Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
En mekfråga: behövde lite lättare växlar på min miyata-racer så tänkte passa på att uppdatera från 6- till 7-delad frikrans. Dock sitter det distanser i dropouts:en, brickorna på dessa tar i frikransen på högsta växeln, se bilder nedan.

Kan tänka mig några olika sätt att lösa detta..
1. Byta tillbaka till 6-delad frikrans
2. Ta bort distansen på drivsidan, blir lite bökigare att passa in hjulet
3. Slipa ner distansen med dremmel, lite jobb och kräver inköp av verktyg

Bäst skulle nog vara någon form av passande distans som monteras på qr-axeln.. några tips?

Bricka innanför dropouts som frikransen tar i:
PXL_20220902_042444400.MP~2.jpg

Visar hur distansen sitter för att positionera hjulet på rätt ställe, sitter en bricka på utsidan här för att skruven inte sla för lång in på andra sidan.
PXL_20220902_042428978~2.jpg

Visa din Miyata!
En mekfråga: behövde lite lättare växlar på min miyata-racer så tänkte passa på att uppdatera från 6- till 7-delad frikrans. Dock sitter det distanser i dropouts:en, brickorna på dessa tar i kedjan på högsta växeln, se bilder nedan.

Bäst skulle nog vara någon form av passande distans som monteras på qr-axeln.. några tips?

Bricka innanför dropouts som kedjan tar i:
Visa bilaga 578814

Visar hur distansen sitter för att positionera hjulet på rätt ställe, sitter en bricka på utsidan här för att skruven inte sla för lång in på andra sidan.
Visa bilaga 578815
varför kan du inte ha hjulet längst in i dropouten?

Visa din Miyata!
Finns faktiskt ingen b-skruv på den här växeln.. kanske därför de har distansen då?
Det är väl friktionsväxlar med tanke på vajerhöljet och avsaknaden av b-skruv? Då kan du skippa distansen - idiotsäkert och mycket käckt system. Möjligen har du så kort korg på bakväxeln att den inte klarar större drev, men de vanliga sjudelade frikransarna brukar ha 11/12-28. Det klarar i princip alla bakväxlar.

Visa din Miyata!
Det är väl friktionsväxlar med tanke på vajerhöljet och avsaknaden av b-skruv? Då kan du skippa distansen - idiotsäkert och mycket käckt system. Möjligen har du så kort korg på bakväxeln att den inte klarar större drev, men de vanliga sjudelade frikransarna brukar ha 11/12-28. Det klarar i princip alla bakväxlar.
Ja stämmer att det är friktionsväxlar, oki jag testar att helt enkelt ta bort distansen, växeln ska klara 28t enligt manualen. 13-28 var det största spannet jag hittade på en 7-delad frikrans med max 28t.

Visa din Miyata!
En mekfråga: behövde lite lättare växlar på min miyata-racer så tänkte passa på att uppdatera från 6- till 7-delad frikrans. Dock sitter det distanser i dropouts:en, brickorna på dessa tar i frikransen på högsta växeln, se bilder nedan.

Visa bilaga 578814

Visa bilaga 578815
Kolla även så att inte kedjan tar i, ser väldigt tight ut på bilden. Hade du någon bricka mellan när du skruvade på frihjulet eller det kanske inte är helt påskruvat?

Edit. Undrar om det inte var olika nav för 6- och 7-delat? Eller om man bara flyttade navet i sidled med en distans?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Kolla även så att inte kedjan tar i, ser väldigt tight ut på bilden. Hade du någon bricka mellan när du skruvade på frihjulet eller det kanske inte är helt påskruvat?

Edit. Undrar om det inte var olika nav för 6- och 7-delat? Eller om man bara flyttade navet i sidled med en distans?
Ja mha brickan på utsidan är det egentligen bara kedjan som tar i just nu, ser ut som att det ska få plats bara distansen tas bort.

Hade fö samma problem när jag provade att sätta dit ett 130mm lvg-hjul att kassetten tog i.

Tänkte inte på någon bricka när jag tog bort frihjulet men kan ju ha missat. Som jag förstår det bör det funka med 7-delat.

Från Sheldon Brown:
The sprockets are closer together on a 7-speed, so the overall width is only a tiny bit wider for a 7-speed vs a normal 6-speed. In rare cases, you might need to add a washer or two to the axle for clearance in the smallest sprocket.

Visa din Miyata!
Behöver hjälp av mer stilmedvetna och kunniga människor än vad jag är.

Har skaffat mig en adapter för att kunna använda en 22,2 mm stam i ett gaffelrör avsett för 25,4 mm stam (se bild nedan).

Vad ska jag nu ha för stam – en silvrig Winpista eller en svart Kalloy? Bägge stammarna är lite slitna och nötta, och det finns ingen lust till att ändra på det. Det här är viktigt på riktigt!

13F606B5-D072-4B4C-A98D-7889D92C1370.jpeg

Visa din Miyata!

Har skaffat mig en adapter för att kunna använda en 22,2 mm stam i ett gaffelrör avsett för 25,4 mm stam (se bild nedan).

Vad ska jag nu ha för stam – en silvrig Winpista eller en svart Kalloy? Bägge stammarna är lite slitna och nötta, och det finns ingen lust till att ändra på det. Det här är viktigt på riktigt!

Visa bilaga 578859
Har du bilder på resp. stam?

Visa din Miyata!
Terapisession pågår. Ny hjälm är beställd och tills den kommer och kroppen läkt tillräckligt för att sitta i sadeln igen så är det väl lika bra att slakta Valley-pendlarn och flytta över valda delar till min donator-Pathrunner. Lite bökigt att meka med hoptejpade fingrar på ena handen, men är det fredagsmys så är det.

23BAA1EC-099F-4011-9DBB-71FE4B8F5223.jpeg

Visa din Miyata!
Terapisession pågår. Ny hjälm är beställd och tills den kommer och kroppen läkt tillräckligt för att sitta i sadeln igen så är det väl lika bra att slakta Valley-pendlarn och flytta över valda delar till min donator-Pathrunner. Lite bökigt att meka med hoptejpade fingrar på ena handen, men är det fredagsmys så är det.

Visa bilaga 578861
Vad säger haverikommissionens (preliminära) rapport? Går det att fastställa den exakta orsaken till olyckan?

Visa din Miyata!
Vad säger haverikommissionens (preliminära) rapport? Går det att fastställa den exakta orsaken till olyckan?
Min gissning är att skruven som höll fast skärmen i gaffeln skakat loss och så har skärmen halkat ner och hakat i däcket. Sannolikt helt och hållet mitt eget fel som snålat med skruvlåsning och inte hållit koll.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 578859

Vars fann du denna?

Jag funderar på samma lösning istället för quilladaptern till ahead. Ej hittat en tillräckligt lång adapter för +/- 5cm i stack under stammen. Iallafall inte för ett 1-1/8s gaffelrör. Har hittills löst det med en lång ”quill stem extender” som jag satt en 31.8 styrstam på, men godset i röret där stammen monteras är betydligt tunnare än på en vanlig ”quill stem adapter”, så jag är lite osäker på hur bra det håller.

Visa din Miyata!
Vars fann du denna?

Jag funderar på samma lösning istället för quilladaptern till ahead. Ej hittat en tillräckligt lång adapter för +/- 5cm i stack under stammen. Iallafall inte för ett 1-1/8s gaffelrör. Har hittills löst det med en lång ”quill stem extender” som jag satt en 31.8 styrstam på, men godset i röret där stammen monteras är betydligt tunnare än på en vanlig ”quill stem adapter”, så jag är lite osäker på hur bra det håller.
Hos Cykelgear. Den dök bara upp som ett tips, inget jag letade aktivt efter just där och då. Fantastiskt (läs läskigt) hur väl Cykelgear förstår mina behov!

Visa din Miyata!

Visa bilaga 578861
Då var det ju inte dom snygga och snabba däckens fel då?

Visa din Miyata!
Min gissning är att skruven som höll fast skärmen i gaffeln skakat loss och så har skärmen halkat ner och hakat i däcket. Sannolikt helt och hållet mitt eget fel som snålat med skruvlåsning och inte hållit koll.
Måste vara maximal otur där, samma har hänt mig några gånger utan att det låst framhjulet.. Men sen riktig tur att det inte slutade ännu mycket värre :)

Visa din Miyata!
Det finns ju miljarrders olika. Eller ja, tre i alla fall.

Utan att veta vilken cykel det gäller så säger jag silvrig Winpista.
Plockade fram stammarna och märkte att det här inte kommer bli en fråga om tycke och smak då de inte har samma längd. Det får helt enkelt bli den stam som placerar styret på rätt avstånd från sadeln. Finns tre att välja på: 50, 60 och 80 mm.

F0B3BC63-3D38-40E4-97E2-4916BB286B72.jpeg

Visa din Miyata!
?
Äh va fan. Jag är en lättpåverkad herre, i flera avseenden. Jag tar gärna emot den. Får se till att hitta mig ett lite bredare silvrigt rajserstyre också då som matchar.

Vad önskas i utbyte?

Silvrigt riser på väg från kontinenten! Singlespeedshop.de har en hel del trevligt godis.

Hittade dessvärre inget Nitto bredare än 50 cm. Såna hippa fixiefasoner håller jag inte på med ?

Visa din Miyata!
Följande är såklart mina åsikter, så ta dem för vad de är, men framför allt tre saker har slagit mig efter att ha kört omkring åtta mil på Mia de senaste två dagarna:
  • Att cykla snabbt och långt utan bockstyre är... ingen höjdare.
  • Att inte sitta fast med fötterna störde mycket mer än jag någonsin trodde att det skulle göra.
  • Miyatas ramar är himla trevliga i vilket utförande som helst.
För övrigt åt jag i bamba vid tolvtiden i dag, sedan en smörgås vid halv fyra och sedan nada. När klockan började närma sig sju och jag hade cyklat drygt 40 kilometer i rätt hög fart var jag helt darrig och konstig och var tvungen att cykla till Åsa station och ta tåget den sista milen.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!

Visa bilaga 578814

Visa bilaga 578815
Efter tips i tråden ovan så tog jag helt enkelt bort distansen, fungerar bra nu med 7-delat åtminstone i mek-stället. Kedjan går fritt från ramen med bra marginal.

Tack för hjälpen! Blir premiär -tur t jobbet på måndag, visst vågar man parkera en 80-tals racer utomhus? De borde väl inte vara så stöldbegärliga jämfört med en 10 år gammal hybrid som jag normalt kör?

Visa din Miyata!
Efter tips i tråden ovan så tog jag helt enkelt bort distansen, fungerar bra nu med 7-delat åtminstone i mek-stället. Kedjan går fritt från ramen med bra marginal.

Tack för hjälpen! Blir premiär -tur t jobbet på måndag, visst vågar man parkera en 80-tals racer utomhus? De borde väl inte vara så stöldbegärliga jämfört med en 10 år gammal hybrid som jag normalt kör?
Du kan ju spara distansen om du skulle komma över en fil eller så, de är ganska bra att ha på cykeln :)

I det fina skick den ser ut att vara i lär den sticka ut från mängden så jag skulle inte våga chansa utan försökt stöldskydda så bra jag kunde.

Visa din Miyata!
Jaha nähä, nu har min Valley Runner Carbon gått till dom sälla jaktmarkerna. Är det nån som mot förmodan vill ha den slitna ramen så hojta, annars går den till cykelköket eller skroten. Nu behöver jag en ny pendlare, är sugen på en lite lättare och snabbare, är det då man letar 3x eller qx?
Under tiden rullar jag runt på skrotis-pathrunnern som återigen lyckades få till en magic gear trots att jag satte på större klinga.
167177AF-42F0-4A71-A1D2-7940803762A7.jpeg

Visa din Miyata!
Jaha nähä, nu har min Valley Runner Carbon gått till dom sälla jaktmarkerna. Är det nån som mot förmodan vill ha den slitna ramen så hojta, annars går den till cykelköket eller skroten. Nu behöver jag en ny pendlare, är sugen på en lite lättare och snabbare, är det då man letar 3x eller qx?
Under tiden rullar jag runt på skrotis-pathrunnern som återigen lyckades få till en magic gear trots att jag satte på större klinga.
Visa bilaga 579112
Den är inte dum den där heller alltså!
Lättare vettefan om 3x är, men snabbare förhoppningsvis!

Visa din Miyata!
Visa bilaga 579112
Funkar den, eller är kålfibret skrot?

Tillbaka
Topp