[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag kanske också får en bil snart. Men April tror jag är väl optimistiskt. Nöjd bara den kommer under Q2.

1649418950637.png

Va! Det var som attan! Kul!

Hade offert på en men hann inte trycka av innan den hann bli såld innan VW-s prishöjning den 1 april så jag fick ringa runt i två dagar och jaga. Ihärdig som jag är lyckades jag få tag på en med dragkrok. (Lite tveksamt att eftermontera på en tjänstebil). Tyvärr inget panoramatak men det blir nog bra ändå.

• Gilla
Reactions: BJS
Hade offert på en men hann inte trycka av innan den hann bli såld innan VW-s prishöjning den 1 april så jag fick ringa runt i två dagar och jaga. Ihärdig som jag är lyckades jag få tag på en med dragkrok. (Lite tveksamt att eftermontera på en tjänstebil). Tyvärr inget panoramatak men det blir nog bra ändå.
Absolut!

Är det lönt att köpa en beg Tesla tror ni? Eller ska man leasa en 3/Y? Vi har en Mercedes som inte går att sätta barnstol fram så vi behöver byta senast efter sommaren.

Tänkte vi kunde byta in den som handpeng på en elbil.

Är det lönt att köpa en beg Tesla tror ni? Eller ska man leasa en 3/Y? Vi har en Mercedes som inte går att sätta barnstol fram så vi behöver byta senast efter sommaren.

Tänkte vi kunde byta in den som handpeng på en elbil.
Ska du ha den senast efter sommaren får du nog gå på vad som finns att få levererat. Sen är det väl upp till storleken på plånkan hur man vill göra, en Y kostar 8-9000:-/mån att privatleasa?

Edit: ca 11 000:-/mån var det snarare

Edit:2 e-tron 55 ligger väl fortfarande "bra" till på privatleasing.

Senast ändrad:
  • Gilla
Ska du ha den senast efter sommaren får du nog gå på vad som finns att få levererat. Sen är det väl upp till storleken på plånkan hur man vill göra, en Y kostar 8-9000:-/mån att privatleasa?

Edit: ca 11 000:-/mån var det snarare
Kommer att gå upp rätt snabbt nu mht. Förväntat ränteläge, prishöjningar, materialbrist och skit.

Jag skulle inte köpa en beg X/S - det är bilar som kostar 1+ Mkr nya och kostar därefter att helförsäkra osv, lätt 1000-1500 kr i månaden. Många börjar bli gamla och det i kombination med att det var deras första modeller med ett antal typfel gör att det riskerar att bli dyrt - i kombination med skyhöga begagnatpriser. Vilken annan miljonbil kostar 400000 kr med 15000 mil och 5-6 år under bältet?

Tesla är inte ekonomiskt att privatleasa heller, ingen sponsring med höga restvärden eller liknande så priset per mil blir ganska drygt. Däremot har de bra ränta på privatköp, 1,95% just nu. Bästa dealen är att köpa ny skulle jag säga, även om priserna nyss gått upp och lär höjas ännu mer inom kort - det höjde igen i USA precis.

Polestar är stängt för nybeställning, Model 3 verkar gå att få 2022 iaf med "rätt" färg.

Om det nu är miljö och klimat man vill värna, så är det ju utmärkt med komponentbrist, stopp för nybeställningar, etc.

Oj, det verkar som att Volvo höjt privatleasingpriset på XC40 från 4490 kr/mån till 5690 kr/mån över natten.

Ja, såg den där Audi E-tron 55, för 6995 kr / mån, för 1000 mil om året. Tjena.

Priser på privatleasing är lite som extrapris på köttfärs nuförtiden, sen går väl räntorna upp rätt kraftigt också.
Har de fast pris under avtalstiden måste de ju säkra upp och är inflation och ränta på väg upp blir det ju dyrare. Trist såklart, men eftersom komponentbrist begränsar hur många bilar de kan tillverka måste de ju höja priset för att gå runt/säkra intäkterna.

Surt, men inte konstigt. Den här prishöjningen står Putte för.

Det ÄR sjukt billigt för att köra en bil som kostar en mille. Tittar man på vad begagnade e-Trons går för så är det definitivt någon som kickar in pengar. Men det är en del fallgropar i dealen, inga vinterdäck, övermil kostar 20:-, vissa grundläggande saker som backkamera saknas i utrustningspaketet som ingår. Om det är samma som när jag kollade.

Det ÄR sjukt billigt för att köra en bil som kostar en mille. Tittar man på vad begagnade e-Trons går för så är det definitivt någon som kickar in pengar. Men det är en del fallgropar i dealen, inga vinterdäck, övermil kostar 20:-, vissa grundläggande saker som backkamera saknas i utrustningspaketet som ingår. Om det är samma som när jag kollade.
Ja för vad bilen kostar att köpa är det definitivt billigt.

Övermil är inte alltid dyrt. 7,50 kr/mil på bilen vi hade. Hälften tillbaks på undermil, med någon gräns

• Gilla
Pratade med handlaren igår, fick reda på att bilen lämnat Cuxhaven i tisdags.
Faktanörd som jag är tänkte jag kolla hur mycket man kan ta reda på online om var bilen är och när den kommer till Sverige.
Och det var ju inte så svårt. Hamnen i Cuxhaven listar alla avgångar med destination, tid osv osv. Sedan kan man naturligtvis följa skeppen i realtid via deras AIS.
Skeppet Main Highway var det enda som avgick från Cuxhaven mot Halmstad i tisdags. Det anlände Halmstad igår och åkte vidare mot Gdansk imorse. Så vår ID.4 är redan i Sverige... Nu ska den bara ner till handlaren i Ängelholm och sen in på rekond och service vilket enligt dem skulle ta ca en vecka. ??

Bilagor

• Screenshot_20220414-222812_MarineTraffic.jpg
    Screenshot_20220414-222812_MarineTraffic.jpg
    233.3 KB · Besök: 40
  • Gilla
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp