RobinBergman
Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Är det någon som vet om man kan fästa ramlås på cykeln smidigt? antar hålen på sidan där är för packethållare.Gärna något som finns att köpa lokalt "biltema" mvh
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Såg ju riktigt trevligt ut och lagom storlek. Vilken modell är det (korgen)?Visa bilaga 542847Jag har monterat korg och stänkor på min.
Det är en Wald 1372.Såg ju riktigt trevligt ut och lagom storlek. Vilken modell är det (korgen)?
Jäkligt mycket cykel för pengarna.
Bara bytt stolpe, sadel, pedaler och reflexer.
Visa bilaga 541897
Ja, lagligheten vet jag inget om?Smart med reflexen fram, det är väl lika lagligt som en "vanlig" reflex (?) men lite mer aero.
Visa bilaga 542999
Ja, lagligheten vet jag inget om?
Men passade perfekt där, så det får va bra så.
Nu blir det bara att köpa en sån korg som BigF har på sin, så har jag en pendel/brukscykel.
Haha.Ja, att det kan gå undan på en White AX+ 290 FF 21 med rätt däck och en stark cyklist är det inget tvivel om, det mesta sitter i benen, blev kränkt av en White AX+ i morse trots att jag pinnade på rätt bra själv.Tror han snittade ca 30 km/h över Tranebergsbron. Jag har själv en White AX (icke plus) som jag dock använder mycket sällan numera eftersom jag köpte en vassare pendlare/allroundracer med bockstyren (men jag är mycket nöjd med min White AX, en skön rackare).
Haha.
Jo, själv blev jag ordentligt kränkt av en rejält överviktig kille på en gammal mtb med sadeln i botten.
Det gick redigt fort.
Men jäklar så bekväm cykeln är.
Perfekt till min skrotkropp.
Nöjd med att gått från 26”dam 3 växlad ?
Trevligt. :) Hur upplever du att bromsarna är?Nöjd med att gått från 26”dam 3 växlad ?
Cyklade du inte på 70-talet? ;-)Vad är det för fräsig piprensare du har där? Bling eller något sorts genialiskt underhållsystem? :D
Alltså inte jättebra, kollade pått och bak verkar bara ett belägg gå emot och typ ”böjer” skivan så har beställt två par Shimano B03S ResinTrevligt. :) Hur upplever du att bromsarna är?
| |
Uppdatera gärna i tråden när du satt dit de nya, det vore intressant att se om det löste problemet. Förresten, inte så kul att behöva göra något sådant när man just köpt en ny cykel. Hoppas att den rullar på bra i övrigt när du fått till det där.Alltså inte jättebra, kollade pått och bak verkar bara ett belägg gå emot och typ ”böjer” skivan så har beställt två par Shimano B03S Resin
Det är väl mekaniska bromsar.Uppdatera gärna i tråden när du satt dit de nya, det vore intressant att se om det löste problemet. Förresten, inte så kul att behöva göra något sådant när man just köpt en ny cykel. Hoppas att den rullar på bra i övrigt när du fått till det där.
Tror det snarare har med bromsen att göra. Om du kör med original mekanisk skivbroms så är det nog bara en av sidorna som klämmer åt. Så det är liksom per design att skivan böjs/kläms in mot den andre. Att byta belägg ändrar det inte. Har du testat att skruva/justera lite så det är minimalt med kläm som behövs?Alltså inte jättebra, kollade pått och bak verkar bara ett belägg gå emot och typ ”böjer” skivan så har beställt två par Shimano B03S Resin
Yes dom kommer imorgon! Cykeln köptes begagnad av min far efter jag gnällt på damcykeln, den har punka på sig nu "damcykeln", så beställt slang till den, klossar till denna och styre som höjer 45mm och lite snyggare reflexer och bytt sadel och så, blir lite att pilla med :)Uppdatera gärna i tråden när du satt dit de nya, det vore intressant att se om det löste problemet. Förresten, inte så kul att behöva göra något sådant när man just köpt en ny cykel. Hoppas att den rullar på bra i övrigt när du fått till det där.
Tack! behöver hitta en bra guide på hur man byter däck och allt med, Lyckas alltid ha hål i slangen så haft skaffat plast verktyg nu!
Jag har inte kollat pått jätte mycket mest bara använt cykeln men nu när däck och allt annat ska fixas så ska jag titta och lära mig.Tror det snarare har med bromsen att göra. Om du kör med original mekanisk skivbroms så är det nog bara en av sidorna som klämmer åt. Så det är liksom per design att skivan böjs/kläms in mot den andre. Att byta belägg ändrar det inte. Har du testat att skruva/justera lite så det är minimalt med kläm som behövs?
Håller för övrigt med om att bromsarna lämnar mycket att önska :)
Helt rätt, att testa sig fram är ett bra sätt att lära sigJag har inte kollat pått jätte mycket mest bara använt cykeln men nu när däck och allt annat ska fixas så ska jag titta och lära mig.
Ja blivit för dyrt för mig att äga bil och bo så centralt, alltid gillat att cykla så detta blir väl min första cykel att pimpa lite =)Helt rätt, att testa sig fram är ett bra sätt att lära sig![]()
Youtube är din vän i det här sammanhanget ?Tack! behöver hitta en bra guide på hur man byter däck och allt med, Lyckas alltid ha hål i slangen så haft skaffat plast verktyg nu!
Fixade allt :D bromsarna var ju lätta att få bra, förstog direkt, bara en lång insex om fälgen är på så får man vrida precis så hjulet snurrar fritt. och har man lite belägg fick man spänna vajern tajtare. Ska ladda upp hur den blev imorgon :)Youtube är din vän i det här sammanhanget ?
Bromsbelägg ska bromsas in för att fungera optimalt. YouTube. Berm Peak på YouTube har en jättebra video på detta!Någon vet om dessa
![]()
Shimano B03S Resin Disc Brake Pads 1 Pair | bikester.se
Shimano B03S Resin Disc Brake Pads 1 Pair - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Shimano Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Någon vet om dessa är bättre än orginal???, väldigt besviken på att det inte nöp som jag trodde. hann aldrig testa ute igår.
Ser ut som samma stöd som är på fruns AX+. Du kan justera längden på det genom att snurra på den runda delen.Så ser cykeln ut nu :) Bromsarna är ju perfekt inställda nu, men lite besviken, dom nyper ju inte bra. V-broms tar ju hårdare. Har Shimano B03S påväg. Tror ni det blir skillnad? Stödet blev ju lite för kort nu med dessa däck xD
När du skriver att de är långt ifrån dina hydrauliska, menar du som i längre bromssträcka, trögare att trycka in eller något annat?Var och köpte en likadan skönhet igår.
Idag var det premiär och jag kan konstatera att bromsarna blev betydligt bättre efter att jag bromsat in dom lite men fortfarande långt ifrån mina hydrauliska på räsern men man ju ta i beaktande att hela cykeln kostar som ett bromshandtag till räsern ?
Jag förstår nu också varför Biltemas skärmar kostar som dom gör.....
Skönheten parkerad vid bussterminalen..
yes Jag har skruvaat ut det så långt det går nu, lite flexigt stöd. synd att det verkar va aluminium annars hade jag förlängt det lite med svetsen.Ser ut som samma stöd som är på fruns AX+. Du kan justera längden på det genom att snurra på den runda delen.
Längre bromssträcka och inte alls samma känsla.När du skriver att de är långt ifrån dina hydrauliska, menar du som i längre bromssträcka, trögare att trycka in eller något annat?
Nice kanl! Prem lagd där! aa det vet jag ju hållt på med moppar och bilar osv, men tänkte om man ska göra sig besväret när mina belägg inte var direkt slitna och jag tog en ny disktrasa och bromsrengörning på skivor och in mellan beläggen. Så tänker om jag ska spara dom tills nu i sommar när dom verkligen är utslitna istället:)Bromsbelägg ska bromsas in för att fungera optimalt. YouTube. Berm Peak på YouTube har en jättebra video på detta!
Hoppas de hjälper!
Anton
Jag pillade lite på växeln uppe på styret och efter det blev det inge bra, känns som den inte går helt "fritt" på högsta växeln, men ska nog försöka nollställa och ställa in växlarna imorgon, hittat High "H" och low "L" på baksidan men våga inte skruva där. Om någon har tips så dela gärna!
När jag köpte den var det rea. För det priset, då 2499kr, så finns det verkligen inga andra cyklar som ens är i närheten av lika prisvärd. Enligt mitt tyckte då. Ibland dyker den upp på facebook, just nu finns en med hydrauliska bromsar för 550kr. Men där skulle jag nog kräva kvitto :)Sugen på en ax men tänkte kolla om någon har sett alternativa cyklar för typ samma peng?
Jag letade igenom de vanliga siterna men hittade inget som var i närheten.Sugen på en ax men tänkte kolla om någon har sett alternativa cyklar för typ samma peng?