Scott Genius - Tråden

Scott Genius - Tråden
Jag undrar om min bakdämpare sitter lite i spänn mellan övre och nedre fästena. Är allt annat i länkaget åtdraget så är det svårt att tvinga in dämparen i sina fästen, så jag får lossa stora skruvarna närmast övre dämparfästet för att få lite utrymme. ?Normalt eller inte?

Sitter just nu och tänker beställa en Rockshox Deluxe Nude som ersättare. Kanske är lika bra medans Scotts specialmodeller fortfarande tillverkas?

Mvh
Magnus
Min är lite tight där också när orginaldämparen satt där.
Inte mycket men slidade inte in lätt.
Har kvar min orginal Foxdämpare,gått 79 mil,sen bytte jag till en Super Deluxe.
Kanonfräsh och hel.
Från en Genius 940-19 uttagen sep -20 20220727_110715.jpg20220727_110726.jpg
Kan kanske säljas om du är intresserad?

Senast ändrad:
Scott Genius - Tråden
Jag undrar om min bakdämpare sitter lite i spänn mellan övre och nedre fästena. Är allt annat i länkaget åtdraget så är det svårt att tvinga in dämparen i sina fästen, så jag får lossa stora skruvarna närmast övre dämparfästet för att få lite utrymme. ?Normalt eller inte?

Sitter just nu och tänker beställa en Rockshox Deluxe Nude som ersättare. Kanske är lika bra medans Scotts specialmodeller fortfarande tillverkas?

Mvh
Magnus

Om det bara är lite tight och inte är i sidled du måste tvinga så skulle jag kalla det normalt. Behöver den tvingas i sidled mer än någon millimeter är det INTE bra och lämpligt att åtgärda.

Scott Genius - Tråden
Va tvungen att se över styrlagret och kände att det det va lik bra att byta framgaffel när den gamla ändå va borta.

Så tänkte kolla efter lite tips på dämpare bak, vad får plats och vad passar hojen?

Bilagor

• Scott.jpg
    Scott.jpg
    48.7 KB · Besök: 137
Scott Genius - Tråden
Jag har satt mig i klistret igen. Köpte en Rockshox Deluxe Nude som minst tre tyska webbutiker listar till Scott Genius 2018+... Men, bussning till övre dämparfästet hittar jag bara till Nude-versionerna av X-fusion och Fox. Har nån sett en Genius 2018-2022 med en orginalmonterad Rockshox Nude? Och om den kombon finns, hur får jag tag på en bussning till RS Nude:en?

Scott Genius - Tråden
Dokumenterar lite. Till vänster med en tunn metallring i öglan är en Rockshox Deluxe Nude som enligt utsago ska passa Genius 2018+. Till höger och isärplockad är öglan på original X-fusion Nude från min 750 2018.
IMG_20220807_214856142_HDR.jpg

Höftat med skjutmåttet så verkar innermåttet på X-fusion vara 15mm, och samma gäller RS Nude om jag mäter utanför den tunna ipressade metallröret? Borde jag pressa ur röret för att få det här att fungera? ?Känns obra, liksom?

Scott Genius - Tråden
Dokumenterar lite. Till vänster med en tunn metallring i öglan är en Rockshox Deluxe Nude som enligt utsago ska passa Genius 2018+. Till höger och isärplockad är öglan på original X-fusion Nude från min 750 2018.
Visa bilaga 572774
Höftat med skjutmåttet så verkar innermåttet på X-fusion vara 15mm, och samma gäller RS Nude om jag mäter utanför den tunna ipressade metallröret? Borde jag pressa ur röret för att få det här att fungera? ?Känns obra, liksom?

Köp helst en ny bussning till X-Fusiondämparen istället för att pressa ut och återanvända den från RS-dämparen, lätt att paja dem.

Scott Genius - Tråden
Pressa inte ur bussningen på RS:en,då har du inget som fungerar som glidlager längre.
När jag bytte från Fox till RS på min Genius var det samma mått på bussningarna i bägge dämparna.
Dock ett uns tight...några hundradelar tight passning med Fox-tappen i RS-dämparen.
Men fick tillverka nya sidobussningar till den.
Så en "axeltapp" från en Fox med sidobussningar är nog enklast.
Har en axeltapp från Fox som ligger,dock längre,men kan kapa av den i svarven?

Skicka alla mått,innerdiam på RS-bussningen,ytterdiam på skruven som håller fast den,bredd på RS-öglan,längd på axeltappen på orginal X-Fusion så går det nog att fixa till.
Annars kan jag mäta allt på min,men är en RS Super Deluxe,ingen Nude...

Scott Genius - Tråden
Kanske enklare än mitt svar ovan...här finns ju "hardware" för att få dit det enkelt.
Bara mäta vilken bredd du ska ha,bara mäta X-fusionens bredd.

Edit: såg leveranstiden....går nog bort...

Scott Genius - Tråden
Tjatar nu kanske....bara så jag förstår allt.
"Axeltappen" från X-Fusion passar alltså inte rakt av i RS?
RS använder inte några plastbussningar typ dom 2 vita på X-Fusion,utan den ska lagra direkt i dämparen.
Det lilla "röret" du ville pressa ur är glidlager,behövs inga separata plastbussningar.
Fox och RS kör ju standard 1/2",(12,7 mm) innerdiam,konstigt om X-Fusion har annan standard?

Scott Genius - Tråden
Du måste hålla isär begreppen lite. Metallringen i din RS är en bussning för öglan. Utöver den behöver du specifik hårdvara som passar ramen som tar upp mellanrummet mellan ramen och dämparen.

Här finns det väldigt bra förklarat

Metallbussningen kan ha lite olika storlek beroende på dämparnodell. I tabellen anger TF Tuned att Xfusion kan ha custom storlek på 12 mm istället för 12.75 som de flesta har (1/2").

Din RS dämpare behöver utöver bussningen som är inpressad redan ett hårdvarukit med ett metallrör som går igen och reducerar till rätt storlek för bulten som fäster dämparen, respektive sidodistanser för att ta upp mellanrummet.

För att få rätt kit behöver du veta innermåttet där bulten ska igenom typ 6 eller 8 mm t.ex., respektive bredden så du får rätt distanser på sidorna.
Enklast är kanske att mäta på gamla dämparen bara? Men kanske missförstår jag dig?

Men kanske missförstår jag dig?

Scott Genius - Tråden
Tackar för alla svar och förklaringar! Jag försöker förklara lite mer nedan.

X-fusion-dämparen var alltså den som var monterad på cykeln från fabrik, men tyvärr passar inte monteringskitet (svarta metallröret 12,7x30mm med 8mm hål) i RS-dämparens bussning. Det är några bråkdels millimeter för stort för RS-bussningen...

Vad jag är mer förvånad över är att det kit som medföljde RS-dämparen inte heller passar i bussningen i RS-dämparen... Men det kitet passar ändå inte i ramen, så jag ignorerar det tills vidare...

Det jag behöver är alltså antagligen ett monteringskit till RS-dämparen som matchar min ram. Ska kolla upp om det är 6 eller 8mm skruvhål som behövs!

Alternativet enligt några internetkällor skulle vara att pressa ut bussningen ur RS-dämparen och återanvända bussning (de två vita plastdelarna på min bild ovan) och monteringskit från X-fusionen. Men som ni skriver så lär jag förstöra RS-bussningen om jag pressar ur den så det kanske får vara en backup-plan.

Scott Genius - Tråden
Tackar för alla svar och förklaringar! Jag försöker förklara lite mer nedan.

X-fusion-dämparen var alltså den som var monterad på cykeln från fabrik, men tyvärr passar inte monteringskitet (svarta metallröret 12,7x30mm med 8mm hål) i RS-dämparens bussning. Det är några bråkdels millimeter för stort för RS-bussningen...

Vad jag är mer förvånad över är att det kit som medföljde RS-dämparen inte heller passar i bussningen i RS-dämparen... Men det kitet passar ändå inte i ramen, så jag ignorerar det tills vidare...

Det jag behöver är alltså antagligen ett monteringskit till RS-dämparen som matchar min ram. Ska kolla upp om det är 6 eller 8mm skruvhål som behövs!

Alternativet enligt några internetkällor skulle vara att pressa ut bussningen ur RS-dämparen och återanvända bussning (de två vita plastdelarna på min bild ovan) och monteringskit från X-fusionen. Men som ni skriver så lär jag förstöra RS-bussningen om jag pressar ur den så det kanske får vara en backup-plan.
Vet att jag hade lite problem med bussningen på RS:en jag köpte till min Genius,använde axeltappen från Foxdämparen,men var några hundradelar för litet hål i bussningen för den.
Fick göra samma som man gör på gaffelbussningar....pressa igenom ett "dorn" som pressade ihop "teflonet" som är lagermaterialet.
Kanske beror på att Fox har några hundradelar större axeltapp än RS?
Men att du inte får i medföljande axeltapp tyder på att bussningen har lite undersize från start,samma som min.

Scott Genius - Tråden
Skumt, jag trodde att axeltappen skulle gå i med lättare handkraft. ? För mycket kraft så är jag rädd att förstöra det där röda DU-lagret vid ipressning?

Jag mätte monteringskittet till X-fusion, skruven till länkaget plus innerdiameter på RS-bussningen. Efter det så antar jag att bussningen är 1/2 tum (12,6-ish mm), längd på metallhylsan 30mm och skruven är strax under 8mm tjock. Då bör det här litet passa:

Scott Genius - Tråden
Skumt, jag trodde att axeltappen skulle gå i med lättare handkraft. ? För mycket kraft så är jag rädd att förstöra det där röda DU-lagret vid ipressning?

Jag mätte monteringskittet till X-fusion, skruven till länkaget plus innerdiameter på RS-bussningen. Efter det så antar jag att bussningen är 1/2 tum (12,6-ish mm), längd på metallhylsan 30mm och skruven är strax under 8mm tjock. Då bör det här litet passa:
Ser ut att passa.?

Scott Genius - Tråden
Ser ut att vara rätt, men dubbelkolla bredden då det är extremt noga så du slipper glapp / att det inte passar. Det är små marginaler och finns oändligt med storlekar:)

Scott Genius - Tråden
Återkoppling:
Rockshox eget kit med 1/2 tym tjockt rör, längd 30mm och håldiameter 8mm passade på min Genius 750 2018 iaf.
Dock tajt, fick pressa i röret i dämparen men efter det så kunde jag justera läget lite utan övervåld. Lite som AndersJB skrev nånstans. ?

Twinlockreglaget till Rockshox Recon fram + X-fusion O2 Nude bak verkar funka på Rockshox Deluxe Nude bak, iaf går lockout i och jag tror att "trail"- och öppet läge också finns där. ?

Till sist: Skillnaden mellan X-fusions och Rockshoxs Nude-varianter är stor. Klart en av de bättre uppgraderingarna till min snik-Genius! ??

Mvh
Magnus

Scott Genius - Tråden
Det kliar i uppgraderingsfingrarna. Bromsar, hur illa är det att kombinera handtag ur Shimanos billiga serie inkl bh59-slang med modernare 4-kolvsok typ Shimano BR-M6120?
Vad jag kan hitta så är ytterdiameter och oliv samma mellan 59- och 90-slangarna, kan det funka med vilken som då?

Mvh
Magnus

Scott Genius - Tråden
Jag hade uppgraderat handtag långt före ok. metallbelägg o skivor sen, oken sist.
Handtag? För att få justeringsmöjligheterna med SLX/XT? Jag har inte riktigt tyckt att det verkar så mycket bättre men jag har aldrig heller testat bättre nivåernas handtag. ?

Jag har bytt till bättre Trickstuff Power-belägg, men kör med orginal 180 mm skivor. Har funkat kanon tills jag börjat köra mer utförs (typ flowleder) då jag råkat ut för broms-fade ett par gånger. Egentligen var det 203 mm skivor jag var ute efter men ett 4-kolvsok kostade runt 700kr så då dök funderingen med ok och slangar upp.

Mvh
Magnus

Scott Genius - Tråden
Kan varmt rekomendera dessa bromsar,helt klart mycket "bang for the buck"!
Kör dessa fram/bak på 203 skivor och metallbelägg.
Aldrig fadat trots semifet pilot och hårda inbromsningar nerför.

Scott Genius - Tråden
Kan varmt rekomendera dessa bromsar,helt klart mycket "bang for the buck"!
Kör dessa fram/bak på 203 skivor och metallbelägg.
Aldrig fadat trots semifet pilot och hårda inbromsningar nerför.

Det där är nog ungefär samma nivå som jag har nu, men jag har M500-oken dvs 2 kolvar.

Såg att Bike Discount i DE har rea på SLX nu, samma peng som 520-setet:

Scott Genius - Tråden
Diffen mellan 520/6120 och 7120 verkar vara att 7120 har luftningen på annat ställe och kan använda beläggen med kylfenor som heter N-nånting... :unsure:
6120 använder belägg med kylfenor som heter H-nånting?

Scott Genius - Tråden
Om jag vill byta bort Syncros-gripsen men behöver twinloc-reglaget... Var kan jag hitta det shimset som ska användas när man inte kan montera twinloc på själva handtaget? (Passar inte på mina tilltänkta nya grips...)

Mvh
Magnus

Scott Genius - Tråden
Om jag vill byta bort Syncros-gripsen men behöver twinloc-reglaget... Var kan jag hitta det shimset som ska användas när man inte kan montera twinloc på själva handtaget? (Passar inte på mina tilltänkta nya grips...)

Mvh
Magnus
Har man inte shimset kan man lägga en bit gummi istället. Jag har använt mig av bitar som följde med ett reflex-paket till en MTB.

Scott Genius - Tråden

Mvh
Magnus
Fick med den när jag köpte cykeln men, om de gamla handtagen ändå är slut så går det nog att såga/klippa bort den biten från ditt gamla handtag.

Scott Genius - Tråden
Ni som gjort airsleeve-service på fox nude-dämparen:
- Riskerar man att ha sönder någon packning när man öppnar luftburken? Skulle vilja öppna och göra rent & byta olja men då packningskittet inte verkar gå att få tag på så vill jag inte öppna ifall man enkelt har sönder ngn packning

Scott Genius - Tråden
Ni som gjort airsleeve-service på fox nude-dämparen:
- Riskerar man att ha sönder någon packning när man öppnar luftburken? Skulle vilja öppna och göra rent & byta olja men då packningskittet inte verkar gå att få tag på så vill jag inte öppna ifall man enkelt har sönder ngn packning
bara att öppna och göra rent allt, sätt dit det igen o ny Fox Fluid!

Scott Genius - Tråden
Kul tråd, har inte sett den förut (jag cyklar mer än hänger på Happy... :D).
Men i alla fall dårå. Det är ganska mycket utbytt på min Genius numera, men jäklar vad jag gillar min traktor. Nytt länkage bak med 205/65 Fox, DVO-gaffel, XTR-drivlina och ovalklinga fram. Kör oftast med 29"-hjulset och traildäck, men med feta Maxxis på 27-halvorna är den snuskigt rolig nerför.

Bilagor

• 20221029_202742.jpg
    20221029_202742.jpg
    398.5 KB · Besök: 152
Scott Genius - Tråden
Kul tråd, har inte sett den förut (jag cyklar mer än hänger på Happy... :D).
Men i alla fall dårå. Det är ganska mycket utbytt på min Genius numera, men jäklar vad jag gillar min traktor. Nytt länkage bak med 205/65 Fox, DVO-gaffel, XTR-drivlina och ovalklinga fram. Kör oftast med 29"-hjulset och traildäck, men med feta Maxxis på 27-halvorna är den snuskigt rolig nerför.
Är länkaget hemmagjort och ändras slaglängden med detta? ??

Scott Genius - Tråden
Nya genius presenterad! Verkar bra förutom den där jävla idiotin med kabeldragningen, fy fan så segt att hålla på med!
Låter som väntat väldigt lik men möjlighet till flackare head angle och har ju såklart brantare sadelrör.
Tycker personligen ST verkar som en perfekt sverigehoj ;)

Scott Genius - Tråden
Nya genius presenterad! Verkar bra förutom den där jävla idiotin med kabeldragningen, fy fan så segt att hålla på med!
Låter som väntat väldigt lik men möjlighet till flackare head angle och har ju såklart brantare sadelrör.
Balla, men helvetes kabeldragning...

Vet inte heller om jag är ett fan av att dropper spaken ser oergonomiskt långt bort ut för tummen.

Personligen arbetar jag mer med droppern under en cykeltur än med twinlocen.

Scott Genius - Tråden
Nja...har ju Genius nu,men inte riktigt förlikat mej med den inbyggda dämparen....och kablagedragningen??
Den jag har får nog gå ett tag till,funkar finfint ännu!

Scott Genius - Tråden
Balla, men helvetes kabeldragning...

Vet inte heller om jag är ett fan av att dropper spaken ser oergonomiskt långt bort ut för tummen.

Personligen arbetar jag mer med droppern under en cykeltur än med twinlocen.
Jag körde så på min men med wolftooth light action lever under den vanliga twinlocken, är gängat för 3mm skruv tror jag.
Funkar hur bra som helst. Den övre droppervarianten är ju farlig, där är ju inte tummen.

Scott Genius - Tråden
Ja, det är formpressad kolfiber. Det kan bli några tillverkade i aluminium i vinter, det är några som vill ha. Det är längre slaglängd än original.
Kul! Snyggt! Det där klurade jag på men jag saknar teori och praktik för att göra det verklighet.
Längre slaglängd, är det även bakhjulets fjädringsväg? Ser att din dämpare har 65mm slag mot orginal 55mm. ?

Scott Genius - Tråden
Kul! Snyggt! Det där klurade jag på men jag saknar teori och praktik för att göra det verklighet.
Längre slaglängd, är det även bakhjulets fjädringsväg? Ser att din dämpare har 65mm slag mot orginal 55mm. ?
Blir ju förmodligen mer likt en ransom men utan förstärkningar på ramen.
Tyckte själv att jag snarare saknade stöd med min genius mer än att jag behövde mer slaglängd.

Scott Genius - Tråden
Är lite undrande till värmeutvecklingen i bakdämparen. Kan det vara ett problem? Den har ingen piggyback heller och för långa utförslöpor i t ex Alperna vill man ju ha kylning för att dämparna ska fungera konsekvent. Det kanske inte är ett problem alls men jag är lite fundersam. :unsure:

Scott Genius - Tråden
Är lite undrande till värmeutvecklingen i bakdämparen. Kan det vara ett problem? Den har ingen piggyback heller och för långa utförslöpor i t ex Alperna vill man ju ha kylning för att dämparna ska fungera konsekvent. Det kanske inte är ett problem alls men jag är lite fundersam. :unsure:
Genius ST har piggybackdämpare medan Genius inte har det.

Scott Genius - Tråden
Ja, jag har längre slag på svingen än original. Min är också distinkt progressiv i början, jag kör med ganska lågt lufttryck men bottnar inte dämparen.

Tillbaka
Topp