Lite för lång stroke?

Tomcat1

Aktiv medlem
Lite för lång stroke?
Om jag tar en bakdämpare som är 230 mm som stöds av ramen(230mm) men stroke´n på bakdämparen är 60 mm och ramen kräver 62,5 mm.

Vad kan eventuellt problem bli?

Lite för lång stroke?
Att dämparen bottnar? Bottnar saker för hårt går de sönder.

Hur stort problemet är i verkligheten har jag ingen aning om.

Lite för lång stroke?
Ramen säljs löst utan bakdämpare och tillverkaren förordar exakt vilka mått på ny bakdämpare som erfordras, om jag frångår tillverkarens specifikationer över mått på bakdämparen och jag får ett ram-brott, kan jag riskera att missa få ut något på ram-garantin då?

Om det är så enkelt som lite kortare slaglängd kan man väl se det lite som en preferens och "passa på" att modifiera lite själv efter ens behov mera.
Nu diffar det en tum(inch(2,54mm)) så det kan väl inte vara så jättefarligt, eller?

Lite för lång stroke?
Ramen säljs löst utan bakdämpare och tillverkaren förordar exakt vilka mått på ny bakdämpare som erfordras, om jag frångår tillverkarens specifikationer över mått på bakdämparen och jag får ett ram-brott, kan jag riskera att missa få ut något på ram-garantin då?

Om det är så enkelt som lite kortare slaglängd kan man väl se det lite som en preferens och "passa på" att modifiera lite själv efter ens behov mera.
Nu diffar det en tum(inch(2,54mm)) så det kan väl inte vara så jättefarligt, eller?
Vad säger tillverkaren? Lär vara enklare att fråga dom än oss här.

En tum är lite mer än 2,54 mm, så om det är det som skiljer så skiljer det ju en hel del.

Lite för lång stroke?
Som andra redan skrev, du får en kortare slaglängd, inget annat. Alltså t ex 132mm I stället för 140mm. Men så länge du ställer in dämparen på ett bra sätt så den inte bottnar hela tiden (vilket du också skulle ha gjort med en dämpare med 62,5mm slag) så är det ju inget problem.
Garantieproblem kan jag inte uttala mig om.

Lite för lång stroke?
Det händer ju att tillverkare säljer samma ram med olika slag på dämpare. Jag har en första generationens Capra 29. Den såldes med 62.5/160mm och 65/170mm.
Min hade 62.5 tills jag klippte bort plastdistansen.

Lite för lång stroke?
Ja om den dämparen kan köra 60 eller 62,5 mm slag för samma längd så är det ju troligt att de två varianterna bara skiljer sig genom tjockleken på distans/bottom out bumper. Kan du hitta nån sprängskiss så lär väl det framgå.

Lite för lång stroke?
Kan det bli så att kinematiken i bakfjädringen får ett hårdare genomslag med kortare stroke? Jag tänker att de tightar till, gör kinematiken mer och mer progressivt i slutet, och då hamnar man lite fel i den kurvan, och det kommer att bottna hårdare? En undran, ingen kunskap direkt om det här, men skulle kunna vara så här tänker jag.

Lite för lång stroke?
Ja om den dämparen kan köra 60 eller 62,5 mm slag för samma längd så är det ju troligt att de två varianterna bara skiljer sig genom tjockleken på distans/bottom out bumper. Kan du hitta nån sprängskiss så lär väl det framgå.
Är det en RS är det definitivt så. Det är en plastbricka som ändrar slaglängden. Problemet är om man vill gå från 60 till 62.5 är att man inte bara kan klippa brickan, då blir den 65 vilket kan vara för mycket för ramen. Man måste byta bricka från 5mm till 2.5 vilket är mycket bökigare.

Lite för lång stroke?
Är det en RS är det definitivt så. Det är en plastbricka som ändrar slaglängden. Problemet är om man vill gå från 60 till 62.5 är att man inte bara kan klippa brickan, då blir den 65 vilket kan vara för mycket för ramen. Man måste byta bricka från 5mm till 2.5 vilket är mycket bökigare.
Är det på det viset så blir ju även totallängden större. Verkar rimligare att köra med kortare slag, det är ju nästan ingen skillnad alls ändå.

Edit: Eller nu tänkte jag fel. Förutsatte av nån anledning att brickan var för topout. Annars blir det förstås tvärtom.

Lite för lång stroke?
Tack.
Okej, men sista frågan är om de kan häva ramgaranti när jag använder en oavsedd dämpare(enl. mått) på deras ram...?

Meta 29
Super Deluxe

Lite för lång stroke?
Tack.
Okej, men sista frågan är om de kan häva ramgaranti när jag använder en oavsedd dämpare(enl. mått) på deras ram...?

Meta 29
Super Deluxe
Meta 29an funkar med 65mm. Flera i tråden på pb kör 65. Öppna super deluxen och klipp av plastbrickan med avbitartång men akta dej för att repa skaftet. Jag har 62.5 på min meta och kommer nog klippa brickan nästa gång jag servar dämparen. Kan vara bra att kompensera med en extra volymreducerare eftersom brickan tar upp en del av luftvolymen. Angående garantier. Om du mot förmodan skulle kvadda den pansarvagnen så låter du bara bli att berätta längden på dämparen när du returnerar ramen.

Edit. Förutsätter att det är nya Meta AM 2021 och framåt.

Lite för lång stroke?
stoppet måste ju finnas någonstans, och ramgarantimässigt måste det rimligtvis vara skonsammare att stoppet sker i dämparen jämfört med ramkonstruktionen.

snarast nödvändigt. och sker det tidigare än ramens gräns kan det rimligtvis betyda nada.

Lite för lång stroke?
stoppet måste ju finnas någonstans, och ramgarantimässigt måste det rimligtvis vara skonsammare att stoppet sker i dämparen jämfört med ramkonstruktionen.

snarast nödvändigt. och sker det tidigare än ramens gräns kan det rimligtvis betyda nada.
Vad händer när det inte finns mera slaglängden det finns en tråd om det.

Tillbaka
Topp