Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vaxa kedjan, läser så olika bud om det hela, måste man vaxa om kedjan ifall man cyklat när det regnat och kedjan utsatts för väta? Det är ju knappt hållbart på en hoj som används till pendling dagligen?

Eller är jag felinformerad? Vad är era upplevelser kring det hela?
Ta och läs lite i Visa din vaxning-tråden. Jag är ny i gamet men vaxet verkar i alla fall inte försvinna om man kör igenom lite vattenpölar och spolar av cykeln lite snabbt med trädgårdsslangen.

Jag har (troligtvis) Shimano SM-RT30 160 mm bromsskivor med centerlock.
Bromsoken är BR-MT200 postmount (?).
Visst borde jag kunna byta till RT-MT800 skivor om jag skulle få lust?

Jag har (troligtvis) Shimano SM-RT30 160 mm bromsskivor med centerlock.
Bromsoken är BR-MT200 postmount (?).
Visst borde jag kunna byta till RT-MT800 skivor om jag skulle få lust?

Shimano säger att dom inte är kompatibel. Oken är bred och RT-MT800 är smal. SM-RT56 är dyraste skiva som passar BR-MT200.

Shimano säger att dom inte är kompatibel. Oken är bred och RT-MT800 är smal. SM-RT56 är dyraste skiva som passar BR-MT200.
Tack för infon. Den var inte så lätt att hitta.
Då är följdfrågan om det finns post mount ok som är kompatibla med smala skivor.
Helst med rak anslutning också (inte banjo)....

Edit: verkar finnas i MTB-utbudet.

Senast ändrad:
Jag tänkte det kunde vara kul att sätta ett BMX-styre på min 90-talare.
Vid närmare koll verkar de flesta sådana ha en 22.2 mm infästning.
Infästningen kan man lösa.
Frågan är: har BMX-styren samma diameter vad gäller bromshandtag?
Det vill säga, kommer mina bromshantag att passa på ett BMX-styre?

Jag tänkte det kunde vara kul att sätta ett BMX-styre på min 90-talare.
Vid närmare koll verkar de flesta sådana ha en 22.2 mm infästning.
Infästningen kan man lösa.
Frågan är: har BMX-styren samma diameter vad gäller bromshandtag?
Det vill säga, kommer mina bromshantag att passa på ett BMX-styre?
Japp

Vad är det som avgör om en kedjebrytare är kompatibel med kedjor för 11 eller 12-delat, resp lite äldre som 9-10?

På Bikester? Du behöver 68/73 mm versionen.
Den är rätt dyr och tung och "Speciellt för en aggressiv cykelstil". Kedjelinjen är inte så dåligt med 50,4 mm (obs precisionen). Så om du är en aggressiv cyklist, köp!
Jag hade det på min SS mtb. Fungerade utmärkt, men inte så lätt eller billigt.

Om stiftet passerar hålet.
Mätte stiftet på en ny, som ska klara 12-delat, 3mm. Antik på multiverktyg, 3mm. Kompakt parktool ct-5 som har rätt många år på nacken, 3,1mm typ. Svårare att jämföra som @HåkanC skriver. Skulle gärna veta om mina äldre fungerar bra på nya kedjor men det tar nog ett tag tills jag slitit ut 12-delat pga kedjor i rotation och ingen kasserad sparad. Tänkte inte på det då..

Finns det nåt som hindrar att man byter ett bromsok med rak koppling mot ett med banjo-koppling, antaget att det är samma typ av fäste och att man har kompatibel skiva? (Shimano)

Finns det nåt som hindrar att man byter ett bromsok med rak koppling mot ett med banjo-koppling, antaget att det är samma typ av fäste och att man har kompatibel skiva? (Shimano)
Nej inte så länge du byter slangen upp till handtaget.

Edit, finns banjo-koppling för eftermontage på befintlig slang men inte något officiellt från shimano

@DarkMatter
Du kan även behöva ta med i beaktande att Shimano säger sig använda olika slangar och olika stift/oliver beroende på slang.

Därmed kanske inte slang/sitt/oliv kommer passa i det gamla handtaget som fungerade med rak koppling.

@DarkMatter
Du kan även behöva ta med i beaktande att Shimano säger sig använda olika slangar och olika stift/oliver beroende på slang.

Därmed kanske inte slang/sitt/oliv kommer passa i det gamla handtaget som fungerade med rak koppling.
Handtaget kvittar, där passar allt. Stiftet skiljer mellan bh56 och bh90, oliven är samma. Tror alla slangar med banjo är bh90 och köper man slang får man med rätt stift och oliv.

@DarkMatter

Handtaget kvittar, där passar allt. Stiftet skiljer mellan bh56 och bh90, oliven är samma. Tror alla slangar med banjo är bh90 och köper man slang får man med rätt stift och oliv.
Som jag förstått det är det samma ytterdiameter på slangnar men olika innerdiameter. D.v.s. den ena slangen har tjockare väggar för att tåla mer stryk. Så det låter rimligt att det bara är stift (och kanske oliv) som skiljer.

Jag "brukar" köpa slang som metervara men det får man väl skippa om man ska ha banjo.

Det jag egentligen ville göra är att byta skivor men insåg att urvalet för mina ok var begränsat så började kolla på andra ok också.

Med lite tur passar fel skivor bra. Verkar slå på rätt många mm hit och hit av bilder att döma.
Min dotter körde wide ok på narrow skiva och det ser rätt bra ut. Sen på gamla random 3e part skivor är det väl ingen som funderat på om de passar eller inte

Har nog tänkt byta oken också nån gång fast inte nödvändigtvis ju nu. Är inget akut problem med skivorna heller iofs så ska fundera ett varv till.

Efter att ha installerat ett nytt vevparti så är det ett motstånd när jag trampar med händerna i mekstället. Vad kan detta bero på? Något jag borde smörja?

Efter att ha installerat ett nytt vevparti så är det ett motstånd när jag trampar med händerna i mekstället. Vad kan detta bero på? Något jag borde smörja?

Troligtvist har du spänt åt vevpartiet för hårda. Ingenting behöver smörjas. Det behöver lite fett emallan ytorna så dom lösnar igen utan problem, men fett finns vanligtvis redan på axeln eller/och axeln.

Troligtvist har du spänt åt vevpartiet för hårda. Ingenting behöver smörjas. Det behöver lite fett emallan ytorna så dom lösnar igen utan problem, men fett finns vanligtvis redan på axeln eller/och axeln.
Nu verkar den rulla fint efter att ha monterat om. Hoppas allt sitter fast nu hehe. Tack för hjälpen!

Hörde skrap från framhjulet och verkar som att skivan tar i klossarna. Kollade att skivan satt fast ordentligt och försökte justera oket men det skrapar fortfarande lite. Vad är nästa åtgärd att försöka?

Hörde skrap från framhjulet och verkar som att skivan tar i klossarna. Kollade att skivan satt fast ordentligt och försökte justera oket men det skrapar fortfarande lite. Vad är nästa åtgärd att försöka?

Om det skrapar kontinuerlig, justera noggrannare. Om det skrapar med frekvensen av hjulrotationen är skivan skev och måste man försöka att böja den tillbaka så den är rakt igen.

Justera noggrannare.
Misstänkte att det kunde vara svaret men hoppades ha fel. Men nånting måste vara fel tänker jag då ljudet är periodiskt.

Om det skrapar kontinuerlig, justera noggrannare. Om det skrapar med frekvensen av hjulrotationen är skivan skev och måste man försöka att böja den tillbaka så den är rakt igen.
Det kanske är värt ett försök. Jag försökte kolla men tyckte inte jag såg någon deformation på skivan. Symptomen tyder dock på att det bör finnas.

Funderade annars på om man bara kunde press ut kolvarna en aning så att de inte ligger mot när man inte bromsar.
(Ljudet upphör när man använder bromsen)

När jag försöker ställa in b tension skruven så lilla hjulet är nära stora drevet så går det inte... Är precis som att det tar stopp långt innan. Vad kan det då vara för fel?

Kan det bero på att jag har för "long cage" och för liten kassett?

Har du anpassat kedjans längd till den nya kassetten?

Disclaimer: jag är dålig på B-skruvjustering. Tänker att jag ändå kan hjälpa till med "smarta" frågor.
jag tycker det... :P jag satte på en ny kedia igår och gjorde i den längden jag tyckte det såg bra ut... Vad tänker du .. att jag kan ha gjort den för kort eller för lång så den spänner så b tension inte går att ställa korrekt?

jag tycker det... :P jag satte på en ny kedia igår och gjorde i den längden jag tyckte det såg bra ut... Vad tänker du .. att jag kan ha gjort den för kort eller för lång så den spänner så b tension inte går att ställa korrekt?

Om kedjan är för kort kommer trissan inte tillräckligt nära. För lång ska inte vara en problem för det (men kan ger andra problem).

Okej ska testa det om en liten stund....
Men jag tänker där om kedjan nu skulle vara för kort.... När jag har på lättaste växeln / största drevet... Själva bakväxeln är riktad i stort sett rakt nedåt... Om den skulle vara för kort skulle väl själva bakväxeln vara spänd frammåt?

Okej ska testa det om en liten stund....
Men jag tänker där om kedjan nu skulle vara för kort.... När jag har på lättaste växeln / största drevet... Själva bakväxeln är riktad i stort sett rakt nedåt... Om den skulle vara för kort skulle väl själva bakväxeln vara spänd frammåt?

Om du hade en stor största drev, ja. Annars kanske inte.

Hej! Jag har en fråga som jag inte vet om jag vågar ens ställa här... Jag frågor kring att köpa en till cykel... Jag sitter på ett alu cx 105 som används som allt i allo och mest asfalt 97%. Nu funderar jag på om man ska köpa en carbonracer. Planen skulle inte vara att ersätta cxen utan ha den nya mer för träning möjligen lite tävlingar när orken har kommit. Min fråga är... Är det värt det? Uppdateringen blir ju carbonram och bättre diskbromsar. Gör den så stor skillnad och känns det att man har köpt en cykel för 3 gånger så mycket? Dessutom priset för dessa cyklar har märkbart gått upp senaste tiden. Är det värt att vänta om/tills komponentbristen minskat?

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp