Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
det ser översiktligt sett bra ut, men gör gärna en jämförande inmatning på en annan kalkylator.

om du skall ta fälgen från det gamla hjulet kan du ha turen att kunna återanvända de gamla ekrarna. är det trekors ändrar sig längden till en början rätt måttligt med stigande flankdiameter. i mer uttalad diameterökning på navet fall kan det lyckas att gå över till tvåkors.

om fälgen möjligtvis är enkelbottnad kan det vara relativt viktigare att undvika uppstickande ekrar.

skulle så ändå bli fallet kan man skydda ekerändarna med en snutt gaffatejp eller eltejp innan fälgbandet läggs på. inträffade för mig senast igår, när jag återanvände de gamla ekrarna i samband med byte av baknav till ett med lite större flankdiameter.

Hjulbyggartråden
det ser översiktligt sett bra ut, men gör gärna en jämförande inmatning på en annan kalkylator.

om du skall ta fälgen från det gamla hjulet kan du ha turen att kunna återanvända de gamla ekrarna. är det trekors ändrar sig längden till en början rätt måttligt med stigande flankdiameter. i mer uttalad diameterökning på navet fall kan det lyckas att gå över till tvåkors.

om fälgen möjligtvis är enkelbottnad kan det vara relativt viktigare att undvika uppstickande ekrar.

skulle så ändå bli fallet kan man skydda ekerändarna med en snutt gaffatejp eller eltejp innan fälgbandet läggs på. inträffade för mig senast igår, när jag återanvände de gamla ekrarna i samband med byte av baknav till ett med lite större flankdiameter.
Allt är nytt, dubbelbottnad fälg, det blir min försökshamster för att lära mig innan jag tar itu med ett hjulset för min Checker Pig.

Hjulbyggartråden
då är det väl bara att köra. men gör gärna en kontrolluträkning på annan kalkylator.

sen mitt huvudtips för ett snabbt bygge; under huvudfasen av uppspänningen, utgå från nipplarna påskruvade till gängkanten. därifrån spänn bara en sida per varv åt gången, och skilj på ledande och återgående ekrar. det blir alltså två varv per sida innan du ger dig på andra sidan. på slutet; ligg lite före med platta sidan. (nu var det här iofs ett framhjul, så inte så dishat i det här fallet.)

slutjustera sedan en sak åt gången, varv efter varv; ton, sidokast, radiellt utslag. så är det strax klart:)

Hjulbyggartråden
Tänkte ge mig på nästa bygge, till en vän. Men osäker på vilken ekrerlängd.

Blir med XM 481 27.5" och ZTTO P3 nav. Men när jag ska lägga in detta nav i typ Freespoke ( http://kstoerz.com/freespoke ) så vill den ha måttet från mitten av flange, men jag har bara måttet från utsidan... Hilfe?

EDIT. Alltså, kan ju mäta tjockleken när jag har navet i handen, och ta hälften... Mebn har inte navet hemma :)

Hjulbyggartråden
Navflänsars tjocklek varierar nog inte så mycket eftersom de bör vara anpassade till ekerns huvud och längd på böjen. Mät på ett annat nav och lägg in det måttet som startpunkt i freespoke. Sedan kan du göra en känslighetsanalys genom att variera det måttet lite för att se hur mycket det gör för ekerlängden.

Hjulbyggartråden
Navflänsars tjocklek varierar nog inte så mycket eftersom de bör vara anpassade till ekerns huvud och längd på böjen. Mät på ett annat nav och lägg in det måttet som startpunkt i freespoke. Sedan kan du göra en känslighetsanalys genom att variera det måttet lite för att se hur mycket det gör för ekerlängden.
Sant... kan mäta på nåt nav jag har här hemma och höfta lite.

Hjulbyggartråden
Det gör mer eller mindre ingen skillnad på ekerlängden. Om jag minns mitt eget höftade rätt så gör en millimeter i sida på navet ungefär en tiondels millimeter i ekerlängd. Det är inte ingenting, men det är så lite att du i praktiken kan bortse från det.

Hjulbyggartråden
Mmkaey, så detta borde vara "korrekt" kanske? :)

Fram, vänster 271.6mm / höger 273.2mm

Bak, vänster 273mm/ höger 271.6mm

Så, häften 272 häften 273?

Hjulbyggartråden
Mmkaey, så detta borde vara "korrekt" kanske? :)

Fram, vänster 271.6mm / höger 273.2mm

Bak, vänster 273mm/ höger 271.6mm

Så, häften 272 häften 273?
De flesta ekrar kommer i jämna längder. Jag skulle runda 273,2 och 273 till 274 mm. Om du ska använda skålbrickor till nipplarna så bygger det ca 1 mm. 271,6 rundas till 272. En ekerbricka mellan ekerskalle och navfläns bygger lite det också.

Dvs hälften 272 mm och hälften 274 mm.

Det fina här är att du kan använda samma dimension på 272 mm ekrarna (midja 1,8 mm) och gemensam dimension på de som blir 274 mm (midja 1,6 eller 1,65 mm). Då får du en bra spänningsfördelning mellan de med brant vinkel och de med lite flackare vinkel. T ex Sapim D-Light https://www.sapim.be/spokes/butted/d-light för de långa 274 mm och Sapim Race https://www.sapim.be/spokes/butted/race till de kortare 272 mm.

Brickor: https://www.sapim.be/tools/washers

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Tänkte inte använda brickor - "hörde" att det inte behövs. Men det kan jag såklart :) och köra 272 / 274.

Inte nödvändigt med brickor, men skålbrickorna hjälper till att orientera nippeln i linje med ekern och de hjälper också till att fördela kraften runt nippelhålet i fälgen. DT:s fälgar är starka nog utan skålbrickan, men livslängden ökar på hjulet. Ekerbrickan hjälper till att hålla ekerböjen dikt an mot navflänsen där den ska vara och minskar därmed brottanvisningen - livslängden ökar på hjulet.

Sedan är det lite av ett hjulbryggarsignum att ha ekerbrickor.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sapim D-light (2,0/1,65/2,0) och Sapim Race (2,0/1,8/2,0) är min favoritkombo när det gäller runda ekrar. Man får en kraftkvot på 84% (dvs om drivsidan på bakhjulet dras till 1000 N så ska NDS dras till max 840 N för att uppnå samma spänning). 1,65 mm midja är tillräckligt grovt för att slippa medvridning som man ofta får med t ex DT Revolution eller Sapim Laser som båda har 1,5 mm midja.

Platta ekrar - då tar jag Sapim CX Sprint (2.0/2.25x1.25/2.0) på branta sidan och Sapim CX Ray (2.0/0.9x2.2/2.0) på flacka sidan vilket ger en teoretisk kraftkvot på 70%.

Hjulbyggartråden
Tack för bra svar. Eftersom jag är nybörjare så provar jag lite...

Jag får D-light till mitt egna bygge som borde komma om nån månad kanske.

Nu till detta kollar jag på DT Comp egentligen, för dom verkar ha bra pris på Rose - men finns inte 272...

Hjulbyggartråden
Starbike brukar ha ett gott utbud av DT och Sapim. https://www.starbike.com/en/wheels/spokes/
Bike24 likaså https://www.bike24.com/spokes-nipples.html
Hibike brukade ha förr, men deras frakt och priser gick upp så jag har inte handlat där på ett tag https://www.hibike.com/spokes-n301
R2 har en del också https://r2-bike.com/Spokes
Ah jo, men var mest så bra pris på Rose :) Annars kan jag handla på Bikeshop/Cykelgear verkar det som, med frakt inkluderat (och "nästan" i Sverige)

Hjulbyggartråden
Tänkte fixa upp ett par Ibis logo 738 hjul. Naven är fina och likaså fälgarna, tyvärr har många av nipplarna helt sonika gått sönder. Har bytt flera ekrar och nipplar men problemet fortsätter. Nu tänkte jag byta ut all aluminium nipplar mot motsvarande i mässing, låter det vettigt?
Tänkte också kör med brickor (som även ibis använder original). Finns det olika varianter här?
Har fått fram att det ska vara 16mm nipplar och ekrarna ska vara j-bend 273mm både på höger/vänster och fram och bak (asymmetriska).

Vad tror ni om dessa:
Nipplar: https://www.starbike.com/en/dt-swiss-pro-lock-squorx-nipple/ (hittar dock tyvärr bara i 15mm, ska vara 16. Funkar ändå? )
Ekrar: https://www.starbike.com/en/sapim-race-spoke-j-bend-black/ (274 närmast i längd).

Hjulbyggartråden
Jag skulle välja nipplar utan låsning eftersom låsning ger fler nackdelar än fördelar
Jag skulle troligen även välja tunnare ekrar på vänster sida bak + höger fram, tex
Sapim D-light eller ännu tunnare, men det beror förstås på geometrin hos dina hjul

Hjulbyggartråden
Tack för svar, tipsa gärna om andra nipplar ?. Visst håller mässing bättre än alu? Eller har jag fel där också? Alla ekrar som gått på detta hjul har gått pga alunipplarna gått sönder.

Tipsa också gärna om vilka brickor jag ska ha för att minska risken att nipplarna går av.

Hjulbyggartråden
tipsa gärna om andra nipplar ?. Visst håller mässing bättre än alu? Eller har jag fel där också? Alla ekrar som gått på detta hjul har gått pga alunipplarna gått sönder.
Ja
Sapim påstår att deras polyax-nipplar skall vara bra
sapim-ekernippel-14-gap-14mm-polyax-alu-gron-273102-478546-l.jpg

https://r2-bike.com/SAPIM-Spoke-Nipple-Polyax-Brass-2-mm-16-mm-black

Tipsa också gärna om vilka brickor jag ska ha för att minska risken att nipplarna går av.
Sapim har många olika att välja på, läs mer här

Hjulbyggartråden
nypåmtb; alu verkar inte funka, så köp vanliga hederliga mässingnipplar, även billiga kan förväntas funka bra. och smörj gärna med lite wd40 eller liknande vid monteringen. men sapim tycks försmorda. sköna att jobba med.

brickor använder har jag aldrig behövt använda, men har hålen överdimension och ekervinkeln är mer snett än normalt skulle jag överväga dem. är det exakt borrning och ganska långt hål som det numera ofta är kommer nippeln styras i hålets riktning oavsett.

är det assymetriska fäljar, alltså jämn längd höger och vänster sida blir det också jämn ekerspänning, och därmed faller som jag ser det håkans förslag att ha kraftigare ekrar på platta sidan. eller snarare att undvika tunnaste modellerna där.

ffa bak är jag annars en god vän av det konceptet:)

Hjulbyggartråden
Hoppas jag inte går allt för långt utanför trådens ämne nu. Jag håller på att renovera ett gammalt hjul som är helt makalöst skevt, på grund av (antar jag) otroligt ojämnt spända ekrar.

Min tänkta strategi är att släppa på ekrarna så mycket som möjligt och sen börja spänna dom lite i taget tills jag förhoppningsvis har ett hyfsat jämnt hjul. Kan detta funka eller borde jag ta ta av ekrarna helt från fälgen och börja från början?

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
om det är snett som tusan när du släpper ekerspänningen rumtom är det lättare rikta fälgen separat.

om den inte är lokalt skadad kan den sedan vanligen återanvändas.

Hjulbyggartråden
Ehm, funderar på det här med Shimano lacing/asymetic lacing. Är det nåt man bör göra? Försöker kolla videor men har lite svårt att komma på hur jag ska göra, men kanske ger sig när jag har fälg/nav framför mig.

Hjulbyggartråden
(1)I väntan på ett nytt bakhjul tänkte jag införskaffa det jag behöver för att bygga om mitt gamla med nytt nav. Ser att det nya (Shimano FH-MT200-B 141 qr boost) har P.C.D. left / right (mm) 45/45 och mitt gamla har ~ 58 mm så redan där är det kört med att använda dom gamla ekrarna?
Jag kolla lite snabbt via en ekerlängdskalkylator och enligt den skulle det innebära att mina nuvarande ekrar är ~ 2 mm för korta.
Fälgen är en 29" 32H WTB STX i23, ska ha 603 i ERD men får nog ta isär allt och dubbelkolla eller om någon känner till någon databas med uppgifter?

Slog in alla värden på dtswiss calculator och får den här informationen
dtswiss.png

Shimano navet har följande spec
Flange distance (mm) 63.4
Offset (mm) 6.65
P.C.D. left / right (mm) 45/45
O.L.D. (mm) 141

Det här med flange distance left/right fick jag fram genom att dela flange distance/2= 31.7
Så för vänster sida blir det, 31.7+6.65=38.35 mm
och höger 31.7-6.65=25.05 mm

(2)Ser det ut som jag har tänkt rätt?

(3)Ekerlängd vänster 295 mm, höger 294 mm, enligt två andra sidor så skiljer det lite. 295 mm finns inte i lager så vad väljer man istället?
Left spoke length: 294.8
Right spoke length: 293.4
Left spoke length: 294.5
Right spoke length: 292.9

(4)Dom gamla nipplarna kan jag använda igen?

(5)Olja behöver jag med, kanske går med paraffinolja? Ekernyckel, hemmabyggt riktställ, dishverktyg har jag och Roger Mussons hjulbyggarbok.
Tyvärr är jag både tondöv och saknar ekertensionmeter, så det blir antingen succé eller fiasko men det kan vara värt att testa^^
Tack för att ni tog er tid.

Hjulbyggartråden

Innebär väl typ att man ska vända på "lacing" för drive side bak, heads in/out lixom.

enda skälet jag använder flätad ekring ibland, är för att hålla in ekrarna om de kommer i konflikt med bromsok.

det lär finnas teoretiska fördelar hållfasthetsmässigt men gör det något i praktiken? nackdelar är att det ställer till med extra arbete när hjulet byggs, än mer när man skall justera ekerspänningen eftersom två ekrar påverkas samtidigt, och skullle en eker senare gå av, kommer två ekrar istället för en tappa sin spänning.

så avstår från flätad ekring när jag kan.

if it aint broken dont fix it

Hjulbyggartråden
(1)I väntan på ett nytt bakhjul tänkte jag införskaffa det jag behöver för att bygga om mitt gamla med nytt nav. Ser att det nya (Shimano FH-MT200-B 141 qr boost) har P.C.D. left / right (mm) 45/45 och mitt gamla har ~ 58 mm så redan där är det kört med att använda dom gamla ekrarna?
Jag kolla lite snabbt via en ekerlängdskalkylator och enligt den skulle det innebära att mina nuvarande ekrar är ~ 2 mm för korta.
Fälgen är en 29" 32H WTB STX i23, ska ha 603 i ERD men får nog ta isär allt och dubbelkolla eller om någon känner till någon databas med uppgifter?

Slog in alla värden på dtswiss calculator och får den här informationen
Visa bilaga 535151
Shimano navet har följande spec
Flange distance (mm) 63.4
Offset (mm) 6.65
P.C.D. left / right (mm) 45/45
O.L.D. (mm) 141

Det här med flange distance left/right fick jag fram genom att dela flange distance/2= 31.7
Så för vänster sida blir det, 31.7+6.65=38.35 mm
och höger 31.7-6.65=25.05 mm

(2)Ser det ut som jag har tänkt rätt?

(3)Ekerlängd vänster 295 mm, höger 294 mm, enligt två andra sidor så skiljer det lite. 295 mm finns inte i lager så vad väljer man istället?
Left spoke length: 294.8
Right spoke length: 293.4
Left spoke length: 294.5
Right spoke length: 292.9

(4)Dom gamla nipplarna kan jag använda igen?

(5)Olja behöver jag med, kanske går med paraffinolja? Ekernyckel, hemmabyggt riktställ, dishverktyg har jag och Roger Mussons hjulbyggarbok.
Tyvärr är jag både tondöv och saknar ekertensionmeter, så det blir antingen succé eller fiasko men det kan vara värt att testa^^
Tack för att ni tog er tid.
2 mm för korta ekrar går att leva med. ofta skiljer det faktiskt något i längd mellan ekrar, och du kan ju sortera dem så att eventuella kortare exemplar inte hamnar på vänstra sidan, särskilt inte yttre vänstra sidan.

även alunipplar brukar kunna återanvändas ponerat att ursprunglig hjulbyggare inte dragit sönder dem.

Hjulbyggartråden
enda skälet jag använder flätad ekring ibland, är för att hålla in ekrarna om de kommer i konflikt med bromsok.

det lär finnas teoretiska fördelar hållfasthetsmässigt men gör det något i praktiken? nackdelar är att det ställer till med extra arbete när hjulet byggs, än mer när man skall justera ekerspänningen eftersom två ekrar påverkas samtidigt, och skullle en eker senare gå av, kommer två ekrar istället för en tappa sin spänning.

så avstår från flätad ekring när jag kan.

if it aint broken dont fix it
Hmm, flätad ekring?

Hjulbyggartråden
ja:) men alltså flätad bara en gång, så att ekrarna rör och devierar varandra i samband med att de korsar varandra.

man kan också fläta vidare, som på sambals bild:)
Aha... men, är det en del av Shimano Lacing? Tycker bara det verkar som ett vanligt 3-cross pattern typ?

Ledsen om jag är seg på att fatta...

Hjulbyggartråden
Aha... men, är det en del av Shimano Lacing? Tycker bara det verkar som ett vanligt 3-cross pattern typ?

Ledsen om jag är seg på att fatta...
tittade nu på videon. vilket snömos.

det han talar om är dessutom inte 'spoke lacing', utan 'spoke pattern'. lacing brukar beteckna att man flätar ekrarna runt varandra där de korsas. en annan grej.

sedan tanken att t ex på framhjulet att bromskrafterna skulle komma mest på disksidan är ju minst sagt diskutabel. navet är i sammanhanget knappast att betrakta som eftergivligt eller vridbart, medför alltså att bromskrafterna i praktiken är nära nog jämna vänster och höger sida.

att dessa bromskrafter sedan skulle kunna hanteras bättre av ekrar på hjulets yttre sida, dvs heads in återstår att visa. men för all del; om det känns bättre; ekra gärna på det sättet, både höger och vänster sida:)

bak brukar jag låta yttre ekrarna bestämmas av drivsidan. dvs i det fallet att kedjan olyckligtvis hamnar innanför största klingan, har jag tänkt att den inte kilar fast sig lika hårt om dess yttre högra sidas ekrar är sas medurs riktade. bara en tanke.

sedan blir det ju att ha samma mönster fast spegelvänt på bromssidan. annars krånglar man till hjulbygget avsevärt. så att när man bygger hjulet och inledningsvis bara har de inre ekrarna monterade (heads out) skall det bara vara att vrida/ spänna upp de inre ekrarna, och sedan på smidigaste sätt montera det yttre ekrarna inifrån (heads in).

det sista gör jag alltså helst utan flätningsmanöver, men är det trängsel på bromssidan för oket, flätar jag på den sidan. om detta skall utföras eller inte beslutar jag och utför i ett läge där hjulet närmar sig slutjustering, och alltså bara undantagsvis.

och det här kan du helt enkelt inte avgöra i ett riktställ. ytterligare ett gott skäl att skippa det:)

.

Hjulbyggartråden
...nja, men vänta nu. Lacing = Ekring är det väl ändå. Det är iaf vad jag uppfattat det som, tittar man på typ Sheldon Brown så är det ju "lacing" han håller på med

Hjulbyggartråden
sedan tanken att t ex på framhjulet att bromskrafterna skulle komma mest på disksidan är ju minst sagt diskutabel. navet är i sammanhanget knappast att betrakta som eftergivligt eller vridbart, medför alltså att bromskrafterna i praktiken är nära nog jämna vänster och höger sida.
.
Ja där har det skett ett missförstånd, gaffeln påverkas av att skiva och ok sitter på ena sidan så att bromskrafterna vill dra gaffeln snett men ekrarna belastas lika på båda sidor.

Hjulbyggartråden
förvirring uppstår när språket hanteras olika över tid.

ett exempel är det engelska ordet artist, som när jag var ung betydde konstnär. iom tror jag inflytande från utlandet har det mer efterhand kommit att beteckna det vi i sverige menar med artist.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
blev nyfiken på det språkliga; här är exempel på en sida där saken debatteras.

används termerna lace, interlace och weave om samma sak, dvs att korsa ekrarna på ett sätt som gör att de får kontakt. och även lace i betydelsen att närmast i förväg innan hjulet är byggt beteckna upplägg med t ex olika antal kors på ekeruppsättningen. som i 'shimano lacing' härovan. det som andra kallar spoke setup eller spoke pattern.

förvirrat värre med andra ord.

beträffande sakfrågan värdet av lace/interlace/weave kommer man väl typ fram till samma syn som jag har, att det närmast saknar praktisk betydelse för hjulets och ekrarnas styrka, precis som tidigare och nu närmast bortglömda lindning och lödning.

men kan ge plats för en trångt sittande broms eller växelförare.

Tillbaka
Topp