Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag har försökt att lära mej cykla på lätta växlar de senaste åren då man håller bättre så länge det inte är väldigt korta backar. Körde själv ss under någr år men tycker det passar bättre på banor som håller jämn hastighet och utan stora backar.

Har aldrig trampat av en kedja förutom då man växlat dåligt samtidigt..

Jag har aldrig tyckt om lätta växlar. Även uppför en skidbacke i Dolomiterna för mer än 10 år sen använde jag 1:1 växel (på en 26").

Jag har aldrig tyckt om lätta växlar. Även uppför en skidbacke i Dolomiterna för mer än 10 år sen använde jag 1:1 växel (på en 26").
Jag fick inse mina begränsningar efter ett besök i alperna med 32/36 då knäna sa ifrån efter en vecka. Är dessutom rätt skönt att kunna veva på utan att bli så trött i musklerna när man ska köra många dagar i rad.

Fast även då är det många moment och enklare att tvätta händerna?
Kassett som rullat två och en halv säsong med Squirt/Smoove utan rengöring. Inte mer jobb att applicera än olja.
731AC5B5-FC90-4FA1-B5A3-FEDF74F35986.jpeg

Jag fick inse mina begränsningar efter ett besök i alperna med 32/36 då knäna sa ifrån efter en vecka. Är dessutom rätt skönt att kunna veva på utan att bli så trött i musklerna när man ska köra många dagar i rad.

Ja, man måste absolut välja en lättare växel när man känner knäerna!

Jag var kanske lite mer tränat av landsvägscykling i bergarna när jag körde en vecka upp och ner på MTB i Dolomiterna (även om jag föredrar högre kadens på lvg).

Tror jag har öppnat mitt kedjelås minst 6 gånger på nuvarande kedjan när jag fifflat med STFU (som blev ruskigt fult), inga problem alls med hållbarheten. Med en brasklapp att jag inte har extremt starka ben.

En oväntad fråga kanske, hur får man dom kokade äggen lättskalade??
tycker ofta att hinnan på ägget sitter fast för hårt, man får ju med sig halva ägget..

tycker ofta att hinnan på ägget sitter fast för hårt, man får ju med sig halva ägget..
? För mig funkar det genom att koka äggen livligt (men inte så dom går sönder såklart) och sen det viktigaste; hälla av vattnet snabbt och kyla ner med iskallt vatten, fyll kastrullen minst en gång först och häll ut och i med kallt vatten igen, och låt sen äggen stå 2-3 minuter i kallt vatten i kastrullen före skalning.

Hallå
Har fyllt ett par clarks m2-bromsar med motul dot 4 som blev över efter byte på bil. Bromskolven går väldigt långsamt tillbaka till yttre position. Kan det vara fel vätska som orsakar problemet tro?

Efter man kylt ordentligt så brukar det hjälpa att skala under vatten, knacka först under vatten och vänta sedan en liten stund så vattnet kan läcka in mellan skal och ägg så lossnar det fint sen.

Ekoägg är lättare att skala för de har verkligen skal. Om vi kallar det industriägg, de har skal som liknar nylonstrumpor.

Vad heter tysken som cyklade hela sitt liv? Fanns en SVTplay om honom

Edit:

Heinz Stücke​

Senast ändrad:
Ekoägg är lättare att skala för de har verkligen skal. Om vi kallar det industriägg, de har skal som liknar nylonstrumpor.
det stämmer inte riktigt. köper alltid ekoägg, precis som vanliga ägg kan de vara extremt svårskalade vissa gånger.

uppfattar att problemet är närmast slumpmässigt. lite lättare generellt om äggen inte är helt färska. snabb nedkylning hjälper inte; tried and tested.

för egen del kokar jag oftast äggen som skall användas frukosten dagen efter. kokar upp, stänger av värmen, låter kastrullen svalna spontant på spisen. så slipper man vakta på tiden. precis lagom kokta blir de av den behandlingen, men inte varken mer eller mindre lättskalade.

Hade solglasögon här om dagen, vilket jag sällan har. För att känna mig extra pro satte jag fast dem i hjälmventilerna när jag tog av mig dem. Efter turen slog det mig att det kanske inte är något vidare vid en olycka. Jag gissar att man inte kraschtestar hjälmarna med glasögon instoppade. Vad tror den samlade expertisen?

Har en uppsättning sram rival22 hydraliska bromsar/växelreglage med postmount, extra uppsättning belägg, extra oliver och en rival 1 bakväxel som jag tänkt sälja.

Kollar man typ bikester är det helt orimligt dyrt. Typ nypris på 8k.

Vad är ett rimligt pris ifall det är i fint skick?

Hade solglasögon här om dagen, vilket jag sällan har. För att känna mig extra pro satte jag fast dem i hjälmventilerna när jag tog av mig dem. Efter turen slog det mig att det kanske inte är något vidare vid en olycka. Jag gissar att man inte kraschtestar hjälmarna med glasögon instoppade. Vad tror den samlade expertisen?
Fråga Michael Schumacher om hur bra det är att sätta fast saker på hjälmen.

Har en uppsättning sram rival22 hydraliska bromsar/växelreglage med postmount, extra uppsättning belägg, extra oliver och en rival 1 bakväxel som jag tänkt sälja.

Kollar man typ bikester är det helt orimligt dyrt. Typ nypris på 8k.

Vad är ett rimligt pris ifall det är i fint skick?
För ca 3 år sedan köpte jag ett komplett beg. (utom vevparti) Red/Force 22 Hy för 2500.
Om det kan vara en ledtråd.

jag tror det är ett säkert sätt att tappa bort glasögonen.

på fråga b säger jag att det borde vara värre med diverser hårda och fastsatts fästen för gopro och lampor

Jag gör om en halvgammal mtb till 1x10 och köpte växelreglage enligt bild. Det finns inget fäste för att få fast det på styret. Är tanken att man ska ha ett passande bromshandtag där det fästs? Finns det något fäste jag kan köpa till eller ska jag byta mot ett annat?
D11348CA-F700-477F-8048-F04EBA2FD2CE.jpeg

Jag gör om en halvgammal mtb till 1x10 och köpte växelreglage enligt bild. Det finns inget fäste för att få fast det på styret. Är tanken att man ska ha ett passande bromshandtag där det fästs? Finns det något fäste jag kan köpa till eller ska jag byta mot ett annat?Visa bilaga 566250
Ja

Edit. Du har kollat så det inte är passande? Det finns klämma men dyrt. Kan du lämna tillbaka så gör det. 25 euro typ

Tillbaka
Topp