Nja, det är inte hela sanningen
Gamla bromshandtag, alla med synlig vajer, hade ingen returfjäder i handtaget utan i stället en kraftig returfjäder i själva bromsen.
De bromshandtag med vajerdragning under styrlindan som har tillverkats sedan mitten/slutet av 80-talet har en returfjäder i handtaget, detta i kombination med bromsar med svagare returfjäder ger sammanlagt en MYCKET bättre känsla, funktion och broms (eftersom returfjädern i handtagen gör att man "slipper" friktionen från vajern) och snyggare utseende, dessutom minskar risken att fastna i uppstickande bromsvajrar eller att skada dem (för de som mekar med cyklarna upp-och-ner).
TS/
@DanielS Om jag vore du skulle jag göra de uppgraderingar/ändringar du listar i olika steg och utvärdera resultatet innan du går vidare med nästa
Vad gäller bromsar handtag så skulle jag börja med vanligt underhåll: dvs nya vajrar+höljen och bromsgummin
Om du sedan ändå vill gå vidare och byta bromshandtagen skulle jag då även kolla om det går att byta hjul till de mkt vanligare 622. Men det betyder även att du måste kunna justera ned bromsklossarna ~4mm. Går det med dina nuvarande bromsar? Hos många bromsar, åtminstone Shimanos, från slutet av 80-talet/början av 90-talet går det att ställa ned kraften från returfjädern. Kan kanske vara idé att kolla hur det är med dina?
Skall du ändå byta bromsarna så skulle jag oavsett hjulbyte eller ej försöka byta till bromsar som är tillräckligt långa för 622-hjul. Jag skulle också, om det går, välja dubbelledade bromsar (dual pivot), i praktiken är det de som fungerar bäst särskilt med långa bromsarmar.
Ytterligare en sak att ha koll på vad gäller bromsarna är vilken typ av fastsättning de har, nu förtiden är insex det vanligaste men på äldre cyklar en vanlig mutter
Så här
Bild
härifrån