Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Styrlagret är renoverat, med grundlig rengöring och byte av 2x16 korgade 5/32”-kulor till 2x26 lösa dito.

Visa bilaga 544992

Ett tips till alla glada retrocykelskruvare och återbruksivrare:

Idag genomgick den lilla röda On/Off:ens styrlager samma manöver som Kryssarns gjorde för en månad sedan. De korgmonterade 5/32-tumskulorna byttes mot lösa (26 st per lagerkopp), och såhär långt verkar det lovande.

Innan behandlingen var styrlagret tydligt indexerat eller vad man ska kalla det. Och om jag hade gjort allt enligt Boken så är väl ett sånt styrlager pensionsmässigt.

Men efter denna behandling så går nu lagret riktigt fint och det ska nog gå att klämma ur många ytterligare mil ur det.

Visa din Miyata!
Här kommer bilder på min Miyata One Ten från 84-85 nånting. Inget märkvärdigt alls med andra ord, men manligt ändå med rosa lack! :cool: Tredje bilden visar en modernifierad One Ten jag såg i somras, och som står som förebild för min. Kommer bli nyare växlar och ett par Mavic hjul till sommaren är tanken.

/Magnus

Bilagor

• PXL_20220319_131100960.jpg
    PXL_20220319_131100960.jpg
    1.4 MB · Besök: 85
  • PXL_20220319_131120009.jpg
    PXL_20220319_131120009.jpg
    614.9 KB · Besök: 97
  • 20220329_213536.jpg
    20220329_213536.jpg
    860.3 KB · Besök: 87
Visa din Miyata!
Jag är helnöjd med min miyata on/off rodrunner som jag fick i 40 års födelsedagspresent 94 har varit upphängd i takbodan i ca 25 år.
När jag tog ner den fick jag laga punktering det är inte orginal styre sitter ett monark cross limpcyckel styre nu mera och ett vik stöd från en KBC cykel.
IMG_20200614_150508_3.jpg
IMG_20220416_142320_4.jpg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag är helnöjd med min miyata on/off rodrunner som jag fick i födelsedagspresent 94 har varit upphängd i takbodan i ca 25 år.Visa bilaga 550054
Kul, välkommen till tråden!

Helnöjd med cykeln eller helnöjd med att den har varit upphängd? ?

Nu när den har fått komma ut igen, vad har du för planer med den? Byta luft i däcken och köra eller något mer genomgripande?

Visa din Miyata!
Jag har en Logan Smögen också den är ju märke REX förde och REX är ju borta 17 de blir cykla men det är skidor järvinen än har ekrat om veteran cykel Troffe är Husqvarna dam cykel mors har haft Husqvarna turist fars lång sträcka cykel.
Jo miyata är bra ram går cykla långt med sträckor väger 17 kilo är kvalitet bygge min är 100 jubileum miyata är skillnaden mot Logan Smögen ram för kompakt byggd viktfördelning och 19 kilos väger som farsans turist men vikt är inte allt i stål cykel planen är rätta till hjul på Smögen på ekrena miyata är klar och har noll kast på fäljarna och bromsarna perfekta på bägge sidor åter fjädrande och växlarna fungerar perfekt.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Här kommer bilder på min Miyata One Ten från 84-85 nånting. Inget märkvärdigt alls med andra ord, men manligt ändå med rosa lack! :cool: Tredje bilden visar en modernifierad One Ten jag såg i somras, och som står som förebild för min. Kommer bli nyare växlar och ett par Mavic hjul till sommaren är tanken.

/Magnus
Mkt trevligt, rosa är rätt ?bara att förbättra och posta bilder??☀️?

Visa din Miyata!
Det är tur att man inte är så värst nyfiken utav sig…

Paul?
Det är Sveriges rostigaste och buckligaste On/Offroadrunner i 22.5, kittad med grejor från källaren, k&s oh tradera. Sadelstolpe 26.6 passade (tack mopeddelar.se), framhjulet hittade dottern bakom en metallåtervinningscontainer. 26x2.1 från k&s ryms med utrymme för skärmar (Berthoud igen kanske?) Jag ”tvingades” köpa ett par Tektro 720 av en happyit, de levererades med stil i en Paul-ask, men är tvättäkta Taiwaneser.

Sista (lånade) bilden på ett par viktreducerade och polerade 720, inspiration för den som gillar fil och autosol.

Bygger går sakta, men nu börjar det rensas i stugorna så kanske fyndar man ett vevparti snart.

Bilagor

• 46EBB1AB-6D1D-477B-9261-1006D8CA1EEE.jpeg
    46EBB1AB-6D1D-477B-9261-1006D8CA1EEE.jpeg
    70.2 KB · Besök: 90
  • DCF9708D-9072-4226-93FD-87B88F093B80.jpeg
    DCF9708D-9072-4226-93FD-87B88F093B80.jpeg
    37.3 KB · Besök: 79
  • F06AE885-6A41-4422-B4CD-9AFBAF048B30.jpeg
    F06AE885-6A41-4422-B4CD-9AFBAF048B30.jpeg
    41.2 KB · Besök: 72
  • CE1BB6F4-B681-4A01-A843-DF7487A77D2B.jpeg
    CE1BB6F4-B681-4A01-A843-DF7487A77D2B.jpeg
    190.2 KB · Besök: 97
Visa din Miyata!
Det är Sveriges rostigaste och buckligaste On/Offroadrunner i 22.5, kittad med grejor från källaren, k&s oh tradera. Sadelstolpe 26.6 passade (tack mopeddelar.se), framhjulet hittade dottern bakom en metallåtervinningscontainer. 26x2.1 från k&s ryms med utrymme för skärmar (Berthoud igen kanske?) Jag ”tvingades” köpa ett par Tektro 720 av en happyit, de levererades med stil i en Paul-ask, men är tvättäkta Taiwaneser.

Sista (lånade) bilden på ett par viktreducerade och polerade 720, inspiration för den som gillar fil och autosol.

Bygger går sakta, men nu börjar det rensas i stugorna så kanske fyndar man ett vevparti snart.
Vilket bygge??

Visa din Miyata!
Allt handlar om prioriteringar. ?‍♂️
Jag bjöd in nestor Miyata, Arne som under ett par tre decennier förestod Öster Cykel i Jönköping och som väl är att tacka för många av de gamla Miyator som nu åter ställs i ordning, att besöka konventet. Han gladdes åt initiativet och inbjudan men kommer tyvärr att vara i Köpenhamn den helgen för att se till så att Tour de France kommer igång på rätt sätt.

Laga förfall skulle jag säga.

Visa din Miyata!
Jag bjöd in nestor Miyata, Arne som under ett par tre decennier förestod Öster Cykel i Jönköping och som väl är att tacka för många av de gamla Miyator som nu åter ställs i ordning, att besöka konventet. Han gladdes åt initiativet och inbjudan men kommer tyvärr att vara i Köpenhamn den helgen för att se till så att Tour de France kommer igång på rätt sätt.

Han göteborgaren som tog in dem till Sverige, lever han @Carl Edfeldt?

Visa din Miyata!

Med nöd och näppe!

Visa din Miyata!
Ja den är väl använd och långt ifrån utställningsskick, jag hade nog inte själv känt mig så bekväm på en gammal kolfibecykel med slangklämmor. Men don LWB väger bara en 120 kg nånting så vad kan gå fel?
Är slangklämmorna en extra förstärkning för säkerhets skull eller har rören verkligen släppt i muffarna och det är slangklämmorna som håller ihop ramen?

Visa din Miyata!
Fantastiskt väder för en cykeltur i dag. Rundan gick planenligt längs Hällingsjövägen och sedan upp i skogarna på gränsen mellan Halland och Västergötland. Just här är en populär grussträcka, har jag hört sägas, och vi mötte en kille på väg nedför mördarbacken som vi forcerade. Givetvis på en gravelcykel, men Olles Nishiki och Blackie klarade nog underlaget nästan lika fint.
4B53890E-549F-463C-8D39-6A0758853F80.jpeg

139BD0F9-54EB-4885-8728-A3FFBB1EDC66.jpeg

Aben ville veta vad det är för rör i Continentalen:
D7C4F604-76CB-47B0-A6B5-EED7AA3E1E45.jpeg

Istället för att cykla tillbaka till Kungsbacka via Anneberg svängde vi in mot Asserdal, en känd by i hästsammanhang. På 1960-talet byggde den så kallade ”Diamantkungen” Kurt Lindberg en villa här som han döpte till El Trotto. Det är en orgie i mexitegel och fuskspansk lyx. En hacienda som enligt uppgift stod värd för en hel del olagliga travlopp under 70-talet.
FC4BFA02-C28F-4641-8A67-592ED9194D62.jpeg

6FA77518-9E7A-4A3B-8048-776364B78222.jpeg

Vi cyklade faktiskt en bit på den ökända travbanan där det numera står ett antal lastbilsvrak stiligt parkerade i kanten. Mobiltelefonens batteri tog slut men kartappen finns ju alltid att ta till i efterhand.
D94265F7-6410-464D-A251-ADABE01B5C34.jpeg

När vi kom hem cyklade vi till Kungsmässan för en fika och inköp av vattenflaska i metall.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Fantastiskt väder för en cykeltur i dag. Rundan gick planenligt längs Hällingsjövägen och sedan upp i skogarna på gränsen mellan Halland och Västergötland. Just här är en populär grussträcka, har jag hört sägas, och vi mötte en kille på väg nedför mördarbacken som vi forcerade. Givetvis på en gravelcykel, men Olles Nishiki och Blackie klarade nog underlaget nästan lika fint.
Visa bilaga 550146
Visa bilaga 550145

Visa bilaga 550147

Istället för att cykla tillbaka till Kungsbacka via Anneberg svängde vi in mot Asserdal, en känd by i hästsammanhang. På 1960-talet byggde den så kallade ”Diamantkungen” Kurt Lindberg en villa här som han döpte till El Trotto. Det är en orgie i mexitegel och fuskspansk lyx. En hacienda som enligt uppgift stod värd för en hel del olagliga travlopp under 70-talet.
Visa bilaga 550148
Visa bilaga 550149
Det här är varför jag älskar Miyata-tråden

Visa din Miyata!
Eftersom jag vet att intresset är på topp så kan jag meddela att jag precis klickat hem ett par pedaler till Sjutolvan. När* dessa levereras från kontinenten så kommer Dura Aceifieringen av cykeln vara komplett.
Visa bilaga 532715
* kanske ska läsas om, då jag använt mig av Leboncoin.fr och leverans ska ske till ett utlämningsställe i närheten av mina päron.
Äntligen har jag pedalerna i min hand! Nu ska det monteras och så blir det kanske test i morgon.

Visa din Miyata!
Inte nästan utan minst lika fint skall det stå, jag tycker den typen av cykel är som gjord för grusvägar :)

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visa bilaga 550146
Visa bilaga 550145

Visa bilaga 550147

Visa bilaga 550148
Visa bilaga 550149

Vi cyklade faktiskt en bit på den ökända travbanan där det numera står ett antal lastbilsvrak stiligt parkerade i kanten. Mobiltelefonens batteri tog slut men kartappen finns ju alltid att ta till i efterhand.
Visa bilaga 550151

När vi kom hem cyklade vi till Kungsmässan för en fika och inköp av vattenflaska i metall.
Varje lite längre cykeltur är som ett eget litet äventyr, det är så mycket intressanta saker man ser när man inte sitter avskärmad i bilen och man färdas i en hastighet som är precis lagom för att kunna ta in allt men ändå tillräckligt fort för att det snabbt kan bli betydande sträckor. Och en bra cykel rullar nästan av sig självt, utom då i motvind förstås. Cykeln är ett fantastiskt transportmedel :)

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visst är dem! Deore-serien vid den tiden rankar jag nog som höjdpunkten.
Dx och den glossiga LX är mina favvosar. Deore dx för det sobra intrycket och Deore Lx för det sjukt fina glosset och vita texten? oförskämt bra funktion på båda framförallt. Deore dx avnjuts bäst med thumbies ?? Det klickar på flera plan så att säga…

Visa din Miyata!
Dx och den glossiga LX är mina favvosar. Deore dx för det sobra intrycket och Deore Lx för det sjukt fina glosset och vita texten? oförskämt bra funktion på båda framförallt. Deore dx avnjuts bäst med thumbies ?? Det klickar på flera plan så att säga…
Funktionen är nästan löjligt bra, jag har åttadelat och en ganska sliten och glappig LX-bakväxel på min 610 och den växlar ändå så bra att jag ibland känner mig osäker på om kedjan verkligen bytt krans eller ej, inte för att den missar för det gör den inte men är dreven nära varandra i kuggar märker man ingenting alls om man inte har tryck i pedalen precis när kedjan byter :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp