Vinka på mötande!

Vinka på mötande!
Brukar ni vinka till andra cyklister? Jag gör det oftast, ibland glömmer jag och hinner inte vinka tillbaka. Då skäms jag lite. Har lärt mig av min erfarna kollega att det är kutym. Det är alltid lika trevligt och ger extra energi.
Ja, mötande lvg-cyklist hejar man alltid på. Oftast hejar de tillbaka, men nån enstaka verkar inte ha koll på vett och etikett!

Vinka på mötande!
Ja, mötande lvg-cyklist hejar man alltid på. Oftast hejar de tillbaka, men nån enstaka verkar inte ha koll på vett och etikett!
Sätten att hälsa är många. Vilka är det accepterade? Ibland nickar jag bara med huvudet, men undrar om det alls syns. Ibland är det inte läge att släppa styret. Hälsar man på en snabbklunga har jag undrat - de verkar ju ha så bråttom - eller stör man dem bara då? Jag brukar hälsa på hundar, har fått för mig att de inte springer framför cykeln då.

Vinka på mötande!
En amerikansk kollega berättade att han gick med i en cykelklubb. När han cyklade ensam hälsade han medlemmar han mötade. En av dom blev jättearg för att han blev hälsad när han tränade. Kunde kollegan inte ser att han tränade!?

Kollegan avslutade medlemskapet förresten efter kort tid.

Vinka på mötande!
Sätten att hälsa är många. Vilka är det accepterade? Ibland nickar jag bara med huvudet, men undrar om det alls syns. Ibland är det inte läge att släppa styret. Hälsar man på en snabbklunga har jag undrat - de verkar ju ha så bråttom - eller stör man dem bara då? Jag brukar hälsa på hundar, har fått för mig att de inte springer framför cykeln då.
Några nickar vilket jag uppfattar och en del höjer hela armen. Enklast är att bara lyfta fingrarna.

Vinka på mötande!
Lyft/vinkla ut vänster hand, d.v.s. handen är kvar på styret. Huvudnickning använder jag om jag möter någon när jag står upp.

Vinka på mötande!
Hade inte kollat om det fanns en sådan tråd.

Vinka på mötande!
En nio år gammal tråd kan man väl inte lite på heller!?

Vinka på mötande!

Vinka på mötande!
Jag har skämtat om detta med min erfarna arbetskamrat. Kanske min hjälm inte är tillräckligt dyr. Fel strumpor. Långa byxor och kortärmat. Jag inbillar mig att fler hejar med med fina kolfibern.

Vinka på mötande!
Jag äger en roadie-jacka. När jag har på den hälsar alla roadies.

Edit: när jag cyklar alltså. På gruscykel. Har den inte på mtb.

Vinka på mötande!
Jag kör oftast MTB men ibland kommer jag med gruscykeln och att komma ihåg om jag ska hälsa på de med rakt eller krulligt styre är inte lätt alls! Få hälsar ändå tillbaka men den där fjärde som fattar ger en skön känsla. Hej för sjutton!

Vinka på mötande!
Cyklade 8.5 mil idag, solo, landsväg. En hel del av dom som jag mötte ville inte hälsa, hälsar alltid och blir kränkt när jag inte blir hälsad tillbaka.

Är det mina orakade ben som är problemet? Jag kanske ser inte ut som en lvg cyklist i lycra och på en fin bianchi med krulligt styre.

Vinka på mötande!
Vill människor inte hälsa tillbaka är det deras sak. Att bli kränkt över det känns meningslöst, åtminstone så länge det är för dig okända människor. Min tanke är att om jag hälsar och personen hälsar tillbaka kanske den personen i någon liten utsträckning blev glad av att jag hälsade och då är det en vinst i min bok.

Vinka på mötande!
Cyklade 8.5 mil idag, solo, landsväg. En hel del av dom som jag mötte ville inte hälsa, hälsar alltid och blir kränkt när jag inte blir hälsad tillbaka.

Är det mina orakade ben som är problemet? Jag kanske ser inte ut som en lvg cyklist i lycra och på en fin bianchi med krulligt styre.
Du måste ha en aero hjälm för 2800 och vara snabb i mötes ögonblicket?

Vinka på mötande!
Kan man spara kränkningar? Trodde de måste användas omedelbart.
Säg att jag väljer vilka potentiella kränkningar jag betraktar som kränkningar då. Då kan jag ta i ordentligt på de kränkningar jag faktiskt väljer att beakta.

(Eller sanningen att säga så är det nog bäst att försöka undvika känslan av kränkthet i möjligaste mån)

Vinka på mötande!
Det är dock en intressant fråga var gränsen går. När jag vandrar i alperna brukar jag hälsar på alla. Men om jag tar en jättepopulärt måste man då hälsa flera gånger varje minut, framförallt på de första 100 höjdmeter. Då blir man lite trött.

På cykeln kan det också hända, framförallt i Nederländerna som är för tättbefolkalt. Det är dock ingen problem i Sverige, inte ens i storstan.

Vinka på mötande!
Säg att jag väljer vilka potentiella kränkningar jag betraktar som kränkningar då. Då kan jag ta i ordentligt på de kränkningar jag faktiskt väljer att beakta.

(Eller sanningen att säga så är det nog bäst att försöka undvika känslan av kränkthet i möjligaste mån)
Det bästa är nog att heja på alla oavsett, men en granne som inte hejar slutar man däremot tvärt att heja på.

Vinka på mötande!
Det är dock en intressant fråga var gränsen går. När jag vandrar i alperna brukar jag hälsar på alla. Men om jag tar en jättepopulärt måste man då hälsa flera gånger varje minut, framförallt på de första 100 höjdmeter. Då blir man lite trött.

På cykeln kan det också hända, framförallt i Nederländerna som är för tättbefolkalt. Det är dock ingen problem i Sverige, inte ens i storstan.
Om jag pendlingscyklar in mot stan ska det nog till att jag möter någon jag känner för att jag ska heja.

Vinka på mötande!
om jag cyklar lvg-hoj eller är uppklädd på mtb och möter en likadan hejar de flesta. alltså genom att lyfts tre fingrar på vänster hand?

är man på 'fel' cykel krävs att man hälsar tydligt för att få en hälsning tillbaka.

likaså om jag kör brompton. och då hälsar man ju bara på 'cyklister'. får oftast svar.

cyklar aldrig på 'vanlig' cykel, men tror det är närmast lönlöst försöka få respons då...?

Vinka på mötande!
cyklar aldrig på 'vanlig' cykel, men tror det är närmast lönlöst försöka få respons då...?

I Nederländerna berör det väldigt stark på var man är. I en storstan hälsar man aldrig. I en små ort hälsar man ofta på en vanlig cykel, men också när man går, när det är inte mycket folk ute.

Vinka på mötande!
Cyklade genom Europa under våren och uppfattade att det finns en optimal radie från en storstad då folk hälsar - för nära stan så är det ingen som hälsar eftersom det är för mycket folk, och för långt ut så är de vaksamma för att en främling är på deras vägar. Men mitt emellan? Jo, där hälsar nästan alla. Förutom äldre kvinnor, som mest kollar åt andra hållet då jag hälsar. Antar att de åtminstone hälsar på andra kvinnor?

En annan sak är att det verkar finnas en hierarki eller gruppsamhörighet på vägen. Jag cyklade med bikepacking-utrustning, och touringcyklister med 4x ortlieb hälsade nästan aldrig tillbaka på ett glatt hej - antar att de inte såg mig som en av dem trots att vi cyklade på samma vägar och med samma mål. Likadant med lycraklädda kolfibercyklister, alldeles för coola för att hälsa tillbaka för det mesta. Förutom de gånger då jag cyklat över 30 eller så, eller hängt på en klunga som passerat mig, då blir det en hälsning.

Det trevligaste vore ju om alla hälsade på alla, så jag brukar försöka i alla fall, även om man blir lite matt när man inte får ett svar på gesten.

Tillbaka
Topp