djungel-Jim
Medlem
Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare
Jättenöjd med min ?Tycker att BuzzRack Eassy 4 ser toppen ut
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jättenöjd med min ?Tycker att BuzzRack Eassy 4 ser toppen ut
Min spontana tanke är att mycket folk som hänger här köper säkert cyklar för flera tiotusentals kronor, men när de sedan ska transporteras får det inte kosta någonting!Ibland känns det Thule är det enda som är happykorrekt.. Har ni andra spons av Thule eller vad är det jag missar?

Det skulle vara intressant att läsa något test som gjorts, klarar något dragkroksställ av en krock?Min spontana tanke är att mycket folk som hänger här köper säkert cyklar för flera tiotusentals kronor, men när de sedan ska transporteras får det inte kosta någonting!
Det är väl bara Thule som kommer i närheten av att vara godkänt.Det skulle vara intressant att läsa något test som gjorts, klarar något dragkroksställ av en krock?
Mitt buzzrack klarar av hårda inbromsningar från hög fart fullastat, men det klarar nog inte av en värre krock - inte behövt testa det lyckligtvis!
Synd att de bara testar Thule mot Jula och Biltemas cykelställ.. Just testfakta jobbar väl så att företag (Thule i detta fall?) beställer tester och själva väljer om testresultaten ska publiceras.. Mio är duktiga på det där med sina sängar.Det är väl bara Thule som kommer i närheten av att vara godkänt.
![]()
Cykelhållare håller inte måttet | Testfakta Test
[Bara en av cykelhållarna i Testfaktas test klarar en krock i 30km/h. Och en kurva i hög hastighet är tillräckligt för att tre av hållarna med cyklar på ska släppa taget om bilens dragkrok.]www.testfakta.se
I motorvägsfart får du väl vara glad om du själv överlever, att ett cykelställ skulle klara en kollision är väl föga troligt. Speciellt eftersom bara ett av ställen klarade en krock i 30 km/h.Synd att de bara testar Thule mot Jula och Biltemas cykelställ.. Just testfakta jobbar väl så att företag (Thule i detta fall?) beställer tester och själva väljer om testresultaten ska publiceras.. Mio är duktiga på det där med sina sängar.
Det skulle vara intressantare att se hur ställen klarar sig i motorvägsfart, inte 30 km/h som i det där testet
Instämmer. Mitt Buzzrack Eazzy 4 har fungerat perfekt. Känns mycket stabilt och pålitligt, samtidigt som det är lätt att använda.Jättenöjd med min ?Visa bilaga 575985
Till er som har buzzrack. Har ni problem med avgasrörets utblås mot stället och/eller däck? På alla bilder ser det ut att hänga rätt långt ner (i linje med avgasröret).Jättenöjd med min ?Visa bilaga 575985
Har ett buzzrack men har inte problem med det. Om man upplever att det sitter för nära kan man vrida det lite så det kommer längre ifrån.Till er som har buzzrack. Har ni problem med avgasrörets utblås mot stället och/eller däck? På alla bilder ser det ut att hänga rätt långt ner (i linje med avgasröret).
Vilket av ställen har du? Och vilken bil för den delen?:)Har ett buzzrack men har inte problem med det. Om man upplever att det sitter för nära kan man vrida det lite så det kommer längre ifrån.
Eazzy 1 på en VW Passat :)Vilket av ställen har du? Och vilken bil för den delen?:)
Borde funka att smälta ihop med en lödpenna, funkade ju på diverse plast på mopederna när det begav sig.Testar om någon har ett bra tips här. Har ett gammalt EuroRide ställ där plasten håller på spricka på hjulhållarna så särskilt framhjulen börjat kunna leva sitt eget liv lite mer. Går det att ersätta hjulhållarna med något annat eller finns det nån fiffig produkt man kan sätta dit som förstärkning? Visa bilaga 600461Visa bilaga 600462
Thule har nog reservdelar om du vill ha nya.Testar om någon har ett bra tips här. Har ett gammalt EuroRide ställ där plasten håller på spricka på hjulhållarna så särskilt framhjulen börjat kunna leva sitt eget liv lite mer. Går det att ersätta hjulhållarna med något annat eller finns det nån fiffig produkt man kan sätta dit som förstärkning? Visa bilaga 600461Visa bilaga 600462
Jamen det har de ju! Tänkte inte ens på det. Så föredömligt av dem att sälja alla reservdelar.Thule har nog reservdelar om du vill ha nya.
49kronor styck, rätt överkomligt!Jamen det har de ju! Tänkte inte ens på det. Så föredömligt av dem att sälja alla reservdelar.
Hade kunnat vara kul att lära sig kladda med glasfiber eller lödpenna också, men skjuter upp det på obestämd framtid.
Jag byggde om mitt Buzzrack pga det där. Men det såg mycket simplare ut i konstruktionen än vad ditt gör. Jag kunde helt enkelt ersätta mina armar rakt av med fyrkantsrör. Hur ser det ut under plasten på ditt?Någon som har någon finurlig idé om man kan ersätta hållarna för hjulen för att få ut dessa lite mer.
Hjulen på mina cyklar hamnar ofta onödigt långt ut.
Det är ett Euroride 941 är inköpt 2015!
Visa bilaga 600605
Jag tror bara det är bockade fyrkantsprofiler, ser ut så iaf när man kollar sprängskisserna.Jag byggde om mitt Buzzrack pga det där. Men det såg mycket simplare ut i konstruktionen än vad ditt gör. Jag kunde helt enkelt ersätta mina armar rakt av med fyrkantsrör. Hur ser det ut under plasten på ditt?
Tycker jag låter som en god idé. Till en början körde jag med en avkapad bit från Elfas hyllsystem som bara var att trycka in i befintliga rör. Inget jag körde några längre sträckor med, men det funkade fint :)Jag tror bara det är bockade fyrkantsprofiler, ser ut så iaf när man kollar sprängskisserna.
Man kanske skulle gjort en ny ändbit i stål och bara skjuta ner plasthållarna.
Använder stället max nån gång i månaden, så att satsa på ett nytt känns ju sådär.
Hehe, gör kanske en smula säkrare och har polaren till att TIGa ihop det.Tycker jag låter som en god idé. Till en början körde jag med en avkapad bit från Elfas hyllsystem som bara var att trycka in i befintliga rör. Inget jag körde några längre sträckor med, men det funkade fint :)
Jag hoppas du menar en Cykel och inte en MC. Max lastvikt är 36kgHehe, gör kanske en smula säkrare och har polaren till att TIGa ihop det.
En annan fundering, tycker framhulet/styret slår lite onödigt mycket i sidled. När jag lastar Enduron(en sån med motor) spänner ju ner framgaffeln med spännband i styret. Undrar om man ska svetsa dit ett par öglor när man ändå är i farten!
Menar att den andra lastmetoden jag använder på MCn borde kunna appliceras på en MTB med så man slipper rörelsen i styret under färd.Jag hoppas du menar en Cykel och inte en MC. Max lastvikt är 36kg
Tvärtom, spänn så långt ifrån "mitten (i botten) av hjulet" som möjligt - man strävar efter att spänna diagonalt, in mot mitten, detta gör att de bägge hjulbanden låser cykeln från att rulla i sidled, dels låser det framhjulet ifrån att kunna svänga.Som du har spännbandet nu så finns det ju lite spel iom längden på bandet , tror du inte det löser sig själv när du förlängt armen så spännbandet hamnar i mitten (i botten) av hjulet?
Ah, så compact får plats i bagaget, det är ju sjukt bra. Ska leta efter en sådanVad jag ser kostar euroway 4000kr och compacten 6000kr. Jag har en compact 927 och är svinnöjd. Det enda jag modifierat är kablaget, som är lite dumt original...
Fäller jag in ändarna på compacten får det precis plats i bagaget på bilen. Skulle jag inte behöva den funktionen ser jag ingen anledning till att inte köpa euroway istället. Har dom samma koppling till dragkroken?
Jag vet inget om compacten men Euroway G2 har kort avstånd mellan cyklarna så det blir tight. Vi har en sån för två cyklar och det funkar att ställa år varsitt håll tack vare att jag har en L och sambon har en S. Lite rörisolering på gafflar och baktriangel blir det ändå.Jag ska köpa ett thule cykelställ för 3-4 mountainbikes två vuxen och två mindre men de kommer ju växa, oftast kör vi bara 1-2 hojar men vill har möjlighet att ta flera. Hur är euroway kommer den funka? Eller måste man ta en modell dyrare? Euroway G2 923 eller velo compact 927, det är ju nästa 2x mer för conpacten...
Ah, så compact får plats i bagaget, det är ju sjukt bra. Ska leta efter en sådan
Finns det någon bil inom Europa som är godkänd med denna typ av drag?
Vet att det går att beställa till Sprinter, men det klagas på det hos besiktningen vet jag inte.Finns det någon bil inom Europa som är godkänd med denna typ av drag?
Finns ett fint videoklipp på en bil som kör med ett sådant ställ och tappar en hoj som studsar iväg oupptäckt av den som kör bilen.
Finns ett fint videoklipp på en bil som kör med ett sådant ställ och tappar en hoj som studsar iväg oupptäckt av den som kör bilen.
Blir nog lite paff när den kommer fram och det hänger bara en cykel kvar.
Kan förstås hända på vågräta ställ också.
Tycker att plastplupparna och gummistropparna ser lite läbbigt ut, känns som att de skulle kunna hoppa ur rätt lätt särskilt när de som på bilden arbetar lite vridna, hade nog velat säkra stroppen mekaniskt med en större bricka eller ögla. Haft såna gummistroppar på mina släpkärror och vet att de kan brista av ålder också, hade åtminstone valt nylonspännband...Så att tappa en cykel är ingen risk...
..Det är priset man får betala för att slippa sånt här, fysikens lagar är orubbliga! Lätt = klent konstruerat.Köpte till slut ett velocompact 927 med plats för 3 cyklar+1.
Håller cyklarna bra men jag måste säga att det är sjukt tungt, jag trodde inte det skulle väga så otroligt mycket. Det är inte något jag skulle rekommendera för dagligt bruk om man ska ta av och sätta på det efter varje tillfälle man använt det