Jag är generellt ganska avigt inställd mot Specialized. Trots det har jag lyckats bli religiös och kör uteslutande Specialized-skor. Och har en kanonhjälm från dem. Och handskar. Och nya Epic Evo ser ju snajsig ut... Mitt liv går utför, uppenbarligen!
Nu står jag inför att skaffa ny cykel (24-tummare) till äldsta barnet, och har då jämfört sedvanliga Islabikes, Woom, Early Rider, Vpace etc. Men Specialized sticker oväntat ut som den som nog faktiskt ser mest snajsig ut, ärligt talat. Enkel att få tag i därtill, då de beräknas inkomma till lokala Specialized-butiken om ett par månader ("behöver" cykeln till sommaren). Dessutom var den billig - 6 000 fjuttiga riksdaler sa säljaren till mig! Jag förbokade en grön...
Vad är det jag missar? Har inte djupstuderat geo och annat, men det kommer förmodligen någon annan göra strax..?
Är inte så brydd över komponenterna då det är enkla saker att byta. Hjulen är förmodligen tunga som bly, och det är ju en helt annan kostnad att åtgärda. Men i övrigt, vad är det som gör cykeln så billig?
Jag själv är inte så kinkig med vikten på cyklar (inom rimliga gränser såklart), men för ett barn på typ 25-30 kilo är det en helt annan sak. Är rädd att allt är rätt förutom vikten...
Oavsett slutlig cykel är dämpad framgaffel inte aktuellt, så det behöver man inte ta med i avvägningen. Dyrt och onödigt, både pga att barnen cyklar som en gud men också pga att han är lätt som en fjäder.
Den billiga och snygga Hotrocken:
Visa bilaga 530671
Woom, som körts av ungarna som senaste två cyklar och varit grymma, men som har styret höghushögt långt upp pga korrigerad geo för dämpad gaffel (antar jag). Annars hade det blivit en sådan.
Visa bilaga 530672
Säkert superfina hojarna Islabikes (missade en grymt fin röd på köp&sälj nyligen) och Early Rider (som verkar vara enkel att beställa från tysken).
Visa bilaga 530673
Visa bilaga 530674
Sist men inte minst Vpace. Men det är ju ändå rena XC-spjutet och inget leka-i-pumptracken-cykel om man ska bedöma geon med ögonen. Och de är dyra - för dyra för mig.. Säkert det allra finaste man kan sätta ett barn på, egentligen, men barnen måste ha mat och tak över huvudet också.
Visa bilaga 530675