Fairlight Faran/Strael/Secan

Fina! Men det börjar dra iväg prismässigt.

Jo, Brexit kan inte underlättat för export.

5E9E8A21-E671-4079-9976-92E908967640.png

Jag får en version 3. Tyvärr för mig är tillverkningen flyttad från EU till Taiwan, vilket blir lite tull men Fairlight drar av brittisk tull så det blir inte så farligt.

Jag får en version 3. Tyvärr för mig är tillverkningen flyttad från EU till Taiwan, vilket blir lite tull men Fairlight drar av brittisk tull så det blir inte så farligt.
Som jag har förstått det hela så kommer Fairlight att justera priset. De har sagt tidigare att ingen ska betala mer än vad man avtalat om vid beställningstillfället. Så jag antar att du kan be Fairlight att på något sätt återbetala eventuella extrakostnader. Kontakta dem och kolla.

Jäklar vad sugen jag blev på att dra ut med min Strael 2.0 nu! Har bara hunnit med lite över 100 mil sedan förra sommaren pga konkurrens mellan skärmförsedd stålhoj, mtb och Straelen.

Den där djupa kärleken som jag har till vissa andra cyklar har inte infunnit sig ännu (den där som liksom växer fram allt eftersom milen och minnena blir fler och fler), men det är en fantastiskt fin cykel. På första turen med cykeln höll jag på att bli klippt av en bil i sidan, men gjorde en helt sjuk undanmanöver som jag blev förvånad över att komma undan med. Intuitiv, rapp och förlåtande på samma gång på något sätt.

Sen kämpar jag lite med att se Straelen som min ”riktiga” långcyklarhoj. När man är van vid skärmar och dynamohjul/-belysning osv så är det svårt att inte se Straelen som utpräglad racer. Det blir för snålt med däck om man kör med skärmar, och racerkänslan försvinner ganska mycket. En Secan gör sig bättre i den rollen förmodligen. Sen när man ser alla andra randocyklister (som jag ska bli när jag blir stor) så kör nästan ingen med skärmar och dynamo ändå...

Imorgon ska Straelen ut på vägen!

Jag fattar inte vad det är att jag på nåt konstigt sätt dras till Fairlight fast jag varken behöver en eller deras cyklar egentligen är något revolutionerande eller extremt snygga.

Jag tycker Mason t.ex. är snyggare men ändå skulle jag nog köpt Fairlight. De har nåt som är svårt att ta på. No nonsense liksom och hyllas ju frekvent för åkkänslan som så klart är omöjlig att uppleva genom en skärm.

Tur att de ändå kostar en slant så man inte spontanköper en ram =p

Som jag har förstått det hela så kommer Fairlight att justera priset. De har sagt tidigare att ingen ska betala mer än vad man avtalat om vid beställningstillfället. Så jag antar att du kan be Fairlight att på något sätt återbetala eventuella extrakostnader. Kontakta dem och kolla.
Jag har fått info-mail om det. Har inte lusläst det men det verkar som stt mitt val blir en liten prishöjning eller ingen cykel.

Jag är ff väldigt nöjd med min Secan 1.0 sedan förra säsongen och drygt 500 mil. Det jag funderar över är att uppgradera framgaffeln till en Cempa 2.0 pga intern dynamodragning och vårtor. Väldigt trevlig cykel.

Det ser ut som att dom plötsligt slutat sälja Faran som hel cykel. Tur för mig att jag beställde för några veckor sen. Komponentbrist?

Äntligen en ny-cykel-dag. Beställde i oktober. Kom i veckan. ”Billigaste” Faran versionen, storlek 61t. Den är helt fantastisk, otroligt skön känsla.

Bilagor

• 448BFB6A-9ACD-4D7A-9571-278AF1153380.jpeg
    448BFB6A-9ACD-4D7A-9571-278AF1153380.jpeg
    1.2 MB · Besök: 209
  • 1078C8AB-B791-4120-AE31-212E692E500A.jpeg
    1078C8AB-B791-4120-AE31-212E692E500A.jpeg
    965.4 KB · Besök: 188
Äntligen en ny-cykel-dag. Beställde i oktober. Kom i veckan. ”Billigaste” Faran versionen, storlek 61t. Den är helt fantastisk, otroligt skön känsla.
Grattis, ser väldigt fin ut! Jag får vänta ett tag till... Var på Painfreepower för att testa mått i onsdags och beställde en Secan på kvällen ? Leverans i december⏳

Det är ganska tunna rör i dem 0,5 mm, lite tveksam till det för en långfärdscykel och hade nog hellre valt ett något enklare rörset med större godstjocklek om jag skulle beställa ett custombygge.

Det är ganska tunna rör i dem 0,5 mm, lite tveksam till det för en långfärdscykel och hade nog hellre valt ett något enklare rörset med större godstjocklek om jag skulle beställa ett custombygge.
Jag tycker mig ha läst någonstans att stl 61 har något tjockare rör. Kan inte hitta detta när jag letar nu dock...

Jag tycker mig ha läst någonstans att stl 61 har något tjockare rör. Kan inte hitta detta när jag letar nu dock...
Kan ha varit Strael och Secan osäker på om det gäller Faran.

• Custom 0.8/0.5./0.8 Reynolds 631 top tube. 20 x 30mm oval.
  • Custom 1.0/0.8/0.5/0.8 Reynolds 631 Gravel DZB (double zonal butted) down tube. 30 x 40mm bi-oval.
  • Custom formed 4130 rear end. 19mm round chainstays @ 0.9mm wall thickness.
  • Custom shaped 4130 14mm non-taper seat stays @ 0.8mm wall thickness.

Nu finns det två Strael ute på k&s. En 54R och en 61T. 61:an står som en 56:a men det stämmer inte.

Jag väljer mellan 56R och 58R. 56R är väldigt lik cykeln jag har idag. Någon mm högre stack bara. Jag är 186. Relativt rörlig god rörlighet i kroppen.

Jag labbar men min nuvarande cykel för att hitta rätt storlek. Justerar med olika styrstammar. Mitt största problem är att jag kutar med ryggen efter ett tag och därmed måste böja nacken mer. Det resulterar i att jag får ont i nacken. Jag är inte säker på att det har med ramstorleken att göra, tror snarare att det är sadel. Jag skall försöka hitta en sadel som tillåter mig att rotera bäckenet mer framåt när jag kör. Det känns som att det är trycket fram på sadeln som gör att jag roterar bäckenet bakåt efter ett tag.

Om jag testar med högre styre bli resultatet att jag justerar armarna mer. Jag sätter mig inte mer upprätt. På något sätt tror jag att min optimala position är relativt framåtlutad. Trivs inte med för upprätt sittställning.

Ni som har en Strael, hur långa är ni och vilken storlek har ni?

(Och om någon har en 56R till salu får ni gärna pm:a)

Tack för svaren! Det är ju ett väldigt trubbigt mått att jämföra längs och ramstorlek. Men ändå lite intressant.

jag har testat att kortat ner reachen på min nuvarande cykel från 110-stam till 90 eller 100. Det är bekvämare. Då håller jag mer naturligt på hoodsen istället för i böjen som jag höll med 110-stammen.

Därav att jag gärna under en ram som inte har länge reach än den jag har.

56R är marginellt större än min Nishiki Team Carbon från 2006. 58R är märkbart större.

Det är synd att Fairlight inte har något vidare överlapp mellan R och T-ramarna. 56T utan spacers motsvarar en 56R med 35mm spacers.

En ny bikefit vore kanske bra men det är dyrt och är lite av ett lotteri.

Jag kanske borde filma mig själv från sidan och se hur det ser ut? Om det jag upplever ser någorlunda vettigt ut från sidan med. ?

Såg tråden och började fundera och räkna. Jag har cyklat ungefär motsvarande ett varv runt jorden på min Faran mk1. Den har samlat på sig många lackskador och börjar bli lite rostig här och där. Jag har frätt bort en sadelstolpe på den och i vintras gängade jag om vevlagret. I ärlighetens namn har den också gått och lagt på sig lite med tunga stålstänkisar, väskhållare och frontrack. Det är som att vi åldras tillsammans, år efter år, kilometer efter kilometer. Min Faran och jag.

Såg tråden och började fundera och räkna. Jag har cyklat ungefär motsvarande ett varv runt jorden på min Faran mk1. Den har samlat på sig många lackskador och börjar bli lite rostig här och där. Jag har frätt bort en sadelstolpe på den och i vintras gängade jag om vevlagret. I ärlighetens namn har den också gått och lagt på sig lite med tunga stålstänkisar, väskhållare och frontrack. Det är som att vi åldras tillsammans, år efter år, kilometer efter kilometer. Min Faran och jag.
Kul! Det är så det skall känns med en cykel. Det är där jag vill hamna med en Strael. ?

Tillbaka
Topp