Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Tur man hade bok som beskriver ekring och längden hur den skall mätas att det inte är total längd utan från nit huvudet inre böj upp till gänga toppen som millimeter mått på ekra angives den blir för lång annars ekrer man beställer så man undviker det misstaget.

Vet att finns nav för rak ekra för cykel har sådan på MC Dominatorn som är ur funktion har sätt typen för cykel på hemsidor.

Har ekrar primitiv upp hela hjul i cykel ram med gått resultat visserligen står det i bok näppeligen utan riktställ?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Dags att återställa min krockade fälg!
Visa bilaga 564080
Visa bilaga 564081
Visa bilaga 564082

Visa bilaga 564083

Visa bilaga 564084

Uppspänt och grovriktat. Finliret får bli imorgon!
Bra metod !
Tänkte prova samma, när jag så småning om ska uppgradera bakfälgen och återvinna ekrar och nav.
Hur lång tid (i antal kvällar) det tar första gången man gör något sånt? Jag har bara riktat sneda hjul på familjens cyklar tidigare.

Riskerar jag vara utan bakhjul länge?

Hjulbyggartråden
Det är svårt säja ca några timmar beroende på metod bygga upp hjulet ekrer försöker få skruv nipplar varv lika dragna så lite som möjligt till grov upp riktas för fin riktning tog kväll ca 8 tim för mig 2 hjul.

Hjulbyggartråden
Bra metod !
Tänkte prova samma, när jag så småning om ska uppgradera bakfälgen och återvinna ekrar och nav.
Hur lång tid (i antal kvällar) det tar första gången man gör något sånt? Jag har bara riktat sneda hjul på familjens cyklar tidigare.

Riskerar jag vara utan bakhjul länge?
Jag har byggt två hjulset innan, det aktuella och ett till. Så är inte direkt någon erfaren hjulbyggare. Men det tog mig nu ca 4 timmar. Skulle gissa på det dubbla första gången. Det är lite pill innan man förstår hur allt hänger samman… Speciellt att få till allt med dish, lateral och radial rakhet samtidigt. Mitt första hjulpar pillade jag med när barnen sov under en föräldraledighet. Det tog mig tre månader ;)

Sen beror det ju också på om man har verktyg och så. Ska man bygga i ramen så kan jag tänka mig att det tar ännu lite längre tid, men har aldrig provat. Fördelen där är väl att man ser dish direkt utan att ta ur hjulet.

Hjulbyggartråden
Jag har byggt två hjulset innan, det aktuella och ett till. Så är inte direkt någon erfaren hjulbyggare. Men det tog mig nu ca 4 timmar. Skulle gissa på det dubbla första gången. Det är lite pill innan man förstår hur allt hänger samman… Speciellt att få till allt med dish, lateral och radial rakhet samtidigt. Mitt första hjulpar pillade jag med när barnen sov under en föräldraledighet. Det tog mig tre månader ;)

Sen beror det ju också på om man har verktyg och så. Ska man bygga i ramen så kan jag tänka mig att det tar ännu lite längre tid, men har aldrig provat. Fördelen där är väl att man ser dish direkt utan att ta ur hjulet.
Aha, någonstans mellan en dag och tre månader ?
Men det finns absolut risk att det drar iväg i tid för mig förstår jag. Jag tänkte använda ramen och en ekernyckel som verktyg.
Då ska jag invänta rätt läge innan jag drar igång projektet. Det är inget akut.

Mvh
Emil

Hjulbyggartråden
Jag använde lyckthållare för framhjul 2 stycken med brickor bultar och muttrar som höjd och sidled indikator i ram i stället för riktställ har klurat på ändra moment för göra snabbt att ta foton på korslägg att sätta i nipplar ände M2.3 skruv för slippa räkna varv med mera om går hitta på små underlätta saker i uppbyggt.

Hjulbyggartråden
Jag använde lyckthållare för framhjul 2 stycken med brickor bultar och muttrar som höjd och sidled indikator i ram i stället för riktställ har klurat på ändra moment för göra snabbt att ta foton på korslägg att sätta i nipplar ände M2.3 skruv för slippa räkna varv med mera om går hitta på små underlätta saker i uppbyggt.
En intressant sak i högen av ekrer jag köpte 70 talet var att det fanns en ekra med lång gänga någon hjul byggare som används som dra hjulet runt tillfälligt från fälg spänning?

Hjulbyggartråden
Men skit också. Dags att kolla upp villkor för crash replacement hos eiecarbon...

1657470831427.png

Hjulbyggartråden
Upptäckte sprickan när jag bytte däck idag. Mest sannolikt att det hände när jag caseade ett par gånger på Blandade Små Hopp i Hisingsparken i fredags, men inget jag märkte där och då.

Nu bytte jag iofs precis till lite kraftigare däck (Rekon ➡️ Dissector), men jag behöver kanske funder över annan insert om jag inte bara ska gå upp lite mer i tryck… Ingen bra kombination att A) gilla grepp från lågt tryck, B) fått smak på att hoppa och C) vara usel på det.

Hjulbyggartråden
Risken att ekrarna på den mindre spända sidan går helt slacka minskar. En eker måste vara spänd för att göra nytta.

Bläddrade igenom Roger Mussons bok "Professional Guide to Wheel building" och där har han ett stycke angående diversifierad ekerspänning. Musson hävdar att det i princip inte spelar någon roll och använder det inte. Jag känner att det blir lite krångligare att bygga med fyra sorters olika ekrar istället för två, även om det inte är så mycket mer att hålla reda på, så jag kommer köra på utan. Funkade fint på mitt första par hjul iaf.

1657875761176.png

Hjulbyggartråden
Bläddrade igenom Roger Mussons bok "Professional Guide to Wheel building" och där har han ett stycke angående diversifierad ekerspänning. Musson hävdar att det i princip inte spelar någon roll och använder det inte. Jag känner att det blir lite krångligare att bygga med fyra sorters olika ekrar istället för två, även om det inte är så mycket mer att hålla reda på, så jag kommer köra på utan. Funkade fint på mitt första par hjul iaf.

Visa bilaga 567410
Om man kör med samma ekerspänning på båda sidor kommer fälgen inte att vara centrerad. Klassisk mekanik.

Däremot kan man köra med samma ekerdimension och ändå få till ett bra hjul. Men det blir oftast ändå olika ekerlängder så varför inte köra med olika dimension?

Hjulbyggartråden
med tunna ekrar typ 1,65 mm kan det vara attraktivt med t ex 1,8 på platta sidan bak.

annars brukar jag försöka välja en längd som funkar rakt över både fram och bak, och lyckas oftast med det.

Hjulbyggartråden
Om man kör med samma ekerspänning på båda sidor kommer fälgen inte att vara centrerad. Klassisk mekanik.

Däremot kan man köra med samma ekerdimension och ändå få till ett bra hjul. Men det blir oftast ändå olika ekerlängder så varför inte köra med olika dimension?
Är det jag som missuppfattat saker igen?
Hittentills har jag bara behövt oroa mig för vänster och höger ekrar iaf.

Hjulbyggartråden
Tänkte testa att bygga hjul till pendlarhojen. Kör just nu 11-delat (mtb-kassett), med fälgbroms och 135 mm qr-axel. Tycker utbudet av nav verkar vara en aning skralt?

Har kikat på Deore Trekking FH-T610, men det verkar ha en tendens att ge upp oroväckande fort. Om någon har tips på något annat så är jag evigt tacksam.

När det gäller fälgar lutar det åt Mavic A319. Tar så klart gärna också emot tips på alternativ på den fronten.

Hjulbyggartråden
Är det jag som missuppfattat saker igen?
Hittentills har jag bara behövt oroa mig för vänster och höger ekrar iaf.
Det beror på navet och navflänsarnas diameter och placering. Det går säkert att i många fall hitta en ekerlängd som fungerar på båda sidorna.

Med en bra ekerräknare som t ex freespoke så får man ju fram ekerlängderna till resp sida. Jag rundar av uppåt till närmaste jämna heltal (ekrar kommer i 2 mm inkrement). Och eftersom jag använder olika dimension på ekrarna så är det en smal sak att hålla reda på olika ekerlängder också.

Spänningskvoten får man ju också ut i freespoke och man får ett hjul med längre livslängd och på köpet viktoptimering.

Hjulbyggartråden
Tänkte testa att bygga hjul till pendlarhojen. Kör just nu 11-delat (mtb-kassett), med fälgbroms och 135 mm qr-axel. Tycker utbudet av nav verkar vara en aning skralt?

Har kikat på Deore Trekking FH-T610, men det verkar ha en tendens att ge upp oroväckande fort. Om någon har tips på något annat så är jag evigt tacksam.

När det gäller fälgar lutar det åt Mavic A319. Tar så klart gärna också emot tips på alternativ på den fronten.
Köpte nyss ett nav till samma spec. Köpte ett för skivbroms trots fälgbroms på cykeln och får leva med att det inte är lika vackert. Billigt och bra är det dock. https://www.atredo.se/nav/shimano-d...00---disk-center-lock---svart---till-32-ekrar

Perfekt semesterpyssel:
C6CFE25B-E757-405D-8ABE-6EE84B818407.jpeg

Hjulbyggartråden
Har du någon erfarenhet av dessa? Kommer köra sensahväxlar, så ett Aliexpressnav går ju i linje med detta :)

Köpte nyss ett nav till samma spec. Köpte ett för skivbroms trots fälgbroms på cykeln och får leva med att det inte är lika vackert. Billigt och bra är det dock. https://www.atredo.se/nav/shimano-d...00---disk-center-lock---svart---till-32-ekrar

Perfekt semesterpyssel
Tanken har slagit mig också, kanske får bli en sådan lösning då

Hjulbyggartråden
Har du någon erfarenhet av dessa? Kommer köra sensahväxlar, så ett Aliexpressnav går ju i linje med detta :)

Tanken har slagit mig också, kanske får bli en sådan lösning då
Har testat Pasak och har Koozer på min andra cykel.
Koozer har mycket fina nav med bra lager och vikt.
Har precis lånat ett lager från Koozer baknav som jag hade liggandes till min Spark 900 RC PRO ?

Bilagor

• DSC_5543.JPG
    DSC_5543.JPG
    1.3 MB · Besök: 63
  • DSC_5545.JPG
    DSC_5545.JPG
    1.4 MB · Besök: 68
  • DSC_5546.JPG
    DSC_5546.JPG
    1.3 MB · Besök: 50
Hjulbyggartråden
Generellt, är det mycket svårare att byta fälg om fälgen är begagnad? Det är MTB så helt rakt är den väl inte men inte heller skrot.

Nu behöver jag ett bakhjul och hittar ingen 24h 559 fälg....
Jag får väl testa att ta framfälgen tänker jag

Hjulbyggartråden
Generellt, är det mycket svårare att byta fälg om fälgen är begagnad? Det är MTB så helt rakt är den väl inte men inte heller skrot.

Nu behöver jag ett bakhjul och hittar ingen 24h 559 fälg....
Jag får väl testa att ta framfälgen tänker jag
Är den lite använd men ok så är det bara att byta. Gänga på nipplarna lika mkt så blir det automatiskt rätt.

Edit: feta fingrar

Hjulbyggartråden
Om fälgen är osymetrisk så ska nippelhålen vara så långt från kassetten som möjligt bak för att få bättre vinkel på ekrarna.
Tvärt om fram
Tvärtom fram? Då var det tur att jag glömde kolla annars hade jag gjort bak som det var fram.

Ja, jag kom precis fram till det. Om syftet är att inte behöva öka spänning på drivsidan så vill man ha fälgen mot driv och som du säger hålen mot ickedriv.

In the past decade, I've wondered why off-center rims haven't become more popular for rear wheels. For people unfamiliar, OC rims have the spoke holes off-center, to minimize the effective dishing of the wheels, and have less difference in tension between drive-side and non-drive-side spokes. This allows a wheel that is less likely to have fatigue failure of non-drive-side spokes, or drive-side spokes pulling through the rim because tension is too high. OC rims seem to be similar weight to their symmetrical counterparts (some, like Velocity Aerohead, are lighter).

Hjulbyggartråden
Ja..fälgen sitter på. Det är ganska runt men fan vet om det är rakt. Jag är osäker på hur mycket man kan begära av en gammal skotfälg och en nybörjare.
Jag väljer att sluta på top och inte ifrägasätta dish eller spänning.

Kanske funkar det för en 7 åring att köra trainer på 5 minuter i veckan. Det är i alla fall inte mer snett än hjulet jag plockade fälgen från så det är ju något

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Om det handlar om hjulet ovan, varför provar du inte att rikta det?
Det är tillräckligt rakt tror jag men slitet och den andra är betydligt sämre.
Jag blev bara lite inspirerad igen när jag såg att det går att köpa 25mm med 24h.
Hade det varit rimligt pris kunde jag satt båda på flickans 26a.
Nåja, hon växer snabbt så snart kan jag bekymra mig om 29or istället

Hjulbyggartråden
Hej hjulexperter! Jag har ett 18"-hjul på en Thule Glide 2-löpvagn som efter mycket användning tagit en del stryk och är i behov av några nya ekrar. Thule själva hävdar att det inte finns reservdelar och rekommenderar ett nytt hjul. Jag klarar av att byta ekrar själv och antagligen att rikta upp hjulet, men jag förstår inte riktigt vad längden på ekern är? Jag förstår att den ekerns längd ska mätas till böjens början så jag gissar att det är 150 mm som gäller, men om någon vill bekräfta eller få mig att tänka om så får ni gärna göra det samt rekommendera ett bra ställe att köpa några stycken från!

IMG_0686.JPG

Hjulbyggartråden
Hej hjulexperter! Jag har ett 18"-hjul på en Thule Glide 2-löpvagn som efter mycket användning tagit en del stryk och är i behov av några nya ekrar. Thule själva hävdar att det inte finns reservdelar och rekommenderar ett nytt hjul. Jag klarar av att byta ekrar själv och antagligen att rikta upp hjulet, men jag förstår inte riktigt vad längden på ekern är? Jag förstår att den ekerns längd ska mätas till böjens början så jag gissar att det är 150 mm som gäller, men om någon vill bekräfta eller få mig att tänka om så får ni gärna göra det samt rekommendera ett bra ställe att köpa några stycken från!

Visa bilaga 574126

Ifall det är svårt att hitta i standardsortiment så brukar ambitiösa hjulbyggare/butiker kunna kapa och gänga själva.

Är inte helt säker, men veloform i göteborg har helt klart aura av att äga ett sånt verktyg

Hjulbyggartråden
Om jag skulle vilja bygga ett par hjul i vinter för cykelsemestern nästa år, med dynamo fram och något helt okej nav bak i 27,5 tum. Vad ska man ha för fälgar i år? Jag tänker mig 32 hål, mest för traditionens skull. Innerbredd spelar ju inte superstor roll men jag tänker att runt 30mm är väl vettigt till 50mm däck?

Hjulbyggartråden
Om jag skulle vilja bygga ett par hjul i vinter för cykelsemestern nästa år, med dynamo fram och något helt okej nav bak i 27,5 tum. Vad ska man ha för fälgar i år? Jag tänker mig 32 hål, mest för traditionens skull. Innerbredd spelar ju inte superstor roll men jag tänker att runt 30mm är väl vettigt till 50mm däck?
Ett par polerade Velocity Cliffhanger!

Bilagor

• 4DF414B1-1312-4C97-84C2-7A24BE76CB1D.jpeg
    4DF414B1-1312-4C97-84C2-7A24BE76CB1D.jpeg
    18.7 KB · Besök: 59
Tillbaka
Topp