Visa din Knipex

Visa din Knipex
haha! det är iofs några år sedan kniven sas självböjdes på det här sättet, kanske uri geller tittade förbi?

men jag råkade nu få inspiration att fixa till den från den här tråden:)

översta bestikhyllan i nya diskmaskinen befinner sig där den gör mest nytta; i skrotförrådet. sörjd och saknad av ingen.
uri verkade via Teams, det är det senaste

Visa din Knipex
Jag blev skickad hit från insex-tråden när jag oavsiktligt började kapa den för tång-råd.
När då frågan om tillverkare tycks avgjord återstår frågan om vad vilken modell.
Jag söker uppgradera/komplettera/ersätta min basuppsättning. Har i dagsläget två billiga små sidavbitare, en defekt kobinationstång samt nån form av spetstång (?) med rätt smala käftar som tycks flexa när man tar i.
Det är väl därför främst de tre funktionerna jag vill täcka.
Är detta set ett bra val eller har Knipex andra lämpligare alternativ?

Visa din Knipex
20221217_011740.jpg

Visa din Knipex
Jo, men den kostar ju typ 700 kr ?

Lite oklart vad du använder dom till Dark Matter. Knipex CoBolt verkar vara en fantastisk tång för generella grejer. För specifika användningsområdet buntband tycker jag en liknande som ovan är helt ovärderlig. Electronic super knips Eller liknande heter den från knipex. Men den kan du ju inte knipsa typ wire med.

Visa din Knipex
Jo, det stämmer nog. Det är 50% allmänt pulande i hushållet/på cykeln och 50% "jag villhöver lite finare grejer i min verktygslåda".
Tångnyckeln är ju det självklara centrumet i den typen av verktygslåda, men det var du säkert insett (eller redan har en sådan) när du hamnade i just knipextråden. En tångnyckel, elektronisk knips för att ta av buntband utan vassa kanter efter och en sån avbitare skulle nog vara min goto. Samt ev en knipex Cobra (polygrip).

Visa din Knipex

Lite oklart vad du använder dom till Dark Matter. Knipex CoBolt verkar vara en fantastisk tång för generella grejer. För specifika användningsområdet buntband tycker jag en liknande som ovan är helt ovärderlig. Electronic super knips Eller liknande heter den från knipex. Men den kan du ju inte knipsa typ wire med.
Jag vet inte om det tolkades som en rekommendation, ville bara visa min knipex som det står i rubriken. Och 700 vet jag inte, kan inte minnas att jag betalade så mycket... men den hugger komponentben som en champ!

Visa din Knipex
Tångnyckeln är ju det självklara centrumet i den typen av verktygslåda, men det var du säkert insett (eller redan har en sådan) när du hamnade i just knipextråden. En tångnyckel, elektronisk knips för att ta av buntband utan vassa kanter efter och en sån avbitare skulle nog vara min goto. Samt ev en knipex Cobra (polygrip).
Tångnyckeln har inte undgått mig. Den verkar trevlig på många vis och kan eventuellt finna en plats i lådan i framtiden. Dock täcks behovet just nu av en uppsättning inte helt dåliga fasta nycklar samt en skiftnyckel så den har inte högsta prioritet. Det är mer "basbehovet" som behöver få sig en uppgradering.

Jag hamnade i denna tråden när jag frågade om tångråd i fel tråd och blev "tillrättavisad".

Visa din Knipex
Jag vet inte om det tolkades som en rekommendation, ville bara visa min knipex som det står i rubriken. Och 700 vet jag inte, kan inte minnas att jag betalade så mycket... men den hugger komponentben som en champ!
Ah, sorry! Tyckte det såg ut som en lindström (kungen av avbitare) och som svar på Darkmatters fråga. Inte sett Knipex i den färgen förut. Fel av mig :)

Visa din Knipex

Visa din Knipex
Jag blev skickad hit från insex-tråden när jag oavsiktligt började kapa den för tång-råd.
När då frågan om tillverkare tycks avgjord återstår frågan om vad vilken modell.
Jag söker uppgradera/komplettera/ersätta min basuppsättning. Har i dagsläget två billiga små sidavbitare, en defekt kobinationstång samt nån form av spetstång (?) med rätt smala käftar som tycks flexa när man tar i.
Det är väl därför främst de tre funktionerna jag vill täcka.
Är detta set ett bra val eller har Knipex andra lämpligare alternativ?
Det settet är nog helt okej om man kan leva med de tvåfärgade klumpiga handtagen. Jag hade köpt med vanliga handtag.

Om man ska hålla sig basic är ett sådant kit ganska bra. Värt att veta är att kombitången inte är speciellt bra på någonting. Klumpig avbitardel och man orkar inte hålla speciellt hårt i saker med den. Jag använder kombitånger ganska ofta ändå, men då främst till stängselarbeten inom lantbruk där man vill kunna böja och klippa av ståltråd samt dra ur spik ur isolatorer med samma tång.

För hemmafix skulle jag säga att man kommer väldigt långt med en flacktång, en avbitare och en polygrip. När man har dessa tre kan man övergå till att köpa specifik tång när behovet infinner sig.

Visa din Knipex
Till @n3wton s utmärkta tips ovan vill jag foga att en liten näbbtång är guld att ha för hemmapularen. Förr eller senare blir det trångt och jäkligt och då är näbbtången Guds gåva.

Vajersaxen från Knipex är oumbärlig för cykelmekarn, tycker jag förresten.

Visa din Knipex
du menar att knipex skulle varit tidiga där i utvecklingen av polygripen? det är lite svårt att hitta referenser på nätet, men sannolikt fanns varianter redan på 1800-talet.

oklart om knipex var med där, och svårt hitta namnet på någon uppfinnare. du kanske vet mer?

rätt eller fel sett knipex mer som en late bloomer och drivande i diverse tängers utveckling senaste decennierna. den på bilden är förresten inte någon vidare allmänt användbar variant. till det har den för krångliga och alltför långa käftar. det medför låg gripkraft. gissar att den har ett mer specifikt användningsonråde, men gäckar mig vilket?

Visa din Knipex
så kan det vara, men uppseendeväckande stor är den inte?

gjorde en googling och hittade detta exempel på användning av de konstiga käftarna. misshandel av sexkantmuttrar. och utformad så den bara kan användas i 90 gr vinkel. man tar sig för pannan. det finns så mycket bättre verktyg till detta. t ex skiftnyckeln och i vissa fall rörtången.

men knipex egen parallellkäftade muttertång vi sett en del exempel på i tråden är överlägsen i sammanhanget.
.
IMG_1827.jpeg

Visa din Knipex
Använder ibland en stor dylik polygrip på jobbet. Det när käftarna på en rörtång inte räcker till och andra kraftiga verktyg inte kommer åt. T.ex. olje/hydraulikfilter och unionkopplingar. Sen finns det ju specialverktyg till det mesta men man kan ju inte ha allt. Ibland får vi tillverka verkyg för att lösa jobbet.

Visa din Knipex
På nederländska heter polygrip "waterpomptang", så ett mycket specifikt verktyg (att den sen används av folk till nästan allt är en annan femma).

Visa din Knipex
Får inte riktigt konsensus på det hela när man tittar på vissa tillverkare.

glidled.JPG
Glidledstång som jag lärt mig, lika praktiskt som frustrerande vid fel tillfälle. Vissa tillverkare kallar numera detta för Polygrip trots avsaknaden av låsning.

glid.jpg
Solklar glidledstång, då av modernare snitt. Lite mer störig än den ovan och inte lika praktisk (snabb enhands-fattning att ändra med en liten knyck).

MS.JPG

En Martin Svensson :)

Visa din Knipex
kärt barn har många namn. utrikes brukar jag säga water pump pliers, ungefär som berk:)
.

kommer sedan att tänka på lennart bergelin, som inte kunde namnet på skiftnyckel. inte så självklart att kunna, men hans försök väckte muntrationer. brukar säga adjustable wrench.
.
IMG_0371.jpeg

Visa din Knipex
Tillbaka
Topp