå på Kallas karriär, men jag tycker det var lite jobbigt att se Haag både 2014 och ffa 2018 när hon uppenbart var den svaga länken i laget givet hur hon presterade totalt under OS 2010.

Vad jobbigt det blir för dem om Hagström kommer på pallen eller t.o.m. vinner idag...
Du menar de som tog ut Dyvik?! Skulle ju i så fall kunna motivera med att detta är klassisk sprint medan det är fristil på OS. Dessutom lägre höjd.

Hagström är dock säkert revanschsugen. Kan ha fel, men har för mig att hon ofta brukar välja heat 3-5. Att hon idag tog heat 2 tycker jag indikerar att hon vill komma riktigt högt upp i resultatlistan på etappen.

Av topp-15 i sammandraget inför etappen var de som missade att gå vidare från kvalet Andersson (4:a), Kalvå (9:a), Stadlober (10:a) och Claudel (14:e).

Ni som är kunniga i det tyska språket, ska g:et i Hennigs namn uttalas hårt eller mjukt (sch-ljud)?

Det var inte snyggt gjort!

Någon som har koll på hur det är med två gula kort vad gäller tidstillägg kontra att helt bli utslängd från touren?

Stackars Diggins som lämnade plats åt Frida, ändå blir hon nerkörd..

Någon som har koll på hur det är med två gula kort vad gäller tidstillägg kontra att helt bli utslängd från touren?
Jag tror om det är grovt (typ Bolchunovs nedmejning av finnen ifjol) blir du utslängd, annars är det 3 min tillägg hörde jag nån säga innan touren.

edit: Här läste jag det, var Pierre Mignerey som sade det.

Tillbaka
Topp