IM
Aktiv medlem
[OT] Besked från E.ON
Lite olika vem man lyssnar på kanske . typ som Greta vs Michael Moore dokum ;)
Njae, fakta är ju fakta. Även om året skrivs till 2022.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lite olika vem man lyssnar på kanske . typ som Greta vs Michael Moore dokum ;)
Tänkte mest på Joakim lät som en solcelsförsäljare, ofarlig tillverkning, håller typ evighet.Njae, fakta är ju fakta. Även om året skrivs till 2022.
Den där Joakim är ju vd på ett solenergiföretag, och aktiv i Miljöpartiet. Hela podden Systemskiftet är ju f.ö. politisk/aktivistisk med starka kopplingar till Miljöpartiet.Tänkte mest på Joakim lät som en solcelsförsäljare, ofarlig tillverkning, håller typ evighet.
Medans Moore visar även baksidorna typ som med övergivna solcelsparker mm
Hur skulle de förbättra kärnkraften? Det är fortfarande vattenkokning det handlar om. EPR-reaktorerna som byggts är det senaste. De är inte billiga för det (snarare tvärtom). Låga elpriser är naturligtvis ett hot mot dyr teknik. Att utveckling bromsats tycker jag inte alls stämmer, eftersom man forskat/forskar på fusion, gen4 och SMR, över hela världen.Kärnkraften i nuvarande form är tekniskt ganska ålderdomlig och primitiv till sin konstruktion, här tror jag det finns en stor potential att förbättra med högre energieffektivitet och säkrare verk. Men utvecklingen av kärnkraften har hitintills bromsats på grund av låga priser på fossil energi och politiska beslut.
Han är ju VD för ett bolag som säljer solfångare (inte solceller) så visst vill han sälja, det förutsätter jag.Tänkte mest på Joakim lät som en solcelsförsäljare, ofarlig tillverkning, håller typ evighet.
Medans Moore visar även baksidorna typ som med övergivna solcelsparker mm
Vad har du dragit ner på? Eller är det bara pga varm höst?Skit nu i det. Annars blir det ändå ingen tråd mer - igen
Jag är 36% ner i November
44% I October - men det var varmt
Det ska bli intressant se hur vi klarar oss fram till våren.
För att ge litet nyans kanske.Det kan absolut gå åt bägge håll, men jag tror ingen som satt på sin tv för att se en energidebatt senaste året skulle dela synen på att det är kärnkraftsskräcken som fått utrymme. Då kan man inte leva i sverige.
Du missar också poängen. Nej du kan självklart inte bo där det står ett vindkraftverk. Liksom du inte kan bygga ditt hus på en skolgård eller där det står ett sjukhus. Men det går att återställa. Hur ligger det till med chernobyl?
Vad har du dragit ner på? Eller är det bara pga varm höst?
Vad drar en avfuktare, jag letade efter märkskylt på min utan att hitta den?Främst värme och några tiotals watt standby och lite andra åtgärder.
EDIT: Värme som i att sänka inne temp till 19-20 beroende på rum.
Det blir ju mycket om man sänker så mycket att pannan knappt jobbar under Oktober så det blir spännande hur mycket det ger en riktig vintermånad.
Sen var en cirkulationspump trasig i nov el dec förra året så vet inte hur det slår
EDIT2. Sen har vi en avfuktare som stod väldigt mycket för högt.
Bra doumentär. Det saknas konsensus kring antal dödsfall och cancerfall relaterat till olyckan, det framgår. Jag kan mycket väl tänka mig att låga doser strålning är mindre farligt än man tidigare trott. Samtidigt nämner dokumentären att dödliga strålnicävåer kommer finnas vid reaktorn i över tusen år. Bara som kuriosa, detta får ni absolut ta som känsloargument, men akut strålningsfötärgiftning trasar sönder dna så att kroppens celler slutar att regenerera. Man är i princip levande död. Personligen tycker jag det låter som det absolut grymmaste sättet att dö på, dock inget jag går och oroar mig för ?För att ge litet nyans kanske.
Kolla på hela avsnittet eller ca.39min in om inte tid finnes.
Ett resonemang ang. Tjernobylolyckan. Intressant….
Jag blev positivt överraskad.
![]()
Tjernobyl – 2. Radioaktivt regn
Den 26 april 1986 var katastrofen ett faktum - reaktor fyra på Tjernobyl exploderade. Nu avslöjar hundratals tidigare hemligstämplade dokument sanningen om vad det var som egentligen hände. Hur hanterade Sovjetunionen det radioaktiva nedfall som la sig över Europa? Vad sa man till invånarna? Och...www.svtplay.se
Runt 350 watt tror jag att jag uppmätte det till.Vad drar en avfuktare, jag letade efter märkskylt på min utan att hitta den?
Åas lär den ha betydligt mindre gångtid under vintermånadernaRunt 350 watt tror jag att jag uppmätte det till.
Den gick nog lite väl mycket även på vintern. (Tror jag, hela problemet är ju att vi inre hade koll) Köpte en bättre fuktmätare och ställde in den bättre.Åas lär den ha betydligt mindre gångtid under vintermånaderna
-44% i November.Skit nu i det. Annars blir det ändå ingen tråd mer - igen
Jag är 36% ner i November
44% I October - men det var varmt
Det ska bli intressant se hur vi klarar oss fram till våren.
Ja, det blir ju bra tajming med köldknäpp och service 9 dagar i Oskarshamn. Då får vindkraften en chans att visa vad den går för när det behövs som bäst ?Det är nog bra att förbruka så lite som möjligt i December, blir nästan förvånad om det inte blir historiskt höga priser, heja!
Norrlänningarna får väl låta bli att lägga ut is på älvarna då!Ja, får se hur länge vattenkraften kan hålla hög produktion, isläggningen brukar ju ge bortfall.
Eller så kan man göra gigantiska utsläpp av salt i vattnet och passa på att plantera in hummer och makrill i förbifarten. ?Norrlänningarna får väl låta bli att lägga ut is på älvarna då!
Isläggninfen märks enligt mediauppgifter redan på våra priser. Sen verkar vintern komma allt senare så på lång sikt kan det nog till viss del bli isfritt.Norrlänningarna får väl låta bli att lägga ut is på älvarna då!
I politiken så hör det väl till sakernas natur. Av flera anledningar, men kanske framförallt utrymmesskäl? Har du folks uppmärksamhet en begränsad tid så vill du nog inte lägga den tiden på att upplysa om nackdelarna med din position tyvärr. Man kan ju tycka att detta är beklagligt, men jag ser inte några större problem med att lämna över till oppositionen att ansvara för detta så länge som alla klarar av erkänna samma verklighetsfundament. Politiken rör ju ofta områden som inte har några entydiga svar då olika värderingar och perspektiv kommer göra att samma utfall värderas helt olika av olika människor. Men det vore praktiskt om man kunde enas i "enkla saker" så som de tekniska detaljerna i en fråga. Om vi backar tillbaka i tiden så är min uppfattning att rädslan för kärnkraft [i den allmäna opinionen] varit en aning oproportionerlig och inte alltid grundad i sakernas tillstånd. Idag ser jag att det är tvärt om. Det är (den enda) lösningen på alla energiproblem och har inga nackdelar. Det stämmer inte.Tyvärr är det väl en rätt generell tendens. Likväl som det finns de som utmålar kärnkraften som Guds gåva till mänskligheten finns det ju de som när man lyssnar verkar anse att kraftslag X (byt ut X mot godtyckligt kraftslag) är fantastiskt och helt utan nackdelar.
Och det gäller ju tyvärr ofta frågor utanför energiområdet också. Läser man t.ex. debattartiklar är de sällan skrivna i en resonerande stil där för- och nackdelar med de olika alternativen förklaras och att debattören sedan förklarar varför hen tycker att ett visst alternativ är att föredra. Istället presenteras fördelarna med det egna alternativet medan de största nackdelarna med alternativa lösningar radas upp.
Tänk hur olika man kan uppfatta saker och ting. Ja, det kanske inte talas så mycket om kärnkraftens nackdelar, men de har varit kända väldigt länge, det finns tekniska lösningar (ex.vis för avfallshantering) och folk har haft lång tid på sig att värdera det hela. Att återupprepa nackdelarna bidrar troligen väldigt lite i debatten, de är som sagt kända bland allmänheten sedan länge.I politiken så hör det väl till sakernas natur. Av flera anledningar, men kanske framförallt utrymmesskäl? Har du folks uppmärksamhet en begränsad tid så vill du nog inte lägga den tiden på att upplysa om nackdelarna med din position tyvärr. Man kan ju tycka att detta är beklagligt, men jag ser inte några större problem med att lämna över till oppositionen att ansvara för detta så länge som alla klarar av erkänna samma verklighetsfundament. Politiken rör ju ofta områden som inte har några entydiga svar då olika värderingar och perspektiv kommer göra att samma utfall värderas helt olika av olika människor. Men det vore praktiskt om man kunde enas i "enkla saker" så som de tekniska detaljerna i en fråga. Om vi backar tillbaka i tiden så är min uppfattning att rädslan för kärnkraft [i den allmäna opinionen] varit en aning oproportionerlig och inte alltid grundad i sakernas tillstånd. Idag ser jag att det är tvärt om. Det är (den enda) lösningen på alla energiproblem och har inga nackdelar. Det stämmer inte.
Trots att nackdelarna är så välkända så förnekar ju tex du dom? Slutflrvaringen är knappt löst, projekten tar alltid mycket längre tid än planerat och blir dyrare. Säkerhetsfrågan är intet löst bara för att kärnkraftsverkens fissionsteknik är mycket säkrare idag. Vi ser hur kärnkraften används som en bricka i kriget i Ukraina.Tänk hur olika man kan uppfatta saker och ting. Ja, det kanske inte talas så mycket om kärnkraftens nackdelar, men de har varit kända väldigt länge, det finns tekniska lösningar (ex.vis för avfallshantering) och folk har haft lång tid på sig att värdera det hela. Att återupprepa nackdelarna bidrar troligen väldigt lite i debatten, de är som sagt kända bland allmänheten sedan länge.
Det som jag däremot tycker skönmålas är vindkraften - hur billig den är, hur snabbt det går att få den på plats, hur experimentella lösningar ska lösa dess volatila natur, hur dess natur- och miljöpåverkan negligeras, dito med dess dess geopolitiska risker. etc. Här finns det definitivt en kunskapslucka bland allmänheten idag. Anna Dahlberg på Expressen skrev en bra artikel fylld med fakta på ämnet nyligen, den borde alla läsa (länkar inte, då är det säkert nån som tycker det är politik).
Har tills för några månader sedan jobbat med handläggning av vindkraft som miljöinspektör och är hyfsat insatt, håller inte riktigt med om detta. Det betyder givetvis inte att jag tycker allt är bra. Däremot kan jag ha synpunkter på vissa intresseföreningar och "konsulter" som inte håller sig till sanningen och dessutom tjänar pengar på detta.Det som jag däremot tycker skönmålas är vindkraften - hur billig den är, hur snabbt det går att få den på plats, hur experimentella lösningar ska lösa dess volatila natur, hur dess natur- och miljöpåverkan negligeras, dito med dess dess geopolitiska risker. etc. Här finns det definitivt en kunskapslucka bland allmänheten idag. Anna Dahlberg på Expressen skrev en bra artikel fylld med fakta på ämnet nyligen, den borde alla läsa (länkar inte, då är det säkert nån som tycker det är politik).
Är möjligt att jag tillhör en minoritet, men jag får mer förtroende för en person som kan resonera kring för- och nackdelar och motivera sin ståndpunkt givet dessa än en person som ensidigt hyllar det egna förslaget baserat på dess positiva sidor och sågar alla andra förslag baserat på deras nackdelar. I synnerhet om man samtidigt utmålar motståndarna som mer eller mindre ondskefulla. Detta gör i alla fall mig mest trött och inte alls mer övertygad om att ståndpunkten är vettig.I politiken så hör det väl till sakernas natur. Av flera anledningar, men kanske framförallt utrymmesskäl? Har du folks uppmärksamhet en begränsad tid så vill du nog inte lägga den tiden på att upplysa om nackdelarna med din position tyvärr. Man kan ju tycka att detta är beklagligt, men jag ser inte några större problem med att lämna över till oppositionen att ansvara för detta så länge som alla klarar av erkänna samma verklighetsfundament. Politiken rör ju ofta områden som inte har några entydiga svar då olika värderingar och perspektiv kommer göra att samma utfall värderas helt olika av olika människor. Men det vore praktiskt om man kunde enas i "enkla saker" så som de tekniska detaljerna i en fråga. Om vi backar tillbaka i tiden så är min uppfattning att rädslan för kärnkraft [i den allmäna opinionen] varit en aning oproportionerlig och inte alltid grundad i sakernas tillstånd. Idag ser jag att det är tvärt om. Det är (den enda) lösningen på alla energiproblem och har inga nackdelar. Det stämmer inte.
En sansad diskussion skulle ha varit mumma. Men, åsikter väger ofta tyngre än fakta för (alltför) många.Är möjligt att jag tillhör en minoritet, men jag får mer förtroende för en person som kan resonera kring för- och nackdelar och motivera sin ståndpunkt givet dessa än en person som ensidigt hyllar det egna förslaget baserat på dess positiva sidor och sågar alla andra förslag baserat på deras nackdelar. I synnerhet om man samtidigt utmålar motståndarna som mer eller mindre ondskefulla. Detta gör i alla fall mig mest trött och inte alls mer övertygad om att ståndpunkten är vettig.
Kan ju inte göra annat än att hålla med. I praktiken verkar det fungera sådär dock. Jag hoppas att folk iaf resonerar på detta sätt med sig själva innan dom tar ställning för någonting.Är möjligt att jag tillhör en minoritet, men jag får mer förtroende för en person som kan resonera kring för- och nackdelar och motivera sin ståndpunkt givet dessa än en person som ensidigt hyllar det egna förslaget baserat på dess positiva sidor och sågar alla andra förslag baserat på deras nackdelar. I synnerhet om man samtidigt utmålar motståndarna som mer eller mindre ondskefulla. Detta gör i alla fall mig mest trött och inte alls mer övertygad om att ståndpunkten är vettig.
Vet inte var det var jag läste det men det finns tydligen en debatteknik som går ut på att man (ärligt) tar motståndarsidans starkaste argument och förklarar detta och sedan motiverar varför man trots detta menar att en annan väg än den motståndarsidan förespråkar är den man bör ta. Den som skulle våga ta den vägen och göra det på ett trovärdigt sätt skulle jag få förtroende för.
Vilket är ungefär min poäng:Jag är yrkesmässigt relativt påläst om både kärnkrafts- och vindenergibranschen och jag har studerat både slutförvar och vätgaslagring utan att ha någon häst i endera race, och jag kan bara konstatera att bägge sidorna ofta säger saker som till slut kokar ner till "jag argumenterar från fakta, du från känslor". Det gäller både hur man bedömer risker och möjligheter samt ekonomiska förutsättningar. T.ex. frågan om hur lång tid saker tar: vi kan ha SMR på plats om några år mot att vi inte kommer att ha någon ny kärnkraft hitom 2030 till att vi lagrar överskott i form av väte 2023 mot att vi idag faktiskt inte har teknologi varken för att framställa eller lagra väte i stor skala (skitsvårt, tro mig) och inte kommer att ha det hitom 2030.
Mina barn och andras ungar...
Det är tragiskt hur lite det i sammanhanget talas om minskad energikonsumtion...
Där sa du någotDet är tragiskt hur lite det i sammanhanget talas om minskad energikonsumtion...
I Lyxfällan får deltagarna sällan rådet: "Dra in mer deg, för helvete!". Slöseriet ska bort. Det är billigast och går snabbast. Men, populism är onekligen populärt... "Klart du är värd både Redbull och cigg!"Det är tragiskt hur lite det i sammanhanget talas om minskad energikonsumtion...
Det visar att man kan komma rätt långt bara med vilja. Lägg på lite tekniska lösningar och investeringar så är delar av problemet ett ickeproblem.
Frågan är hur mycket av det där som är effektivisering eller borttagning av slentrianförbrukning, och hur mycket det är att folk begränsar sitt liv, avstår saker, för att de helt enkelt inte har råd.Det visar att man kan komma rätt långt bara med vilja. Lägg på lite tekniska lösningar och investeringar så är delar av problemet ett ickeproblem.
Det här inlägget är ju precis den typ av inlägg du säger att du INTE vill ha. Du lyfter en massa osäkerheter kring kärnkraft, samtidigt drar du till med säkra påståenden kring vindkraft som är precis lika osäkra.Ingen vet dock vad smr kommer att kosta. "Några år" kan vara ganska många år. Och det har en rätt stor betydelse. Att vänta på nåt som kanske bär sig ekonomiskt, känns som en sådär strategi. Jag vet att många hoppas att smr ska lösa alla problem (trots att det egentligen inte löser vare sig brytningen, säkerheten eller avfallsproblemet). Men än vet vi inte. Det KAN bli ett fungerande tillskott.
Vi vet att vindkraften ger billig el (ffa med nya och större verk). Andra länder satsar stort på dem. Ja, det blir en mer volatil elproduktion. Det finns dock lösningar för det. Och även om inte VI satsar på vindkraft utan lägger alla ägg i kärnkraftskorgen, så kommer vi ÄNDÅ få en volatil elmarknad, pga att andra satsar på vindkraft.
Vätgas är lovande, men än så länge vet vi inte om det bär sig som en ren ersättning för vare sig fossila bränslen eller som energilagring. Det satsas dock enorma pengar på det, så helt omöjligt kan det inte vara. Men, det hänger till slut på prislappen.