Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att dämparen bottnar? Bottnar saker för hårt går de sönder.
Hur stort problemet är i verkligheten har jag ingen aning om.
Vad säger tillverkaren? Lär vara enklare att fråga dom än oss här.Ramen säljs löst utan bakdämpare och tillverkaren förordar exakt vilka mått på ny bakdämpare som erfordras, om jag frångår tillverkarens specifikationer över mått på bakdämparen och jag får ett ram-brott, kan jag riskera att missa få ut något på ram-garantin då?
Om det är så enkelt som lite kortare slaglängd kan man väl se det lite som en preferens och "passa på" att modifiera lite själv efter ens behov mera.
Nu diffar det en tum(inch(2,54mm)) så det kan väl inte vara så jättefarligt, eller?
Dvs 2,5mmDämparlängd 230 x 60mm
Ramspec. 230x62.5mm
Är det en RS är det definitivt så. Det är en plastbricka som ändrar slaglängden. Problemet är om man vill gå från 60 till 62.5 är att man inte bara kan klippa brickan, då blir den 65 vilket kan vara för mycket för ramen. Man måste byta bricka från 5mm till 2.5 vilket är mycket bökigare.Ja om den dämparen kan köra 60 eller 62,5 mm slag för samma längd så är det ju troligt att de två varianterna bara skiljer sig genom tjockleken på distans/bottom out bumper. Kan du hitta nån sprängskiss så lär väl det framgå.
Är det på det viset så blir ju även totallängden större. Verkar rimligare att köra med kortare slag, det är ju nästan ingen skillnad alls ändå.Är det en RS är det definitivt så. Det är en plastbricka som ändrar slaglängden. Problemet är om man vill gå från 60 till 62.5 är att man inte bara kan klippa brickan, då blir den 65 vilket kan vara för mycket för ramen. Man måste byta bricka från 5mm till 2.5 vilket är mycket bökigare.
+1Vad är det för dämpare?
+1...men det skulle vara intressant att veta vilken ram och dämpare det gäller så man slapp gissa.
Meta 29an funkar med 65mm. Flera i tråden på pb kör 65. Öppna super deluxen och klipp av plastbrickan med avbitartång men akta dej för att repa skaftet. Jag har 62.5 på min meta och kommer nog klippa brickan nästa gång jag servar dämparen. Kan vara bra att kompensera med en extra volymreducerare eftersom brickan tar upp en del av luftvolymen. Angående garantier. Om du mot förmodan skulle kvadda den pansarvagnen så låter du bara bli att berätta längden på dämparen när du returnerar ramen.Tack.
Okej, men sista frågan är om de kan häva ramgaranti när jag använder en oavsedd dämpare(enl. mått) på deras ram...?
Meta 29
Super Deluxe
Vad händer när det inte finns mera slaglängden det finns en tråd om det.stoppet måste ju finnas någonstans, och ramgarantimässigt måste det rimligtvis vara skonsammare att stoppet sker i dämparen jämfört med ramkonstruktionen.
snarast nödvändigt. och sker det tidigare än ramens gräns kan det rimligtvis betyda nada.