Hälsingland
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Lever man normalt på oxfilé så kanske havregryn sparar tusenlappar..?
Iofs sant, 1kg oxfilé per dag från Nilssons blir ju några laxar i månaden
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lever man normalt på oxfilé så kanske havregryn sparar tusenlappar..?
Du anar inte hur rätt du har....Lever man normalt på oxfilé så kanske havregryn sparar tusenlappar..?
Gott det. Beef smak är fina gjejor!Själv lyxar jag till det med nudlar ibland, men då blir det havregryn resten av året...
Det blir nog bra det här…?Eller onödigt stora/dyra huset. Sheet vad det kommer att göra ont nu när många får 2-3 dubblade räntekostnader.....
Tillåt mig att tveka något....Det blir nog bra det här…?
![]()
Trots oroliga tider – var femte använder bostaden som…
Trots brant stigande inflation, höjda boräntor och en orolig omvärld använder var femte person sin bostad som bankomat.Samtidigt räknar allt fler hushåll med…www.di.se
Tillåt mig att tveka något....
ja, sorry, tänkte på folk där bilen inte bara är transport av egna personen, utan en hel verktygsarsenal, förstås uppenbart nödvändig att få med sig.Som ts får jag nog invända mot det, åtminstone syftet med tråden. Mitt behov styrs av mitt arbete, som projektledare inom vattenkraft och resande i mestadels glesbygd är det inte skitenkelt att hitta en elbil som funkar.
Sen att diverse intressen och bekvämligheter gör sitt är väl inte konstigare än att man inte bor i en 1 rok som vuxen även om det skulle funka.
Hejsan, vet inte om det finns någon hake. Har kört xc40 recharge en vecka nu (Care by Volvo). Sanslöst trevlig bil. Hade en xc40 laddhybrid innan och gillade när man körde på el. Kändes naturligt att byta till en ren elbil. Tipset är, bara att slå till. Blir du hälften så nöjd som jag är så är det bra /JariTillbaka till on topic.
Vi provkörde XC40 recharge i fredags. Den tickar många boxar. Ungarna får plats. Hyfsat stort bagage.
Lågt förmånsvärde.
En fullmatad ultimate edition skulle kosta mig samma som en id4 i månaden.
Vad är haken?
Lite kortare räckviddTillbaka till on topic.
Vi provkörde XC40 recharge i fredags. Den tickar många boxar. Ungarna får plats. Hyfsat stort bagage.
Lågt förmånsvärde.
En fullmatad ultimate edition skulle kosta mig samma som en id4 i månaden.
Vad är haken?
Man skall inte ha fördommar utan dömma för dagens kvalliteer. Jag har haft många issues med Volvo på grund av usel kvallite och i mitt tycke fult agerande för att kunna sälja ganska usla konstruktioner med miljöbonus.Vilken vändning, håller tråden på att utse en Volvo SUV som bästa elbilsköp (eller elbilslease)?
Och till råga på allt den modell (xc40) som 1888 fick utstå hån, spott och spe för i den tidigare tråden ?
ja, sorry, tänkte på folk där bilen inte bara är transport av egna personen, utan en hel verktygsarsenal, förstås uppenbart nödvändig att få med sig.
detta till skillnad från att transportera sig själv och ett par ton bil till en arbetsplats dit man lika gärna kan ta sig på ett resurssnålare sätt. för sådant upprepat planerat resande utan behov av last får man helst för min del tweaka andra och resurssnålare alternativ.
ditt behov gissar jag ligger närmare det förstnämnda, men ffa finns dit du skall inga vettiga transportalternativ. och även i övrigt är bilen överlägsen när det gäller resande med flexibel agenda.
och just till detta är vi som jag ser det inte riktigt framme än, inte med elbil i just norrlands inland? men snart så:)
Vilken vändning, håller tråden på att utse en Volvo SUV som bästa elbilsköp (eller elbilslease)?
Och till råga på allt den modell (xc40) som 1888 fick utstå hån, spott och spe för i den tidigare tråden ?
Leasingpriset har ju nästan halverats och då blir dealen givetvis bättre! Undrar vem som betalar mellanskillnaden..
www.mestmotor.se
Fick syn på Skoda Enyaq... den var ju fin... Men leveranstid ett år ??
Fick syn på Skoda Enyaq... den var ju fin... Men leveranstid ett år ??
Hela familjen i matchande kläder? Det är det som gäller på semesterresor!En tvättmaskin eller packning till fjällen ungefär samma volym vi hade fått lämna minst en unge hemma.. ?Visa bilaga 544922
Herr Ternström får ju bestämma sig. Vad tycker han egentligen? Handlar allt bara om click bait? Auto Motor & Sport, 17 mars 2022:Polestar verkar ju inte vara något för er långkörare...
(en långkörare ska det stå, jag är ju en själv men slant väl med tummen i mobilen..)
![]()
Ternström: Elbilen förstörde Alla hjärtans dag
Middagen på lyxrestaurang fick bytas mot en hamburgerbar längs landsvägen.www.mestmotor.se
Han skrev väl den där innan han hunnit testa den ?Herr Ternström får ju bestämma sig. Vad tycker han egentligen? Handlar allt bara om click bait? Auto Motor & Sport, 17 mars 2022:
Visa bilaga 546807
Ljusblå adidasoverall ?Hela familjen i matchande kläder? Det är det som gäller på semesterresor!
Lämnade tillbaks beamern i förra veckan.
På sätt och vis skönt att vara utan.
Frågan är var man tar vägen nu?
Svårt att släppa KIA Soul. Lite av BMWs antites. Praktisk och ful.
Ska du mest köra lokalt och klarar dig på hemmaladdning, valfri elbil som går att få tag i, Volvo verkar ha bra priser just nu.Lämnade tillbaks beamern i förra veckan.
På sätt och vis skönt att vara utan.
Frågan är var man tar vägen nu?
Svårt att släppa KIA Soul. Lite av BMWs antites. Praktisk och ful.
Han skrev väl den där innan han hunnit testa den ?
Ska du mest köra lokalt och klarar dig på hemmaladdning, valfri elbil som går att få tag i, Volvo verkar ha bra priser just nu.
Behöver du göra lite längre resor utan att få någon form av räckvidsångest så säger jag Tesla pga laddnätverket. Vi klarade Stockholm-Åre på 2 stopp med takbox på en Model 3 SR+, dvs den med minsta batteriet. Bilen var alltid klar före passagerna var klara att åka igen, så jag skulle säga 0 min i extratid.
Nu blir det propaganda:
Sveriges motorjournalister tycks ha bestämt sig för att Polestar 2 är obrukbar. Jag delar inte deras bild.
Oktober-november snittade min framhjulsdrivna P2a 18,5 i förbrukning (räckvidd 40 mil)
Nollställde mätaren då första snön kom till Göteborg, december nån gång? Sedan dess till idag har den snittat 20.0 (räckvidd 37 mil)
Upp till Åre fredag vecka 6 då det var runt -3 väldigt lite trafik drog den 19,1 (räckvidd 39 mil)
Åkte och handlade igår, bilen var uppvärmd av solen. Se bild på förbrukning stadskörning utan värmare på (räckvidd 60 mil)
Kör defensivt, enligt skyltat varken mer eller mindre, undviker acceleration i uppförsbackar om det inte stör trafikrytmen. Precis samma tänk som när man cyklar, behåll farten. Är det lätt att förbrukningen drar iväg om man kör lekfullt? Självklart, bilen väger två ton. Jag kör sällan över 110, om man ofta gör det kan man räkna med högre förbrukning. Å andra sidan kör man mycket över 110 så gör man antagligen det där snabb-laddare finnes och där är räckvidd ändå inget problem. (gäller såklart alla elbilar, inte bara min heliga ögonsten!)
Visa bilaga 546819
xc40 recharge ett halvårs väntetid minst(?) om man inte hittar på en färdig modell. 4490 då får man tusen mil och inte ens adaptiv farthållare, tror man måste lägga på paketet för 600 mer per månad för att den inte ska bli "snål". Med adaptiv farthållar-paketet, drag (200) och 1500 mil så blir det ju ändå 5565 per månad. Gillar ändå hur enkelt det är hos volvo att lägga till extra mil direkt i kalkylen. Nackdel med Volvon: Fossilchassi med kort räckvidd. Annars fördelar utom kanske PRO-stämpeln en -40 ger. Jag har med den i kalkylen.
Är 186, ca 80kg, har inte det problemet men har också hört folk som klagar på det. Anatomi är lite random, inga lemmar står i direkt proportion till hela kroppens längd. Testkör om du får tillfälle?Tror säkert den funkar bra, Ternströms största debacle var väl en trasig laddare. Det är väl främst där skon klämmer för någon som inte bor i storstad, Tesla har SC i obygden. Kör man något annat står det några enstaka laddare lite här och var, är någon trasig finns ingen redundans.
Det jag läst om P2 är att det är trångt pga bred förvaring mellan stolarna fram och är man stor blir det trångt, delar du den uppfattningen?
Hejsan Jomper,Bästa tipset med barnfamilj är att tvinga alla att kissa och lufta lite vid laddstopp, då minskar du andra stopp och kommer ändå hinna ladda mer än du behöver.
När vi äter samtidigt som vi laddar brukar jag i 9 fall av 10 behöva flytta bilen strax innan maten kommer.. Typresan behöver dock bara ett laddstopp på ca 20 minuter, annars kunde man ju laddat på för att korta nästa stopp.
Nu var det ju en personlig fråga till Jomper men helt ärligt så fungerar de flesta ställen med en app nu. Ionity, MER, TESLA (om man har en tesla då.. än så länge) är väl bra att ha. Men allt beror ju på var man bor och närvarhur man tänker åka. Bor du där det inte behövs en ionityapp så behöver du väl inte skaffa den förrän du laddar egentligen.Hejsan Jomper,
Jag har precis skaffat en elbil och kommer troligtvis inte göra alltför många långkörningar men... när det nu blir dags för en långkörning och man behöver snabbladda, vilka laddkort, taggar, appar ska man ha? Är det bara att beställa alla som finns eller hur har du löst detta? Det är ju en djungel därute..
/Jari
Jag kan verkligen rekommendera att skaffa möjlighet att blippa kort eller tag vid laddstation. Det är sjukt mycket smidigare än appar.Nu var det ju en personlig fråga till Jomper men helt ärligt så fungerar de flesta ställen med en app nu. Ionity, MER, TESLA (om man har en tesla då.. än så länge) är väl bra att ha. Men allt beror ju på var man bor och närvarhur man tänker åka. Bor du där det inte behövs en ionityapp så behöver du väl inte skaffa den förrän du laddar egentligen.
Chargefinder och A better route planner brukar anses bra.
Hejsan Jomper,
Jag har precis skaffat en elbil och kommer troligtvis inte göra alltför många långkörningar men... när det nu blir dags för en långkörning och man behöver snabbladda, vilka laddkort, taggar, appar ska man ha? Är det bara att beställa alla som finns eller hur har du löst detta? Det är ju en djungel därute..
/Jari
Är 186, ca 80kg, har inte det problemet men har också hört folk som klagar på det. Anatomi är lite random, inga lemmar står i direkt proportion till hela kroppens längd. Testkör om du får tillfälle?
Jag kan verkligen rekommendera att skaffa möjlighet att blippa kort eller tag vid laddstation. Det är sjukt mycket smidigare än appar.
Puh, det var då en j-a tur att det går. Man blir ju trött o less bara av att läsa om alla sjuttielva appar man verkar behöva här...Jag kan verkligen rekommendera att skaffa möjlighet att blippa kort eller tag vid laddstation. Det är sjukt mycket smidigare än appar.