GP5000 S TR

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
GP5000 S TR
När jag tvättade cykeln i veckan upptäckte jag stora mängder gummi på samtliga rör i den bakre triangeln. På senaste rundan Uppsala 400 km höll bakhjulet trycket så troligen har vätskan tillslut tätat bakdäcket men det är inte skoj att peta bort torkade gummirester.
Jag har 5000 S TR i 32 mm.

GP5000 S TR
Söker GP5000S TR eller TL 28mm men utan framgång :( Någon som hittat någonstans?

Jag gav upp för någon dryg månad sedan inför Vättern och köpte "Schwalbe Pro One Evolution ADDIX Super Race TLE 28" istället (vilket jag också fick vänta ca 3 veckor på), fungerar utmärkt de också (kanske pytte-lite mindre än GP5000 TL) men upplever dem samtidigt som något lite mjukare. Kör dock GP5000S TR 30 mm på pendlaren, riktigt bra (men dyra) däck.

Misstänker att just 28 mm TL har börjat bli oerhört poppis.

Mina Schwalbe köpte jag från bike-components.de

Senast ändrad:
GP5000 S TR
Har ett nytt, ett par knappt använda och ett småslitet om det är av intresse. Har bara inte tagit tag i att lägga ut dem till försäljning.

GP5000 S TR
Är det fler än jag som upplever att man får orimligt mycket punkteringar på dessa däcken som tubeless vätskan inte fixar. Kört sönder tre GP 5000 s TR däck i år. Har inte haft problem med något annat däck innan.
Kör Stans Race sealent. Har även gjort rent allt och hällt i ny sealent.

GP5000 S TR
Är det fler än jag som upplever att man får orimligt mycket punkteringar på dessa däcken som tubeless vätskan inte fixar. Kört sönder tre GP 5000 s TR däck i år. Har inte haft problem med något annat däck innan.

Mina 30 mm har fungerat helt perfekt hittills, pendlat med dem ca 4 månader (Stans vanliga tire sealant) men det låter oroväckande. Har du enbart kört asfalt med dina?

(Däremot har jag haft en rent katastrofal upplevelse med mina Conti Terra Speed (tubeless) men de går ju på avsevärt värre underlag.)

GP5000 S TR
Mina 30 mm har fungerat helt perfekt hittills, pendlat med dem ca 4 månader (Stans vanliga tire sealant) men det låter oroväckande. Har du enbart kört asfalt med dina?

(Däremot har jag haft en rent katastrofal upplevelse med mina Conti Terra Speed (tubeless) men de går ju på avsevärt värre underlag.)

Jag kör 25 fram och bak. Dock bakdäcket som har gått sönder alla tre gånger. Tanken har slagit mig om ett 28mm däck bak hade varit bättre. Eftersom man kan köra lägre tryck och rullar kanske bättre över skräp och vassa föremål.

GP5000 S TR
Jag kör 25 fram och bak. Dock bakdäcket som har gått sönder alla tre gånger. Tanken har slagit mig om ett 28mm däck bak hade varit bättre. Eftersom man kan köra lägre tryck och rullar kanske bättre över skräp och vassa föremål.

Vad kör du med för däcktryck på dina 25or?

Jag brukar pumpa upp till ungefär 5 bar någon gång per vecka (dvs drygt 70 psi), vet att många föredrar lägre men jag gillar 5 eller knappt 5 bar.

Kör med 5 bar både för mina GP5000 S TR (30 mm på pendlaren) samt mina Schwalbe-Pro One TLE (28 mm, på racern, körde tidigare GP5000 TL 28 mm med samma däcktryck)

GP5000 S TR
Mina (25 or) har gått perfekt. Kör orange seal om det spelar någon roll.

GP5000 S TR

Jag brukar pumpa upp till ungefär 5 bar någon gång per vecka (dvs drygt 70 psi), vet att många föredrar lägre men jag gillar 5 eller knappt 5 bar.
Vilket tryck som passar är ju väldigt personligt, det beror ju inte minst på hela ekipagets (cykel+packning+cyklist+kläder+MER) vikt.

GP5000 S TR
På randocykeln kör jag 28 bak och 25 fram. Kör iofs med slang där av gammal vana. Enklare att fixa i fält tänker jag

GP5000 S TR

Kör med 5 bar både för mina GP5000 S TR (30 mm på pendlaren) samt mina Schwalbe-Pro One TLE (28 mm, på racern, körde tidigare GP5000 TL 28 mm med samma däcktryck)
Vilket tryck som passar är ju väldigt personligt, det beror ju inte minst på hela ekipagets (cykel+packning+cyklist+kläder+MER) vikt.
Jag kör 6 bar i däcken. Pumpar upp med pumpen sen justerar rätt lufttrycket med min tryckmätare då pumpen visar ett 1 bar för mycket på så höga tryck. Jag sätter mitt däcktryck efter https://silcavelo.eu/pages/sppc-form. Tycker den kalkylatorn fungerar bra.

Mina (25 or) har gått perfekt. Kör orange seal om det spelar någon roll.
På randocykeln kör jag 28 bak och 25 fram. Kör iofs med slang där av gammal vana. Enklare att fixa i fält tänker jag
Känns som tubeless vätskan har svårare för att täta dessa nya. Funderar på att prova orange seal. Har provat att köra med butyl slang i dessa GP5000 S TR men inbillar mig att dem går tungt med slang i.

Såg en post på insta som rekommenderade att man noga skulle tvätta ur sina tubeless däck innan man monterade, då den beläggning från fabriken som skall få dem att lossna från gjutramen gör att tubeless vätskan inte fäster på däckets vägg - utan rinner av.

Synliga hål eller sådana som håller luften några minuter? Mindre hål kan lappas från insidan om däcket i övrigt är friskt. Är förstås surt att guckan inte tätar.
Finns där något kit att köpa för att lappa tubeless däck?

GP5000 S TR
Någon som använder 32mm som graveldäck? Tänkte köra lite bikepacking och tänkte att man kanske kunde blanda in lite grus, med då 5000 S Tr.

GP5000 S TR
Conti GP5000 S TR i 32mm blev bäst i test när tidningen Tour testade 15 olika däck i 32mm, inkl ett av Jan Heines Rene Herse däck, i nr 8-2022
Läs mer om hur Tour testar rullmotstånd här.

TOU-2022-08_webshop.jpg

Tour 8-2022 går att köpa, både som pappers och e-tidning (för 4,99 €), här:
https://www.delius-klasing.de/tour-lesen-wie-ich-will
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

Senast ändrad:
GP5000 S TR
Behöver nya 28 mm till racern, kör fortfarande med slang och får ungefär 1 punktering var 3 år (då 700 mil/år). Duger GP5000 eller ska man satsa på GP 5000 S TR med slang? I fortsättningen blir det nästan bara lång- och motionslopp på racern. Tränar gör jag på min gravel. Väger 85-90 kg och kör 6-7 kg tryck. Vilken variant är mest punkteringssäkert på ojämn asfalt med potthål?

GP5000 S TR
Behöver nya 28 mm till racern, kör fortfarande med slang och får ungefär 1 punktering var 3 år (då 700 mil/år). Duger GP5000 eller ska man satsa på GP 5000 S TR med slang? I fortsättningen blir det nästan bara lång- och motionslopp på racern. Tränar gör jag på min gravel. Väger 85-90 kg och kör 6-7 kg tryck. Vilken variant är mest punkteringssäkert på ojämn asfalt med potthål?
Om du vill köra med slang, varför betala extra för TR?

GP5000 S TR
TR är väl tyngre då borde vara mer resistiva mot punktering. Men jag rekommenderar vanliga GP5000.

GP5000 S TR
Behöver nya 28 mm till racern
Väger 85-90 kg och kör 6-7 kg tryck.
Är inte det onödigt högt?

TR är väl tyngre då borde vara mer resistiva mot punktering. Men jag rekommenderar vanliga GP5000.
Fast punkaskydd sitter inte nödvändigtvis i mängden gummi på slitbanan utan snarare i däckskorden.
Åtminstone första versionen av GP5000 slanglöst hade tunnare slitbana jmf med GP5000 för slang, för att hålla nere viktskillnaden.
Men hur det ser ut hos dagens GP5000 vet jag inte.

GP5000 S TR
Någon som jämfört svårigheterna att kränga av och på de olika däcken på fälg? Tänkte att TR möjligen är lite trängre jämfört med icke-TR eller ligger det större skillnad på fälgarna?

GP5000 S TR
Fast det kommer du inte heller få om du kör TL...
Ingen idé att försöka övertala mig att byta till gegga på racern. ;) Racern är oanvänd långa perioder då jag föredrar att träna och cykla på min nya gravel, en Canyon Grizl CF SL 7 eTap. Jag är så nöjd med slang och bra däck på racern under mina lång- eller motionslopp.

GP5000 S TR
Tål 5000 tr vårgrus eller är man hänvisad till dubbdäck en månad till?
Står ogärna med latex till armbågarna i morgonrusningen?
Måste tycka att du väljer bort flera praktiska alternativ, ffa för pendling...

GP5000 S TR
Tål 5000 tr vårgrus eller är man hänvisad till dubbdäck en månad till?
Står ogärna med latex till armbågarna i morgonrusningen?
Det finns ju de som gör grusväg med (32mm?) GP5k.
Men liite punkasäkrare borde du bli med de som Conti själva kallar All Season varianten
Men de kostar en hel del
och åtminstone mitt 35mm är i smalaste laget
gp5k_as_tr_35mm_r470_i20_bredd-jpg.678065

GP5000 S TR
Pirelli Cinturato VELO TLR tål det mesta. Rullar ju inte lika bra som Conti 5000, men vill man slippa punka och rulla okej, så är de bra däck. Har kört varje vår/höst de senaste åren med ett par som fortfarande används.

GP5000 S TR
Är det nära hem du hämta sopkvasten och sopa en liten kanal bred nog för ett par cykeldäck. Är det längre bort bort kan du hoppa av och promenera med cykeln förbi grusfesten.

GP5000 S TR
Nån som testat 25/28/30mm str? Jag har 25mm idag och har 4,1kg fram samt 4,4kg bak. Då börjar det bli komfort på ruggig asfalt men jag hade velat öka luftvolymen mer utan att ändra för mycket karaktär på cykeln. Det gör inget om den upplevs något stabilare utför. Orange Endurance har funkat fint.

GP5000 S TR
Nån som testat 25/28/30mm str? Jag har 25mm idag och har 4,1kg fram samt 4,4kg bak. Då börjar det bli komfort på ruggig asfalt men jag hade velat öka luftvolymen mer utan att ändra för mycket karaktär på cykeln. Det gör inget om den upplevs något stabilare utför. Orange Endurance har funkat fint.
Kör med 30 mm på en fälg med invändigt mått på 25 mm, hookless. Helt klart komfortabelt.

Tillbaka
Topp