Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Tjena! Står inför ett cykelköp till min 5åring.
Jag är ganska inne på denna: https://alvangenscykel.se/butik/bar...a-laufey-20-h30-2021/?attribute_pa_farg=svart

Han är riktigt duktig för sin ålder(cyklat m pedaler sen han var 2år)
Vi kör: enklare stigar, gillar hopp o dropp, runt bostadsområdet osv. Vi cyklar dagligen!
Finns det ngn annan mtb som är mer prisvärd(bättre) än denna? För ungefär det priset.
Tack för input ?
Tror att det är ett bra köp ?

Barncyklar samlingstråd
Vill man ha skivor och möjlighet till dämpare ser det bra ut. Svårt att hitta nåt billigare oavsett nu efter brexit.
Ja, den ser hög ut. Oklart om det är bra eller dåligt men det är för gaffeln är kompenserad för dämpare.

Om det är riktigt billiga skivor så kan man spara 100g per hjul med fina skivor. Sen på med rocket ron 2.25 så blir det fint,

Barncyklar samlingstråd
Jag tror att den är bra. Stack är högt med lång gaffel. Några (föräldrar) föredrar högt styre, jag inte. Åt andra hålet har ramen då utrymme för en dämpat när man skulle ville uppgradera.

Cykel är inte lätt, men det finns tyngre. Man kan spara lite vikt och får bättre bromsverkan med byte till näst billigaste Shimano skivor.
Hej, tack för input!
Vikten är ok, hans nuvarande 16” är typ samma vikt och den mosar han rätt bra på. Bra tips med skivorna!

Barncyklar samlingstråd
Vill man ha skivor och möjlighet till dämpare ser det bra ut. Svårt att hitta nåt billigare oavsett nu efter brexit.
Ja, den ser hög ut. Oklart om det är bra eller dåligt men det är för gaffeln är kompenserad för dämpare.

Om det är riktigt billiga skivor så kan man spara 100g per hjul med fina skivor. Sen på med rocket ron 2.25 så blir det fint,
Ja jag har släppt allt från UK efter brexit faktiskt. Det blir för dyrt.
Grabben har en commencal ramones 16” och den fyndade jag innan brexit. Jag hittar nog inget bättre för detta priset nu men jag tänkte kolla här med er insatta också :)

Sneglade lite på denna också: https://www.cykelkraft.se/barncykel-merida-matts-j-20-bla

Barncyklar samlingstråd
Ja jag har släppt allt från UK efter brexit faktiskt. Det blir för dyrt.
Grabben har en commencal ramones 16” och den fyndade jag innan brexit. Jag hittar nog inget bättre för detta priset nu men jag tänkte kolla här med er insatta också :)

Sneglade lite på denna också: https://www.cykelkraft.se/barncykel-merida-matts-j-20-bla
Jag minns inte alla varianter .Tror merida är jämföbara med de andra i prisklassen i kategorin ganska branta gaffelvinklar, som de flesta landar i. Utom Laufy möjligen. Jag har inte tittat så mycket på +cyklar.
Blast 20 (BMC) finns också om den går att få tag i. Eearly rider är väl inte mycket dyrare?

EDIT. Orbea Disc Team är en av de andra "ok men branta" jag tittat på.

Barncyklar samlingstråd
Jag minns inte alla varianter .Tror merida är jämföbara med de andra i prisklassen i kategorin ganska branta gaffelvinklar, som de flesta landar i. Utom Laufy möjligen. Jag har inte tittat så mycket på +cyklar.
Blast 20 (BMC) finns också om den går att få tag i. Eearly rider är väl inte mycket dyrare?

EDIT. Orbea Disc Team är en av de andra "ok men branta" jag tittat på.
Okej, det får nog bli laufeyn. Gillar att den inte är lika brant och att den har hydrauliska bromsar. Så du sa på med rocket ron och sen är den good to go!
BMC såg sjysst ut men den går iväg än mer i pris

Barncyklar samlingstråd
Har köpt två par till båda barnen.
Väldigt bra pedaler för barn med dubb, som inte förstör smalbenen.
MEN... de finns ett täcklock för axeln som vi tappat (har nog skruvat ur sig när cykeln välter) och de finns inte att köpa vad jag kan se.
Stort minus till den finska grossisten "Mintar OY" visat sig helt ovilliga att hjälpa till.
Så se till att täcklocket sitter. Det blir glapp i pedalen annars...

Barncyklar samlingstråd
Kul! Vi fick hem vår för några veckor sedan, väldigt nöjda!
Orkar du väga den? [person på badrumsvåg med cykel i hand] - [person på badrumsvåg utan cykel i hand] är enklast om ingen bagagevåg finnes!

Jag är ju gravt skeptiskt till Spez sedan hedenhös av olika anledningar, men här främst pga att deras tidigare barncyklar har sett ut som skit rent ut sagt. Nu har jag dock snöat in helt på Riprock 24-tummare enligt ett tidigare inlägg i tråden, och kan inte förstå vari "felet" med den återfinns. Den har ok komponenter, väldigt bra pris och ser helt grym ut (jämfört med "fincyklarna"). Väger den två kilo för mycket finns förklaringen där, så därför hoppas jag att den är lätt!

En 20-tummare väger förhoppningsvis en bit under 9 kilo tänker jag!

Barncyklar samlingstråd
Orkar du väga den? [person på badrumsvåg med cykel i hand] - [person på badrumsvåg utan cykel i hand] är enklast om ingen bagagevåg finnes!

Jag är ju gravt skeptiskt till Spez sedan hedenhös av olika anledningar, men här främst pga att deras tidigare barncyklar har sett ut som skit rent ut sagt. Nu har jag dock snöat in helt på Riprock 24-tummare enligt ett tidigare inlägg i tråden, och kan inte förstå vari "felet" med den återfinns. Den har ok komponenter, väldigt bra pris och ser helt grym ut (jämfört med "fincyklarna"). Väger den två kilo för mycket finns förklaringen där, så därför hoppas jag att den är lätt!

24” väger 11,2kg med pedaler enl
20” väger 10,25 enl

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
24” väger 11,2kg med pedaler enl
Då var det som jag misstänkte då. Det är 2,6 kilo mer än en Woom. 2,6 kilo är som att Woomen skulle gå upp 30% i vikt. 2,6 kilo är ungefär 10% av barnets (som ska cykla på cykeln) kroppsvikt.

Det var därför den var billig.

Barncyklar samlingstråd
Jag är generellt ganska avigt inställd mot Specialized. Trots det har jag lyckats bli religiös och kör uteslutande Specialized-skor. Och har en kanonhjälm från dem. Och handskar. Och nya Epic Evo ser ju snajsig ut... Mitt liv går utför, uppenbarligen!

Nu står jag inför att skaffa ny cykel (24-tummare) till äldsta barnet, och har då jämfört sedvanliga Islabikes, Woom, Early Rider, Vpace etc. Men Specialized sticker oväntat ut som den som nog faktiskt ser mest snajsig ut, ärligt talat. Enkel att få tag i därtill, då de beräknas inkomma till lokala Specialized-butiken om ett par månader ("behöver" cykeln till sommaren). Dessutom var den billig - 6 000 fjuttiga riksdaler sa säljaren till mig! Jag förbokade en grön...

Vad är det jag missar? Har inte djupstuderat geo och annat, men det kommer förmodligen någon annan göra strax..?

Är inte så brydd över komponenterna då det är enkla saker att byta. Hjulen är förmodligen tunga som bly, och det är ju en helt annan kostnad att åtgärda. Men i övrigt, vad är det som gör cykeln så billig?

Jag själv är inte så kinkig med vikten på cyklar (inom rimliga gränser såklart), men för ett barn på typ 25-30 kilo är det en helt annan sak. Är rädd att allt är rätt förutom vikten...

Oavsett slutlig cykel är dämpad framgaffel inte aktuellt, så det behöver man inte ta med i avvägningen. Dyrt och onödigt, både pga att barnen cyklar som en gud men också pga att han är lätt som en fjäder.

Den billiga och snygga Hotrocken:

Visa bilaga 530671

Woom, som körts av ungarna som senaste två cyklar och varit grymma, men som har styret höghushögt långt upp pga korrigerad geo för dämpad gaffel (antar jag). Annars hade det blivit en sådan.

Visa bilaga 530672

Säkert superfina hojarna Islabikes (missade en grymt fin röd på köp&sälj nyligen) och Early Rider (som verkar vara enkel att beställa från tysken).

Visa bilaga 530673

Visa bilaga 530674

Sist men inte minst Vpace. Men det är ju ändå rena XC-spjutet och inget leka-i-pumptracken-cykel om man ska bedöma geon med ögonen. Och de är dyra - för dyra för mig.. Säkert det allra finaste man kan sätta ett barn på, egentligen, men barnen måste ha mat och tak över huvudet också.

Visa bilaga 530675
Ja, det är ju lite av en gräns att gå över..?

Jag blir kontaktad av säljaren när cykeln kommit in, så får vi känna lite på den på plats. En Woom Off 5 ska väga 8,6 kilo, en Early Rider Seeker ca 10 och en Islabike någonstans däremellan men då förmodligen med dämpad gaffel. Hotrocken verkar det inte finnas uppgifter om, men att tro att den väger under 10 är nog ganska orimligt.

Sonen har kört Woom Off 4 fram tills nu, och det har varit en riktigt fin cykel. Eftersom lillebrorsan har haft en Woom 3 samtidigt (som väl är världens lättaste fabriks-16-tummare) så har jag nog inte riktigt fattat hur lätt 20-tummaren faktiskt varit. Lillebrorsan fick under hösten en beggad 20-tums Hoy Bonaly som också är en helt OK cykel, men inte alls i klass med Woomen.

Det där höga styrröret på Woom 5 kanske är överkomligt trots allt, givet att jag vet exakt vad man får för pengarna i övrigt. Dock är det ju 2000 kr i fördel Hotrock, men om det skiljer ett par kilon eller så så är det ju prisvärd viktbesparing trots allt...
Svarar mig själv/uppdaterar:

Kejsarens kläder är av. Specialized Hotrock 24 ska alltså väga 11,2 kg enligt uppgift och det är alldeles för mycket när det handlar om barn som ska cykla i skog och cykla mycket. Till skolan är en sak, men inte så mycket mer.

Synd på en galet snygg cykel, det kunde ju ha blivit så bra!!

Barncyklar samlingstråd
Verkligen fet om den väger ett par kilo mer än någon annan kassett..?

Undrar hur det är möjligt bara. Supertung ram och supertunga hjul måste väl vara svaret?

Barncyklar samlingstråd
Verkligen fet om den väger ett par kilo mer än någon annan kassett..

Hittar inte vikten på 11-42 i stål. 11-42 med största drev u alu väger 446 gram, 11-46 i stål 595 gram. Så gissar på något kring 550 gram, inte ett par kilo.

Undrar hur det är möjligt bara. Supertung ram och supertunga hjul måste väl vara svaret?

De flesta ram till barncyklar är relativt tung med samma tjockleken av godset som vuxen ram. Gissar att hjul är tunga, och dom är tyvärr inte tubeless ready.

C-star bromsarna hittar jag ingenting om. Dom skulle kunna vara riktigt tunga, kanske också dåliga, men säkert riktigt billiga.

Barncyklar samlingstråd
Verkligen fet om den väger ett par kilo mer än någon annan kassett..?

Inte 1kg men på en del cyklar finns det lätta gram att tjäna. Tex xc 240 är rätt enkel att få under 10kg. (Däck, skivor och QR)
Kan säkert skilja några 100g på kassetten.

Barncyklar samlingstråd
Prisskillnaden till en av finhojarna (tar Woom som exempel) är 2500 kr ungefär. Däck, skivor, QR och kassett kostar kanske inte så mycket, men man sparar inte heller 2,6 kilo.

Ska man byta hjul och bromsar också så är man långt över 2500 kr. Och förmodligen är cykeln fortfarande ganska tung.

Dessutom, vad gör man med skräpet man plockat av? Slänger? Miljön och det där..

Antingen så köper man en Hotrock och är nöjd med att den ser fin ut, eller så lägger man till några tusenlappar och köper rätt grej från början imho.

Barncyklar samlingstråd
Hjul tycker jag är orimligt att byta. Drivlina och bromsar kan vara lite kul om man har råd.
Däck är helt klart ett problem. Jag har massor av originaldäck jag inte vill använda

Barncyklar samlingstråd
Prisskillnaden till en av finhojarna (tar Woom som exempel) är 2500 kr ungefär. Däck, skivor, QR och kassett kostar kanske inte så mycket, men man sparar inte heller 2,6 kilo.

Ska man byta hjul och bromsar också så är man långt över 2500 kr. Och förmodligen är cykeln fortfarande ganska tung.

Dessutom, vad gör man med skräpet man plockat av? Slänger? Miljön och det där..

Antingen så köper man en Hotrock och är nöjd med att den ser fin ut, eller så lägger man till några tusenlappar och köper rätt grej från början imho.
Jag hade gammalt avplockat skräp på vinden. Nu, flera år senare, får jag användning av mycket när jag renoverar 7 skänkta hojar (av happyiter) som ska skänkas via kyrkan t mindre bemedlade barn. Lbs har gått me på att stå för hjälmarna.

Barncyklar samlingstråd

Har tyvärr ingen våg, men såg att du fick reda på vikten ändå :)

Barncyklar samlingstråd
Den är väl ett kg tyngre än den borde vara i prisklassen men fungerar säkert bra i alla fall. Det spännande är att de kommer undan med att vara tyngre än White på XXL.

För nörden är det väl roligt att den har boost eftersom man då kan intala sig att ett par dyra nav är en investering för framtiden. Annars är nog QR smidigare...

Barncyklar samlingstråd
Har läst tråden av och till... Finns det ett ett tydligt stalltips för 20" för skog +annat? Grabben är 5.5 och cyklar rikligt bra på sin lite för lilla Frog 40. Siktar mot Early Rider Belter 20", men sneglar även på Frog 52 SS. Tänker att det är onödigt med komplicerade växlar och skivbromsar är overkill.

Barncyklar samlingstråd
Har läst tråden av och till... Finns det ett ett tydligt stalltips för 20" för skog +annat? Grabben är 5.5 och cyklar rikligt bra på sin lite för lilla Frog 40. Siktar mot Early Rider Belter 20", men sneglar även på Frog 52 SS. Tänker att det är onödigt med komplicerade växlar och skivbromsar är overkill.
Hur lång är han? Vissa 24” är nog inte allt för långt bort.

Barncyklar samlingstråd
Tycker inte skivor behövs men vet inte om det finns nåt mer prisvärt än early rider. Jag köpte Vitus 20 men den är på gränsen till Brexit pris.

Bmc finns i lager. Samma prisklass som er typ?

Barncyklar samlingstråd
Jag tycker att bra växlar, lätta, är viktigt redan från 20 tum om de kör i skogen. Även om det kan vara svårt att tima växlingen för 5-åring så kan man som förälder lägga i en växel som är lämplig för terrängen. Många cyklar för barn har för tunga växlar för de brantare backarna man ofta möter i skogen. Sen kan en del 5-åringar lära sig växla bra själva också. Mycket roligare att lägga i en lätt växel och cykla än att gå upp för backen. Tyvärr är många växelreglage/växlar tröga för barn. Vi hade sram gx grip shift med gx växel utan clutch vilket funkade för vår 5-åring men lite trögt var det.

Barncyklar samlingstråd

Om man bara kör slätta stigar i skogen behöver barn ingen växlar. Vet inte var du bor, men kring Stockholm där jag bor finns nästan ingen slätta stigar. (Kör själva nuförtiden oftast singlespeed på stökig stig, men skulle inte rekommendera det till en 5-åriga)

Barncyklar samlingstråd
Det var när vi bytte till växlad cykel som det började bli kul med skogscykling. Innan funkade det bara på väldigt släta fina stigar trots lätt cykel (Early Rider Belter Trail 16").

Några tips på 26/27.5 till 140+ cm 8-åring? Gärna stel gaffel och skivbroms.

Barncyklar samlingstråd
Belter 20" har 4 växlar i navet så det känns som en bra kompromiss, slippa en bakväxel som viker sig, vxlöra etc. Blir det för tungt för jag väl leta ny framklinga... till rem ?

Kommer bli sörmländsk skog, så kanske mindre sten/häll än Hellas men kanske mer släpa cykel på mindre använd stig ? Växlar låter då bra!

Får ta en titt på BMC också.

Tack för alla svar!

Barncyklar samlingstråd
Fast det spelar bara roll om man har ett barn som cyklar så ihärdigt på stök att böjd bakväxel är ett problem. De flesta verkar inte komma igång förrän 24''.

Altus trigger fungerar bra om man är 115 med vad jag antar är normalstora händer.
I början växlade han fint på kommando. Sen kom han på att man kan söka den optimala växeln och sen ligga kvar. Det är så han jobbar nu och jag har inte fått något vettigt svar på varför han inte kan räta sig

Barncyklar samlingstråd
Det var när vi bytte till växlad cykel som det började bli kul med skogscykling. Innan funkade det bara på väldigt släta fina stigar trots lätt cykel (Early Rider Belter Trail 16").

Det är väldigt svårt om det ska vara roligare än White xc260 och billigare 15-20k.

I alla fall om cyklisten prioriterar standover istället för att luta hojen som folk. Är det inte ett problem så titta på vuxencykel. I alla fall om det är 140++. Och då blir istället vikten ett problem.

Samtliga 27.5 JR och de flesta xs är extremt korta trots att de ibland påstås fungera upp till 165.

Vitus 26 är längst men tunga hjul och tung gaffel. Jag är inte 100 nöjd och får väl skämmas och kasta pengar på problemet.
stel Kina på den är nog inte så dumt. Väldigt snygg cykel att titta på. Än snyggare med lite xtr delar jag "hade liggande".

Allt under förutsättningen att geo tabeller stämmer vilket väl är tveksamt.

Barncyklar samlingstråd

Vpace Max 27,5, men i övrigt som Jonte skriver ovan.

Barncyklar samlingstråd
Stämmer rätt bra med min egen analys. Vitus Nucleus 26 är dessutom löjligt dyr numera. White XC 260 känns som rimligaste alternativet eftersom cykeln kommer stå utanför skolan varje dag också.

Vi har dämpargaffel idag (Frog 62 MTB) men jag tycker inte en tillför något mer än vikt och cred.

Barncyklar samlingstråd
Stämmer rätt bra med min egen analys. Vitus Nucleus 26 är dessutom löjligt dyr numera. White XC 260 känns som rimligaste alternativet eftersom cykeln kommer stå utanför skolan varje dag också.

Vi har dämpargaffel idag (Frog 62 MTB) men jag tycker inte en tillför något mer än vikt och cred.
Ska den stå på skolan hade jag gått på xc 260 alla ggr. Blir löjliga pengar om man ska slå den.

Mest cred och snyggast cykel är nog nya Islabike. Jag är en sur jävel och vill de inte berätta geo så köper jag inte.

Barncyklar samlingstråd
XBzc0PtSMWBSjEqdBXFQ_Islabikes-Creig27-MTB-Charcoal_1200x.jpg

Barncyklar samlingstråd
Återkoppling till mina funderingar kring 24-tummare:

Riprock 24 gick bort och avbeställdes pga superlågt kilopris. Verkar finnas en del påväg in till Specialized Concept Store Göteborg om man är intresserad.

Beställde istället en Woom Off 5 med stel gaffel, som beräknas komma in i slutet mars. Tog den som säljaren (Veloform, Göteborg) beställde i juni förra året. Mao sanslös leveranstid men som inte drabbar oss så mycket.

Eftersom sonen var sugen på en grön Riprock och inte en som ser likadan ut som den han redan har (Woom Off 4) så planeras det en omlackning. Det finns ett visst mått av att man är en sjuk människa som ska riva ner och lacka om en ny cykel, men jag känner en bra lackerare och när är det bättre och lättare att lacka än när cykeln är helt ny och ännu inte vardagsanvänd?

Får se hur det går, lär uppdatera framåt våren med hur det går för oss.

Barncyklar samlingstråd
Återkoppling till mina funderingar kring 24-tummare:

Riprock 24 gick bort och avbeställdes pga superlågt kilopris. Verkar finnas en del påväg in till Specialized Concept Store Göteborg om man är intresserad.

Beställde istället en Woom Off 5 med stel gaffel, som beräknas komma in i slutet mars. Tog den som säljaren (Veloform, Göteborg) beställde i juni förra året. Mao sanslös leveranstid men som inte drabbar oss så mycket.

Eftersom sonen var sugen på en grön Riprock och inte en som ser likadan ut som den han redan har (Woom Off 4) så planeras det en omlackning. Det finns ett visst mått av att man är en sjuk människa som ska riva ner och lacka om en ny cykel, men jag känner en bra lackerare och när är det bättre och lättare att lacka än när cykeln är helt ny och ännu inte vardagsanvänd?

Får se hur det går, lär uppdatera framåt våren med hur det går för oss.
Får man fråga vad du fick ge gör Woom Off 5 i butik i GBG? Den är ruggigt snygg tycker åtminstone jag, återstår att övertyga fru och son ?

Tillbaka
Topp