Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hsb har för övrigt sin egen guide :)

Gott. Det verkar enklare att skriva en doktorsavhandling än att bli av med cyklar som folk bara skiter i att ta hand om.

Visa din Miyata!
PXL_20220204_072123091.MP.jpg

En liten avstickare hanns med efter att dottern fått äran att åka till skolan bak på pappas Miyata. Att skjutsa på pakethållaren verkar vara ett lite bortglömt sätt att ta sig fram. Man behöver inte lastcykel för att skjutsa barn, det räcker med en Miyata. ?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 537319
En liten avstickare hanns med efter att dottern fått äran att åka till skolan bak på pappas Miyata. Att skjutsa på pakethållaren verkar vara ett lite bortglömt sätt att ta sig fram. Man behöver inte lastcykel för att skjutsa barn, det räcker med en Miyata. ?
Kör ofta pakethållare, men då Crescent.

Nu skämdes jag plötsligt - får skaffa en Miyata till.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Halloj. Tiden är möjligen inne att sälja min sjutolva - har för många hojar nu och fler på väg in. Vad tycker ni andra att jag ska ta för den? Kom ihåg att priset har ökat betänkligt nu när en Miyata innebär en biljett till sommarens konvent!

Visa din Miyata!
Vill du ha den såld så 1500kr kanske.
Ja, mellan 1500 och 2000 känns väl rimligt.

Har för övrigt skrivit till brf:en om den där Path Runnern. Enligt min kompis i huset har den stått där oanvänd sedan hon flyttade in för fyra år sen. Erbjöd mig, som @Jonatan F föreslog, att ta hand om och skänka de andra cyklarna eller lämna in dem som hittegods till polisen. Styrelsen har tydligen efterlyst ägarna utan att lyckas.

Visa din Miyata!
Spände upp ekrarna på det fabriksbyggda framhjulet till min SixTen och passade samtidigt på att polera upp konorna så att lagret går riktigt mjukt - silkeslena skall naven vara! Har mer eller mindre bestämt mig för att sälja övriga cyklar för jag kör mest turer med blandat landsväg, grus och skogsvägar och då¨är SixTen i sitt esse och jag vill nog helst bara ha två cyklar till mig själv och SixTen och min Monark blir i så fall de som stannar.

3lGjrKY.jpg

Polerar du upp konorna enligt receptet från någon vecka sedan?

I min värld så låter det vanskligt att göra det på frihand - tänker att någon grads skillnad kommer att göra det svårt att spänna lagret rätt. Livslängden på lagret borde också ligga risigt till om det inte är precis rätt vinkel varvet runt på konan.

Visa din Miyata!

I min värld så låter det vanskligt att göra det på frihand - tänker att någon grads skillnad kommer att göra det svårt att spänna lagret rätt. Livslängden på lagret borde också ligga risigt till om det inte är precis rätt vinkel varvet runt på konan.

Alternativet är väll dock att kassera navet?

Hur gör du för att nå ner i den konkava banan? @aben

Visa din Miyata!

Den här typen av lager är inte så känsliga, det är nog också anledningen till att de fortfarande används. Jämför med en vanligt spårkullager som lätt tar väldigt mycket stryk om gaffeländarna inte är parallella eller om axeln inte är exakt rak. Ett konlager är mycket mera förlåtande, tittar man på använda konor är det inte sällan man ser slitspår som går på snedden på grund av en något sned axel men lagret har ändå fungerat väl.

När det gäller radien på konans slitbana så är inte heller den kritisk, utan har relativtstor tolerans eftersom man justerar lagret när det monteras. Det är också något som ändras efterhand som lagerytorna slits.

Med det sagt så är jag ganska noga och använder en stång, borr eller skruvmejsel, med rätt radie för lagret och lägger sen slippappret runt stången. .

Det var nästan helt nya konor utan gropar så det var relativt enkelt att polera upp dem, vinklar och radie ändrades nog inte mycket när det bara var ytan som polerades..

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Kom ihåg att priset har ökat betänkligt nu när en Miyata innebär en biljett till sommarens konvent!

Miyata är hårdvaluta nu??

Så till den grad att grabbens kusin har hört av sig och vill komma förbi och ställa den lilla röda i ordning igen. Efter hennes och pojkvännens imponerande cykelsemester Jkpg-Gbg i somras blev den stående utomhus, vilket smågrinige farbror LWB inte riktigt uppskattade. Så när den första ytrosten började dyka upp så åkte den hem till LWB-grottan igen.

Men idag är det tänkt att den ska få sig lite puts, nya gamla däck (de gamla Maxxis som satt på råkade under tiden hamna på den Edfeldtska Enpetaren, vem hade trott det?), nya bromsbelägg och om vi känner oss riktigt i gasen även en överhalning av hjullagren. Det lär inte bli samma finlir som har diskuterats här ovan, men lite nytt fett och en justering lär inte skada.

Visa din Miyata!
Så till den grad att grabbens kusin har hört av sig och vill komma förbi och ställa den lilla röda i ordning igen. Efter hennes och pojkvännens imponerande cykelsemester Jkpg-Gbg i somras blev den stående utomhus, vilket smågrinige farbror LWB inte riktigt uppskattade. Så när den första ytrosten började dyka upp så åkte den hem till LWB-grottan igen.

Men idag är det tänkt att den ska få sig lite puts, nya gamla däck (de gamla Maxxis som satt på råkade under tiden hamna på den Edfeldtska Enpetaren, vem hade trott det?), nya bromsbelägg och om vi känner oss riktigt i gasen även en överhalning av hjullagren. Det lär inte bli samma finlir som har diskuterats här ovan, men lite nytt fett och en justering lär inte skada.
Ingen Miyata lämnas till sitt öde… Miyatatråden dammsuger Sverige på limmade cyklar från Japan, love it!?

Visa din Miyata!
01CBB25B-8C9B-4C13-8900-452163EEB2A6.jpeg

Ja alltså strängt taget är det ju ”efter frukost” ända fram till nästa frukost i morgon bitti. Jag gissar dock att den lilla röda kommer att bli hängande. Ingen action såhär långt...

Jag ska däremot försöka slå mig själv med häpnad och ge hjullagren en kyss. Återkommer.

Visa din Miyata!
Cyklade några mil för att handla bröd på bageriet i grannkommunen. Tog de små grusvägarna dit, massor med is. Tog stora vägen hem, där var det fruset plogslaffs på vägrenen. De isiga grusvägarna var mysigare. Och cykeln då, jo den uppförde sig fantastiskt! Mount & Ground från Suomi Tyres är fina däck.
4491F032-426F-4738-8668-4FF4648E70EA.jpeg

Visa din Miyata!
Cyklade några mil för att handla bröd på bageriet i grannkommunen. Tog de små grusvägarna dit, massor med is. Tog stora vägen hem, där var det fruset plogslaffs på vägrenen. De isiga grusvägarna var mysigare. Och cykeln då, jo den uppförde sig fantastiskt! Mount & Ground från Suomi Tyres är fina däck.
Visa bilaga 537642
Smart med fjångfjångarna på främre pakethållaren. Snor den idén tror jag.

Visa din Miyata!
Jag ska däremot försöka slå mig själv med häpnad och ge hjullagren en kyss. Återkommer.
Ja vi ska väl alla den vägen vandra antar jag.

Framnavet gick bra. Lite ful ”pitting” på lagerkonorna men med tanke på vilken relativ sans jag har hållit på den lilla röda och hur relativt sparsamt den kommer att rulla så lät jag udda vara jämnt. I med nytt fett och sno ihop bara.

Bakhjulet sedan började bra. Men mitt i alltihop skulle jag göra nåt annat mitt på köksbänken arbetsbänken och lyckades vispa till hela arrangemanget så att konor och kullagerkulor flög över hela köket verkstaden.

Med några milda ramsor och don LWB:s läsglasögon på näsan lyckades jag hitta allt…

…utom en av kulorna. Och där tog meket slut.

Men inget ont som inte för något gott med sig. Nu fick jag äntligen anledning att beställa ett gäng nya kulor i varierande dimension, och kan ni tänka er att det i samma rop också slank med ett par rosa Paul Moon Units till den rosa On/Off:en?

9E8CD28A-B7A4-4017-9EFB-9CD8B6F1F9DA.jpeg

A6E8968A-5864-46E9-BBD0-DB98953F32A1.jpeg

Inte hundra samma kulör, men jag kan leva med det.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Gäller att jag får den där Path Runnern nu då. Annars är jag väl inte välkommen?
Miyata är inte så mycket en cykel som en livsåskådning.

Strongt gjort att sälja sjutolvan och att låta det gå undan istället för att förfalla till halvocker. Kul att vi gillar våra gamla ök, men de är trots allt bara cyklar.

Eller livsåskådning då.

Visa din Miyata!
Miyata är inte så mycket en cykel som en livsåskådning.

Strongt gjort att sälja sjutolvan och att låta det gå undan istället för att förfalla till halvocker. Kul att vi gillar våra gamla ök, men de är trots allt bara cyklar.

Eller livsåskådning då.
Min pappa sa en gång att ”man ska aldrig tjäna pengar på andra entusiaster” och det försöker jag leva efter.

Dessutom gav jag ju 300 kronor så frågan är om jag lever som jag lär egentligen. ?

Visa din Miyata!
Inte riktigt min modell, landsvägslok finns inte plats för i stallet just nu. Får inte ens plats med nuvarande cyklar för tillfället ?
Det är en 750 SR, jag tänkte kika på den förra veckan men den kändes lite väl basic för 500 kronor. Frågade @HokusPokus37 (det var han som prickade in modellen) men han tyckte också att det var lite mycket pengar.
ser intressant ut! Vad är 750 SR för modell, varför är den inte värd pengen? Ser ut att ta stänkor och vara i min storlek, kan vara exakt den Miyatan jag villhöver!

Visa din Miyata!
Inte riktigt min modell, landsvägslok finns inte plats för i stallet just nu. Får inte ens plats med nuvarande cyklar för tillfället ?
Såld dessutom.
ser intressant ut! Vad är 750 SR för modell, varför är den inte värd pengen? Ser ut att ta stänkor och vara i min storlek, kan vara exakt den Miyatan jag villhöver!
Den är rätt tung för att vara en Miyata. Kanske inte den ram jag hade valt att bygga nåt på. Den är nog mer ett landsvägslok än en 712.

Visa din Miyata!
Såld dessutom.

Den är rätt tung för att vara en Miyata. Kanske inte den ram jag hade valt att bygga nåt på. Den är nog mer ett landsvägslok än en 712.
Ok, tack för bra input. Om det är något jag med lite god vilja ”behöver” så är det en roligare pendlare än nuvarande. Då såg den trevlig ut eftersom ordentliga fästen för skärmar är ett måste här på västkusten. Då får jag leta vidare.

Tillbaka
Topp