[OT] Besked från E.ON

[OT] Besked från E.ON
Kärnkraften i nuvarande form är tekniskt ganska ålderdomlig och primitiv till sin konstruktion, här tror jag det finns en stor potential att förbättra med högre energieffektivitet och säkrare verk. Men utvecklingen av kärnkraften har hitintills bromsats på grund av låga priser på fossil energi och politiska beslut.

[OT] Besked från E.ON
Tänkte mest på Joakim lät som en solcelsförsäljare, ofarlig tillverkning, håller typ evighet.
Medans Moore visar även baksidorna typ som med övergivna solcelsparker mm
Den där Joakim är ju vd på ett solenergiföretag, och aktiv i Miljöpartiet. Hela podden Systemskiftet är ju f.ö. politisk/aktivistisk med starka kopplingar till Miljöpartiet.

[OT] Besked från E.ON
Kärnkraften i nuvarande form är tekniskt ganska ålderdomlig och primitiv till sin konstruktion, här tror jag det finns en stor potential att förbättra med högre energieffektivitet och säkrare verk. Men utvecklingen av kärnkraften har hitintills bromsats på grund av låga priser på fossil energi och politiska beslut.
Hur skulle de förbättra kärnkraften? Det är fortfarande vattenkokning det handlar om. EPR-reaktorerna som byggts är det senaste. De är inte billiga för det (snarare tvärtom). Låga elpriser är naturligtvis ett hot mot dyr teknik. Att utveckling bromsats tycker jag inte alls stämmer, eftersom man forskat/forskar på fusion, gen4 och SMR, över hela världen.

[OT] Besked från E.ON
Skit nu i det. Annars blir det ändå ingen tråd mer - igen

Jag är 36% ner i November
44% I October - men det var varmt

Det ska bli intressant se hur vi klarar oss fram till våren.

[OT] Besked från E.ON
Tänkte mest på Joakim lät som en solcelsförsäljare, ofarlig tillverkning, håller typ evighet.
Medans Moore visar även baksidorna typ som med övergivna solcelsparker mm
Han är ju VD för ett bolag som säljer solfångare (inte solceller) så visst vill han sälja, det förutsätter jag.

Allting har en baksida. Solenergi är så ren energi vi kan få och i just det här fallet handlar det ju dessutom om värme, och i Sverige ställs det i första hand mot att elda sopor och skog. Internationellt ställs det många gånger mot att elda olja och kol. Jag behöver inte välja "vem jag skall lyssna på" för att veta vad som är rätt väg att vandra i det här fallet.

Jag tycker dock att det är väldigt bra att de problem och baksidor som finns med den omställning som sker lyfts fram så att de kan åtgärdas och att exempelvis värme från solfångare kan bli än mer överlägsen andra, föråldrade och icke hållbara, alternativ.

[OT] Besked från E.ON
Det kan absolut gå åt bägge håll, men jag tror ingen som satt på sin tv för att se en energidebatt senaste året skulle dela synen på att det är kärnkraftsskräcken som fått utrymme. Då kan man inte leva i sverige.

Du missar också poängen. Nej du kan självklart inte bo där det står ett vindkraftverk. Liksom du inte kan bygga ditt hus på en skolgård eller där det står ett sjukhus. Men det går att återställa. Hur ligger det till med chernobyl?
För att ge litet nyans kanske.
Kolla på hela avsnittet eller ca.39min in om inte tid finnes.
Ett resonemang ang. Tjernobylolyckan. Intressant….
Jag blev positivt överraskad.

[OT] Besked från E.ON
Vad har du dragit ner på? Eller är det bara pga varm höst?

Främst värme och några tiotals watt standby och lite andra åtgärder.
EDIT: Värme som i att sänka inne temp till 19-20 beroende på rum.

Det blir ju mycket om man sänker så mycket att pannan knappt jobbar under Oktober så det blir spännande hur mycket det ger en riktig vintermånad.

Sen var en cirkulationspump trasig i nov el dec förra året så vet inte hur det slår

EDIT2. Sen har vi en avfuktare som stod väldigt mycket för högt.

[OT] Besked från E.ON
Främst värme och några tiotals watt standby och lite andra åtgärder.
EDIT: Värme som i att sänka inne temp till 19-20 beroende på rum.

Det blir ju mycket om man sänker så mycket att pannan knappt jobbar under Oktober så det blir spännande hur mycket det ger en riktig vintermånad.

Sen var en cirkulationspump trasig i nov el dec förra året så vet inte hur det slår

EDIT2. Sen har vi en avfuktare som stod väldigt mycket för högt.
Vad drar en avfuktare, jag letade efter märkskylt på min utan att hitta den?

[OT] Besked från E.ON
För att ge litet nyans kanske.
Kolla på hela avsnittet eller ca.39min in om inte tid finnes.
Ett resonemang ang. Tjernobylolyckan. Intressant….
Jag blev positivt överraskad.

Bra doumentär. Det saknas konsensus kring antal dödsfall och cancerfall relaterat till olyckan, det framgår. Jag kan mycket väl tänka mig att låga doser strålning är mindre farligt än man tidigare trott. Samtidigt nämner dokumentären att dödliga strålnicävåer kommer finnas vid reaktorn i över tusen år. Bara som kuriosa, detta får ni absolut ta som känsloargument, men akut strålningsfötärgiftning trasar sönder dna så att kroppens celler slutar att regenerera. Man är i princip levande död. Personligen tycker jag det låter som det absolut grymmaste sättet att dö på, dock inget jag går och oroar mig för ?

[OT] Besked från E.ON
Priserna på elektricitet sätts i hög grad på en börs, direkt eller indirekt när det tecknas avtal. I hög grad, tror jag, är det förväntningar - synen på framtiden - som bestämmer priserna på denna börs. På lång sikt och om många sparar blir priserna i avtalen lägre.

Det hör inte riktigt hit, och förvränger tråden igen, men jag tycker inte eldrivna, växlade tvåtonsbilar är bra. Särskilt inte om det bara är en i, en förare som gillar att lyssna på musik medan han sitter i bilkön på väg till jobbet.

[OT] Besked från E.ON
Tyvärr är det väl en rätt generell tendens. Likväl som det finns de som utmålar kärnkraften som Guds gåva till mänskligheten finns det ju de som när man lyssnar verkar anse att kraftslag X (byt ut X mot godtyckligt kraftslag) är fantastiskt och helt utan nackdelar.

Och det gäller ju tyvärr ofta frågor utanför energiområdet också. Läser man t.ex. debattartiklar är de sällan skrivna i en resonerande stil där för- och nackdelar med de olika alternativen förklaras och att debattören sedan förklarar varför hen tycker att ett visst alternativ är att föredra. Istället presenteras fördelarna med det egna alternativet medan de största nackdelarna med alternativa lösningar radas upp.
I politiken så hör det väl till sakernas natur. Av flera anledningar, men kanske framförallt utrymmesskäl? Har du folks uppmärksamhet en begränsad tid så vill du nog inte lägga den tiden på att upplysa om nackdelarna med din position tyvärr. Man kan ju tycka att detta är beklagligt, men jag ser inte några större problem med att lämna över till oppositionen att ansvara för detta så länge som alla klarar av erkänna samma verklighetsfundament. Politiken rör ju ofta områden som inte har några entydiga svar då olika värderingar och perspektiv kommer göra att samma utfall värderas helt olika av olika människor. Men det vore praktiskt om man kunde enas i "enkla saker" så som de tekniska detaljerna i en fråga. Om vi backar tillbaka i tiden så är min uppfattning att rädslan för kärnkraft [i den allmäna opinionen] varit en aning oproportionerlig och inte alltid grundad i sakernas tillstånd. Idag ser jag att det är tvärt om. Det är (den enda) lösningen på alla energiproblem och har inga nackdelar. Det stämmer inte.

[OT] Besked från E.ON
I politiken så hör det väl till sakernas natur. Av flera anledningar, men kanske framförallt utrymmesskäl? Har du folks uppmärksamhet en begränsad tid så vill du nog inte lägga den tiden på att upplysa om nackdelarna med din position tyvärr. Man kan ju tycka att detta är beklagligt, men jag ser inte några större problem med att lämna över till oppositionen att ansvara för detta så länge som alla klarar av erkänna samma verklighetsfundament. Politiken rör ju ofta områden som inte har några entydiga svar då olika värderingar och perspektiv kommer göra att samma utfall värderas helt olika av olika människor. Men det vore praktiskt om man kunde enas i "enkla saker" så som de tekniska detaljerna i en fråga. Om vi backar tillbaka i tiden så är min uppfattning att rädslan för kärnkraft [i den allmäna opinionen] varit en aning oproportionerlig och inte alltid grundad i sakernas tillstånd. Idag ser jag att det är tvärt om. Det är (den enda) lösningen på alla energiproblem och har inga nackdelar. Det stämmer inte.
Tänk hur olika man kan uppfatta saker och ting. Ja, det kanske inte talas så mycket om kärnkraftens nackdelar, men de har varit kända väldigt länge, det finns tekniska lösningar (ex.vis för avfallshantering) och folk har haft lång tid på sig att värdera det hela. Att återupprepa nackdelarna bidrar troligen väldigt lite i debatten, de är som sagt kända bland allmänheten sedan länge.

Det som jag däremot tycker skönmålas är vindkraften - hur billig den är, hur snabbt det går att få den på plats, hur experimentella lösningar ska lösa dess volatila natur, hur dess natur- och miljöpåverkan negligeras, dito med dess dess geopolitiska risker. etc. Här finns det definitivt en kunskapslucka bland allmänheten idag. Anna Dahlberg på Expressen skrev en bra artikel fylld med fakta på ämnet nyligen, den borde alla läsa (länkar inte, då är det säkert nån som tycker det är politik).

[OT] Besked från E.ON
Anna Dahlbergs artiklar om kärnkraft är fulla av mycket, men inte så mycket fakta. Vill man ha kunskap ska man nog undvika ledare (!) och lyssna på experter (nej, inte lobbyister).
Avfallsproblemet är inte löst bara för att man beslutat att det är okej att gräva ner avfallet.
Intressant också att vindkraften är geopolitiskt intressant, men att kärnkraften INTE är det. En drönare gör större skada på ett kärnkraftverk än i en vindkraftspark. Det är knappast en slump att det flög drönare över svenska reaktorer i samband med Natomedlemskapet.

[OT] Besked från E.ON
Tänk hur olika man kan uppfatta saker och ting. Ja, det kanske inte talas så mycket om kärnkraftens nackdelar, men de har varit kända väldigt länge, det finns tekniska lösningar (ex.vis för avfallshantering) och folk har haft lång tid på sig att värdera det hela. Att återupprepa nackdelarna bidrar troligen väldigt lite i debatten, de är som sagt kända bland allmänheten sedan länge.

Det som jag däremot tycker skönmålas är vindkraften - hur billig den är, hur snabbt det går att få den på plats, hur experimentella lösningar ska lösa dess volatila natur, hur dess natur- och miljöpåverkan negligeras, dito med dess dess geopolitiska risker. etc. Här finns det definitivt en kunskapslucka bland allmänheten idag. Anna Dahlberg på Expressen skrev en bra artikel fylld med fakta på ämnet nyligen, den borde alla läsa (länkar inte, då är det säkert nån som tycker det är politik).
Trots att nackdelarna är så välkända så förnekar ju tex du dom? Slutflrvaringen är knappt löst, projekten tar alltid mycket längre tid än planerat och blir dyrare. Säkerhetsfrågan är intet löst bara för att kärnkraftsverkens fissionsteknik är mycket säkrare idag. Vi ser hur kärnkraften används som en bricka i kriget i Ukraina.
Nackdelarna med vindkraften är också välkända. Tror att alla är införstådda med att det måste finnas vind för att omvandla vindkraft. Det är ingen liten nackdel heller. Men vindkraft har också fördelar, som du precis förnekar. Dessutom har det florat EXTREMT mycket myter om vindkraft senaste tio åren. Allt ifrån felaktiga effektivitetstal till rena psykosföreställningar som att ljudet skulle orsaka cancer.

Edit:
Tog en titt på den där artikeln. Lite blandad kompott. Argumentet om kinesiska metaller är tunt. Användningen i vindkraft är i paritet med ungefär allting som det går en ström igenom idag. Det kan ta tid att få till vindkraft. Men framförallt gissar jag att det är i tillståndsprocesserna det skaver. Det är ingenting som egentligen har med tekniken att göra. Planerbart är bra. Det är någonting som talar emot vindkraft. Men att förlita sig på en centrering av jätteeffekter innebär också stora utmaningar som vi sett i bland annat Sverige och Frankrike senaste året med avbrott i kärnkraftverk. Dessutom finns det tekniker som skulle kunna göra vindkraften "planerbar" genom energilagring. Sen är vi anslutna till övriga europa vilket både komplicerar saker, men också jämnar ut. I övrigt, I en rapport från 2021 så slår SvK fast att det inte behövs sättas någon miniminivå för svängmassa i det svenska systemet och att det mest effektiva för att hålla frekvensen är fast freqency reserve lösningar.

Senast ändrad:
[OT] Besked från E.ON
Har tills för några månader sedan jobbat med handläggning av vindkraft som miljöinspektör och är hyfsat insatt, håller inte riktigt med om detta. Det betyder givetvis inte att jag tycker allt är bra. Däremot kan jag ha synpunkter på vissa intresseföreningar och "konsulter" som inte håller sig till sanningen och dessutom tjänar pengar på detta.
Du får gärna skicka länk till den där artikeln i PM.

[OT] Besked från E.ON
En sak som inte ska underskattas med vindkraften är att den driver på utvecklingen av bra och framför allt billiga kompositmaterial. Om det tex mynnar ut i nåt som en lätt, billig, 3d-printad cykel baserad på nån knasig växtfiber så tycker jag att det är bra.

Detsamma kan väl sägas om kärnkraften men jag tror inte riktigt chansen är lika hög där

[OT] Besked från E.ON
Är möjligt att jag tillhör en minoritet, men jag får mer förtroende för en person som kan resonera kring för- och nackdelar och motivera sin ståndpunkt givet dessa än en person som ensidigt hyllar det egna förslaget baserat på dess positiva sidor och sågar alla andra förslag baserat på deras nackdelar. I synnerhet om man samtidigt utmålar motståndarna som mer eller mindre ondskefulla. Detta gör i alla fall mig mest trött och inte alls mer övertygad om att ståndpunkten är vettig.

Vet inte var det var jag läste det men det finns tydligen en debatteknik som går ut på att man (ärligt) tar motståndarsidans starkaste argument och förklarar detta och sedan motiverar varför man trots detta menar att en annan väg än den motståndarsidan förespråkar är den man bör ta. Den som skulle våga ta den vägen och göra det på ett trovärdigt sätt skulle jag få förtroende för.

[OT] Besked från E.ON
Är möjligt att jag tillhör en minoritet, men jag får mer förtroende för en person som kan resonera kring för- och nackdelar och motivera sin ståndpunkt givet dessa än en person som ensidigt hyllar det egna förslaget baserat på dess positiva sidor och sågar alla andra förslag baserat på deras nackdelar. I synnerhet om man samtidigt utmålar motståndarna som mer eller mindre ondskefulla. Detta gör i alla fall mig mest trött och inte alls mer övertygad om att ståndpunkten är vettig.
En sansad diskussion skulle ha varit mumma. Men, åsikter väger ofta tyngre än fakta för (alltför) många.

[OT] Besked från E.ON

Vet inte var det var jag läste det men det finns tydligen en debatteknik som går ut på att man (ärligt) tar motståndarsidans starkaste argument och förklarar detta och sedan motiverar varför man trots detta menar att en annan väg än den motståndarsidan förespråkar är den man bör ta. Den som skulle våga ta den vägen och göra det på ett trovärdigt sätt skulle jag få förtroende för.
Kan ju inte göra annat än att hålla med. I praktiken verkar det fungera sådär dock. Jag hoppas att folk iaf resonerar på detta sätt med sig själva innan dom tar ställning för någonting.

[OT] Besked från E.ON
Jag är yrkesmässigt relativt påläst om både kärnkrafts- och vindenergibranschen och jag har studerat både slutförvar och vätgaslagring utan att ha någon häst i endera race, och jag kan bara konstatera att bägge sidorna ofta säger saker som till slut kokar ner till "jag argumenterar från fakta, du från känslor". Det gäller både hur man bedömer risker och möjligheter samt ekonomiska förutsättningar. T.ex. frågan om hur lång tid saker tar: vi kan ha SMR på plats om några år mot att vi inte kommer att ha någon ny kärnkraft hitom 2030 till att vi lagrar överskott i form av väte 2023 mot att vi idag faktiskt inte har teknologi varken för att framställa eller lagra väte i stor skala (skitsvårt, tro mig) och inte kommer att ha det hitom 2030.

Mina barn och andras ungar...

[OT] Besked från E.ON
Ingen vet dock vad smr kommer att kosta. "Några år" kan vara ganska många år. Och det har en rätt stor betydelse. Att vänta på nåt som kanske bär sig ekonomiskt, känns som en sådär strategi. Jag vet att många hoppas att smr ska lösa alla problem (trots att det egentligen inte löser vare sig brytningen, säkerheten eller avfallsproblemet). Men än vet vi inte. Det KAN bli ett fungerande tillskott.
Vi vet att vindkraften ger billig el (ffa med nya och större verk). Andra länder satsar stort på dem. Ja, det blir en mer volatil elproduktion. Det finns dock lösningar för det. Och även om inte VI satsar på vindkraft utan lägger alla ägg i kärnkraftskorgen, så kommer vi ÄNDÅ få en volatil elmarknad, pga att andra satsar på vindkraft.
Vätgas är lovande, men än så länge vet vi inte om det bär sig som en ren ersättning för vare sig fossila bränslen eller som energilagring. Det satsas dock enorma pengar på det, så helt omöjligt kan det inte vara. Men, det hänger till slut på prislappen.

[OT] Besked från E.ON
Jag är yrkesmässigt relativt påläst om både kärnkrafts- och vindenergibranschen och jag har studerat både slutförvar och vätgaslagring utan att ha någon häst i endera race, och jag kan bara konstatera att bägge sidorna ofta säger saker som till slut kokar ner till "jag argumenterar från fakta, du från känslor". Det gäller både hur man bedömer risker och möjligheter samt ekonomiska förutsättningar. T.ex. frågan om hur lång tid saker tar: vi kan ha SMR på plats om några år mot att vi inte kommer att ha någon ny kärnkraft hitom 2030 till att vi lagrar överskott i form av väte 2023 mot att vi idag faktiskt inte har teknologi varken för att framställa eller lagra väte i stor skala (skitsvårt, tro mig) och inte kommer att ha det hitom 2030.

Mina barn och andras ungar...
Vilket är ungefär min poäng:
Det finns fördelar och nackdelar med alla energiomvandlingssystem. Min uppfattning av energidebatten, framförallt under valupptakten, är att det bara fanns en enda lösning: kärnkraft. Håller inte med? Inte ens miljöpartiet vågade ju stå för att dom medvetet ökat kostnaderna för kärnkraft!
Det är fint att du tycker att du har en objektiv hållning, men samtidigt så är det bara för vidkraften du slänger in en brasklapp (Nej, storskalig vätgaslagring är inte bara att sätta igång att bygga imorgon, den som är intresserad kan kolla in tex Hybrit, men att bygga ett landbaserat vindkraftverk tar inte lång tid om tillstånd är på plats. Det är heller inte det enda sättet att lagra energi på, så jag tror absolut att det går att få till skalbara lösningar med tiden).

[OT] Besked från E.ON
Kanske ett menlöst meta-inlägg.

De flesta väljer väl lösningar och politiskt läger som de väljer kläder och frisyr, eller typ vilken utländsk fotbollsklubb de föredrar. Det kan finnas argument från olika håll, men de är inte jämförbara eller kvantifierbara ändå. Average joe har ändå inte tid att gå på djupet och förstå det hela, så fokus blir mest en massa retorik kring vilka val man gjort. Utöver det lite stigmatiserade läger som kastar skit på varandra samt omsvept svartmålar och fördömer personer som har relativt utstickande syn på nåt sätt i nåt sammanhang, så att varje sammanhang blir enkelriktat eller fokuseras på konflikt, osv.

Jag säger inte att jag skulle göra dessa saker bättre om jag skulle försöka delta, har själv inte tid att sätta mig in tillräckligt för att lita på att jag landar i det som passar bäst för min världssyn, så håller mig mestadels utanför.

Det min världssyn har med saken att göra är att jag helst inte vill gå åt ett håll som går ut på att mänskligheten ska använda mindre och mindre energi som är dyrare och dyrare, och typ skämmas om de inte kan deklarera nyttan i varje watt. Håller tummarna för innovation, men det är inte ett område jag kan bidra till själv direkt.

[OT] Besked från E.ON
Det visar att man kan komma rätt långt bara med vilja. Lägg på lite tekniska lösningar och investeringar så är delar av problemet ett ickeproblem.
Frågan är hur mycket av det där som är effektivisering eller borttagning av slentrianförbrukning, och hur mycket det är att folk begränsar sitt liv, avstår saker, för att de helt enkelt inte har råd.

[OT] Besked från E.ON
Ingen vet dock vad smr kommer att kosta. "Några år" kan vara ganska många år. Och det har en rätt stor betydelse. Att vänta på nåt som kanske bär sig ekonomiskt, känns som en sådär strategi. Jag vet att många hoppas att smr ska lösa alla problem (trots att det egentligen inte löser vare sig brytningen, säkerheten eller avfallsproblemet). Men än vet vi inte. Det KAN bli ett fungerande tillskott.
Vi vet att vindkraften ger billig el (ffa med nya och större verk). Andra länder satsar stort på dem. Ja, det blir en mer volatil elproduktion. Det finns dock lösningar för det. Och även om inte VI satsar på vindkraft utan lägger alla ägg i kärnkraftskorgen, så kommer vi ÄNDÅ få en volatil elmarknad, pga att andra satsar på vindkraft.
Vätgas är lovande, men än så länge vet vi inte om det bär sig som en ren ersättning för vare sig fossila bränslen eller som energilagring. Det satsas dock enorma pengar på det, så helt omöjligt kan det inte vara. Men, det hänger till slut på prislappen.
Det här inlägget är ju precis den typ av inlägg du säger att du INTE vill ha. Du lyfter en massa osäkerheter kring kärnkraft, samtidigt drar du till med säkra påståenden kring vindkraft som är precis lika osäkra.

Men det är väl ok åt ena hållet, men inte det andra…

Tillbaka
Topp