Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ja om det är "vanligt" frihjul så går det att få tag på grejer, biltema har t ex:

Broms- och växelvajer ska vara samma vad jag förstår..
Tack för svar.
Glömde dock nämna att det (förmodligen, borde dubbelkolla) är 5-delat.
5-delade frikransar verkar inte alltför vanliga.

Har sett denna från Sunrace men den heter Positron:

Den verkar också ha växlingsramper vilket jag inte tror original har. Kanske inte spelar någon roll?

Tack för svar.
Glömde dock nämna att det (förmodligen, borde dubbelkolla) är 5-delat.
5-delade frikransar verkar inte alltför vanliga.

Har sett denna från Sunrace men den heter Positron:

Den verkar också ha växlingsramper vilket jag inte tror original har. Kanske inte spelar någon roll?
Om du har friktionsreglage ska det inte vara några problem att uppgradera till 7-delat (men måste byta kedja också). Växlingsramper borde väl snarare vara positivt om det nu gör någon skillnad? Men lite rost på frikransen gör nog inget förutsatt att kuggarna ser bra ut så det går kanske att återanvända den du har.

Förresten, bilden på den du länkar till visar ju inte en 5-delad. Cykloteket har rätt dåliga beskrivningar på mer exotiska prylar, ibland är det bättre på cykelkraft som använder samma lager.

Om du har friktionsreglage ska det inte vara några problem att uppgradera till 7-delat (men måste byta kedja också). Växlingsramper borde väl snarare vara positivt om det nu gör någon skillnad? Men lite rost på frikransen gör nog inget förutsatt att kuggarna ser bra ut så det går kanske att återanvända den du har.

Förresten, bilden på den du länkar till visar ju inte en 5-delad. Cykloteket har rätt dåliga beskrivningar på mer exotiska prylar, ibland är det bättre på cykelkraft som använder samma lager.
Tänkte inte ens på att bilden var fel.

Det är säkert friktionsreglage, "down tube shifters". Jag hoppas lite att grejerna fortfarande är ok men tänkte ändå informera mig ifall så inte är fallet.

Har 7-delad frikrans samma bredd som 5-delad?

i stort sett. man kan behöva dremla lite på strategiska platser på växelföraren för att öka sidorörelsen. ett annat problem kan vara att övre trissan tar i största drevet. brukar lösa sig med b-skruven, eller en längre ersättare.

Har någon koll på var jag kan hitta pedaler med franska gängor (14x1,25)? Eller är det enda rimliga att gänga om vevarmarna?

Senast ändrad:
Har lyckats kröka en vevarm på mitt hoj.
En Cannondale habit al 2019.

Sitter gxp vevlager i dagensläge och jag har fått byta det 3ggr under den korta tid jag ägt cykeln. (Ca 9 månader)

Nu när jag ändå behöver köpa nya cranks tänkte jag passa på att byta till dub som förhoppnings håller bättre.
Vad fått fram från manualen på cannondales hemsida ska jag ha bsa 83 vevlager så inga konstigheter där.

Men det där med chainline som står speccat när man kollar på cranks.. Hur vet jag vad jag ska ha?

Ska passa om jag inte är ute och cyklar!

En fråga, jag har bytt kassett från 11-delad 11-30 till 12-25.
Nu låter det väldigt mycket när jag växlar.
Har inte bytt GS medium växeln.
Tror ni det växlar bättre och tystare om jag även byter den och sätter dit en växel med kort cage?

Nästa fråga blir då, hur många länkar på kedjan behöver jag ta bort om jag byter?

En fråga, jag har bytt kassett från 11-delad 11-30 till 12-25.
Nu låter det väldigt mycket när jag växlar.
Har inte bytt GS medium växeln.
Tror ni det växlar bättre och tystare om jag även byter den och sätter dit en växel med kort cage?

Nästa fråga blir då, hur många länkar på kedjan behöver jag ta bort om jag byter?
Jag har den erfarenheten att GS cage inte fungerar jättebra med 12-25. Det går få det att fungera med väl vald kedjelängd och korrekt justerad B-skruv. Dock rampar växeln inte perfekt enligt min erfarenhet och det fungerar bättre med SS.

Mina erfarenheter baserar sig på Ultegra 6800 (11-delad) och Sora (9-delad).

Det finns de som hävdar att jag är en usel mekaniker när jag redovisar mina erfarenheter av GS växlar på 12-25, men jag hävdar att det beror lite på hur känslig man är. Det GÅR få det att fungera, men omöjligt att få det riktigt bra.

Tack för svar, blir en beställning på ny växel.
Vet du om jag behöver ta bort några kedjelänkar när jag byter till en kort cage.

Tack för svar, blir en beställning på ny växel.
Vet du om jag behöver ta bort några kedjelänkar när jag byter till en kort cage.
Troligen. Många har lite onödigt lång kedja. Det bör iaf utvärderas och byter du växel måste du ju ändå bryta kedjan så faller sig naturligt att utvärdera längden

Håller med om svårigheterna med för lång cage, men har du justerat in växeln perfekt sen du bytte kassett?
Den är bytt hos cykelhandlaren , men sen var jag på och skruvade lite på både b- skruven och växelvajern.
Den växlar så hårt och högt, tänkte att det kanske blir mjukare med ny växel.
Kanske även låter bättre med kortare kedja.

Jag har en bakväxel det står "Charger" på, är det en shimanoserie eller är det ett helt eget märke?
Är det något bra?
Gissar att den är från 80-talet.

Vad är detta och vad fyller det för funktion. Denna lilla mojäng sitter vid svingens fäste i ramen på kedjans sida. Vad är det? Oavsett vad det är sitter den ivägen när jag ska försöka försöka dra åt fästet som glappar.?

Bilagor

• B8BBE3A0-5A90-447D-A210-9B965EEE826D.jpeg
    B8BBE3A0-5A90-447D-A210-9B965EEE826D.jpeg
    555.1 KB · Besök: 46
  • 82B9767D-EE0F-4E82-9170-68FE003D158B.jpeg
    82B9767D-EE0F-4E82-9170-68FE003D158B.jpeg
    641.9 KB · Besök: 56
Det finns åtminstone en på engelska Fleabay om du orkar bläddra genom utbudet av "vintage rear mech". Då hittar du kanske mera data.

Om det är en lite bättre växel så borde den finnas med där.

Påminner om japanska Sun Tour.

Om det är en lite bättre växel så borde den finnas med där.
Tyvärr listas ingen derailleur av tillverkaren Charger på disraeligears, men när jag sökte på "suntour Charger derailleur" så fann jag ett inlägg på sidan om att tillverkaren konkurrerade med Falcon från Taiwan, så kanske från samma land..

Söker vidare, får återkomma.

"The ‘Charger’ brand is more familiar and I remember it as a rival of Falcon. I was surprised that I could not find anything about it on the web."

Det verkar finnas ett vakuum på nätet just kring denna tillverkare, ändå har jag stött på typen två ggr nyligen, sista gången som orginalgrupp på en tämligen påkostad 80-tals cykel.

Finns det några bra tunna skoöverdrag för grusskor? Nåt som bara skyddar mot damm men inte är helt täta?

Jag provade ett par såna här men trampade sönder dem rätt snabbt på grusvägarna…

Finns det några bra tunna skoöverdrag för grusskor? Nåt som bara skyddar mot damm men inte är helt täta?

Jag provade ett par såna här men trampade sönder dem rätt snabbt på grusvägarna…

köp hellre skor med inbyggda överdrag? giro har en ny modell blaze, nätt modell där innerskon är låg och sas sportig. inte isolerad för vinterbruk, utan mer att stå emot varmare ruskväder. marknadsförs som vintersko, men till det skulle jag säga att den är för kall. överdraget verkar dock motståndskraftigt, och även sulan. har inte slitit så mycket på mina än..

Senast ändrad:
köp hellre skor med inbyggda överdrag? giro har en ny modell blaze, nätt modell där innerskon är låg och sas sportig. inte isolerad för vinterbruk, utan mer att stå emot varmare ruskväder. marknadsförs som vintersko, men till det skulle jag säga att den är för kall. överdraget verkar dock motståndskraftigt, och även sulan. har inte slitit så mycket på mina än..
Tack för tips.
Nu har jag dock redan ett par skor så det får blir nåt för framtiden.
Sen var tanken lite att man kan tvätta överdragen enkelt om de blivit lite skitiga.

does not compute.

det är väl fritt att använda "det" paret skor till utfärder i för dessa lämpligt lättare väder, och inskaffa ett annat par för mer krävande miljöer.

för egen del har jag något tiotal par spd-skor, allt från sandaler till värsta vinterkängor.

Finns det nåt bra (och gärna billigt..) frontrack som man kan hänga Ortlieb Back rollers på? Den behöver inte palla supermycket vikt, men ju mer desto bättre givetvis. Om det går att kombinera med en Wald multifit-korg så är det också ett plus.

Old man mountain går både som pakethållare fram och bak, så den borde funka. Jag köpte en till sambon för att hon inte hade några fästen för en vanlig lowrider. Den är dock inte jättebillig. Verkar hålla för apokalypsen dock!

does not compute.

det är väl fritt att använda "det" paret skor till utfärder i för dessa lämpligt lättare väder, och inskaffa ett annat par för mer krävande miljöer.

för egen del har jag något tiotal par spd-skor, allt från sandaler till värsta vinterkängor.
N+1 och så...
Jag är mer en "ett ändamål, ett par skor"-person. Nu har jag visserligen två par cykelskor men det beror mer på att jag uppgraderade mig nyligen.

Det handlar inte så mycket om väder, har andra starkare överdrag vid regn eller kyla. Det är mer när vädret i sig inte medför något behov av skydd som jag tänkte mig nåt aero/dammskydd. Det verkar dock främst marknadsförasa för LVG.

Tillbaka
Topp