(OT) Visa din elräkning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snuten

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Elräkning december 2021 kom nyss. Nät + förbrukning ca 6300 kr! Kedjehus boyta 120 kvm + källare. Luft/vatten värmepump.

Kanske lika bra med lockdown i vår, tveksamt om man kommer att ha råd med semesterresa...

(OT) Visa din elräkning
Elräkning december 2021 kom nyss. Nät + förbrukning ca 6300 kr! Kedjehus boyta 120 kvm + källare. Luft/vatten värmepump.

Kanske lika bra med lockdown i vår, tveksamt om man kommer att ha råd med semesterresa...

Hur mycket mera procentuellt sett är det än annars?

(OT) Visa din elräkning
1641799189949.png

Tror jag måste ta tag i att byta uppvärmningssystem snart.

(OT) Visa din elräkning
5071 i villa i Skåne med luft-vatten. Hade annan uppvärmning i fjol samma månad, men rekordet är 9000-nånting (Samma hus med direktverkande el för några vintrar sedan).

(OT) Visa din elräkning
Ca 10000kr. Förra året låg det på 3500kr. Det känns kul.
Hur är det möjligt!?

Såg förresten en konstig grej på min förbrukningsstatistik. Juldagen låg vi på ungefär dubbelt så hög förbrukning som julafton och annandagen. Det konstiga var att vi var borta nästan hela juldagen! Det var ingen extrem köldknäpp heller, tror jag åtminstone. Laggar avläsningen?

(OT) Visa din elräkning
470 kronor för december. Plus överföringsavgifter, certifikat, skatt o moms, hur mycket det nu kan ha varit. Ugf som vanligt.
1800-tals parhus. El-vvb, Luft-luft värmepump och pelletskamin.
Fastpris. Alltid.

(OT) Visa din elräkning
7250kr för december. 197öre/kwh i snittpris.
Ifjol ca 4200kr för december.

- Fanjävlaskit !

P.S. bergvärmepump, braskamin, solcells-jävlar och nytt fint vvx-aggregat. Inget hjälper.

Tåget har dessutom gått för att binda elpriset.

Jag skaffar eget kärnkraftverk snart.
Finns det att köpa i någon f.d. Sovjetstat tro ?!?

(OT) Visa din elräkning
Högre förbrukning än förra året men vi har fixat värmen i huset sen dess och dessutom var det kallare. Så 1400 KWh mot 1100 förra året. Nätavgiften var därmed lite dyrare, 1500 mot 1250 förra året. Elhandeln förra året kostade 623 kr. I år kostar den 3529.

120 kvm villa i nordvästskåne.

(OT) Visa din elräkning
Lite mer än vanligt, men inte så farligt. Skönt med årsfaktura?
D49105AE-251F-4606-BC5B-1F73B095FD3F.jpeg

(OT) Visa din elräkning
Hur är det möjligt!?

Såg förresten en konstig grej på min förbrukningsstatistik. Juldagen låg vi på ungefär dubbelt så hög förbrukning som julafton och annandagen. Det konstiga var att vi var borta nästan hela juldagen! Det var ingen extrem köldknäpp heller, tror jag åtminstone. Laggar avläsningen?
Nån granne som fulladdade sin elbil? De passar säkert på.

(OT) Visa din elräkning
470 kronor för december. Plus överföringsavgifter, certifikat, skatt o moms, hur mycket det nu kan ha varit. Ugf som vanligt.
1800-tals parhus. El-vvb, Luft-luft värmepump och pelletskamin.
Fastpris. Alltid.
Fortsätter det såhär ett par år kommer fastprisavtal ligga över senaste månadernas rörliga pris.

(OT) Visa din elräkning
Vissa bolag har slutat erbjuda fastpris, läste jag för nån vecka sedan.

(OT) Visa din elräkning
2804 kr.
135 kvm enplans villa med vattenburen elvärme i Stockholmsregionen. Ingen värmepump eller något sådant.
Låste på 49kr plus moms i somras. Jävla tur, för skicklighet var det inte!

(OT) Visa din elräkning
Hur är det möjligt!?

Hej,

Detta är väldigt intressant för jag noterade samma sak. Vi har haft dubbel förbrukning mot föregående månad i december men inte gjort något annat än vanligt...

(OT) Visa din elräkning
Hej,

Detta är väldigt intressant för jag noterade samma sak. Vi har haft dubbel förbrukning mot föregående månad i december men inte gjort något annat än vanligt...
December har rimligtvis varit kallare… Snutens issue var ju att just juldagen förbrukade avsevärt mer än julafton och annandagen.

(OT) Visa din elräkning
Hoppas det, annars var det snarare otur?

(OT) Visa din elräkning
Vi får hoppas på att december 2021 var ett undantag.

072DA12B-DD7F-447A-BADC-516805E59E50.png

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Visa bilaga 532408

Tror jag måste ta tag i att byta uppvärmningssystem snart.

Ojdå! Men höglastavgift, vilka tider är det och finns det möjlighet att styra disk/tvätt/tork mot det? Kanske ingen jätteskillnad men tork etc drar en del. Se bara till att ha bra brandvarnare om man kör grejer på kvällar/nätter. När vi flyttade till hus så brann vår Husqvarna diskmaskin första veckan - tydligen återkallad men fd ägare missat/inte brytt sig.

Kolla så att värmesystem etc gör ev kontroller etc vid rätt tillfällen dvs ej höglast.

Dessutom slipper du spotpåslag och fast avgift, så du betalade verkligen vad elhandelsbolag faktiskt kostade i december! Jag bytte till fastprisavtal 5 dagar in i december- såg till att byta till frugan på nätet också för att slippa två veckors bytestid på handeln.
/David

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Vissa bolag har slutat erbjuda fastpris, läste jag för nån vecka sedan.

Dock har fastprisavtal dippat ca 25% på två veckor så det finns ff för en rimlig peng, iaf 3-årsavtal. Men du har rätt, branschen ändras snabbt och flera har slutat med tilläggsprodukter om byte etc.

(OT) Visa din elräkning
Kronofogden ska ju också överleva...?

(OT) Visa din elräkning
Lyckades själv hålla nere förbrukningen till ungefär samma som förra året, men det var ca 2 grader kallare i år än förra december (2 mot 4 grader) så det är jag ganska nöjd med.

(OT) Visa din elräkning
9110 för november och december totalt. Gammalt hus, dålig isolering, luftluftvärme och lite kakelugn. Kunde varit värre då om man läser i tråden..

(OT) Visa din elräkning
Hua, 188 öre per kw så typ 5900:- sen skatter och nätavgifter på typ 2700:- men inte fått den fakturan ännu, gissar på totalt 8500:- för en enplansvilla 114m2 direktel, luftvärmepump och eldar i kamin.

Har haft bundet tidigare men sista två åren löpande vilket känts jättebra med tanke på att strömen varit galet billig stora delar av året men nu blev det lite svettigt :-(

(OT) Visa din elräkning
Ojdå! Men höglastavgift, vilka tider är det och finns det möjlighet att styra disk/tvätt/tork mot det? Kanske ingen jätteskillnad men tork etc drar en del. Se bara till att ha bra brandvarnare om man kör grejer på kvällar/nätter. När vi flyttade till hus så brann vår Husqvarna diskmaskin första veckan - tydligen återkallad men fd ägare missat/inte brytt sig.

Kolla så att värmesystem etc gör ev kontroller etc vid rätt tillfällen dvs ej höglast.

Dessutom slipper du spotpåslag och fast avgift, så du betalade verkligen vad elhandelsbolag faktiskt kostade i december! Jag bytte till fastprisavtal 5 dagar in i december- såg till att byta till frugan på nätet också för att slippa två veckors bytestid på handeln.
/David

Differentierad taxa var väldigt populärt på 70-80 talet och sköttes av elektromekanik och mätare med dubbla räkneverk. Allt plockades ner igen under de följande två årtionden. Energipolitik är inte direkt förutsägbar. Dock har jag själv i decennier tjatat om för alla som velat lyssna och en del som inte vill, att elpriset bara tar en väg, uppåt. Och lika lite som att ”tro” att man över tid har vunnit på på rörligt pris har i motsättning fast pris alltid inneburit en visshet om kostnaden. Den eventuella vinsten med rörlig pris, var är den nu? På ett konto i banken? Troligen inte.
Självklart tecknar inte energibolag nya fastprisavtal idag. Men det kommer när priserna är stabila. Det styrs ju av ”marknaden”
Lite planekonomi, någon?

Edit, rörligt pris har alltid varit billigare - dvs sommartid när behovet av uppvärmning är något mindre än när behovet är som störst, vintertid och då med andra priser. Vilket skulle bevisas.

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Funderade på timprisavtal. Ser att under den senaste månaden har priset svängt enormt över dygnet. Problemet är bara att min uppvärmning måste vara igång hela dygnet, jag kan ju inte buffra energin. Läste dock om en snubbe som gjorde just det, alltså köpte in då priset var riktigt lågt, och förbrukade samt sålde (tror jag...) då det var dyrt. Hade investerat i batterier tror jag.

(OT) Visa din elräkning
Funderade på timprisavtal. Ser att under den senaste månaden har priset svängt enormt över dygnet. Problemet är bara att min uppvärmning måste vara igång hela dygnet, jag kan ju inte buffra energin. Läste dock om en snubbe som gjorde just det, alltså köpte in då priset var riktigt lågt, och förbrukade samt sålde (tror jag...) då det var dyrt. Hade investerat i batterier tror jag.
kollade snabbt på batterier med tanke på solceller. Prelimnär analys säger att det är för förmånligt att sälja överskott så svårt att räkna hem.
Teorin att man ska använda bilens batteri förstår jag inte. Bilen ska gärna vara laddad när man ska köra med den

(OT) Visa din elräkning
Ta ev hjälp av den här killen i Ängelholm:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp