Nu tillåtet med extra registreringsskylt på bilen

Det här har jag ärligt talat inte haft en aning om, har ju alltid kört med separat skylt på cykelhållaren för att undvika böter, var väl t o m så att man klickade i en ruta med "extraskylt" när jag beställde skylten ?!?

Det här har jag ärligt talat inte haft en aning om, har ju alltid kört med separat skylt på cykelhållaren för att undvika böter, var väl t o m så att man klickade i en ruta med "extraskylt" när jag beställde skylten ?!?
ja, den ordinarie skylten fick inte vara synlig. Vet ingen som fått problem med farbror blå för att man haft två skyltar bak dock

Äh, transportverket vill bara bättra på försäljningen. De lär tjäna en förmögenhet på ockerpriset 62 kr....

Innebär tillåtelsen att ha extra skylt skyldighet att ha skyltbelysning på den extra skylten?

Nej så fick man inte heller göra. Det gick att göra rätt innan på något sätt alls.
Det där är väl lite överdirvet?

Låt oss säga att du är på jobbet, du har parkerat bilen över dagen.
Någon smyger förbi och stjäl din bakre skylt.

I backluckan ligger en cykelhållare med extra regplåt, naturligtvis är ingen av dom använda tidigare.

Du gör en polisanmälan om stulen skylt, monterar på ställ + extraskylt, och kör hem.

Det måste väl ändå vart typ ok?

I backluckan ligger en cykelhållare med extra regplåt, naturligtvis är ingen av dom använda tidigare.

Du gör en polisanmälan om stulen skylt, monterar på ställ + extraskylt, och kör hem.

Ja, men ingen stal den så var det inte tillåtet m dubbla skyltar bak?

Frågan är om man får ha en extra skylt på hästen?

Du tänker på hållaren så här:
1643903610076.png

Om någon stjäl dina skyltar är man klart i ett annat läge och man får väl rimligen någon dispens vid en polisanmälan. Men det händer nog ingen varje dag.
Och jag tror inte lagen någonstans använder "typ ok" :).

Innan gick det inte att göra rätt inom lagens ramar men nu när det går blir diskussionen inte så meningsfull.

Glatt överraskad att det faktiskt kom en ändring till slut, precis lagom till jag flyttat ner cyklarna från taket bak till kroken.

Om man har cykelhållare även fram är det då tillåtet att beställa en fjärde skylt? På Transportstyrelsens sida står det bara om tredje skylt.

Om någon stjäl dina skyltar är man klart i ett annat läge och man får väl rimligen någon dispens vid en polisanmälan. Men det händer nog ingen varje dag.
Och jag tror inte lagen någonstans använder "typ ok" :).

Innan gick det inte att göra rätt inom lagens ramar men nu när det går blir diskussionen inte så meningsfull.

Glatt överraskad att det faktiskt kom en ändring till slut, precis lagom till jag flyttat ner cyklarna från taket bak till kroken.
Jo innan gick det att göra rätt genom att flytta skylten från bilen till stället.

Men skönt att man numer efter flera år kör lagligt med sina dubbla skyltar :) Har tills nu resonerat som många andra, att polisen nog har mer överseende med dubbla skyltar än en delvis dold skylt på bilen

Ny bil för 2 år sedan, jag har kört med gamla skylten tydligen på stället
Beställt ny nu iallafall. Undrar lite vad som hänt om man blivit stoppad

det var inga problem att beställa och lagligt använda extraskylt innan heller.

för det fanns en passus i regelverket att man fick beställa och använda en ny skylt om skylten 'på annat sätt blivit obrukbar' . vilket enligt besked från trafikverket t ex i en frågespalt i vi bilägare för ett antal år sedan inkluderade att den var osynlig pga cykelhållaren.

vi har skrivit om det tidigare här på happy. bra att extra skylt nu tycks ha blivit uttryckligen tillåtet, tidigare var det ändå en gråzon.

Om man har cykelhållare även fram är det då tillåtet att beställa en fjärde skylt? På Transportstyrelsens sida står det bara om tredje skylt.

Den löpande texten talar bara om extraskylt. Och extraskyltar i pluralis.
Om det skulle finnas en hake nånstans kommer nog samma sak att hända som hitintills. Dvs ingenting.

Är det bara jag som blir förvånad av priset 62 kr? Hade lika gärna kunnat vara 620 kr känns det som…

Nå ja, förutom miljöskatten, vägskatten (?), skatt på drivmedel samt lite annat och moms på klabbet betalar du även en årlig registerhållningsavgift. Det går nog ihop i slutändan skall du se.

I Mexiko stjälar polisen dina skyltar när du får böter, för att säkerställa att du betalar och dom kan ser vem inte har betalat.

Jo innan gick det att göra rätt genom att flytta skylten från bilen till stället.

Men skönt att man numer efter flera år kör lagligt med sina dubbla skyltar :) Har tills nu resonerat som många andra, att polisen nog har mer överseende med dubbla skyltar än en delvis dold skylt på bilen

Nej, innan var det så att en bil fick ha en registreringsskylt bak och denna ska vara monterad på anvisad plats. Du ffick heller inte flytta registreringsskylten, och du fick inte heller skaffa en extra registreringsskylt och montera på exempelvis cykelhållaren.

Men det är historia.

registeringsskylt-1500x720.jpg

Sedan den 2 februari 2022 så är det tillåtet att använda en extra registreringsskylt om din ordinarie skylt är skymd, exempelvis av en fullastad cykelhållare. Och dyrt är det icke: 62 kr kostar en extra skylt.

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:
Det var ju billigt, så jag passade på att beställa innan dom höjer priset!

MEN - det tyvärr uppenbart att man borde ha en extra ljusramp också för att vara laglig...

/A

Det var ju billigt, så jag passade på att beställa innan dom höjer priset!

MEN - det tyvärr uppenbart att man borde ha en extra ljusramp också för att vara laglig...

/A

Men, hur är det egentligen med belysning på extraskylten?
Denna saknar, och jag tror väl att även Thules med ljusramper saknar skyltbelysning?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp