Byggtråd Monark racer -59

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Tack! RAL 3000 Feuerrot. Inga konstigheter.

Jag körde kanadickmetoden i dag och knäckte ut de bakre stagen för hand till 126 mm. Byggde ett sånt där verktyg för att kolla linjeringen (av en rundstav, en bult och en bit mahogny) och fick det att stämma hyfsat. Jäklar vilket motsträvigt stål dock!

Har en fundering: Vilka växelförare ska jag satsa på nu när jag ska köra indexerat?
Vet du vad den blå motsvarar i RAL? Hjälper ju inte om den inte finns på sprayburk. Men för ett helt omlackeringsprojekt med färgspruta är det ju bra att veta.

Lustigt, det blir aldrig riktigt som man tänkt sig. Sa jag inte Gevenalle i går? Men när det dök upp en bra affär och affären bland annat innehöll ett par STI-reglage med icke-svarta handtag, tja..?
8B1BC77E-780E-4390-9813-8BCD192893B6.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Använde druiden en så’n här då?
Hon jobbade mer med sjalar och sånt. Däremot var det inte alls nåt hippieställe utan en fräsch skönhetssalong i centrala Göteborg där samtliga kvinnor hade väldigt långa ögonfransar.

Bakre växelföraren tycks vara en Huret Allvit. Den kom 1958 och måste alltså ha varit en helt ny konstruktion när Monark köpte in den.
har en allvit up and running på en gammal moulton. växeln har veritabelt dåligt rykte, men under de 40 år den suttit på min cykel har den inte ställt till trassel på något sätt. betydligt stabilare är den än gängse simplex från samma era.

att köra oindexerat med en bra växel är inga problem när man lärt sig handlaget. lite charmigt skulle jag säga.

har en allvit up and running på en gammal moulton. växeln har veritabelt dåligt rykte, men under de 40 år den suttit på min cykel har den inte ställt till trassel på något sätt. betydligt stabilare är den än gängse simplex från samma era.

att köra oindexerat med en bra växel är inga problem när man lärt sig handlaget. lite charmigt skulle jag säga.
Inte lika dåligt rykte som Pentasport va?

I won’t let you get away with this. ?

Skämt åsido, jag tycker att Allviten känns stabil. Kullager istället för bussningar, fint detaljarbete o s v. Den blev kanske sämre med tiden, men min bild av Monark pre-MCB är att de inte satte någon skit på sina racers.

Inte lika dåligt rykte som Pentasport va?

I won’t let you get away with this. ?

Skämt åsido, jag tycker att Allviten känns stabil. Kullager istället för bussningar, fint detaljarbete o s v. Den blev kanske sämre med tiden, men min bild av Monark pre-MCB är att de inte satte någon skit på sina racers.
nej inte som pentasport:)

tror det var på sjuttiotalet när allvit var gårdagens nyheter att ryktet kom att frodas. och vilken växel som helst blir dålig av fastnande växelvajrar.

oftast är det där små under kan åstadkommas. till och med med pentasport. kortvarigt?

Ni har säkert rätt, 0,2 mm skillnad i c-c ger bara 0,6 mm fel i ändlägena och det lär inte ha så stor praktisk betydelse :)

A557A837-A96C-4A72-8F91-3895CE887161.jpeg

Once you go bomull, you never go back.

Jag testade faktiskt mina nya reglage på Miyatan som har sjudelad frikrans och indexerade växlar. Jag var inte riktigt nöjd, men det berodde på att Meridan jag plockade den ifrån hade 18 växlar, inte 16 som säljaren sa, så reglagen var för niodelad kassett. Jag har mig själv att skylla, borde ju räknat kransarna bak, men det var lite bråttom och.. ja, det blev som det blev,

Nu tror jag förvisso att hojen hade växlat helt okej, men jag vill ha det perfekt, eller i alla fall så bra det kan bli. Har nu köpt ett par STI-reglage (RSX) för sjudelat på tyska eBay. Samma pris som för hela Meridan men fördelen är att det är betydligt bättre grejer än de (iofs helt okej) Soraprylar som jag tänkte använda.

Nu gäller det att hitta nåt slags plastplupp att sätta i insexskruvarnas huvud bara. Ser ju ut som ett par fiskögon längst fram på styret. Visst att jag bor nära vattnet, men nånstans får jag dra gränsen.
28FE69C1-199A-42C9-A5C0-386C806F0F9B.jpeg

Visa bilaga 533807
Once you go bomull, you never go back.

Jag testade faktiskt mina nya reglage på Miyatan som har sjudelad frikrans och indexerade växlar. Jag var inte riktigt nöjd, men det berodde på att Meridan jag plockade den ifrån hade 18 växlar, inte 16 som säljaren sa, så reglagen var för niodelad kassett. Jag har mig själv att skylla, borde ju räknat kransarna bak, men det var lite bråttom och.. ja, det blev som det blev,

Nu tror jag förvisso att hojen hade växlat helt okej, men jag vill ha det perfekt, eller i alla fall så bra det kan bli. Har nu köpt ett par STI-reglage (RSX) för sjudelat på tyska eBay. Samma pris som för hela Meridan men fördelen är att det är betydligt bättre grejer än de (iofs helt okej) Soraprylar som jag tänkte använda.

Nu gäller det att hitta nåt slags plastplupp att sätta i insexskruvarnas huvud bara. Ser ju ut som ett par fiskögon längst fram på styret. Visst att jag bor nära vattnet, men nånstans får jag dra gränsen.
Visa bilaga 533808
De där var ju riktigt snygga!

Annars är en variant med 126 mm bakgaffel att använda ett nav för 7-delat men med 9-delad kassett där man tar bort en av kransarna. Man kan också fila av några mm på axeldistanserna och axeln till ett 8-delat nav och ev. flytta fälgen någon mm i sidled, så har jag gjort på min Miyata 610 som också har 126 mm bakgaffel.

De där var ju riktigt snygga!

Annars är en variant med 126 mm bakgaffel att använda ett nav för 7-delat men med 9-delad kassett där man tar bort en av kransarna. Man kan också fila av några mm på axeldistanserna och axeln till ett 8-delat nav och ev. flytta fälgen någon mm i sidled, så har jag gjort på min Miyata 610 som också har 126 mm bakgaffel.
Då gäller det väl att man har kassettnav för 7-delat? Verkar ganska ovanligt, de flesta hjul jag har sett med sjudelat har frikransar. Det finns ju det där gamla Shimanosystemet, vad hette det? Uniglide? När man använder det minsta drevet som en låsring.

Dessutom, känns inte det där ”9-delad kassett med åtta kransar” som en sån där lösning som är ”istället för” den riktiga lösningen? Eller också är det bara jag som är tråkig.

Det där med att flytta centrum på fälgen och sånt är låååångt bortom min förmåga. Vågar knappt dra fast en eker..

Du är för blygsam, skulle tro att du är en av de mera erfarna mekarna här, att rikta och även bygga hjul är inte särskilt svårt - det är bara att göra det
”Det är bara att göra det” låter som något jag själv hade kunnat säga. Vad behöver jag för att börja? Ett riktställ?

”Det är bara att göra det” låter som något jag själv hade kunnat säga. Vad behöver jag för att börja? Ett riktställ?
En bra ekernyckel av rätt storlek är det enda som behövs, gaffeln på cykeln går att använda som riktställ. Man blir inte mästare på en gång såklart men särskilt svårt är det inte och det finns mängder med instruktionsvideos på internet.

Ekernyckeln är viktig, gamla nipplar kan sitta ganska hårt och är lätta att "runda", bäst tycker jag om de fyrsidiga ekernycklarna.

En bra ekernyckel av rätt storlek är det enda som behövs, gaffeln på cykeln går att använda som riktställ. Man blir inte mästare på en gång såklart men särskilt svårt är det inte och det finns mängder med instruktionsvideos på internet.

Ekernyckeln är viktig, gamla nipplar kan sitta ganska hårt och är lätta att "runda", bäst tycker jag om de fyrsidiga ekernycklarna.
En sådan har jag redan. Man kan ju använda en gammal gaffel som riktställ kanske?

Har du någon svetstång så kan du klämma fast någon liten pinne, inte för vass, i höjd med fälgen. Sen är det bara snurra och fokusera på avståndet mellan fälgen och pinnen.
”Har du någon svetstång”? Vad är det för fråga? Alla har väl minst fyra-fem stycken, gärna Mole Grips? ?

har byggt hjul i några decennier och aldrig behövt eller använt ett riktställ. kommer inte heller att skaffa ett. det blir fullt i garaget och ett riktställ tar plats som kan användas till något man faktiskt behöver.

finns cykeln som skall få hjulet tillgänglig, använder man den när man riktar. noll behov då av riktställ. verkligen. enkelt och bra.

att bygga ett hjul och sedan rikta det tar cirka en timme.

har byggt hjul i några decennier och aldrig behövt eller använt ett riktställ. kommer inte heller att skaffa ett. det blir fullt i garaget och ett riktställ tar plats som kan användas till något man faktiskt behöver.

finns cykeln som skall få hjulet tillgänglig, använder man den när man riktar. noll behov då av riktställ. verkligen. enkelt och bra.

att bygga ett hjul och sedan rikta det tar cirka en timme.
Jo, men jag vet inte, jag kommer kanske ha behov av att rikta sådant som jag inte ska hänga på hoj direkt.

då kan man lugnt vänta tills mottagande cykel dyker upp i garaget:)

det är en annan sak om du bygger åt andra.
Snarare har jag omkring tio olika hjul som behöver riktas och jag har ingen lust att hänga upp en cykel permanent i mekstället - känns klumpigt. Nä, det får bli ett riktställ! :)

Snarare har jag omkring tio olika hjul som behöver riktas och jag har ingen lust att hänga upp en cykel permanent i mekstället - känns klumpigt. Nä, det får bli ett riktställ! :)
Enkelt att bygga ett ställ själv :) Behöver inte ens vara i metall:

Enkelt att bygga ett ställ själv :) Behöver inte ens vara i metall:

Jag är finsnickare.

Så jag kommer INTE att bygga ett själv. ??

Tillbaka
Topp