Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp går nog på dom "billiga" med kantråd (wire)finns hos Cykelgear för bra pris 649:-/st men frågade dom om just dubbarna å fick besked det var aludubb med tungstenspets! Lite rörigt hade hört dom billiga hade ståldubb (lite plattare?Jag föredrar Ice Spiker av den enkla anledningen att det helt enkelt presterar bättre än Piikkisika. Gillar mest billigaste varianten med "platt" dubb och inte den med taggig dubb. Och icke vikbara brukar gå utmärkt att köra tubeless. Spara dig en slant och köp de billigaste.
Men jag kommer själv ändå köra på ett par torrspruckna Piikkisika nu till vintern, kanske till och med o-slanglöst (om jag ids montera dem). Mest för att.. ja.. det blev så. Det funkar det med. Dubben sitter bättre i Piikkisika och mönstret trasas inte sönder lika fort, men greppet är lite sämre och uppenbarligen är gummit inget vidare och torkar ut på ett år.
Det sliter ganska bra med eMTB över stock o sten. Första rundan försvann ungefär 10 dubbar. Beror på hur man kör helt klart.Frun pendlar nu under vintern på elhoj med ISP 27,5x2.25". Nu så cyklar hon ganska så snällt om man jämför med eMTB i skogen, men alla dubbar sitter kvar. Borde vara runt 75 mil som sulorna rullat nu.
Köpte verktyg + extradubb, men hittills förgäves!
Ja, gissar på att man låser bakhjulet med bromsen något oftare till skogs än på väg till arbetet.Det sliter ganska bra med eMTB över stock o sten. Första rundan försvann ungefär 10 dubbar. Beror på hur man kör helt klart.
Vilken typ av ISP kör frun på? Det billigare (wired tire) eller det dyrare vikbara (folding tire)?Ja, gissar på att man låser bakhjulet med bromsen något oftare till skogs än på väg till arbetet.
Är mest förvånad över att alla dubb sitter kvar på hennes vinterdäck. Blir ändå en del effekt på bakhjulet uppför backarna.
Fold, 2021 års modell.Vilken typ av ISP kör frun på? Det billigare (wired tire) eller det dyrare vikbara (folding tire)?
Fold, 2021 års modell.
Detta beställde jag:
Det verkar finnas på samma sida som jag tidigare länkade till:Tack för svar! Det verkar lite svårare hitta 29" foldingtire ...jag får fortsätta leta eller köpa det billigare däcket ?
Helt klart värt med det vikbara om man vill ha lättare, sen är det ju lättare att stansa :) Iofs har du ju ebike så vikten kanske kvittar.Tack för svar! Det verkar lite svårare hitta 29" foldingtire ...jag får fortsätta leta eller köpa det billigare däcket ?
Samma som med dubbdäck till bilar hjälper det mycket att försiktigt "köra in" däcken innan man börjar pressa dom. På bilar bör man köra 100 mil på asfalt för att dubbarna ska "sätta" sig.Det sliter ganska bra med eMTB över stock o sten. Första rundan försvann ungefär 10 dubbar. Beror på hur man kör helt klart.
Jo har kollat där men hittade bara 2däck för 1600:- å ett för 500:- dom flesta däcken är 27.5"Finns en del ISP till salu här på Köp & sälj just nu.
Kör man in ISP lugnt i 5 mil så håller de dubben betydligt bättre, tycker jag.
Är inte denna annonsen kostnaden för ett par?
![]()
För om det är per st, så är det för dyrt.Oj den annonsen hade jag missat...kollade ju nyss![]()
För om det är per st, så är det för dyrt.
För om det är per st, så är det för dyrt.
Gött!Det var för båda så jag köpte däcken ? Tack för tipset!
Gött!
Har du fått hem någon cykel att sätta dem på?
Jag kör EMTB med och har 30mm fälgar så jag valde Piikkiliska TLR SL 2.6" just för att Ice Spiker 2.25" kändes lite väl klent. De har funkat finfint för mig så länge det inte blir för djup snö så att däcken inte når ner till marken eller ett lite fastare lager. På frusen barmark, 5-6cm lössnö, packad snö eller ren is så går de som tåget. Typ 10cm ospårad blötsnö så blir de lite opålitliga och släpper lite men inte alls så farligt som om man kört odubbat.
Har även kört barmark i plusgrader med dem och de funkar helt underbart då med. Alla hala och blöta rötter är inga problem längre och däcket har även bra fäste över berghällar och stenar då gummit är mjukt och dubben inte sticker ut alltför långt.
Sen är ju däcket riktigt komfortabelt och känns som att köra runt med vilket sommardäck som helst (inte som ett tungt och stelt gammalt dubbdäck) och rullar mycket lätt, t o m lättare än mina vanliga Magic Mary 2.6. Har kommit hem efter att jag monterat mina Piikkiliska och sett att jag slagit eller varit väldigt nära flera personbästa på mina favorit segment! ;)
Nu har jag bara lite över 20 mil stigcykling på dem och aldrig kört Ice Spiker men jag är nöjd så här långt och de har funkat kanon för den Bohuslänska vintern vi haft så här långt med blandat regn, fruset, snö, is och temperaturer mellan -10 och +5.
Hur lätta som helst. De är så mjuka så det kan vara lite svårt att få dem att täta när du pumpar upp det första om du kör tubeless och vanlig pump. Men med lite tryckluft så small de på plats direkt. Tror det tog mindre än 20 min att få av hjulen och de gamla däcken tills hjulen med dubbdäck var tillbaka på cykeln igen.Är dom lätta lägga på? För det är inte Ice Spiker!