Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Googlat på atrikelnumret på kitet?Tjena! Tänkte försök serva min RS SID ultimate med en 200h service. Men jag hittar inga servicekit och beställa, tips?
Tjena! Tänkte försök serva min RS SID ultimate med en 200h service. Men jag hittar inga servicekit och beställa, tips?
Hittar inget heller till min 2021 Lyrik. LBS sa att dom tidigast kunde få in till November.... :(Googlat på atrikelnumret på kitet?
Jäkla tråkigt. Känns lite surt att behöva köpa en ny gaffel om det skulle skita sig för att rädda cykelsommaren 2022...Sram/RockShox har slut på kit. Lite beroende på vilket chassi du har så kan det gå att trolla lite med olika kit men det blir inte gratis...
Kan man se på något sätt vilken model man just har? Är lite osäker på årsmodell på den, förra ägaren fick den utbytt på garanti.Sram/RockShox har slut på kit. Lite beroende på vilket chassi du har så kan det gå att trolla lite med olika kit men det blir inte gratis...
Du kan kolla upp det serienr som är skrivet på gaffeln.Kan man se på något sätt vilken model man just har? Är lite osäker på årsmodell på den, förra ägaren fick den utbytt på garanti.
Som skrivet. Serienumret avslöjar allt. Sen får du dyka i reservdelskatalogen och jämföra lite...Du kan kolla upp det serienr som är skrivet på gaffeln.
Ser ut som 120 är till Charger 2.1 dämpare,och 180 till "vanlig" Charger.Vad är det för skillnad på 120 och 180? Behöver 120 men kan bara hitta 180 i lager. Funderar om man kan kompletera eller om 180 har extra grejor man bara kan kasta. Någon som har koll?
Visa bilaga 536084
TCM har i lager. De har inte punkt utan mellanslag i RS artikel nr.Ser ut som 120 är till Charger 2.1 dämpare,och 180 till "vanlig" Charger.
Var hittade du 180? Ska ta hem en sån till frugans hoj tänkte jag.
Jag hade då servar gaffeln men behållt de gamla o ringarna mm. Dvs plockat isär gjort rent allt och dit med ny olja å fettJäkla tråkigt. Känns lite surt att behöva köpa en ny gaffel om det skulle skita sig för att rädda cykelsommaren 2022...
Är min plan om det inte finns delar. Gjort vad man kan då!Jag hade då servar gaffeln men behållt de gamla o ringarna mm. Dvs plockat isär gjort rent allt och dit med ny olja å fett
Har gjort alla Fox-vtg,kan måtta och fota om några timmar.?Funderar på om jag skulle ge mig på att byta packningskittet i luftfjädern på min 34-gaffel i samband med underbensservicen.
Hittade den här instruktionen:
Gaffeln är från 2018 förvisso, men jag hittar ingen instruktion som är nyare... men denna kanske funkar?
Ser ju inte våldsamt svårt ut. Kanske dags att jag lär mig den delen oxå.
Klämman de sätter fast gaffeln i ska visst vara 10mm, så jag får väl tillverka en sån. Antar att det ska vara rätt tight passform och runt hela skaftet, så att rörbackar eller parktools AV5 axle clamp inte är tillräckligt?
Edit: Om man tillverkar en sån klämma, är det några andra hålstorlekar man kan behöva om till 34- och 36-gafflar...när man ändå håller på?
Däremot verktyget:
FLOAT NA2 bullet tool (PN: 398-00-657)
Är det en hård konisk plastbit så att tätningasklumpen ska glida på skaftet utan att skada tärningarna?
Nån som gjort en egen och/eller har måtten om man är sugen på att svarva till en egen?
Edit:
Här är någon som ritat och printat:
Man kanske kan plocka måtten från STL-filen!![]()
Fox fork air spring "bullet" tool for compressing internal O-rings by cmh
When performing air spring maintenance on a Fox fork, Fox specifies part number 398-00-657 Tooling: Bullet, Sealhead To Shaft, FLOAT NA 2 This tool can be really tough to find, even when you work for a bike retailer. So... 3D printing to the rescue. Fits 10mm shafts on air spring shafts to...www.thingiverse.com
Printar man FDM blir sen ju lite randig även med låg lagerhöjd... men plast kanske ändå inte skadar tärningarna?
kanonschysst!Har gjort alla Fox-vtg,kan måtta och fota om några timmar.?

Funderar på om jag skulle ge mig på att byta packningskittet i luftfjädern på min 34-gaffel i samband med underbensservicen.
Hittade den här instruktionen:
Gaffeln är från 2018 förvisso, men jag hittar ingen instruktion som är nyare... men denna kanske funkar?
Ser ju inte våldsamt svårt ut. Kanske dags att jag lär mig den delen oxå.
Klämman de sätter fast gaffeln i ska visst vara 10mm, så jag får väl tillverka en sån. Antar att det ska vara rätt tight passform och runt hela skaftet, så att rörbackar eller parktools AV5 axle clamp inte är tillräckligt?
Edit: Om man tillverkar en sån klämma, är det några andra hålstorlekar man kan behöva om till 34- och 36-gafflar...när man ändå håller på?
Däremot verktyget:
FLOAT NA2 bullet tool (PN: 398-00-657)
Är det en hård konisk plastbit så att tätningasklumpen ska glida på skaftet utan att skada tärningarna?
Nån som gjort en egen och/eller har måtten om man är sugen på att svarva till en egen?
Edit:
Här är någon som ritat och printat:
Man kanske kan plocka måtten från STL-filen!![]()
Fox fork air spring "bullet" tool for compressing internal O-rings by cmh
When performing air spring maintenance on a Fox fork, Fox specifies part number 398-00-657 Tooling: Bullet, Sealhead To Shaft, FLOAT NA 2 This tool can be really tough to find, even when you work for a bike retailer. So... 3D printing to the rescue. Fits 10mm shafts on air spring shafts to...www.thingiverse.com
Printar man FDM blir sen ju lite randig även med låg lagerhöjd... men plast kanske ändå inte skadar tärningarna?
och så är det ju en del metall och plast... så miljömässigt känns det ju bättre att byta såg lite som möjligt tycker jag.Man spar 250 kr på att byta packningar istället för hela air shaft. Behöver inte bytas varje år om man gör rent luftfjäder i samband med ytterbenservice. Inte alls mycket mer jobb och gaffeln funkar/mår bättre.
Det är bara en låsbricka att plocka bort. Öppna ventil när drar ut och sätter tillbaka air shaft. Behövs SRAM butter eller motsvarande (slick honey, slickolium) och pensel för rengöring och smörjning. Samt 3 cl gold olja i övre luftkammare, häll i innan monterar shaft.
Jag satte i ny air shaft efter 3 år. Finns på bike24.
Tack!Här är det jag använder till Fox 34:a.
Gjorde klämbackar och "bullet tool" i aluminium,men till andra gafflar och dämpare har jag svarvat/fräst i POM-C,(acetalplast),lättare att bearbeta.
(Som packboxverktyget på bilden.)
Måtten på bullet tool är det jag har på min,fungerar utmärkt.
Men bör vara slät och fin yta för att inte skada tätningen när man trär på den...
EDIT: diametermåttet 10,0 är 9,94 mm...
Visa bilaga 539090
Visa bilaga 539091
Visa bilaga 539092
RS dämpare bak? Var typ en googling bort.På trailhead har ju RS gjort det enkelt att hitta rätt kit för service till gafflarna, varför har de inte samma för dämpare? Finns det något bra som jag inte hittar? ?
Njae, på trailhead anger man serienummer och får upp artikelnummer på servicekit. På den sidan kan man leta sig fram till servicemanual osv, men inte artikelnummer på kit. Vore ju surt att inse att man har fel kit när man står där och ska göra jobbet..
Det är möjligt men jag har inga uppgifter på det så jag får hoppas att när internet säger 5-7.5wt så stämmer det med Rockshox 5wt. På den står det heller inget annat än 5wt och att jag inte ska svälja oljanKolla faktisk viskositet istället för wt. Olika för olika oljor ju men ja.
Ja, eftersom 5wt är en dämparolja och 0w-30 är en motorolja.Blanda i lite 0-30 vore så klart skitdumt....?
Vill du ha det tunnare så är väl 0W-30 inte det bästa för det är rätt nära 15wtTänkte serva en bomber mxr air 2002.
5wt är lite tunnare än stock och 7.5 lite tjockare (for riders >80kg)
Tror ni man ska slänga i 3wt för 35-40kg?
Blanda i lite 0-30 vore så klart skitdumt....?
Försök att söka fram cst @ 40C för ursprungliga oljan och det du har, ta det som är närmast. Jag gjorde ett webformulär för att räkna ihop blandningar sist jag behövde nåt mellan två jag hade hemma. https://form.jotform.com/211844480763055Tänkte serva en bomber mxr air 2002.
5wt är lite tunnare än stock och 7.5 lite tjockare (for riders >80kg)
Tror ni man ska slänga i 3wt för 35-40kg?
Blanda i lite 0-30 vore så klart skitdumt....?
Jag får försöka sätta mig in i det. I det här fallet har jag inte hittat mer info än att det finns ett kit där man kan välja 5 eller 7.5wt.Försök slå
Försök att söka fram cst @ 40C för ursprungliga oljan och det du har, ta det som är närmast. Jag gjorde ett webformulär för att räkna ihop blandningar sist jag behövde nåt mellan två jag hade hemma. https://form.jotform.com/211844480763055
Preacher kanske har?Tänkte kvista förbi lokal motorcykel shop och hämta shims men tre av de jobbar inte alls med sånt... Var hittar jag dessa? Norrköping, nätet eller skicka från din låda...
2st 15mm diameter, 8 hål, 0,1 tjocklek
1st 13mm diameter, 8 hål, 0,1 tjocklek
My bad, det står motorex 5wt. Det är visst kända grejor och finns på bikester. Tydligen vårdar det sälar. Själavård har jag hört talas om...
Finns även 2.5wt
![]()
Motorex Racing Fork Oil 2,5W Low-Friction 1l | bikester.se
Motorex Racing Fork Oil 2,5W Low-Friction 1l - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Motorex Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Borde gå att läsa sig till om det är samma som RS
Gjorde just min rhythm med lite samma problem. Löste sig genom att skruva bort crush washern, som alltså var stel och satt tight nog för att hindra luftskaftet från att bankas in.Jag tänkte göra en service på min fox-gaffel (34 rhythm) nu så här innan säsongen drar igång men får inte loss luftskaftet från ytterbenet.
Dämparskaftet lossnade efter ett par slag med gummihammare men luftskaftet vill verkligen inte loss.
Är det någon som har tips på hur man kan gå tillväga när det trilskas?
Min plan är annars att trycka ett par bärs och gå lös ordentligt med hammaren...
Vill tillägga att muttern är borttagen, luften är utsläppt och jag använder fox borttagarverktyg att banka på. "Crush washern" sitter kvar men har ju svårt att tro att det är den som hindrar.
Tack för tipset, men det löste sig med mer våld.Gjorde just min rhythm med lite samma problem. Löste sig genom att skruva bort crush washern, som alltså var stel och satt tight nog för att hindra luftskaftet från att bankas in.
Undrar jag också. De jag pratat med skickar ändock iväg dämparen om det är helservice.Börjar bli dags för helservice på min Fox Float DPS. Någon som har tips på vettig verkstad på norra sidan Stockholm? Vet att Specialized Concept Store gör service men fel sida om stan.
Även funderat på att skicka den till Trek Store i Gbg som verkar grymma men vore smidigt med en lokal aktör.
Tacksam för tips och erfarenheter.
Mvh, Fredde
Dämpartillverkarna vill hålla igång reservdelsmarknaden såklart. Därav snäva intervaller och "byt alltid delar" när det inte ens behövs.och så är det ju en del metall och plast... så miljömässigt känns det ju bättre att byta såg lite som möjligt tycker jag.
Har frågat runt lite och det verkar vara väldigt få som gör helservice själva tyvärr.Undrar jag också. De jag pratat med skickar ändock iväg dämparen om det är helservice.