Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Det där är 240 väl?
Funderar på en 200 till barnet som blir 5 nästa sommar. Lite kort i rocken dock. xxl säger från 120cm, men tycker att den ser mindre ut.. Någon som har någon input? Barnet är 102cm just nu..
102 bör väl bli 16'' ? Nästa sommar är en annan sak.
Har för mig att jag tyckte xc200 såg ok ut till reapris
Vitus 20;reas föresten nu men det är tydligen inte alls som tycker den är snygg .....

Barncyklar samlingstråd
102 bör väl bli 16'' ? Nästa sommar är en annan sak.
Har för mig att jag tyckte xc200 såg ok ut till reapris
Vitus 20;reas föresten nu men det är tydligen inte alls som tycker den är snygg .....
Jo, det kanske får bli en 16". Vi har en woom 2 idag, 14" som börjar se liten ut.. tänkte hoppas på att kunna hoppa över en storlek men det kanske mest är dumt..

Barncyklar samlingstråd
Jo, det kanske får bli en 16". Vi har en woom 2 idag, 14" som börjar se liten ut.. tänkte hoppas på att kunna hoppa över en storlek men det kanske mest är dumt..

Ja, 14" till 16" är en (för) små steg. Men till 20" är troligtvist för stor, förutom om man hittar en riktigt små 20". 18" skulle vara bra och det finns några, men då har man samma problem vid nästa steget.

Jag är glad att vi började vid 16" (efter 12" springcykel).

Barncyklar samlingstråd
Funderar på om man ska passa på nu när många modeller reas ut inför hösten och då ha cykel redo när snön försvunnit eller om det är smartare att vänta och se vilken storlek som passar nästa vår?

Cyklisten är 4,5 (5 i början av nästa år) i dagsläget 112 cm lång och nybörjare så ska man satsa på 16 tum eller avvakta och se om han tvärväxer?

Hans drömcykel är en gul Scott Scale och är väldigt bestämd på att de ska gå att trampa bakåt som på min cykel men i den åldern kan de ju önskemål ändras så tips om modeller mottages gärna.

Barncyklar samlingstråd
Funderar på om man ska passa på nu när många modeller reas ut inför hösten och då ha cykel redo när snön försvunnit eller om det är smartare att vänta och se vilken storlek som passar nästa vår?

Cyklisten är 4,5 (5 i början av nästa år) i dagsläget 112 cm lång och nybörjare så ska man satsa på 16 tum eller avvakta och se om han tvärväxer?

Hans drömcykel är en gul Scott Scale och är väldigt bestämd på att de ska gå att trampa bakåt som på min cykel men i den åldern kan de ju önskemål ändras så tips om modeller mottages gärna.
Låter klokt att han inte vill ha fotbroms.

16'' kan säkert bli snålt till sommaren men det är svårt att veta hur och när de växer

Barncyklar samlingstråd

En Scott Scale 20" har en små ram. Jag skulle tänka att den just passar redan vid 112 cm. Och 20" hjul rullar väldigt mycket bättre än 16" hjul. Så min rekommendation skulle vara att köpa en Scale 20" på rea.

Stel version med diskbroms är mycket bättre än versionen med tung dämpad gaffel med stålfjäder och V-broms.

Barncyklar samlingstråd
Köpte en White xc 260 till dottern på rean. 3500kr är ett väldigt bra pris! Kommer dock byta ut växlar och bromsar så att hon får 10-växlat som på sin nuvarande cykel. Lite nytt, lite begagnat och lite fått så blir den kanonfin. Deore bakväxel, Zee reglage, xt 10delad 11-36 kassett, BR-M400 bromsar. Säljer sakerna jag plockar av när jag ser att allt fungerar som det skall.

Jag klurade ju en del på utväxling tidigare, om jag skulle köra med 11-40 / 11-42. Men jämför man med hennes nuvarande 24" som också har 11-36 (precis som xc 260 har) så är omfånget såklart likadant men förskjutet med någon procent åt det lättare hållet. Hon behöver inte köra mycket snabbare än vad hon gör med 28/11-36. Och mycket lättare än 28/36 behövs inte heller.

Det blir även Racing Ralph 2,25, precis som @jomper slängde på sin cykel. De mer lättrullande däcken som följer med får åka på när det är dags för långturer på asfalt eller liknande.

Återkommer med lite bilder när den är klar. Just nu väntar jag på delar från Tyskland.

Barncyklar samlingstråd
Upplever inte att lättare växlar behövs faktiskt.. har erbjudit att sätta på 10-delad XT av lite äldre modell, med 11-36-kassett men sonen gillar gripshift så det har fått bero.

Barncyklar samlingstråd
Upplever inte att lättare växlar behövs faktiskt.. har erbjudit att sätta på 10-delad XT av lite äldre modell, med 11-36-kassett men sonen gillar gripshift så det har fått bero.
Det blir 10-delat igen pga att hon inte vill ha färre växlar än förut. Jag hade kanske kunnat tjata och be henne behålla 8-delat men jag kände mer för att säga ja än nej. :)

Barncyklar samlingstråd
Köpte en White xc 260 till dottern på rean.
Den rean hade jag missat! Vad är koncensus på den här cykeln vad gäller "modern geometri" osv? Jag tänkte om jag skulle skaffa en till sonen som borde vara 140cm till nästa säsong och slänga på en gammal sid-gaffel och succesivt byta ut växlar och bromsar när jag hittar begagnat..
Vad mer behövs för att göra den vettig för stigar, eller är det bättre att köpa t.ex en vitus nucleus?

Barncyklar samlingstråd
Vad mer behövs för att göra den vettig för stigar, eller är det bättre att köpa t.ex en vitus nucleus?
geometrin är bra nog för oss. Inget som på något sätt begränsar så som cykeln används.

I övrigt duger den rätt bra som den är men ett par grövre däck kan göra stor skillnad i skogen.

Jag byter lite saker på den för att den skall bli mer lik dotterns 24:a. Och så gillar jag shimano mer än tektro… ?

Barncyklar samlingstråd
Inspirerad av er andra så kunde jag inte låta bli att slå till på en XC260 till grabben, som annars skulle fått fortsätta med sin Scale 24" även nästa säsong. Känns som ett bra köp och grabben är riktigt nöjd. Jag slängde på 10-delat Deore (11-42) från bra att ha-lådan.
IMG_20220908_191726.jpg

Förresten, är det någon som undersökt möjligheten till slanglöst?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Det går säkert att ful-poppa dem men vet inte säkert der blir. De jag fulat läcker dessutom en del över en vecka eller två så kanske osmidigt på barncykel

Jag har kommit fram till att om man ska ha vettiga 26'' så får man lära sig snöra dem själv. Håller på att titta över det nu.

Barncyklar samlingstråd
Dämpargaffel till en ånge i 30-kilosklassen känns lönlöst, de är för lätta för att övervinna stiction och få det att funkar bra är min erfarenhet - och det blir bara onödigt tungt. Bättre att satsa pengarna på fina däck isf.

Vitus Nucleus har en ganska tung och dålig gaffel tyvärr, och jag var inte tvärnöjd med den som satt på Frog MTB:n vi hade innan som också var en luftgaffel.

Tycker White'n är ett bättre köp!

Barncyklar samlingstråd
Dämpargaffel till en ånge i 30-kilosklassen känns lönlöst, de är för lätta för att övervinna stiction och få det att funkar bra är min erfarenhet - och det blir bara onödigt tungt. Bättre att satsa pengarna på fina däck isf.

Vitus Nucleus har en ganska tung och dålig gaffel tyvärr, och jag var inte tvärnöjd med den som satt på Frog MTB:n vi hade innan som också var en luftgaffel.

Jag köpte en begagnad SID från 2001 som visade sig vara fruktansvärt slut. Den glappar så mycket att det inte finns något stiction alls. Inte på de vanliga ställena i alla fall. ?

Jag fulservade den och skall slänga på den på någon av barnens cyklar frammöver. Sänka till 60mm med.

Barncyklar samlingstråd
Nucleus är fin men gaffeln är ett riktigt sänkte.
Tydligen en annan variant på -22 men har inte hört hur det slutade.
Flickan växer och väger nu 40kg muskler. Hon har en annan lättare gaffel och den funkar nog ok. Kommer ta med mig priset i graven dock....kunde inte leva med skiten den kom med.

Barncyklar samlingstråd

Det gäller de flesta gafflar som följer med barncyklar.

Min son har dock bara haft gafflar som funkade riktigt bra när har var 25-30 kg:
20" Suntour SF18 XCM JR-AIR-SL
24" RST F1rst
26" Fox Float 32 Performance

Barncyklar samlingstråd

Beror väll på vad och hur, men skulle inte heller kört dämpare på den typen av cykel. Men för lite tuffare skogscykling finns det dämpare som kan funka.
Äldsta grabben körde en recon 26” (från 25-35 kg) som MK Cykling fick att funka riktigt bra, särskilt när packningarna byttes till skf-packningar och den som sitter på minstingens propain (20”, 80 slag) är riktigt bra enligt min uppfattning. Ska prova med en gammal reba dual air nu, som jag fått uppfattningen är lättare att få att funka för ”lätta” barn. Återkommer om det visar sig sant…

Barncyklar samlingstråd
Nåt hjälper väl en bra luftdämpare men måste vara svårt att få till kompression och framför allt retur. Nu verkar barn ovilliga att bekymra sig om sånt...men jag är lite orolig

Större problemet är när skiten väger drygt 2.2kg

Barncyklar samlingstråd
Nåt hjälper väl en bra luftdämpare men måste vara svårt att få till kompression och framför allt retur. Nu verkar barn ovilliga att bekymra sig om sånt...men jag är lite orolig

Ja, returen är det svåra på riktigt lågt tryck upplever jag, hade behövts ngt steg till för att vara optimalta. Sen är feedbacken från nyttjaren inte alltid så nyanserad…
Tycker hitintills att det varit svårast med bakdämparen som packar ihop vi upprepade stök om man kör med ”rätt” inställningar och bottnar lätt vid ”drop efter stök”, eller få gå med för högt lufttryck och då bara blir en tung bling bling sak.
Löstes tillslut med PROimpact insatser från Andreatii som gjorde att bakdämparen funkade riktigt bra. Kanse lite motsägelsefullt (när man kanske borde ha lättare shims/tunnare olja?) men litade på MK Cykling och resultatet blev kanon på den cykeln och åkstilen.
Fattar inte att det kan vara så svårt att hitta bra dämpare/tuning till barn, då det borde vara en ökande marknad med tanke på hur grymt alla ungar kör idag….

Barncyklar samlingstråd

Kompression har vi aldrig haft problem med.

Retur trodde att jag hade ställt på minimum på min sons 24" RST F1rst, men efter några månader upptäcka jag att den var på max och gafflen gjorde nästing ingenting efter första slaget i stök. Stälde i returen rätt och den hamnade någonstans i mitten.

På 26" Fox Float 32 är kompressionen bra och returen någonstans i mitten. Vi finjusterade den just efter service och för att sonen väger några kg mer. Dämparen måste dock har lättare olja eller fler/större hål än vanliga versionen som är för vuxen.

Ja, det är inte roligt.

Barncyklar samlingstråd
Ja, returen är det svåra på riktigt lågt tryck upplever jag, hade behövts ngt steg till för att vara optimalta. Sen är feedbacken från nyttjaren inte alltid så nyanserad…
Tycker hitintills att det varit svårast med bakdämparen som packar ihop vi upprepade stök om man kör med ”rätt” inställningar och bottnar lätt vid ”drop efter stök”, eller få gå med för högt lufttryck och då bara blir en tung bling bling sak.
Löstes tillslut med PROimpact insatser från Andreatii som gjorde att bakdämparen funkade riktigt bra. Kanse lite motsägelsefullt (när man kanske borde ha lättare shims/tunnare olja?) men litade på MK Cykling och resultatet blev kanon på den cykeln och åkstilen.
Fattar inte att det kan vara så svårt att hitta bra dämpare/tuning till barn, då det borde vara en ökande marknad med tanke på hur grymt alla ungar kör idag….
Ja, det är det låga tryckets inverkan som jag syftar på.
På en del bakdämpare kan du justera negativa volymen och lösa det på så viss. Tyvärr är det sällan man kan det på en gaffel, allra minst en för barn.

Ja, nyttjarens feedback är helt oinitierad......Ingen respekt för optimering.

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Jag är ny i forumet och ganska ny inom mtb. Min son cyklar regelbundet i lokala klubben och nu börjar det bli dags att gå från 20" till 24". Han är en ganska kort 7-åring (122cm).

Efter att ha googlat runt en kväll har jag hittat följande kandidat:
https://www.cykelkraft.se/barncykel...uBXV361AxzPDPzGEW6sQGf7qgC2VRTbgaAnFPEALw_wcB

Det känns som en vettig kompromiss mellan pris, vikt och komponenter. Däremot hittar jag väldigt lite skrivet om den. De flesta verkar förespråka White 240. De verkar ganska likvärdiga i mina ögon. Stora skillnaden som jag ser är att RM har bredare däck och lägre utväxling (28 x 11-34 jämfört med 32 x ? hos White)

Länk till white:
https://www.xxl.se/white-xc-240-lit...u_6szCGWG_S64IjbnLYaAv7YEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Det går också att resonera att en bättre/dyrare cykel får högre andrahandsvärde och därmed blir inte förlusten så stor att köpa det istället.

Det verkar finnas oändligt med kunskap och erfarenhet i detta forum. Hur hade ni resonerat?

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Jag är ny i forumet och ganska ny inom mtb. Min son cyklar regelbundet i lokala klubben och nu börjar det bli dags att gå från 20" till 24". Han är en ganska kort 7-åring (122cm).

https://www.cykelkraft.se/barncykel...uBXV361AxzPDPzGEW6sQGf7qgC2VRTbgaAnFPEALw_wcB

Det känns som en vettig kompromiss mellan pris, vikt och komponenter. Däremot hittar jag väldigt lite skrivet om den. De flesta verkar förespråka White 240. De verkar ganska likvärdiga i mina ögon. Stora skillnaden som jag ser är att RM har bredare däck och lägre utväxling (28 x 11-34 jämfört med 32 x ? hos White)

Länk till white:
https://www.xxl.se/white-xc-240-lit...u_6szCGWG_S64IjbnLYaAv7YEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Det går också att resonera att en bättre/dyrare cykel får högre andrahandsvärde och därmed blir inte förlusten så stor att köpa det istället.

Det verkar finnas oändligt med kunskap och erfarenhet i detta forum. Hur hade ni resonerat?
Ser väl vettigt ut. Möjligen är sadelröret några cm längre än xc240? Kanske blir problem när man är 122cm.
Det ser ut som det är tight för framdäcket men egentligen omöjligt att avgöra på bild.

32T fram verkar funka rätt bra på 24'' för många barn

Barncyklar samlingstråd

Har du hittat vikten?

Och menar du "har" eller "tar" bredare däck?
Billy Bonkers som i spec eller Table Top däck på bilden är inte riktigt lämpliga däck till stig. Jag skulle ändå byta däck.

Barncyklar samlingstråd
Var kan man hitta en mer sport/terrängorienterad cykel till pojke med funktionsvariation? Jag tänker mig en trehjuling (2 bak) som går att ta kurvor med. Eller det kanske finns en ram/grund att bygga på? Pojken är ca 130cm tror jag.

Barncyklar samlingstråd
Var kan man hitta en mer sport/terrängorienterad cykel till pojke med funktionsvariation? Jag tänker mig en trehjuling (2 bak) som går att ta kurvor med. Eller det kanske finns en ram/grund att bygga på? Pojken är ca 130cm tror jag.
Lurigt det där. Om det ska cyklas lite fortare med trike så vill man oftast ha en tiltande sådan (så den kan luta inåt vid kurvtagning) och ska den även fungera bra i låg fart så behöver man kunna stänga av eller låsa tiltfunktionen. Det här är inte helt ovanligt på lastcyklar (Babboe har någon) och finns på en del "vanliga" trikemodeller i vuxenstorlek. Det finns också lite egna projekt jag sett, googla tilting trike project kanske.

Om det däremot inte ska cyklas så fort och cyklisten inte tidigare har vant sig vid att cykla på två hjul så kan det fungera bra utan tilt. Här finns mycket mer att välja på, men det låter inte som det kommer uppfylla din målbild.

Redan här är det ju nischprodukter vi talar om, och om vi lägger på faktorerna barn (men inte småbarn) och terräng/sport så blir det en väldigt smal nisch.

Jag känner inte till något som riktigt passar men följer med intresse och hoppas någon annan kommer med tips. Kanske finns det en hel parasport där ute någonstans (jämför frame running) som grund att stå på, eller så kan det skapas en!

Barncyklar samlingstråd
Jag tittade ett tag på en Hase Pino att ha som lastcykel (typ lastcykel kombinerad med tandemcykel), och jag vet då att jag såg att Hase tillverkade en massa specialcyklar. Vet inte om de gör för barn och har inte kollat upp heller, men länkar snabbt till deras hemsida åtminstone. Säkert dyrt som skam, men det kan det ju vara värt ibland (även om jag snålade ur och valde annan lastcykel än Pinon).

Barncyklar samlingstråd
Tänkte (dumt!) helt bort ligg-/lågcyklarna när jag hade terrängorienterad i huvudet. Hases Kettwiesel finns väl inte i barnstorlek, men den där Trets ser ju intressant ut. Priserna ser ut att börja runt 50 000?

Barncyklar samlingstråd
Nucleus är fin men gaffeln är ett riktigt sänkte.
Tydligen en annan variant på -22 men har inte hört hur det slutade.
Flickan växer och väger nu 40kg muskler. Hon har en annan lättare gaffel och den funkar nog ok. Kommer ta med mig priset i graven dock....kunde inte leva med skiten den kom med.
Vitus nucleus 26” = 11,3kg, men då sitter det en manitou markhor längst fram och maxxis dhr/dhf -däck på utan slang.
Orginalgaffeln(Suntour någonting…) är mycket riktigt tung och överdimensionerad för barn som inte väger som vuxna personer. Annars tycker jag den uppför sig helt OK.

Pojken gillar dock inte växelreglaget (Box 4) som är trögt att trycka in när man växlar till snabbare växlar. Sen tycker han det är ett mentalt nedköp med åtta växlar istf, som tidigare, tio växlar…
Vi har inte hunnit testa kopplingen(clutchen) ordentligt än men hoppas den funkar OK utan kedjehopp.

Hittar jag en tioväxlad 11-42 eller 11-40kassett till bra pris under vintern så flyttar jag över växeldelarna på en annan cykel till hans Vitus. Känns som 40tänder på största drevet är spot-on. Det behövs inte lättare växel än så.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Vitus nucleus 26” = 11,3kg, men då sitter det en manitou markhor längst fram och maxxis dhr/dhf -däck på utan slang.
Orginalgaffeln(Suntour någonting…) är mycket riktigt tung och överdimensionerad för barn som inte väger som vuxna personer. Annars tycker jag den uppför sig helt OK.

Pojken gillar dock inte växelreglaget (Box 4) som är trögt att trycka in när man växlar till snabbare växlar. Sen tycker han det är ett mentalt nedköp med åtta växlar istf, som tidigare, tio växlar…
Vi har inte hunnit testa kopplingen(clutchen) ordentligt än men hoppas den funkar OK utan kedjehopp.

Hittar jag en tioväxlad 11-42 eller 11-40kassett till bra pris under vintern så flyttar jag över växeldelarna på en annan cykel till hans Vitus. Känns som 40tänder på största drevet är spot-on. Det behövs inte lättare växel än så.

Vår väger nåt sånt också med full xtr osv. Även hjulen väger 2.2 och de sitter kvar.

Barncyklar samlingstråd
Har du hittat vikten?

Och menar du "har" eller "tar" bredare däck?
Billy Bonkers som i spec eller Table Top däck på bilden är inte riktigt lämpliga däck till stig. Jag skulle ändå byta däck.

Har bredare däck menade jag.
Läste tidigare i tråden att flera valt att byta till bredare däck på White 240.

Om man ändå bör byta på RM så faller ju det argumentet. :)

@jonte987 : Tack för kloka ord. Vi tänkte åka in imorgon och prova så då får vi se om han är för kort.

Barncyklar samlingstråd
Har bredare däck menade jag.
Läste tidigare i tråden att flera valt att byta till bredare däck på White 240.

Om man ändå bör byta på RM så faller ju det argumentet. :)

@jonte987 : Tack för kloka ord. Vi tänkte åka in imorgon och prova så då får vi se om han är för kort.
Hur breda däck får man in på en 240? 2,25 borde vara max mht fälgbredd. Frågar åt en kompis.

Barncyklar samlingstråd
Hur breda däck får man in på en 240? 2,25 borde vara max mht fälgbredd. Frågar åt en kompis.
RR 2.35 går på men de är inte så breda jämfört med MM 2.35 på 29''

Det går bra med 2.1 också, största fördelen är väl att 2.35 är bättre gummi än 2.1

EDIT. Minns inte om jag testat bak eller bara tror det passar. Fram får det plats med marginal

Barncyklar samlingstråd
Challenge verkar göra intressanta trehjuliga cyklar:

Kanske passar 20" versionen. 24" kostar 2800 euro, som är relativt billig, tycker jag.
Ja, prismässigt inte så illa. Men i d här fallet e d nog en med cykelstyre o sadel som gäller. Pojken har motorik o styrka.

Tilting trike va intressant. Är på jobbet så hinner inte undersöka fullt ut.

Ang: är det nån insatt som vet hur hjälpmedelcentralen funkar? Har dom ett fast utbud eller kan dom specialbeställa?

Barncyklar samlingstråd
Ja, prismässigt inte så illa. Men i d här fallet e d nog en med cykelstyre o sadel som gäller. Pojken har motorik o styrka.

Tilting trike va intressant. Är på jobbet så hinner inte undersöka fullt ut.

En trike med vanlig. hög position blir snabbt instabil, både när man kör lite snabbare på gatan eller också långsamt i terräng. Jag skulle tänka att en liggcykel är ändå intressant.

Tillbaka
Topp