Isaberg

Isaberg
Var där idag och hela familjen var nöjda, nästa gång blir det nog med övernattning också. Äldsta sonen tyckte att en vecka vore lagom ??
Jag var positivt överraskad av det mesta. Känns som att de som planerat och byggt har bra koll. Även de korta enklare xc-banorna var kul för yngre barn. De lite äldre tyckte även om det korta röda xc-spåret.

Albatross fungerade bra idag.

Isaberg
Enligt Facebook ska de ha reparerat lite.
Själv var jag minst lika länge på lekplatsen som i spåren idag...

Utmaningen med albatross är att hålla fart. Jag är ingen höjdare på att hoppa in en hårnålskurva.
Annars är det no Mercy som är en utmaning med mycket lös jord och djupa rännor. Blir lite ansträngt halvägs

Isaberg
Ett åskväder drog förbi och nu står vi och väntar på att liften ska sluta larma…
18D6A448-B6A5-435A-9EA7-C261914E93F9.jpeg

Isaberg
Var nog en bra dag att åka idag, några enstaka regnskurar men annars bara mulet, men i princip ingen kö till liften. Fick till 18 vändor i liften. Ni har glömt skriva att det finns bastu på campingen!

Isaberg
Va där i onsdags, uppehåll hela dan,torkande leder och ingen kö alls i liften. Dropzon var avstängd för underhåll och några cutlines på norway var avspärrade med plastband. Några djupa rännor efter regn i ragnarök och no mercy men fantastiskt va snabbt det torkar i sanden. Blev enligt strava nästan 3500 höjdmeter den dan ?. Får nog bli en fjärde tur ner till berget innan säsongen e slut.

Isaberg
Va där i onsdags, uppehåll hela dan,torkande leder och ingen kö alls i liften. Dropzon var avstängd för underhåll och några cutlines på norway var avspärrade med plastband. Några djupa rännor efter regn i ragnarök och no mercy men fantastiskt va snabbt det torkar i sanden. Blev enligt strava nästan 3500 höjdmeter den dan ?. Får nog bli en fjärde tur ner till berget innan säsongen e slut.
Ja, ordentliga rännor på no Mercy redan för två veckor sedan. Minns inte att det var så i våras

Isaberg
Jämfört med förra året har det varit nästan tomt i backarna de gånger vi varit där i år, bara att bippa och kliva rakt in och ta nästa liftstol. Det har varit fullbokat på stugor och camping däremot så fan vet vad alla gör, men jag klagar inte.

Isaberg
När jag var där så var det väldigt mycket folk runt höghöjdsbanan och rätt så många ute på xc-spåren. Kändes som att utförsåkningen var en attraktion i mängden.

Isaberg
Ja, liften gick för fullt men med minimal kö. I singelkön jag jag rakt in varje gång utom när det var nån elcykel framför. Glest utanför pelikanen och öde borta vid Heartbeat.
Nu var detta på vardagar, säker mer dagsbesök på helger med bra väder

Ekonomiskt är det väl bättre med kö eftersom de flesta betalar per dag - antar jag.

Kan de ha sålt ut covid maxantalet?

Isaberg
Var där igår med (för första gången) och förutom regnet som kom så var det trevligt. Var där själv så jag tog singel-kön så då blev det verkligen ingen kö att stå i. Vissa gånger kunde jag också åka en soffa med ställen på sidan, dom tyckte jag kändes mycket bättre. Tyckte det var svårt att få till ett bra sätt att lägga cykeln i singel-sofforna utan att den låg och skavde på innerben eller annat jag är rädd om.

Den lättaste, Pelikanen, var som lite mer erfaren åkare svår att få ett helt åk i högre fart eftersom jag kom ikapp barnfamiljer och nybörjare men något åk var det faktiskt tomt.

Albatrossen däremot var väldigt folktom, kom ikapp någon nån enstaka gång och släppte förbi någon annan en gång med. Det tråkiga med albatrossen var att den kom ut en bit ifrån så det blev en tråkig liten transportsträcka, även om man tog Jättestigen den sista biten.

Isaberg
Var där igår med (för första gången) och förutom regnet som kom så var det trevligt. Var där själv så jag tog singel-kön så då blev det verkligen ingen kö att stå i. Vissa gånger kunde jag också åka en soffa med ställen på sidan, dom tyckte jag kändes mycket bättre. Tyckte det var svårt att få till ett bra sätt att lägga cykeln i singel-sofforna utan att den låg och skavde på innerben eller annat jag är rädd om.

Den lättaste, Pelikanen, var som lite mer erfaren åkare svår att få ett helt åk i högre fart eftersom jag kom ikapp barnfamiljer och nybörjare men något åk var det faktiskt tomt.

Albatrossen däremot var väldigt folktom, kom ikapp någon nån enstaka gång och släppte förbi någon annan en gång med. Det tråkiga med albatrossen var att den kom ut en bit ifrån så det blev en tråkig liten transportsträcka, även om man tog Jättestigen den sista biten.
Får hänga sadel och styre på ryggstödet med dropper nere. Hjulen kommer utanför men det verkar funka bäst och personalen vill ha det så tror jag
Lägger man på det naturliga hållet kommer växeln neråt. Inget som bekymrar mig.

Isaberg
Ja, liften gick för fullt men med minimal kö. I singelkön jag jag rakt in varje gång utom när det var nån elcykel framför. Glest utanför pelikanen och öde borta vid Heartbeat.
Nu var detta på vardagar, säker mer dagsbesök på helger med bra väder

Ekonomiskt är det väl bättre med kö eftersom de flesta betalar per dag - antar jag.

Kan de ha sålt ut covid maxantalet?
Maxantalet gäller väl bikepass för heldag och de har varit långt från slutsålda. Nån gång i början av säsongen så hade de spänt upp lite band för att hålla köerna under kontroll, tror inte de kom till användning däremot.

Isaberg
Maxantalet gäller väl bikepass för heldag och de har varit långt från slutsålda. Nån gång i början av säsongen så hade de spänt upp lite band för att hålla köerna under kontroll, tror inte de kom till användning däremot.
Ok. Boende är ju knökfullt så ekonomiskt borde de vara ok. Frågan är vad de drar för slutsatser kring liften inför 2022. Ännu bättre 2021 jämfört med 2020 men frågan är hur kalkylen ser ut. Min egen gissning är att liften ändå drar folk.

Jag åkte självt inte många gånger per dag men liften är ändå en förutsättning.

Isaberg
Nu provade jag inget annat men kan rekommendera folk som kommer för att bara cykla att åka förbi huvudentrén (om man kommer norrifrån) och fortsätta upp på berget med bilen till den stora grusparkeringen. Där kan man sen cykla direkt in halvvägs in på Pelikanen. Var max 10 bilar där igår så den verkade inte jättekänd, även om det tipsas om den på Isabergs hemsida. Ingen parkeringsavgift där.

Jag hade med mig lunch i bilen så det var bara att svänga av från Pelikanen och cykla lite uppför till parkeringen för lunchen och lika smidigt när dagen var slut.

Isaberg
Fick det att klicka på Albatrossen idag och shit vad rolig den är, särskilt sista biten med steniga berms. Tog lång tid att sudda ut leendet efter att ha snittat 19km/h ner för den på sista åket, det vägde upp smärtan från 9 mil i benen..

Behöver nog en köttigare cykel än min Skeen (130/120) för att uppskatta Heart Beat och Jättestigen dock, kändes mest som en torktumlare. Fötterna har mått bättre.

Isaberg
Alba har helt klart sin charm. Bermsen på slutet med små stenar man kan hoppa in i dem tänker du på eller? Svårt att hålla farten i mitten av den bara, det är en del underliga passager som dödar all fart för mig.

Isaberg
Alba har helt klart sin charm. Bermsen på slutet med små stenar man kan hoppa in i dem tänker du på eller? Svårt att hålla farten i mitten av den bara, det är en del underliga passager som dödar all fart för mig.
På slutet är det en raksträcka med ett litet dropp följt av en ”grop” med en hög berm och därefter uppåt åt vänster på en sten/klippa, där insåg jag att man inte behövde bromsa alls eftersom man har så bra support, du kan inte flyga av stigen. Då hade jag så hög fart vidare in i kurvorna på slutet att det bara var att flyga vidare och försöka trycka i bermsen så mycket som möjligt. Sketchy men kul.

Isaberg
Jahapp, då var nedfarterna stängda till 15e April. Kanske inte så dumt med tanke på vilka rännor det blivit.
Någon som vet om Liften öppnar då också?

Kristiflygare är redan fullbokat.

Isaberg
Ja, just det. Lite surt jag inte får två fulla dagar med lift men jag åker dit med barn så det räcker med en. Blir dyrt per åk när man drar ut det i tre dagar och ändå ska hinna med barnen.

Hyra elcykel funkar bra annars men jag kan inte köra utför med såna skitbromsar. Dessutom gillar de inte att man byter pedalerna.

Isaberg
Jag har vart där och cyklat ett par gånger 2019-2020 och då har liften aldrig vart igång, dessutom är camping alltid fullbokad vid långhelger
De gjorde en helomvöndning på våren 2020 och ändrade öppettiderna. Innan dess var det bara 3-4 helger om året.
Nu är det fullruljans hela sommaren. Fullt är det fortfarande man får boka långt i förväg.

Isaberg
På tal om Isaberg, någon som kör startrampen på arenan med spd? Jävligt tight att klicka i och hitta balansen innan man ska ner för den jävla plankan? Jag är visserligen höjdrädd men tyckte det såg kass ut...

Isaberg
De gjorde en helomvöndning på våren 2020 och ändrade öppettiderna. Innan dess var det bara 3-4 helger om året.
Nu är det fullruljans hela sommaren. Fullt är det fortfarande man får boka långt i förväg.
Stugor och camping blir fulla fort, men bor man en bit bort och åker över dagen så har jag inte sett några indikationer på att cykelparken är full. Verkar mest vara höghöjds- och rodelbana som blir fullt. Ska väl inte vara något problem att hitta boende inom 30 minuter om man letar? Fast vi kör över dagen från Göteborg.

Isaberg
Stugor och camping blir fulla fort, men bor man en bit bort och åker över dagen så har jag inte sett några indikationer på att cykelparken är full. Verkar mest vara höghöjds- och rodelbana som blir fullt. Ska väl inte vara något problem att hitta boende inom 30 minuter om man letar? Fast vi kör över dagen från Göteborg.
Parken blir inte full utom pelikan och lite albatross.

Med barn på 6 och 9 är det perfekt att bo på plats. Vi har 3h dit

Isaberg
På tal om Isaberg, någon som kör startrampen på arenan med spd? Jävligt tight att klicka i och hitta balansen innan man ska ner för den jävla plankan? Jag är visserligen höjdrädd men tyckte det såg kass ut...
Ja jag har kört där flera gånger, vill minnas att jag också var skeptisk första gången. Men sen har jag inte reflekterat över det mer.

Har för mig att man kan ta stöd mot räcket och klicka för att sedan ge sig iväg?

Isaberg
Redigerade mitt inlägg lite, jag har för mig att jag brukar ta stöd mot räcket för att klicka i, sedan rulla iväg. Men jag minns faktiskt inte helt nu hur jag brukar göra.
Ja, får testa nåt sånt alternativt köra oklickat men då ska man klabba med det innan första hoppet. I klickat gör rätt mycket för känslan så hade jag haft ett par meter så hade det varit en baggis.

Behovet är väl inte jättestort men nåt ska jag plåga mig med och det är ju smidigt att ha tränat in en elegant manöver innan barnen är stora nog att köra där.

Allt går ju om man bara skiter i det och kör på men nu förtiden ska skaderisken vägas in. + Pinsamt att ramla av plankan.

Tillbaka
Topp