Frågan är vad en fin triple cross i mellanstorlek är värd?
Triple Crossen har väl ganska enkla komponenter, eller kommer jag ihåg fel? Jag skulle nog säga något lägre, 1200-1500 kr kanske, en större storlek lite mer.
Intressanta spörsmål, som i många fall tangerar eller överlappar motsvarande diskussioner som har förts här om både de enklare ATB:erna och de påkostade och eftertraktade turåkningscyklarna. Det är så mycket som spelar in att det är svårt att säga ett objektivt riktigt pris. Skick, komponenter, övrig utrustning, tillgång och efterfrågan, nyfikenheten att testa vad 3X egentligen är för nåt, om den är rosa eller ej…
Allt under en tusenlapp skulle jag kalla om inte ett klipp så iaf helt ok, om så bara för ram och gaffel. Med alla mina byggen sånär som på tusingen så har de flesta originalkomponenter antingen rykt all världens väg (trasig plast, utslitna klingor, knäckebrödsknastrande hjullager…) eller fått utstå tämligen genomgripande handpåläggning (vevar, vevlager, styrlager, styrstam osv).
Tusingen (liksom 610?) är onekligen i en klass för sig, allt liksom bara sitter där det ska. Men jämfört med Trippelkryssar’n så är det ändå på detaljnivå, och i praktisk användning så ska det jädrar i havet känsliga sinnen till för att känna skillnad. Men återigen, för att återknyta till abens svar ovan, så är det under förutsättningen att man är inställd på att byta det mesta av de ganska enkla originalprylarna på 3X.
Med det resonemanget, slår det mig nu, så blir å andra sidan en 1000/610 med högre pris men ”rätt från början” ändå ganska prisvärd. Att köpa en billigare 3X för att sedan byta ut det mesta, då behöver man inte anstränga sig för att budgeten ska rulla upp jämsides med en ok 1000/610 utan motsvarande renoveringsbehov.
Slutligen dock, så finner jag mycket stor förtjusning i att smida om en ganska mossig 3X från ett järnspett till ett spjut som hade gett den vassaste tusing en bra spring för sin peng!
Grundfrågan då, vad en fin 3X kan vara värd? Kanske ändå max ett par tusen, om den är i fint skick.