Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Det är skralt på byggfronten för min del så jag lägger in ännu en cykeltur. En "slottsrunda" från idag, startade kl 8 och hemma nu precis efter nästan tio timmar i sadeln. Mycket backar, grusvägar och inte minst stigar blev min färd idag :)
Bild från "inspektionen" av mitt slott, Svaneholm, som jag äger en andel (á 30 kr) av.

gAK8GLY.jpg

Efter 9 h på hemmakontoret i det fina vädret är man duktigt Avis!

Visa din Miyata!
Det kom hem ett paket:
77ECEA6D-7230-4840-89BF-3E60BB03959C.jpeg

Planen är att träffa Hjulbyggaren för en åvernajter lör-sön, tillika bikepacking-premiär för Norrskensflamman, och i samband med det överlämna komponenter för två par 26-tumshjul och ett par 700c.

Nu ser det dock ut som att Covid än en gång kan sätta käppar i hjulet för att kunna ordna barnvakt. Jag undrar om det vilar en bikepackingförbannelse över Norrskensflamman… ?
But it ain’t over till the fatbike sings så håll tummarna för att turen blir av.

Visa din Miyata!
Det är skralt på byggfronten för min del så jag lägger in ännu en cykeltur. En "slottsrunda" från idag, startade kl 8 och hemma nu precis efter nästan tio timmar i sadeln. Mycket backar, grusvägar och inte minst stigar blev min färd idag :)
Bild från "inspektionen" av mitt slott, Svaneholm, som jag äger en andel (á 30 kr) av.

gAK8GLY.jpg
Själv tog jag en rätt intensiv grusrunda på Blackie i eftermiddags. Samma rutt som med Olle häromdagen men åt andra hållet och väldigt mycket fortare. Det enda värt att skriva hem om är att jag susade förbi två vältränade gentlemän på varsin kååålfiber-Bianchi (stål är bäst - nu är det bevisat) och att vänster brifter skakade loss i en skumpig nedförsbacke i skogen.

Visa din Miyata!
Jo passet säger att jag är 175 och Skarpnäck är inte extremt långt från Gärdet….
Ok, framhjulet är ej rakt, alls. Om du har annat så ta med.
Bakbromsen tar, behöver lite bättre inställning.

Dock så börjar jag starkt känna att jag vill behålla denna.
Mitt stall av hel-halvtrasiga cyklar att inte ha fullt tid att fixa med kan ju inte bli av med ett negligerat syskon hur som helst.

Även ett lite tillägg: denna är en äldre (89 eller så) Valleyrunner.
Trots att den är 18,5 så känns den väldigt nära sina yngre syskon i 20,5 och geometrin är rätt långt ifrån den som är på 91-92 varianterna. Vet att det är ett evigt tema att gå igenom såna här saker men Geometrin på 18,5 tycker jag funkar för 180 med gorilla långa armar. Wunderbar cykel.

Visa din Miyata!

Mitt stall av hel-halvtrasiga cyklar att inte ha fullt tid att fixa med kan ju inte bli av med ett negligerat syskon hur som helst.

Trots att den är 18,5 så känns den väldigt nära sina yngre syskon i 20,5 och geometrin är rätt långt ifrån den som är på 91-92 varianterna. Vet att det är ett evigt tema att gå igenom såna här saker men Geometrin på 18,5 tycker jag funkar för 180 med gorilla långa armar. Wunderbar cykel.
Den som ger och tar igen, är tjuvens bäste vän. ?

Visa din Miyata!

Kul!

Jag ger tumme upp på 18,5” ❤️ 180 cm = sant. Jag är några mm under 180 cm och har mer ben än hjärna armar, och min 18,5” funkade nästan. Så om man är 180 cm med mycket armar så är nog 18,5” helt ok.

Kul också med jämförelser mellan årsmodellerna. Din är säkert en 89:a eller däromkring, precis som den Edfeldtska Enpetaren och @Sennsa:s snygga röding. Jag har inte jämfört längderna på mina tre 20,5:or (89, 90 och 90 i tre olika modeller). Men en sak som jag verkligen gillar med 89:an (Enpetaren) är hur gaffeln är lite mer krökt än de senare. Snyggt om inte annat.

Visa din Miyata!
Kul!

Jag ger tumme upp på 18,5” ❤️ 180 cm = sant. Jag är några mm under 180 cm och har mer ben än hjärna armar, och min 18,5” funkade nästan. Så om man är 180 cm med mycket armar så är nog 18,5” helt ok.

Kul också med jämförelser mellan årsmodellerna. Din är säkert en 89:a eller däromkring, precis som den Edfeldtska Enpetaren och @Sennsa:s snygga röding. Jag har inte jämfört längderna på mina tre 20,5:or (89, 90 och 90 i tre olika modeller). Men en sak som jag verkligen gillar med 89:an (Enpetaren) är hur gaffeln är lite mer krökt än de senare. Snyggt om inte annat.
89 modellen är otrolig. Det är många detaljer som man upptäcker runt nu i vårstädningen. Hade velat ha den mer upprätt men det blir nog precis tvärtom om jag nu behåller den.

Visa din Miyata!
Kul!

Just ja.... Fick 179,7 vid passmätningen.
Handläggaren: - "Vi kan säga 180".

Allt har varit komplicerat sen dess.
Självbild, känsla av att ha levt i lögn, fåfänga etc.

Visa din Miyata!
Tänkte att det kanske finns någon som skulle tycka det är kul att veta att det numera går att beställa 60 mm breda Gilles Berthoud-skärmar till 26”-hjul. Bara i den långa versionen dock, och inte de svarta. Passar till cyklar med pakethållare fram.

Visa din Miyata!

Behåll och känn efter lite till du!

Visa din Miyata!
Ja, med tio minuters mek så går ju den där från gammalt härke till hetaste åket i rättvik. Byt styrstam och fimpa stöd och stänkor. Klart. (nej, det är inte så det funkar, jag vet)
I princip så hade det räckt för att göra den riktigt het…. MEN! Sen skall man ju bara byta sadelstolpe och bakväxel. När man ändå gör det så måste vevparti och framväxel matcha bakväxel. Vid ett svagt ögonblick klickar man hem nya hjul och däck, för ramen är ju i nyskick och då måste resten vara det…
Man ligger på kammaren innan John blund rycker tag i en och tänker, vore det inte bra med en skruv till skruven också… klick på tysk bligsida, så är det löst!

Livet som Miyata ägare ♥️

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
46E676EA-A7A5-43B4-B617-2F4730557F35.jpeg

Den här 30-åringen fick bekänna färg (lila) i dag genom en tur från Göteborgs central via Veloform och Cykelfiket tillbaka till Kungsbacka. Herregud vilken skillnad det är med bra däck. Pralin har gått från halvtråkig till görrolig.

Jag kunde också konstatera hur kass det är med rakt styre när man cyklar längre sträckor på grus och på landsväg.

Visa din Miyata!
Jag håller nog inte helt med, men det individuellt, finns de som cyklar väldigt långa sträckor med rakt styre också, Göran Kropp cyklade fram och tillbaka till Himalaya med ett sådant, dock med barends.
Precis, alla hittar ju sin grej. När jag tänker stig så är det alltså otekniska skogsstigar jag menar, vill jag understryka.

Göran Kropp i all ära, men möjligheten till olika handpositioner tycker jag gör bockstyret helt överlägset så fort jag ska transportera mig över milen.

Visa din Miyata!
det någon som kan våga sig på att gissa vilken ramstorlek den här Valley Runnern är i?

Verkar vara i fint skick (i trådens favvofärg!?) men är det överpris?

Visa bilaga 551277
18,5" eller möjligen 20,5" tror jag, priset är inte jättebilligt men är den i så bra skick som beskrivs är det inte orimligt. Någon som kan säga vilket år den är ifrån? Har aldrig sett den med den typen av gaffel, antar att den är från en av sista åren med lödd ram?

Visa din Miyata!
det någon som kan våga sig på att gissa vilken ramstorlek den här Valley Runnern är i?

Visa bilaga 551277
Ser lite större ut än 18,5”, men inte så stor som 20,5”. Så gissar på 18,5 ändå.

Tänker du dig en Miyatarajd till Dalarna? Två cyklar i fantastiskt skick inom några mil från varandra.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 551277
18,5" eller möjligen 20,5" tror jag, priset är inte jättebilligt men är den i så bra skick som beskrivs är det inte orimligt. Någon som kan säga vilket år den är ifrån? Har aldrig sett den med den typen av gaffel, antar att den är från en av sista åren med lödd ram?
Ser lite större ut än 18,5”, men inte så stor som 20,5”. Så gissar på 18,5 ändå.

Tänker du dig en Miyatarajd till Dalarna? Två cyklar i fantastiskt skick inom några mil från varandra.
Hogan så knivigt att se ur den vinkeln, men jag lägger också min peng på 18,5”.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Tillbaka
Topp