[OT] Besked från E.ON

[OT] Besked från E.ON
Det här inlägget är ju precis den typ av inlägg du säger att du INTE vill ha. Du lyfter en massa osäkerheter kring kärnkraft, samtidigt drar du till med säkra påståenden kring vindkraft som är precis lika osäkra.

Men det är väl ok åt ena hållet, men inte det andra…
Aha, så du VET kostnaderna för smr? Då vill jag (och alla andra) också veta dem. Inga gissningar/prognoser, utan vad en sån reaktor kostar, vilken leveranstid den har, specifikationer och naturligtvis KWh-priset.

Det finns prislappar på tex Siemens Gamesa. OCH specifikationer. Eftersom de redan tillverkas, säljs och används. Eller finns de inte? Vad säger du? Är det precis samma sak? En reaktortyp som är i utvecklingsstadiet och vindkraftverk som redan används? Eller ville du ge ett exempel på din starka känsla i frågan?

[OT] Besked från E.ON
Ingen vet dock vad smr kommer att kosta. "Några år" kan vara ganska många år.
Vad vet är dock att det ännu inte finns några i drift och att det(de) första kommer att ta längre tid att bygg och sätta i fullskalig drift än de senare
Vad vi inte vet är hur många år det dröjer.

På samma sätt vet vi att det finns ansökningar för 1000 vindkraftverk som om de beciljas kan vara i drift till 2025 och då producera 25TWh. Vilket ungefär skall motsvaraelen från tre till fyra kärnreaktorer och sänka elpriset
Allt enl

Personligen tycker jag att inte endast kärnkraften utan även vindkraften bör byggas ut och då i första hand i södra Sverige, där den största förbrukningen finns.
Vad gäller vindkraften bör utbyggnaden till största möjliga del ske till havs, gärna samordnat med de redan beslutade utbyggnadsplaner som finns, alla former av samordning som leder till vinster är bra.
Även om havsbaserad vindkraft är dyrare än landbaserad är den ju långtifrån lika dyr som alternativen.
KTH: ”Ny vindkraft billigare än ny kärnkraft”
Men det behövs förstås även ny kärnkraft, trots kostnaderna. Även om vi inte bygger fler än vad lagen tillåter närmar sig flera av de gamla reaktorerna sin tekniska livslängd och vi klarar oss inte utan den.
Men att nya kärnkraftsreaktorer skulle kunna leverera lika mycket el senast 2030 som ny vindkraft kan göra före 2025 är inte ngt jag vill sätta några pengar på!
Finns det någon som vågar göra det?

Den stora förbrukningen som ger oss utmaningen framåt är inte hushållen utan industrins omställning till el från andra energikällor.
Hur länge kan industrin vänta med sin omställning till sådan ny elintensiv tillverkning/industri utan att vi som land blir ifrånsprungna av konkurrerande länders industri?

[OT] Besked från E.ON
På samma sätt vet vi att det finns ansökningar för 1000 vindkraftverk som om de beciljas kan vara i drift till Hur länge kan industrin vänta med sin omställning till sådan ny elintensiv tillverkning/industri utan att vi som land blir ifrånsprungna av konkurrerande länders industri?
Ja, investerarna lär inte vänta på Sverige. De kan lika gärna investera i elproduktion/industrier i andra länder (vilket naturligtvis gör att vi halkar efter).

"Om Tidöavtalet tolkas bokstavligt förlorar vi ett gyllene tillfälle att underlätta för ny elproduktion fram till 2030. Då får vi i stället sitta och vänta på ny kärnkraft till ett pris som ingen i dag känner till." Filip Johnsson, prof i energisystem.

[OT] Besked från E.ON
Aha, så du VET kostnaderna för smr? Då vill jag (och alla andra) också veta dem. Inga gissningar/prognoser, utan vad en sån reaktor kostar, vilken leveranstid den har, specifikationer och naturligtvis KWh-priset.

Det finns prislappar på tex Siemens Gamesa. OCH specifikationer. Eftersom de redan tillverkas, säljs och används. Eller finns de inte? Vad säger du? Är det precis samma sak? En reaktortyp som är i utvecklingsstadiet och vindkraftverk som redan används? Eller ville du ge ett exempel på din starka känsla i frågan?
Nu var det inte själva vindkraftverken, utan den storskaliga energilagring som är helt nödvändig om vindkraften ska kunna komma till nytta när den verkligen behövs. Idag såg det ex.vis ut såhär:
9EEC8138-E142-4B8D-B1B6-E7B1F38A1A56.png

För ett par veckor sedan stod vindkraften för mer än 50% av produktionen. Det hade ju varit fint om de kunnat spara lite tills idag och sälja till bättre pris, istället för att skänka bort elen som de fick göra då.

[OT] Besked från E.ON
Hur länge kan industrin vänta med sin omställning till sådan ny elintensiv tillverkning/industri utan att vi som land blir ifrånsprungna av konkurrerande länders industri?

Som det är nu så väntar den inte utan det är i full gång. Om det går fortare än vår kapacitet byggs ut får vi väl se framåt. Just nu är flaskhalsarna i nätet, ibland på lokal och ibland på transmissionsnät.

Vår industri har alltid haft tillgången till billig el som en stor konkurrensfördel och det behöver vi sannolikt ha kvar, men jag tror inte andra länder springer om oss så lätt här. Många sitter betydligt sämre till än oss och är inte så ängsliga med att allt ska vara grönt på ett speciellt sätt.

[OT] Besked från E.ON
Nu var det inte själva vindkraftverken, utan den storskaliga energilagring som är helt nödvändig om vindkraften ska kunna komma till nytta när den verkligen behövs. Idag såg det ex.vis ut såhär:
Visa bilaga 596263
För ett par veckor sedan stod vindkraften för mer än 50% av produktionen. Det hade ju varit fint om de kunnat spara lite tills idag och sälja till bättre pris, istället för att skänka bort elen som de fick göra då.
Vänta nu, du påstod ju att jag kom med ett inlägg som talade EMOT det jag ville ha (dvs en seriös diskussion). :) Jag tog upp smr (som kärnkraftsindustrin de facto ser som det mest lovande) och vindkraft (som de facto är det elproducenterna satsar på). Du skrev att jag skrev säkra påståenden om vindkraften, som var minst lika osäkra (!) som påståendena om kärnkraften. Det stämmer ju inte. Det finns inga säkra siffror på smr. Det finns säkra siffror på de nyaste vindkraftverken. Var du måhända ute efter att försöka komma med en häftig/saboterande oneliner? Retorisk fråga.

Ja, vindkraften ger en mer volatil elproduktion. Det har jag redan skrivit. Och det vet de flesta om. Trots lite vind, en stillastående Ringhals 4 och tillfrysande älvar så har vi exporterat idag. Liksom förra veckan. Så, vad vill du tillföra?

Vem säger att storskalig energilagring är "helt nödvändig" för oss? Vi har ju ganska mycket vattenkraft (som vi lagrat vatten i för just såna här situationer). Vi har ca 17% vind i mixen. Finland har bara ett par år 25% vind i mixen. Utan att ha lika mycket vattenkraft. Och de planerar för ännu mer vindkraft. Kan inte vi göra det man klarar i Finland?

[OT] Besked från E.ON
Under mina tio år i kärnkraftsbranchen så snappade jag upp en del. Har även jobbat en del med eldistribution och vattenkraft.
Lagra energi går att göra på flera sätt. Att pumpa vatten upp till en kraftverksdamm tex.
En "SMR" kan vi troligen smälla upp rätt snabbt. Det har byggts massor med små reaktorer genom åren
Och det har även funnits landbaserade https://en.wikipedia.org/wiki/Army_Nuclear_Power_Program
Frågan är väl mer hur lönsamt mm det är. Marknaden ska ju vara bäst på att lösa saker, så vad händer i Oskarshamn, det ägs inte av svenska staten? Några SMR på g, av driftiga entrepenörer och villigt riskkapital?
Sen har vi även haft en atomdriven fyr i Sverige https://sv.wikipedia.org/wiki/Tegelhällan
Ågestaverket var även det litet och låg på ett mer rimligt avstånd från de flesta som styr i det här landet.

Sen har väl industrin ett eget ansvar? Förr så byggde dom kraftverk. Så dom kan gott göra det nu också. Istället för att bete sig som bortskämda snorungar som vill ha sin snuttefilt.
Man är ju mer imponerad hur det gick till förr

[OT] Besked från E.ON
Lagra energi går att göra på flera sätt. Att pumpa vatten upp till en kraftverksdamm tex.
Kan var svårt att göra det med rådande miljölagstiftning. Men jag har för mig att norrmännen testat en mindre pumplagring, med en tank i själva kraftverket. Huruvida det är en praktiskt fungerande lösning återstår att se.
En "SMR" kan vi troligen smälla upp rätt snabbt. Det har byggts massor med små reaktorer genom åren
Och det har även funnits landbaserade https://en.wikipedia.org/wiki/Army_Nuclear_Power_Program
Vi kan skicka upp saker till månen. Men, det är (också) dyrt. Misstänker det elen på ett hangarfartyg är ganska dyr per KWh.
Frågan är väl mer hur lönsamt mm det är. Marknaden ska ju vara bäst på att lösa saker, så vad händer i Oskarshamn, det ägs inte av svenska staten? Några SMR på g, av driftiga entrepenörer och villigt riskkapital?
Vattenfall försöker väl ta reda på om smr bär sig (i Baltikum)?
Sen har väl industrin ett eget ansvar? Förr så byggde dom kraftverk. Så dom kan gott göra det nu också. Istället för att bete sig som bortskämda snorungar som vill ha sin snuttefilt.
Vi privatpersoner har också ett eget ansvar (tex att köpa solceller istf eluppvärmt spa). Varför ska sörlänningar behandlas som bortskämda snorungar (med elprisstöd) nedans norrlänningarna ska klara sig själv (trots att det är kallare och att elproduktionen stör utsikten)? Problemet med att inte behandla industrin som "snorungar" (som i andra länder) är att industrin då flyttar till platser med bättre förutsättningar.

[OT] Besked från E.ON
Kan var svårt att göra det med rådande miljölagstiftning. Men jag har för mig att norrmännen testat en mindre pumplagring, med en tank i själva kraftverket. Huruvida det är en praktiskt fungerande lösning återstår att se.

Vi kan skicka upp saker till månen. Men, det är (också) dyrt. Misstänker det elen på ett hangarfartyg är ganska dyr per KWh.

Vattenfall försöker väl ta reda på om smr bär sig (i Baltikum)?

Vi privatpersoner har också ett eget ansvar (tex att köpa solceller istf eluppvärmt spa). Varför ska sörlänningar behandlas som bortskämda snorungar (med elprisstöd) nedans norrlänningarna ska klara sig själv (trots att det är kallare och att elproduktionen stör utsikten)? Problemet med att inte behandla industrin som "snorungar" (som i andra länder) är att industrin då flyttar till platser med bättre förutsättningar.
Inte helt säker på det. Vattendomar ser olika ut. Om minimiflödet kan hållas även om man pumpar tillbaka en del, så borde det inte vara några problem.
Det där otyget att göra saker i utlandet, är ju en typisk anledning att hålla dom kort, och att inte lita på "marknaden".
Jag är norrlänning som bor i kolonierna. Det finns inte bara betor och raps här. Även ved.
Och om vi då tar en snorunge, Pågens. Om det nu är så jävla dyrt att bedriva bageri i Malmö, så har Ragunda kommun 9 kraftverk och står för 10% av elförsörjningen. Det är bara att förlägga produktion där.

[OT] Besked från E.ON
Inte helt säker på det. Vattendomar ser olika ut. Om minimiflödet kan hållas även om man pumpar tillbaka en del, så borde det inte vara några problem.
Det där otyget att göra saker i utlandet, är ju en typisk anledning att hålla dom kort, och att inte lita på "marknaden".
Jag är norrlänning som bor i kolonierna. Det finns inte bara betor och raps här. Även ved.
Och om vi då tar en snorunge, Pågens. Om det nu är så jävla dyrt att bedriva bageri i Malmö, så har Ragunda kommun 9 kraftverk och står för 10% av elförsörjningen. Det är bara att förlägga produktion där.
Finns ju andra aspekter än energipris som bör beaktas när man ska utvärdera om en sådan omlokalisering är ekonomiskt lönsam eller inte. Den analysen behöver garanterat göras innan man bara flyttar produktionen.

[OT] Besked från E.ON
Nä, det är ju det som är problemet. Det borde inte vara ett problem. Men, där det finns människor lyckas det bli problem där det inte borde gå!

Jag förstår tanken. Men, verkligheten är verkligheten. Är det enklare/billigare/möjligt att bygga fossilfri ståltillverkning (eller elproduktion) i Finland så är det där det kommer att byggas.

Även ved är en ändlig (och konkurrensutsatt) resurs. Ska den bli privata pellets, tallolja, virke eller värme i kraftvärmeverk? Hur den används går naturligtvis att styra.

Det är tyvärr inte så bara. Svenska stålverk (och annat) har ju lagts ner TROTS lönsamhet. Och världsunika produkter. För att nån långt upp vill ha ännu högre avkastning. Så, det är inte så bara.

[OT] Besked från E.ON
Hej, allihopa. Är det någon som vet om det är säkert att åka på en tur till Tjernobyl nu? Jag var där för många år sedan och jag undrar vad som händer där nu. Så jag tror att det skulle vara möjligt att köpa en rundtur https://chernobylstory.com/se/ . Jag inser att det är krig i landet, men det borde vara relativt säkert för turister.
Det står ju på sidan du länkade till att det inte går några turer eftersom det är krig

[OT] Besked från E.ON
Men det där var väl bästa spamen på länge. Undrar ändå hur mycket pengar det är i att göra reklam för inställda resor till en aktiv krigszon? Måste finnas lättare sätt att dra in stålar.

Vi får väl dra ihop en Happyride Pripyat när Putin gett upp och åkt hem.

Tillbaka
Topp