Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Elräkning december 2021 kom nyss. Nät + förbrukning ca 6300 kr! Kedjehus boyta 120 kvm + källare. Luft/vatten värmepump.
Kanske lika bra med lockdown i vår, tveksamt om man kommer att ha råd med semesterresa...
Har inte kolla förra året än, men rätt ur minnet ca 80-90% mer typ.Hur mycket mera procentuellt sett är det än annars?
Aj!7900 för dec. 3300 förra året. Lägre förbrukning i år.
Hur är det möjligt!?Ca 10000kr. Förra året låg det på 3500kr. Det känns kul.
Svettigt. Över dubbelt så mycket som min hyra och då ingår elen.
Nån granne som fulladdade sin elbil? De passar säkert på.Hur är det möjligt!?
Såg förresten en konstig grej på min förbrukningsstatistik. Juldagen låg vi på ungefär dubbelt så hög förbrukning som julafton och annandagen. Det konstiga var att vi var borta nästan hela juldagen! Det var ingen extrem köldknäpp heller, tror jag åtminstone. Laggar avläsningen?
Fortsätter det såhär ett par år kommer fastprisavtal ligga över senaste månadernas rörliga pris.470 kronor för december. Plus överföringsavgifter, certifikat, skatt o moms, hur mycket det nu kan ha varit. Ugf som vanligt.
1800-tals parhus. El-vvb, Luft-luft värmepump och pelletskamin.
Fastpris. Alltid.
Så måste det rimligen fungera?Fortsätter det såhär ett par år kommer fastprisavtal ligga över senaste månadernas rörliga pris.
Hej,Hur är det möjligt!?
Såg förresten en konstig grej på min förbrukningsstatistik. Juldagen låg vi på ungefär dubbelt så hög förbrukning som julafton och annandagen. Det konstiga var att vi var borta nästan hela juldagen! Det var ingen extrem köldknäpp heller, tror jag åtminstone. Laggar avläsningen?
December har rimligtvis varit kallare… Snutens issue var ju att just juldagen förbrukade avsevärt mer än julafton och annandagen.Hej,
Detta är väldigt intressant för jag noterade samma sak. Vi har haft dubbel förbrukning mot föregående månad i december men inte gjort något annat än vanligt...
Måste kolla detta ikväll! Jävligt konstigt.Hej,
Detta är väldigt intressant för jag noterade samma sak. Vi har haft dubbel förbrukning mot föregående månad i december men inte gjort något annat än vanligt...
49 öre, va?2804 kr.
135 kvm enplans villa med vattenburen elvärme i Stockholmsregionen. Ingen värmepump eller något sådant.
Låste på 49kr plus moms i somras. Jävla tur, för skicklighet var det inte!
Man får trösta sig med att man troligtvis tjänat på rörligt de flesta år och kunnat skapa sig en buffert.Svettigt. Över dubbelt så mycket som min hyra och då ingår elen.
A-o-u-c-h ...Ca 10000kr. Förra året låg det på 3500kr. Det känns kul.
Vissa bolag har slutat erbjuda fastpris, läste jag för nån vecka sedan.
Betalade du verkligen över 17000kr för December, riktigt hög förbrukning men ändå..?
Att inte betala sina räkningar brukar sällan vara nåt bra alternativ…Betalade du verkligen över 17000kr för December, riktigt hög förbrukning men ändå..?
Ojdå! Men höglastavgift, vilka tider är det och finns det möjlighet att styra disk/tvätt/tork mot det? Kanske ingen jätteskillnad men tork etc drar en del. Se bara till att ha bra brandvarnare om man kör grejer på kvällar/nätter. När vi flyttade till hus så brann vår Husqvarna diskmaskin första veckan - tydligen återkallad men fd ägare missat/inte brytt sig.
Kolla så att värmesystem etc gör ev kontroller etc vid rätt tillfällen dvs ej höglast.
Dessutom slipper du spotpåslag och fast avgift, så du betalade verkligen vad elhandelsbolag faktiskt kostade i december! Jag bytte till fastprisavtal 5 dagar in i december- såg till att byta till frugan på nätet också för att slippa två veckors bytestid på handeln.
/David
Kolla alibaba om du kan köpa lite uran och sök på darknet efter lite ritningar. Så ska det vara lätt löst tänker jagTåget har dessutom gått för att binda elpriset.
Jag skaffar eget kärnkraftverk snart.
Finns det att köpa i någon f.d. Sovjetstat tro ?!?
Hoppsan!
kollade snabbt på batterier med tanke på solceller. Prelimnär analys säger att det är för förmånligt att sälja överskott så svårt att räkna hem.Funderade på timprisavtal. Ser att under den senaste månaden har priset svängt enormt över dygnet. Problemet är bara att min uppvärmning måste vara igång hela dygnet, jag kan ju inte buffra energin. Läste dock om en snubbe som gjorde just det, alltså köpte in då priset var riktigt lågt, och förbrukade samt sålde (tror jag...) då det var dyrt. Hade investerat i batterier tror jag.