[Projekttråd] Canyon Stoic

fortsätter på temat ”kapa andras trådar”

Beställt en GC8 till frun. Hoppas hon blir glad ?. Hon önskar sig ju en mindre aggressiv än stoic.

Men min stoic däremot. Funderar på om den ändå inte är för stor. Mätte min längd igen och till min förfäran är jag blott 182 cm, inte 183 som jag trodde (trodde inte jag var en sån som överskattar längden…) Innersöm 88-89. Måste ha sadeln rätt högt, tror ni det blir alldeles för framåtlutat på en M? Hur ser retur-policyn ut? Skulle de byta om man frågar snällt även om den är testkörd en kortis?

Beställt en GC8 till frun. Hoppas hon blir glad ?. Hon önskar sig ju en mindre aggressiv än stoic.

Men min stoic däremot. Funderar på om den ändå inte är för stor. Mätte min längd igen och till min förfäran är jag blott 182 cm, inte 183 som jag trodde (trodde inte jag var en sån som överskattar längden…) Innersöm 88-89. Måste ha sadeln rätt högt, tror ni det blir alldeles för framåtlutat på en M? Hur ser retur-policyn ut? Skulle de byta om man frågar snällt även om den är testkörd en kortis?
Du borde nog ha en large. Kan hända att en M blir för kort reach. Grejen med Stoicen är att den har mycket längre top tube jämfört med t.ex mb31 samtidigt som den har kortare reach och det är nog därför den känns stor om du sitter ner.

Kör några veckor till och om du fortfarande känner samma då så kan du gå ner på en M.

Lång? Ja. för stor? Inte direkt. Faktum är väl att du är precis mellan medium och large och med dagens trender så väljer dem flesta en så stor cykel dem kan hantera. Om du känner att sadeln hamnar långt bak kan du ju skjuta fram den iallafall någon cm

Det här måste vara ett av Sveriges bästa forum. Tack för alla svar! Jag behåller L och känns det fortfarande inte bra tar jag o kortar ner stammen till 35 mm. Därefter extra spacers. Därefter kortar ner styret. inte ändra mer än en sak åt gången.

Jag är rädd för att M skulle upplevas trång. Jag är ju ingen trixare. Mer sitta ner och trycka på farten.

Det här måste vara ett av Sveriges bästa forum. Tack för alla svar! Jag behåller L och känns det fortfarande inte bra tar jag o kortar ner stammen till 35 mm. Därefter extra spacers. Därefter kortar ner styret. inte ändra mer än en sak åt gången.

Jag är rädd för att M skulle upplevas trång. Jag är ju ingen trixare. Mer sitta ner och trycka på farten.
En gammaldags mtb blir nästintill ocyklingsbar när man går tillbaka sen.

Har funderingar på Magic Mary 2.6” fram och Big Betty 2.6” bak.

Vad finns det mer för kombinationer i samma klass?
Assegai 2.5 och Minion Dhr II 2.5?

Sitter och labbar lite med en stänka, form före funktion…?
Funderade på att kapa den lite fräckare men den förlorar nog lite syfte då.
250930A7-DAFC-4AB8-B0A0-DB74909B75E3.jpeg

Jag håller med. Du kan möjligtvis kapa den litegrann utan att tappa funktionen men inte så mycket som du har visat på bilden.
Åktur nr 2. Jag röster åter för funktion. Den där lilla svarta där fram skyddar ju inget alls. Alldeles lerig. Bak också ser jag visst nu…
Vad rekommenderas?

Bilagor

• 950F215F-9A30-4AF4-A9B5-73CA4B43D7EC.jpeg
    950F215F-9A30-4AF4-A9B5-73CA4B43D7EC.jpeg
    1.5 MB · Besök: 169
Den där fram skyddar gaffeln och styrlagret, och ansiktet liten. Det räcker för mig.

Bak är Mudhugger bra. Gissar är Mudhugger också är bra fram.
Storleken känns bättre nu när jag höjt sadeln ytterligare. En M hade ju blivit för liten…

Mudhugger ska beställas. Har ett oöppnat paket crankbrothers stamp 1 - hört lite olika. Är de nåt att ha? Annars åker de tillbaka.

FDPFPIBF7YPXHI5.jpg

Som svar på #103
Här kan man se en vetenskaplig ? "principskiss" över hur kort en bakskärm kan vara för att fortfarande skydda rygg och nacke någorlunda bra. Men bromsar man in hårt ofta så man riskerar att sprutet så att säga kommer ikapp, så bör skärmen kanske vara ytterligare något längre, typ kant i kant med yttersta/bakre punkten på bakdäcket om man drar en lodrät linje där.

Bild från:

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill ju bara inte bli blöt om fötterna, ryggen och rumpan är skit samma…

Också en lösning:
Visa bilaga 589455
Snyggt, jämfört med en fullängds bakre mudhugger.
Men är det fötterna du bryr dig om så hjälper endast lång stänka+gummiflärp ner i backen. På framhjulet alltså. Det mesta kommer framifrån.

Bättre är väl i så fall att dra på ett par damasker de dagar vädret suger?

Har beställt en gc8 till min fru. Funderar på att norpa hennes fox34 (fast då bara 120 mm) och dropper och installera den på min stoic. Enda skillnaden hon kommer att notera är färgen på dämparen. Vad säger ni?

Efter några snabba turer i regnet så behöver jag iallafall skärm fram för att slippa få vatten sprutat i ansiktet.
Samt inget vatten som rinner via baksida ben ned i mina skor.

Jag har inte mycket att jämföra med tycker ni inte att dämparen är rätt bra? Jag tänkte först att den skulle uppgraderas, men det funkar ju bra.

Jag har inte mycket att jämföra med tycker ni inte att dämparen är rätt bra? Jag tänkte först att den skulle uppgraderas, men det funkar ju bra.
Den funkar fint.
Jag tycker returen är lite långsam, även på snabbaste.
Men annars nöjd, kommer dock byta mot en Yari eller Lyrik, för det är lite mer dämpare.
Men jag är fåfäng och van vid high-end gafflar.

Tillbaka
Topp