Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Men så finns det en punkt här i universum dit vi ständigt återkommer, och det är förstås Albatrosstyret

Är nyfiken på Pelagos Archetype. Lite i samma anda. 540mm brett och 60mm högt. Är det kanske nån av er som testat?

Lockande pris om man hittar det hos en återförsäljare och slipper frakten. Tror inte styrändsreglage går i dock.
SP-Handlebar-Archetype-540x60mm-Silver-scaled.jpg

Visa din Miyata!
De första pusselbitarna till Beatern har anlänt. Roligt eller för mycket?

Ramen är inte rosa så då får man helt enkelt kompensera för det tänker jag.
294E45B0-67D0-4A65-8184-71ECAD3BC3D2.jpeg

Sen kunde jag inte låta bli att slamma stammen (så gott det går, styrlagret bygger en del) och då även kapa lite av adaptern. Rörkapen ftw!

Bulken av övriga delar på väg från Tyskland och bör anlända på fredag.

C3893C76-A969-4993-8067-F04BF3FA43A7.jpeg

Visa din Miyata!
Jag tog en långlunch och ? åkte ut till Ekerö och hem igen ?. Hämtade hem en Roadrunner-stålis som ska få ersätta min kraschade Valleyrunner. Mycket lovande skick ändå, allt är original. Fälgbanorna är fina men Miyata-däcken tyvärr ganska torra och fransiga efter tretti år. Har inte lyckats rubba sadelklämman, så rätt hög risk att stolpen sitter, men det finns ju folk i tråden som löser sånt. Det här kan bli fint!

Bilagor

• 40CD6FEF-6207-45F2-8350-D1E260D280AF.jpeg
    40CD6FEF-6207-45F2-8350-D1E260D280AF.jpeg
    603.5 KB · Besök: 91
  • 118DE270-ADCB-4CBE-BB32-A08DC74C4F0B.jpeg
    118DE270-ADCB-4CBE-BB32-A08DC74C4F0B.jpeg
    489.6 KB · Besök: 89
  • 822D668B-BB6D-4818-BD3E-F9F74B2A231F.jpeg
    822D668B-BB6D-4818-BD3E-F9F74B2A231F.jpeg
    542 KB · Besök: 76
  • 21CEBCFC-3DDB-4E3C-992B-897B4D26B88A.jpeg
    21CEBCFC-3DDB-4E3C-992B-897B4D26B88A.jpeg
    801 KB · Besök: 82
  • F24FDDAE-2348-49AA-9B8B-925D215BA450.jpeg
    F24FDDAE-2348-49AA-9B8B-925D215BA450.jpeg
    398.5 KB · Besök: 74
  • 0A76B32B-DDEB-4D51-8D0F-8D92CA537EBD.jpeg
    0A76B32B-DDEB-4D51-8D0F-8D92CA537EBD.jpeg
    1.2 MB · Besök: 101
  • 8E32D24B-2649-47E0-A6C9-2E30C5A9CC9A.jpeg
    8E32D24B-2649-47E0-A6C9-2E30C5A9CC9A.jpeg
    1.2 MB · Besök: 100
Visa din Miyata!
Kul!
Hur tänker du dig dess återfödelse?
Det ska ju först och främst bli en vinterpendlare så inte så mycket finlir till en början.
Meneeeh [Varning, braindump] såhär går tankarna: plocka isär allt måste jag ju göra. Få loss stolpen och rostskydda, och sen ta rätt mycket av delarna som är över från Valleyrunnern. Lite lagom upprätt, lite bakåtsvept styre. Surly nice frontrack med korg. Bakre pakethållaren lär väl sitta kvar för flexibilitet och möjlighet att skjutsa sjuåringen. Kanske kan jag tillåme rädda VO-silverskärmarna som höll på att kosta mig livet men jag är lite rädd för dom, och jag kommer inte maxa däckbredden.
Kanske låter jag Exage LX 3x7 sitta kvar eller så byter jag till 1x8 som jag hade förut. Broms och växelreglagen är rätt fula, likaså de plastiga Cantisarna. Tror jag har silvriga cantis liggande, eller så byter jag till v-setup. Skulle vara nice med fast monterade lampor, gärna med dynamo men har inte botaniserat så mkt i den djungeln. Annars bara ett bättre fäste för vanliga ful-laddisar.

Anywho, om jag bara får hygglig ordning på den så kommer det nog stanna där. Jag har ju en rysk tusing att putsa upp i vinter. ?

Visa din Miyata!
Men säg den lycka som varar för evigt. Jag fick loss sadelklämman och stolpen sitter som berget såklart. Gott så. Men vid närmare inspektion upptäckte jag en buckla i sadelröret, som antagligen kommer göra det riktigt jäkla svårt att få ut stolpen. Sjukt konstigt ställe att buckla ramen, 13 cm ner på röret, vänt mot bakhjulet. Eller?
85C7DFC4-0D41-475C-B7D9-A5C2D15C4C2A.jpeg

(Inte så lätt att fota en ojämnhet i en svart ram i en mörk källare och mörkt sinne, men bildillustrationer är ju bra)

Visa din Miyata!
Men säg den lycka som varar för evigt. Jag fick loss sadelklämman och stolpen sitter som berget såklart. Gott så. Men vid närmare inspektion upptäckte jag en buckla i sadelröret, som antagligen kommer göra det riktigt jäkla svårt att få ut stolpen. Sjukt konstigt ställe att buckla ramen, 13 cm ner på röret, vänt mot bakhjulet. Eller?
Visa bilaga 585822
(Inte så lätt att fota en ojämnhet i en svart ram i en mörk källare och mörkt sinne, men bildillustrationer är ju bra)
Kan vara precis under stolpen kanske? Det positiva är förstås att bucklan är på rätt ställe, tror inte det påverkar hållfastheten så att ramen riskera spricka där

Visa din Miyata!
Kan vara precis under stolpen kanske? Det positiva är förstås att bucklan är på rätt ställe, tror inte det påverkar hållfastheten så att ramen riskera spricka där
Bra positivt inspel! Kan ju vara en så kort stolpe förstås. Jag hittar inga andra ojämnheter så det verkar bara vara just där, och som du säger bör ramen kunna klara sig. Om jag bara får ut stolpen.

Visa din Miyata!
Bra positivt inspel! Kan ju vara en så kort stolpe förstås. Jag hittar inga andra ojämnheter så det verkar bara vara just där, och som du säger bör ramen kunna klara sig. Om jag bara får ut stolpen.
Ungefär där man drar fast en barnsits, kan det vara skador av det (ser ut som två inbuktningar)?

Edit: ...kanske är bra att stallets dadbike är alu:

KidHaulerAtSkatepark-ThuleRideAlong.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Instämmer med aben - bucklor mitt på rör brukar inte jag oroa mig för.

Det finns till och med ett extremt ballt och extremt smalt use-case där en sån buckla är precis vad man behöver!
1. Skaffa/låna en fräs
2. Fräs ett spår i sadelstolpen med djup motsvarande bucklan så att sadelstolpen kan skjutas ner djupt i ramen. Förstärk med limmat rör på insidan av sadelstolpen vid behov.
3. Köp en bra snabbkoppling till sadelstolpen.
4. Köp en lagom lång gasfjäder på typ biltema. En sån man har till bagageluckan mm.
5. Stoppa ner gasfjädern i sadelröret.
6. Sätt i sadelstolpe och sadel.
7. Tada! Du har nu en otroligt robust och billig dropper post! Öppna snabbkoppling och sätt dig på sadeln för att sänka, lyft på rumpa och gasfjädern lyfter sadeln igen. Bucklan och det frästa spåret för att sadeln håller sig rakt fram hela tiden och inte roterar.

Visa din Miyata!
In other news - papps stolpskott till som har glömt kvar hans vinkelslip i en studentverkstad i Göteborg för några år sedan. Suck. Får bli att testa dremeln på låset!

Visa din Miyata!
Det var ju fan. Men ge den en kallsup NaOH så ska nog stolpen ge med sig. Sen får du kapa nya stolpen så att den går fri bucklorna.

Vissa av de här gamla kämparna har uppenbart levt ett hårt liv. Men det ska mycket till innan de är slut så bit ihop och gå the kaustiksoda way, det är ett fint sätt att knyta an till sin cykel. ?

Visa din Miyata!
I kväll fick Prunus ärva Blackies svarta vevparti. Satt som en smäck. Bilder? Nä nä nä.

F ö smet jag iväg på bambarasten, tog med mig Mia på pendeltåget, cyklade från centralen till Veloform, lämnade ifrån mig två Campagnolonav till Anders, cyklade tillbaka till centralen och tog tåget till arbetet igen.

Snart landar ett par racerhjul på Korsgatan!

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Tillbaka till ursprunget :) Inte så dumt kanske för med sådana cyklar som byggs i den här tråden och andra är det är lätt att bli bortskämd och tro att inget annat duger att cykla på och det är fel, de gamla vattenledningsrören håller fortfarande stålet.

Ja ja, absolut, fruktansvärt hög kvalitet i de här 50-talarna. Jag är en pervers jävel - riktigt njuter av tanken på att få riva isär, göra rent, smörja upp, polera, rubba… ??‍♂️

Visa din Miyata!
I kväll fick Prunus ärva Blackies svarta vevparti. Satt som en smäck. Bilder? Nä nä nä.

F ö smet jag iväg på bambarasten, tog med mig Mia på pendeltåget, cyklade från centralen till Veloform, lämnade ifrån mig två Campagnolonav till Anders, cyklade tillbaka till centralen och tog tåget till arbetet igen.

Snart landar ett par racerhjul på Korsgatan!
Lyxigt! Hur många år behöver man tillbringa som hangaround hos Anders för att få komma dit på lunchen?
Risk för att jag hade varit där flera dagar i veckan då iofs. Kunde bli en underbar men rejält dyr upplevelse…

Visa din Miyata!
Lyxigt! Hur många år behöver man tillbringa som hangaround hos Anders för att få komma dit på lunchen?
Risk för att jag hade varit där flera dagar i veckan då iofs. Kunde bli en underbar men rejält dyr upplevelse…
Jag upptäckte butiken för ett år sedan, typ. Har å andra sidan varit där en del sedan dess, men inte överdrivet mycket. Men ni vet ju hur pratig jag är, så ett år för mig innebär kanske fem år för dig, @slice me nice... Anders lär vara trött i öronen när jag går därifrån. ?

Visa din Miyata!
Seger! Fick faktiskt ut sadelstolpen med ett spännband (runt stolpe och nacke), en stor skiftnyckel, mycket wd-40 och en skadad hand. Trots att stolpen faktiskt gick ner förbi det skadade stället.
Game on! Next stop: vev- och styrlager.

Bilagor

• 41C2E335-DB6F-478C-9A0E-8506005DEC26.jpeg
    41C2E335-DB6F-478C-9A0E-8506005DEC26.jpeg
    754.1 KB · Besök: 63
  • 3CA8F25B-0488-4D83-B9E1-FCD56E81A376.jpeg
    3CA8F25B-0488-4D83-B9E1-FCD56E81A376.jpeg
    400.1 KB · Besök: 72
Visa din Miyata!
Visa handskadan så vi får tycka synd om dig??
Nja, själva skadan inträffade för över en månad sen så nu är det bara svullna fingrar. Inget att skryta med eller tycka synd om. Den läker sakteliga men är fortfarande rätt värdelös när det kommer till våldsmekande.

Inser att jag för en gångs skull hade lite material till misär-tråden men glömde bort det.

Visa din Miyata!
Delleverans nummer två till Beatern idag. Däcken är bara lånade, senapsgula BB känns inte rätt på en sleaper/beater.

Vevpartiet är överfört från Quickcrossen då den har ett sugino på väg. Biltemas lednycklar funkade bra för att nå bulten, tackar för tipset.
Jag tänkte först 3x7 på denna, men det blir 1x8 istället.

Otroligt mycket trevligare utseende med feta 26or istället för de spinkiga 28orna.

Och racket sitter med för ändamålet avsedda klämmor, köpta av Anders på Veloform. Tackar @Moses95 för tipset!
85CFF78F-7021-4444-B745-E4B8D62E9EEA.jpeg
E5D0F419-82D0-4CFE-AE20-0D9260A146BD.jpeg
8AA836A8-96DA-4D76-8FD9-57236F51EE46.jpeg

Visa din Miyata!
Seger! Fick faktiskt ut sadelstolpen med ett spännband (runt stolpe och nacke), en stor skiftnyckel, mycket wd-40 och en skadad hand. Trots att stolpen faktiskt gick ner förbi det skadade stället.
Game on! Next stop: vev- och styrlager.
Det låter ju som en aktion man onekligen velat se live. Spännband runt nacke och skiftnyckel är ju en kombination som inte går av för hackor...

Visa din Miyata!
Delleverans nummer två till Beatern idag. Däcken är bara lånade, senapsgula BB känns inte rätt på en sleaper/beater.

Vevpartiet är överfört från Quickcrossen då den har ett sugino på väg. Biltemas lednycklar funkade bra för att nå bulten, tackar för tipset.

Otroligt mycket trevligare utseende med feta 26or istället för de spinkiga 28orna.

Och racket sitter med för ändamålet avsedda klämmor, köpta av Anders på Veloform. Tackar @Moses95 för tipset!
Visa bilaga 585921Visa bilaga 585922Visa bilaga 585920

Söndag?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 585921Visa bilaga 585922Visa bilaga 585920
Det är nästan så att du och jag skulle cykla fram och åter utanför Kashmiren med våra feta däck bara för att dom är sååå snygga???

Visa din Miyata!
Ja ja, absolut, fruktansvärt hög kvalitet i de här 50-talarna. Jag är en pervers jävel - riktigt njuter av tanken på att få riva isär, göra rent, smörja upp, polera, rubba… ??‍♂️
Jag får ta tillbaka det där med "vattenledningsrör". Blev nyfiken på cykeln och vilken årsmodell den är så jag letade i de gamla Crescent-katalogerna som finns på nätet och vad jag förstår är ramen i krommolybdenstål, alltså en riktigt högklassig ram för den typen av cykel även med dagens mått och dessutom har den en hel del komponenter i lättmetall. Där ser man, inte illa precis :)

Visa din Miyata!
Jag får ta tillbaka det där med "vattenledningsrör". Blev nyfiken på cykeln och vilken årsmodell den är så jag letade i de gamla Crescent-katalogerna som finns på nätet och vad jag förstår är ramen i krommolybdenstål, alltså en riktigt högklassig ram för den typen av cykel även med dagens mått och dessutom har den en hel del komponenter i lättmetall. Där ser man, inte illa precis :)

Aha! Låt mig säga så här: Dagens isärmontering skedde medelst finmekaniska verktyg som MAPP-gas, handslägga, dorn, stort skruvstäd och hammare.

Med tanke på att cykeln tycks vara 70 år gammal är det väl ändå ok att det satt fast lite grand. Dessutom har jag en Faubervev liggande som kan ersätta den rostiga som jag tvangs sätta i städet..

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Hmm, vad är det där för styre? Ser onekligen lovande ut. Och fin cykel såklart!
Tack! Jag är inte helt säker, men tror att det är ett sånt här:
Samma som jag satte på Quickcrossen nyligen.

Mycket snyggt! Men - och förlåt för ännu mer OT. Har polisen cykelhållare på husbilen? Oväntat men sympatiskt!
I know! Det hade platsat i Pacific Blue-tråden!

Snyggt!

En sak som kan vara bra att tänka på är att lampan är StVZO-klassad. Den är inte avsedd att hänga upp och ner – den blir bländande då.
Ajdå, tänkte inte på det. Bra tips.
Synd, för det blir mycket mer stilrent på styret så här. Får väl hitta på något annat bra.

Tillbaka
Topp