Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Testade lite ant+ idag.

Kollade att wifi låg kvar på chnl 8
Stängde av mesh node
Stängde av Shield
Stängde av wifi på tv
Stängde av BT och wifi på datorn
Internet på cat6

Droppade i alla fall. Möjligen mindre men jag är skeptisk. HR droppar inte. HR Garmin med Garmin dongle...

Bytte till BT och blev eventuellt bättre. Får testa ett helt pass.

Sen kunde man testa att stänka av trainer #2 och hela wifi men orka.

Har du testat att köra samma enheter men med annan mjukvara? Till exempel trainermärkets egen mjukvara. Zwift är väldigt instabilt och har massvis med buggar som mycket väl kan orsaka dessa problem.

Har du testat att köra samma enheter men med annan mjukvara? Till exempel trainermärkets egen mjukvara. Zwift är väldigt instabilt och har massvis med buggar som mycket väl kan orsaka dessa problem.
Nej, det måste ju funka med Zwift. Det är mest dottern som kör men jag funderar på att uppgradera till 10s min hoj så blir det lättare att byta cykel.
Jämförde kadenskurvorna nu och visst var det bättre idag och ännu bättre med BT.

Har sällan problem med ant, men hade lätt köpt en smarttrainer som kunde styras via usb om möjligheten fanns.
Ja, det blir lite lustigt när man kan köpa en ant+ antenn med 2m sladd för att sätta den precis bredvid sändaren. Känns som wireless gått lite snett då.
Det finns ju sladd till kickr v5 om man köper en adapter för 1000 spänn...
Ska testa lite mer. Köpa nåt mer gör jag inte. Lika bra att gå på adaptor i så fall.

Vore ju nice om man kunde slå av ant på Snap eftersom jag kör den på BT. (Ant har helt lagt av på Samsung för mig)

Screenshot_20220213-174044_Chrome.jpg

Jag finner inga ord, 1000km/250 varv runt vulkanen på dryga 31 timmar.

Vilken klient kördu zwift på?
Jag får 1-3st 5sek dropouts i timman med min kickr när jag kör på senaste apple TV:n. Allt annat lika fast på en gammal ipad air2 får jag aldrig dropouts. Självklart har jag stängt av BT på paddan när jag provar äppel TV:n ?‍?

Vilken klient kördu zwift på?
Jag får 1-3st 5sek dropouts i timman med min kickr när jag kör på senaste apple TV:n. Allt annat lika fast på en gammal ipad air2 får jag aldrig dropouts. Självklart har jag stängt av BT på paddan när jag provar äppel TV:n ?‍?
Kör på en laptop med win 10 och Garmin dongle mot kickr v5. Eller flickan gör.

Jag kör mest snap och samsung tablet utan drop. Det lilla jag kör Zwift. Annars kör jag TR och erg och då har jag inte noterat något drop men har inte orkat byta till v5 så många ggr.

Ska byta växlar och köra ett ordentligt Zwift pass på v5 och datorn själv. Nån gång

Ingen aktivitet här i tråden på över en månad. Speglar även min Zwift aktivitet, har endast cyklat sporadiskt och fokuserat på styrketräning med några vänner istället.

Igår gjorde jag det jobbigaste jag någonsin gjort i Zwift... gick in i menyn och sänkte min FTP. På senare tid har jag inte haft kräm nog för att avsluta mina gamla träningspass i Zwift, vilket misstänker har lett till en ond spiral där min FTP sänkts ytterligare.

Om ni hamnar i en liknande situation rekommenderar jag er att svälja stoltheten...

Ingen aktivitet här i tråden på över en månad. Speglar även min Zwift aktivitet, har endast cyklat sporadiskt och fokuserat på styrketräning med några vänner istället.

Igår gjorde jag det jobbigaste jag någonsin gjort i Zwift... gick in i menyn och sänkte min FTP. På senare tid har jag inte haft kräm nog för att avsluta mina gamla träningspass i Zwift, vilket misstänker har lett till en ond spiral där min FTP sänkts ytterligare.

Om ni hamnar i en liknande situation rekommenderar jag er att svälja stoltheten...
Har gjort detsamma. Eftersom jag mest sprungit de senaste månaderna och endast cyklat lugna pass har jag sänkt ftpn manuellt med 20W.
Har troligen dragit på mig en liten överansträngning i vadmusklerna så det blir nog lite mer cykling ett tag framöver.

Deltagit i min första grupptur i Zwift. Med Egan Bernal.
En timmas soft konvalescenstur för en tidigare Tour De France och Giro de Italia-vinnare innebär visst något helt annat för mig (föga överraskande).

Fick bita i ordentligt för att hänga på. Vilket jag iofs inte gjort speciellt länge heller. Hamnade i något som väl efter halva loppet blev huvudklungan tror jag, ett steg bakom en liten grupp med Bernal och diverse smågrupper mellan.

Det var roligare med gruppevent än jag trott innan vart fall. Blir fler gruppturer.

Problem med att zwift stänger ner på min platta, Lenovo.
Kommer in på appen, kan logga in på min användare, ibland hinner jag se sidan där man synkar mot trainern, och sen stänger appen ner sig.
Funkat felfritt tidigare men blev problem 29/3, tips och idéer?
Zwift funkar på min mobil, en Sony från 2018.

Problem med att zwift stänger ner på min platta, Lenovo.
Kommer in på appen, kan logga in på min användare, ibland hinner jag se sidan där man synkar mot trainern, och sen stänger appen ner sig.
Funkat felfritt tidigare men blev problem 29/3, tips och idéer?
Zwift funkar på min mobil, en Sony från 2018.
Testa clear cache följt av clear data om det inte hjälper

Ja, platta från Lenovo. Funkade efter senaste uppdateringen 22/3 då jag körde 26/3 och sen i tisdags så funkar det inte, stänger bara ner.
Provat ominstallation
Byta språk
Rensa mm
Okej, då vet jag inte men har en annan app som kräver clear cache var och varannan dag för att inte stänga ner.

Någon som vet var man hittar sina PR i Zwift? T ex på Alp de Zwift, Zwift har ju den egenheten att de visar bara PR för de senaste 30 dagarna när man kör sträckan igen vilket blir lite konstigt om man har slagit sitt PR för ett par månader sedan och sen förra veckan kört lite lugnt uppför då blir det förra veckans tid man ser när man cyklar.

Jag vet att vissa sträckor kan man se som segment i Strava men inte alla.

Någon som vet var man hittar sina PR i Zwift? T ex på Alp de Zwift, Zwift har ju den egenheten att de visar bara PR för de senaste 30 dagarna när man kör sträckan igen vilket blir lite konstigt om man har slagit sitt PR för ett par månader sedan och sen förra veckan kört lite lugnt uppför då blir det förra veckans tid man ser när man cyklar.

Jag tycker mig se allt väsentligt i Strava. Vissa PR i Zwift är ibland för korta för Stravas algoritm t.ex vissa kurvor på AdZ.

Har du kollat i zwiftpower? Vet inte om det finns där men det är enda stället jag kan tänka mig.

Har du kollat i zwiftpower? Vet inte om det finns där men det är enda stället jag kan tänka mig.
Svarar mig själv.
I Zwiftpower kan man sina PBs men bara från events, inte från egna träningspass. Inte vad jag kan se iaf.
Tyvärr verkar det inte finnas något ställe där man samlat kan se sina absoluta PB för de olika segmenten.

Det mesta finns i Strava, men i bland är segmenten dolda. Dolda segment syns inte i appen, men man kan se dem på webben om man scrollar längst ner på aktivitetssidan. Där kan man välja att "ogömma".

Alpe du Zwift finns här: https://www.strava.com/segments/17267489

Dessutom syns nyskapade segment inte på gamla aktiviteter. Man kan tvinga Strava att uppdatera segmenten genom att gå in på aktiviteten och "croppa" en sekund på slutet och spara.

Det mesta finns i Strava, men i bland är segmenten dolda. Dolda segment syns inte i appen, men man kan se dem på webben om man scrollar längst ner på aktivitetssidan. Där kan man välja att "ogömma".

Alpe du Zwift finns här: https://www.strava.com/segments/17267489

Dessutom syns nyskapade segment inte på gamla aktiviteter. Man kan tvinga Strava att uppdatera segmenten genom att gå in på aktiviteten och "croppa" en sekund på slutet och spara.
Nu hittade jag orsaken till att segmentet för hela Alp de Zwift inte syntes på Strava, jag har aktiverat Privacy Zones i Strava där jag bor och av någon outgrundlig anledning räknas starten på Alp de Zwift som privacy zone och därmed räknas inte det segmentet med...

Nu hittade jag orsaken till att segmentet för hela Alp de Zwift inte syntes på Strava, jag har aktiverat Privacy Zones i Strava där jag bor och av någon outgrundlig anledning räknas starten på Alp de Zwift som privacy zone och därmed räknas inte det segmentet med...
Häftigt att bo vid foten av AdZ?

Aha, kollade på privacyinställningarna i Strava och det har visst tillkommit ett möjligt val att start och mål döljs på alla aktiviteter oavsett var man befinner sig och det var aktiverat! Det förklarar saken att Alp de Zwift inte kom med.

Japp, det tycker jag. har ju var "räddningen" under pandemin, tillsammans med promeader, för avkoppling och för att inte bli "galen". Konceptet rockar ju och inspirerar. Sen har jag ju climb till min kickr 2018, tillför en del i backarna tycker jag. Sen har jag gaming laptop och kör i 4k på 58" TV, göör ju rätt mycket att ha grym grafik tycker jag.
Finns ju mycket att välja på kör som regel solo eller workout intervaller, pace roboten är inte heller dum, sen nåt race ibland. Har gjort en del egna intervall pass och anpassat nåt så det passar mig, är ju klockrent. Har nog cyklat bra mycket mer än 17 år på "ful trainer"

Utvecklingen av mjukvaran lämnar väl en del att önska och går för långsamt med fixar & features. Men har ju skett en hel del senate tiden.

Sen är väl endast jänkare som har rökt på som kan komma på att cykla i typ "vegas", men man kan ju välja banor som tur är. Och precis som strava verkar dom inte fatta vad folk vill ha. Sen stör jag mig ju på att de fimpade nästan alla strava segment, trist för oss statistik nördar.

Senast ändrad:
Jag började lite försiktigt i höstas för att barnen ville prova, kommer från TR. Barnen tyckte det var roligt tre gånger (för jobbigt), jag har ökat och kör regelbundet sedan efter årsskiftet.
Jag tycker det är fantastiskt roligt! Har kört solo, nån klättringsutmaning och mycket intervallpass. Gissar att när jag väl vågar prova en tävling lär det bli ännu roligare. Jag har verkligen trillat dit på ”gameifieringen”, bara att erkänna.
Jag har heller aldrig kört så här mycket inomhus, varken på dumtrainer eller smart på andra tjänster.
Kritik från min sida är att intervall-upplägget känns sämre än TR (men det är som förväntat förstås) och att AppleTv-appen inte känns hundra genomarbetad och stabil. Ser redan fram emot hösten!

Min 10 åring håller ut. Roligt vet jag inte om hon tycker men dealen var att om hon inte väljer minst en sport så blir det cykla med pappa och det har hon accepterat utan gnäll. Hon gillar inte organiserad sport och vem gör det.
Slutar nog med att jag får byta från tr också. Kör gratis km nu.

Jag började lite försiktigt i höstas för att barnen ville prova, kommer från TR. Barnen tyckte det var roligt tre gånger (för jobbigt), jag har ökat och kör regelbundet sedan efter årsskiftet.
Jag tycker det är fantastiskt roligt! Har kört solo, nån klättringsutmaning och mycket intervallpass. Gissar att när jag väl vågar prova en tävling lär det bli ännu roligare. Jag har verkligen trillat dit på ”gameifieringen”, bara att erkänna.
Jag har heller aldrig kört så här mycket inomhus, varken på dumtrainer eller smart på andra tjänster.
Kritik från min sida är att intervall-upplägget känns sämre än TR (men det är som förväntat förstås) och att AppleTv-appen inte känns hundra genomarbetad och stabil. Ser redan fram emot hösten!
Testa tävling kul och nyttigt på olika sätt, sen kan man ju kolla sin olika watt i zwiftpower, på olika tidsintervall.
Men är ju järnet från start, så brukar köra en 5km uppvärmings runda innan, sen måste man ha rätt kadens precis innan start för det smäller till då starten går.

Jag vill föra följande till protokollet utan ytterligare artigheter

Man kan inte längre skapa meetups på fria km.
Men barn kan på barnkonto
User manager på android hämtar inte in nya fria km om man inte gör change user varje månad. (På samma user alltså, inget fusk utan bug)

Jag som just kommit över att de har ett nazist Z som symbol och tänkte betala...

Jag tror inte den har har automatiskt (smart) motståndsändring. Mäter en ens watt? Jag skulle säga nej
Precis man kommer behöva reglera motståndet själv. Dessutom verkar inte ens tillverkaren ha modellen på sin hemsida. Får lite känslan att de köper in diverse cyklar från Kina som de sätter sitt namn på, vilken förmodligen också innebär att supporten om det krånglar är lika med noll. För 6k får man en ny smarttrainer (Kickr Core, Elite Suito), det känns som en bättre investering.

Senast ändrad:
Precis man kommer behöva reglera motståndet själv. Dessutom verkar inte ens tillverkaren ha modellen på sin hemsida. Får lite känslan att de köper in diverse cyklar från Kina som de sätter sitt namn på, vilken förmodligen också innebär att supporten om det krånglar är lika med noll. För 6k får man en ny smarttrainer (Kickr Core, Elite Suito), det känns som en bättre investering.
Det blev inget köp iaf. Men det är ju så som ni säger att man får nog reglera motståndet själv = no deal.
Jag har redan en Elite Direto men var lite sugen på en dedikerad lösning, som man dessutom kan byta storlek på om sambon vill cykla en sväng hon också. Det är tyvärr inte precis så att min Direto är utsliten.

Det blev inget köp iaf. Men det är ju så som ni säger att man får nog reglera motståndet själv = no deal.
Jag har redan en Elite Direto men var lite sugen på en dedikerad lösning, som man dessutom kan byta storlek på om sambon vill cykla en sväng hon också. Det är tyvärr inte precis så att min Direto är utsliten.
xxl skriver typ "visar uppskattad effekt" i sin beskrivning också. Får mig att tro att den kanske bara höftar fram en effekt beroende på hastighet och motstånd. Är det så är det en usel apparat

Då föll man för den lätte och köpte en kickr connect. Dottern klagar på drop outs. Hoppas det blir bättre nu. Kopplar upp gör den i alla fall.

Såg också att Zwift lägger ner cykeln och avskedar en massa folk

Då föll man för den lätte och köpte en kickr connect. Dottern klagar på drop outs. Hoppas det blir bättre nu. Kopplar upp gör den i alla fall.

Såg också att Zwift lägger ner cykeln och avskedar en massa folk
Vanlig ihopblandning, men de är nog uppsagda och inte avskedade.

Avskedande
Ett omedelbart avslutande av ett arbetsavtal på grund av att arbetstagaren åsidosatt sina skyldigheter mot arbetsgivaren så grovt att det är fråga om avtalsbrott.
https://lagen.nu/begrepp/Avskedande

Z då, det får vara kvar? Ligger i tiden.
Ja det är för att uttrycka sig försiktigt lite olyckligt. För att vara säkra på att förlora max good will har de också vägrat göra en Ukrainsk tröja.

Vanlig ihopblandning, men de är nog uppsagda och inte avskedade.

Avskedande
Ett omedelbart avslutande av ett arbetsavtal på grund av att arbetstagaren åsidosatt sina skyldigheter mot arbetsgivaren så grovt att det är fråga om avtalsbrott.
https://lagen.nu/begrepp/Avskedande

Ska kolla upp med jurister och språkvetare hur det ska översättas till svenska förhållanden på bästa sätt.

Alla gubbar som har målat gästrummet orange med ett stort Z kanske ångrar sig nu ?

När zwift sålde ut alla sina trainers billigt trodde man lansering var nära av deras egna produkter.

Tillbaka
Topp