Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Förstår inte riktigt vad menas med undermåliga produkter.
Har haft Thules grejer i över 6 år, kört med cyklar på taket, på dragkroken i över 4000 mil och aldrig haft några problem. Inte att jag är nån Thule fanboy men orkar inte köpa grejer som håller inte måttet.
Pay once cry once?

Har inga problem med att betala för kvalitét men av vad jag har sett o hört är Thule-grejerna, enligt mig i varje fall, överprissatta. Det verkar vara blandad kritik. Någonstans tycker jag att en jäkla cykelhållare inte borde kosta mer än cykeln man fraktar i vissa fall... Och kör man cyklar sällan så blir kostnaden per resa orimligt dyr.

Jag får börja med att be om ursäkt för min tråkiga ton, men jag står fast vid det jag skrev (om än att jag kunnat gjort det på ett trevligare sätt).

Jag tror att mitt problem är att jag är van vid mekaniska grejer, maskiner och en massa andra saker som är tillverkade för yrkesmän, där funktionen provats fram under många år och där man inte accepterar att saker inte fungerar smidigt.

Mitt VeloCompact är ett år gammalt, i skick som nytt. Jag har använt det vid ungefär fem tillfällen. Trots det kärvar varenda grej.

Bågen som håller ramlåsen är näst intill omöjlig att få ner i sina hål, och väl där vill inte skruvarna glida in i sina spår utan att man får bända i bågen och lirka.

Släpvagnskontakten monteras vid förvaring fast på en liten klämma som sitter på ramlåsbågen. Klämman orkar inte hålla fast kontakten, så när man flyttar runt på stället eller sätter fast det på bilen så ramlar den av.

Dragkrokslåset kräver på mitt ställ att man lyfter hela stället lite lätt innan man kan spänna fast låset. Inga större problem, men märkligt och jobbigt om man redan från början upplever stället som tungt.

Hjulstödens skjutfunktion har väldigt stor anläggningsyta mot själva ramen på stället och det verkar som vägsmuts hamnar på glidytorna varefter stöden glider trögt.

Värst av allt är att remmarna som håller hjulen och dess spännen är tröga både att sätta fast och ta bort. Framförallt är det näst intill omöjligt att få loss cyklarna när de väl sitter fast. Förstår inte riktigt vad det är som orsakar problemet, men det verkar gå lite lättare om man trycker på remmen under spännet samtidigt som man trycker in spännet och drar i remmen på motsatt sida. Hade man haft tre händer hade det varit supersmidigt.

Men såhär är det ju nästan alltid med cykelsaker. Folk accepterar att saker är ganska dåliga rent ut sagt.
Är den Velocompact så otroligt dålig? Jag har Velospace xt3 som är i ungefär samma prisklass och upplever inte samma problem, tråkigt när 2 produkter kan vara så otroligt långt ifrån varandra i kvalitet.

Har inga problem med att betala för kvalitét men av vad jag har sett o hört är Thule-grejerna, enligt mig i varje fall, överprissatta. Det verkar vara blandad kritik. Någonstans tycker jag att en jäkla cykelhållare inte borde kosta mer än cykeln man fraktar i vissa fall... Och kör man cyklar sällan så blir kostnaden per resa orimligt dyrt.
Håller med, jag hade gärna sett fler alternativ på marknaden som kan konkurrera i kvalitet.
Tyvärr är alla amerikanska märken fokuserade på profil fästen istället för dragkrok.
Thule äger marknaden och kan prissatta sig efter det, men det finns andra aktörer som gör väldigt bra grejer.
Jag vet att dom som jobbar med cykel guidning på Island håller sig långt ifrån Thule pga det håller inte måttet för dag in dag ut användning och går sönder för lätt vill minnas att dom använder 1up.

Hade varit intressant att få en demonstration av funktionerna som jag har bekymmer med av någon som inte har samma bekymmer. Någon med magiska händer som kan få hjulremmarna att lossa utan att bli gråhårig på köpet.?

Jag vet att jag lät extremt negativ, men jag har uppriktigt sagt tröttnat på Thules grejer. Dragkroksställen är dyrare än dess funktion är bra, precis som deras cykelkärror. Man köper den absolut dyraste grejen och får reklamera en massa grejer och leva med de bristfälliga funktionerna. Folk accepterar mainstreamgrejer med dålig funktion helt enkelt. Som när Chariot-vagnarna som var bra blev Thule-vagnar som var dåliga, ungefär.

Att man löser problemet genom att köpa
Biltemagrejer för en tredjedel av priset kommer näst intill garanterat inte fungera. Budgetalternativen är nästan alltid default-dåligt. Thule har ju ändå grejer, såsom takräcken och takräckeshållare, som fungerar bra. Synd att det inte går tvärs genom deras sortiment..
Det är din åsikt/upplevelse. Jag har köpt en skitdyr pryl, blivit nöjd med den. Pga det köpt en till från samma tillverkare, varit nöjd igen. Osv.

Jag har inga magiska händer, utan är väl (ärligt talat) normalhändig.

Har ett buzzrack för tre cyklar, vet inte vad det heter men det är mer likt det som heter wing? YT Jeffsy i XXL med angleset kör jag på den så, 1269 mm hjulbas plus lite flackare. hjulen hamnar ju en bit ut i hållarna men det funkar (inte krockprovat).

Edit: buzzwing verkar det ha hetat. Det är också ganska simpelt så med en borrmaskin skulle man kunna flytta ut hjulhållarna längre.
OK, tack för tips om att flytta hållarna också. Kanske får komplettera med någon extra rem också för att vara säker.

Det finns ju Mont Blanc (från Borås) oxå. Någon som har ett sådant från dom och kan säga hur den/dom är?
1682405020972.png

Edit: Såg att ngn redan har postat om detta här: https://happyride.se/forum/threads/...rokshaengda-cykelhallare.2712573/post-3179988

Hade varit intressant att få en demonstration av funktionerna som jag har bekymmer med av någon som inte har samma bekymmer. Någon med magiska händer som kan få hjulremmarna att lossa utan att bli gråhårig på köpet.?
På mitt XT2, så trycker jag hjulet nedåt lite för att lätta belastningen på remmen och släpper sedan spännet med andra handen. Ganska lätt, tycker jag. Man behöver ju inte spänna remmarna tokhårt för att cyklarna skall sitta kvar. Det är lite trögare när bakboxen är monterad på stället eftersom den inte flexar som ett däck.

Det är din åsikt/upplevelse. Jag har köpt en skitdyr pryl, blivit nöjd med den. Pga det köpt en till från samma tillverkare, varit nöjd igen. Osv.

Jag har inga magiska händer, utan är väl (ärligt talat) normalhändig.
Absolut, det är min åsikt och jag är superkräsen. Värt att notera.

Jag är däremot händig långt utöver det normala, vilket är något som ligger Thule i fatet..

På mitt XT2, så trycker jag hjulet nedåt lite för att lätta belastningen på remmen och släpper sedan spännet med andra handen. Ganska lätt, tycker jag. Man behöver ju inte spänna remmarna tokhårt för att cyklarna skall sitta kvar. Det är lite trögare när bakboxen är monterad på stället eftersom den inte flexar som ett däck.
Problemet med remmarna på min är att de går trögt även helt utan att de är spända. Om du tänker dig att alla sex remmar sitter fast under förvaring och man ska lasta tre cyklar, så tar det lika lång tid att få loss remmarna som att lasta cyklarna. Det är helt galet!

Är den Velocompact så otroligt dålig? Jag har Velospace xt3 som är i ungefär samma prisklass och upplever inte samma problem, tråkigt när 2 produkter kan vara så otroligt långt ifrån varandra i kvalitet.
Om man vill flytta sina cyklar så kommer man lyckas med det. Om man vill ha en top-of-the-line-grej och en smidig tillvaro där man känner att sakerna verkligen lirar så kommer man inte få det. Men som jag sagt innan - jag är ganska kräsen. För priset vill jag ändå påstå att jag har rimliga förväntningar på stället. Vill ha en proffsgrej, men har en medelmåttig grej.

Jag håller med @n3wton i kritiken, åtminstone för mitt Euroway (som väl är bland de billigare Thuleställen men ändå kostade 3500kr) så är kvalitetskänslan inget vidare. På den modellen är handtaget som spänner fast stället i kulan gjort av plast (med metalldelar mot kulan förstås), när handtaget sprack efter några år fanns det inte som reservdel, Thules support rekommenderade mig att köpa en annan thule-modell som inte hade den konstruktionen...

Allmänt glappigt och halvdan kvalitet på remmar, bultarna rostar, elkabeln hänger löst under stället, för smalt mellan skenorna och för korta skenor för långa xl-cyklar osv. Inte speciellt premium helt enkelt. Funkar att köra cyklar på men ingen produkt som gör att jag skulle rekommendera Thule till nån annan för det priset. Finns ett antal andra märken men tyvärr blir det lite att köpa grisen i säcken iom att Thule är så pass ensamma på svenska marknaden.

Har inga problem med att betala för kvalitét men av vad jag har sett o hört är Thule-grejerna, enligt mig i varje fall, överprissatta. Det verkar vara blandad kritik. Någonstans tycker jag att en jäkla cykelhållare inte borde kosta mer än cykeln man fraktar i vissa fall... Och kör man cyklar sällan så blir kostnaden per resa orimligt dyr.
Att Thule har blivit orimligt dyrt håller jag med om. Och kanske är de helt enkelt inte prisvärda längre, någonstans går förstås en gräns.

När jag köpte mitt Easyfold kunde man fortfarande hitta dem ”billigare” från Rose, men det sved fortfarande. Nu drygt fem år och ett antal resor senare har min privatekonomi återhämtat sig från smällen och jag minns inte alls vad jag betalade. Har samma upplevelse av alla Thule-prylar jag köpt. Cry once…

Ser nu också att det är fler än N som har negativa erfarenheter. Jag kanske får pudla lite. Mina erfarenheter angående Thule plattformsställ gäller endast Easyfold. De billigare kanske är skräp?

Om man vill flytta sina cyklar så kommer man lyckas med det. Om man vill ha en top-of-the-line-grej och en smidig tillvaro där man känner att sakerna verkligen lirar så kommer man inte få det. Men som jag sagt innan - jag är ganska kräsen. För priset vill jag ändå påstå att jag har rimliga förväntningar på stället. Vill ha en proffsgrej, men har en medelmåttig grej.
Tror nog ändå att du har köpt ”medel-stället” i Thules utbud. Skulle du haft ”deluxe” skulle du valt Easyfold.

Tror nog ändå att du har köpt ”medel-stället” i Thules utbud. Skulle du haft ”deluxe” skulle du valt Easyfold.
Nåt jag köpte det var var fullt medveten om att det var det billigaste Thule-stället. Men fortfarande dyrare än i princip alla konkurrenter. Jag ångrar att jag inte köpte ett dyrare, förutsatt förstås att de inte har samma brister…

Håller med om att Thules grejor blivit sämre med åren, tyvärr. Men jag är ändå nöjd med VeloCompact-stället som jag har, att hållaren för sladden är dålig är ingen dealbreaker för mig och övriga hanteringen är enkel även om det är i tyngsta laget. Har inte använt det supermycket dock, kanske blir det sämre med tiden när det blir blött och skitigt bakom bilen.

Kör jag bara två cyklar så är det bara att lämna mellanrum mellan, när vi har tre cyklar så får man lägga lite skydd mellan men med tillräcklig plats för boost-gafflar på alla cyklar hade det fått bli väldigt stort.

Ni som har tillgång till en 3D-skrivare kan skriva ut den här kontakthållaren som jag designat: https://www.thingiverse.com/thing:4852775
Den håller runt stift-änden på kontakten som ju är standard så alla kontakter borde passa.

Jag har bara provat på VeloCompact men den borde passa på Euroway och Velospace med, de ser ut att ha samma diameter på bågen.

Jag har ett Thule Easyfold XT 3. Inser nu när minsta tjejen är på väg att få trampcykel att det inte finns en kompatibel adapter för en fjärde cykel till stället. Är det någon som har kollat om det funkar att montera en VeloSpace XT bike adapter eller en VeloCompact 4th bike adapter på ett Easyfold-ställ?
Länk Velospace XT bike adapter: https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/accessories/thule-velospace-xt-bike-adapter-_-938100
Länk VeloCompact 4th bike adapter: https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/accessories/thule-velocompact-4th-bike-adapter-_-926101

Jag vet att jag lät extremt negativ, men jag har uppriktigt sagt tröttnat på Thules grejer. Dragkroksställen är dyrare än dess funktion är bra, precis som deras cykelkärror. Man köper den absolut dyraste grejen och får reklamera en massa grejer och leva med de bristfälliga funktionerna. Folk accepterar mainstreamgrejer med dålig funktion helt enkelt. Som när Chariot-vagnarna som var bra blev Thule-vagnar som var dåliga, ungefär.

Att man löser problemet genom att köpa
Biltemagrejer för en tredjedel av priset kommer näst intill garanterat inte fungera. Budgetalternativen är nästan alltid default-dåligt. Thule har ju ändå grejer, såsom takräcken och takräckeshållare, som fungerar bra. Synd att det inte går tvärs genom deras sortiment..

har inte velocompact som en "ratchet" för remmarna? alltså att man drar upp knapp"spak för att spänna, trycker för att släppa? trycker ner hojen, trycker på knappen, 2s eller vad kan det ta. om du har samma spänner och det inte funkar så låter det ju som en felaktig funktion.

fast vi är ju åter där igen, det där är ju din åsikt och upplevelse. när du skriver "folk accepterar mainstreamgrejer och dålig funktion" så avspeglar du ju din åsikt och upplevelse på andra, lite som att säga "ni skriver massa gott om denna produkt, men ni har fel, jag har rätt, det är bara att ni accepterar något som är dåligt, punkt". drar allt över en kam. Thules villigare grejer är säkert sämre än de dyra, det förvånar kanske inte och där finns det säkert bättre för pengarna, men att thule gör skit rak över på plattformsställ, njaeee

haft thule takbox, tre olika modeller av takställ, ett plattformsställ, en thule cykelvagn och en thule barnvagn. antar att du har erfarenheter av. dem alla eftersom du rackar ner på vagnarna med. har visserligen inte haft någon chariot vagn, men heller inget att anmärka på cykelvagnen, eller jo, hade knäppande ekrar på hjulen, fick utan minsta knussel nya hjul, behövde inte skicka in de gamla, och inte haft några ljud från de nya (värt att notera att de gamla slutade låta med en droppe olja på ekerkryssen). Barnvagnen, en utsliten bussning till styrningen av framhjulet (trehjulig vagn) efter drygt 520 mils användande får ändå anses ok, behöver jag nämna att jag fick en ny bussning gratis? eller jag fick hela kittet med hölje och allt för bussningen. kan annars tycka att 520 mil är rätt ok innan något behöver bytas på en barnvagn,

vidhåller för övrigt att easyfold stället vi har, har vållat mig 0 problem. Men ja, det är äckligt dyrt. absolut. men ställer oxå rätt dyra saker på det, bara en hoj så blir det ju 10x mot vad stället kostade. men visst, ställer man upp vardagshojar så kanske det inte är så smidigt, men då köper man kanske inte heller plattformsställ om det primärt är sådana man fraktar.
ska jag klaga på något så är det ju tryckandet med dessa armar, men flera hojar, men det lär man sig fort och verkar avhjälpt med nya modellen. och. absolut, jag tycker oxå det är snuskigt dyrt för ett jäkla cykelställ, men jag som varit med sen 1995 tycker även att hojarna blivit snuskigt dyra för vad det är

hade personligen gärna sett Kuat i europa, men verkar ju tyvärr bara göra ställ för den amerikanska infästningen.

Senast ändrad:
har inte velocompact som en "ratchet" för remmarna? alltså att man drar upp knapp"spak för att spänna, trycker för att släppa? trycker ner hojen, trycker på knappen, 2s eller vad kan det ta. om du har samma spänner och det inte funkar så låter det ju som en felaktig funktion.

fast vi är ju åter där igen, det där är ju din åsikt och upplevelse. när du skriver "folk accepterar mainstreamgrejer och dålig funktion" så avspeglar du ju din åsikt och upplevelse på andra, lite som att säga "ni skriver massa gott om denna produkt, men ni har fel, jag har rätt, det är bara att ni accepterar något som är dåligt, punkt". drar allt över en kam. Thules villigare grejer är säkert sämre än de dyra, det förvånar kanske inte och där finns det säkert bättre för pengarna, men att thule gör skit rak över på plattformsställ, njaeee

haft thule takbox, tre olika modeller av takställ, ett plattformsställ, en thule cykelvagn och en thule barnvagn. antar att du har erfarenheter av. dem alla eftersom du rackar ner på vagnarna med. har visserligen inte haft någon chariot vagn, men heller inget att anmärka på cykelvagnen, eller jo, hade knäppande ekrar på hjulen, fick utan minsta knussel nya hjul, behövde inte skicka in de gamla, och inte haft några ljud från de nya (värt att notera att de gamla slutade låta med en droppe olja på ekerkryssen). Barnvagnen, en utsliten bussning till styrningen av framhjulet (trehjulig vagn) efter drygt 520 mils användande får ändå anses ok, behöver jag nämna att jag fick en ny bussning gratis? eller jag fick hela kittet med hölje och allt för bussningen. kan annars tycka att 520 mil är rätt ok innan något behöver bytas på en barnvagn,

vidhåller för övrigt att easyfold stället vi har, har vållat mig 0 problem. Men ja, det är äckligt dyrt. absolut. men ställer oxå rätt dyra saker på det, bara en hoj så blir det ju 10x mot vad stället kostade. men visst, ställer man upp vardagshojar så kanske det inte är så smidigt, men då köper man kanske inte heller plattformsställ om det primärt är sådana man fraktar.
ska jag klaga på något så är det ju tryckandet med dessa armar, men flera hojar, men det lär man sig fort och verkar avhjälpt med nya modellen. och. absolut, jag tycker oxå det är snuskigt dyrt för ett jäkla cykelställ, men jag som varit med sen 1995 tycker även att hojarna blivit snuskigt dyra för vad det är

hade personligen gärna sett Kuat i europa, men verkar ju tyvärr bara göra ställ för den amerikanska infästningen.
Jag köpte ett begagnat Easyfold förra året och hittills tycker jag att det har fungerat utmärkt. Jag har inga som helst problem med hjulremmarna och vad jag minns är det samma remmar på det VeloSpace XT3 som min kusin med familj har. VeloCompact kikade jag på ett tag, men där är jag mer osäker, men jag undrar om jag inte sett samma remmar på dem?
Möjligen kan jag anmärka på dragningen av kabeln till belysningen. Den hade gått att optimera lite. Jag satte lossade min och drog om lite sista biten och satte ett par extra buntband där jag ville ha den. Å andra vet jag inte om föregående ägare hade den dragen på originalsätt eller om han ändrat. Men jag brukar fixa och dona och ändra småsaker på det mesta för att få det lite mer som jag vill.

Hursomhelst instämmer jag med föregående skrivare. Jag ser inga problem, utan tycker mitt fungerar jättebra, men det är väl helt enkelt något vitalt jag missat.

Problemet med remmarna på min är att de går trögt även helt utan att de är spända. Om du tänker dig att alla sex remmar sitter fast under förvaring och man ska lasta tre cyklar, så tar det lika lång tid att få loss remmarna som att lasta cyklarna. Det är helt galet!

Det låter otroligt, du vet att man ska släppa på spärren va? :LOL:

Jag tror att mitt engagemang att svara sådär jätteutförligt på alla punkter inte är riktigt 100%. Ungefär som produkterna jag använt från Thule har varit, om man ska skoja till det lite.?

Skrev lite tidigare om problemen med cykelhållarna och har tidigare skrivit om de vagnar jag haft när jag använde dem (fram till för ett par år sedan). De inläggen går att se lite här och var så jag utvecklar inte den saken vidare här.

Jag använder mitt ställ ett par gånger per år eller så. Efter att jag rantat här i tråden gjorde jag en ordentlig genomgång och smorde alla rörliga plastdelar (alla rörliga delar är verkligen i plast!) med silikonspray som är the shit för sådant. Remmarna är fortfarande riktigt dåliga, vilket jag tror beror på att de liksom är stela och lite förböjda, så när man trycker in spärren så följer de med ut och hakar fast i spärren på något vis. Kanske att de blir bättre med mer användande...

Det låter otroligt, du vet att man ska släppa på spärren va? :LOL:
Nu fårstår jag att detta är ironi, men ändå: Jag har samma spänna på Upride på taket som jag har bak. De ser åtminstone identiska ut. Upriden är ett par år nyare så utvackling kan ju ha skett.
På taket funkar det klockrent. Bak bilen funkar ett band ok, två haldåligt och det fjärde har jag flera gnger varit på väg att hämta en avbitare för att öppna. Jag tror helt enkelt lösningen inte är anpassad/utprovad för att hänga bak på en bil som kör på blöta grusvägar.
Resultatet kan så klart bli att för en del funkar det klockrent och undrar vad vi klagar på, för andra funkar det inte alls och vi förstår inte hur ni kan tycka de är så fantastiska.
Thule är de bästa jag sett, men de är inte utan problem. Och för priset kan man kräva en del.

Nu fårstår jag att detta är ironi, men ändå: Jag har samma spänna på Upride på taket som jag har bak. De ser åtminstone identiska ut. Upriden är ett par år nyare så utvackling kan ju ha skett.
På taket funkar det klockrent. Bak bilen funkar ett band ok, två haldåligt och det fjärde har jag flera gnger varit på väg att hämta en avbitare för att öppna. Jag tror helt enkelt lösningen inte är anpassad/utprovad för att hänga bak på en bil som kör på blöta grusvägar.
Resultatet kan så klart bli att för en del funkar det klockrent och undrar vad vi klagar på, för andra funkar det inte alls och vi förstår inte hur ni kan tycka de är så fantastiska.
Thule är de bästa jag sett, men de är inte utan problem. Och för priset kan man kräva en del.
Så kan det säkert vara, jag har ett velocompact själv och har svårt att förstå problemet bara. Men det kan säkert fungera olika för olika ställ och personer. Mitt öppnar sig när jag tycker ner spärren.

Sen är det lite kort för min hoj i XL men det visste jag ju innan jag köpte det.

Edit:stavfel

Senast ändrad:
Två av mina hjulremmar på mitt sprillans nya ställ var helt omöjliga att lossa. Jag fick nya. Problemet var att det var omständligt att byta. Man var tvungen att näst intill skruva isär hela stället för att komma åt samt ha fyra händer. Lämnade in det hos en cykelhandlare och Thule betalade för det. Men jag blev grymt besviken på en så dyr grej. Rackel. Motsvarar inte förväntningarna. Dessutom är det nästan stört omöjligt att fästa klon i ramen. På den innersta platsen går det inte alls.
Jo, en annan grej som hände första gången jag använde det var att kabeln hamnade i kläm efter jag använt tilten vilket resulterade i att tilten öppnades under färd på E4. Höll på få hjärtstopp! Nu sitter kabeln med en strip

Två av mina hjulremmar på mitt sprillans nya ställ var helt omöjliga att lossa. Jag fick nya. Problemet var att det var omständligt att byta. Man var tvungen att näst intill skruva isär hela stället för att komma åt samt ha fyra händer. Lämnade in det hos en cykelhandlare och Thule betalade för det. Men jag blev grymt besviken på en så dyr grej. Rackel. Motsvarar inte förväntningarna. Dessutom är det nästan stört omöjligt att fästa klon i ramen. På den innersta platsen går det inte alls.
Jo, en annan grej som hände första gången jag använde det var att kabeln hamnade i kläm efter jag använt tilten vilket resulterade i att tilten öppnades under färd på E4. Höll på få hjärtstopp! Nu sitter kabeln med en strip
Vad är problemet med klorna? Låter ju som det måste finnas olika generationer av velocompact eller sjukt ojämn QC.

Köpte en Thule Epos förra veckan och kan säga att de ändringar de gjort är väldigt trevliga.
Nu fäster man cykeln med samma typ av band som till hjulen (fast med metallförstärkning) i en "stolpe" som kan röra sig helt fritt. Dessutom är det 25cm mellan cyklarna så MTBs får plats helt utan att röra varandra.
Ett rejält ställ som jag är riktigt nöjd med ännu så länge.

Köpte en Thule Epos förra veckan och kan säga att de ändringar de gjort är väldigt trevliga.
Nu fäster man cykeln med samma typ av band som till hjulen (fast med metallförstärkning) i en "stolpe" som kan röra sig helt fritt. Dessutom är det 25cm mellan cyklarna så MTBs får plats helt utan att röra varandra.

Såg fett ut (y)

Jag är sugen på ett sånt ställ ?

Vad är problemet med klorna? Låter ju som det måste finnas olika generationer av velocompact eller sjukt ojämn QC.
Ja, ett VeloCompact är det. Klorna (eller vad de nu heter. Klämma, kanske) är för klumpiga, helt enkelt. Ramen på min cykel är delvis kantig samt att bakdämparen tar plats. För att kunna ha cykeln på den inre platsen så behöver jag montera loss flaskhållaren och det är inte aktuellt.

Ja, ett VeloCompact är det. Klorna (eller vad de nu heter. Klämma, kanske) är för klumpiga, helt enkelt. Ramen på min cykel är delvis kantig samt att bakdämparen tar plats. För att kunna ha cykeln på den inre platsen så behöver jag montera loss flaskhållaren och det är inte aktuellt.
Okej ja jag har ju också ett sådant och har inga problem med våra cyklar. Däremot får jag ju flytta armarna beroende på vilken cykel som sitter var för att det ska stämma.

Ser ju definitivt enklare ut med remmarna på nya.

Vad säger juryn om hållare i stil Hangon 972 för karbongräser? Yay or nay?
Jag har ett Hangon Express tror jag, enklaste varianten? Jag kör både finracer och dyr-Mtb på det när jag åker själv. Väljer det över Thule Easyfold och Thule takställ. Känns hur lugnt som helst och allra smidigaste lösningen (om jag inte slänger in i skuffen).

Jag har ett Hangon Express tror jag, enklaste varianten? Jag kör både finracer och dyr-Mtb på det när jag åker själv. Väljer det över Thule Easyfold och Thule takställ. Känns hur lugnt som helst och allra smidigaste lösningen (om jag inte slänger in i skuffen).
Låter bra. Jag är inte sugen på ett stort åbäke, kommer inte transportera cykeln så ofta, och blir inom kort med garage vilket innebär att takmontering blir lite för mycket av en riskfaktor…

Hej!
Har du nån mer erfarenhet av Thules ställ?
Funderar på Epos eller Velospace XT för 3 cyklar med 2,5” däck. Prisskillnaden är 3000kr, men det kanske Epos är värt. Vi kör cyklar 1-2ggr per vecka.

Hej!
Funderar på Epos eller Velospace XT för 3 cyklar med 2,5” däck. Prisskillnaden är 3000kr, men det kanske Epos är värt. Vi kör cyklar 1-2ggr per vecka.
Jag har ingen erfarenhet av något av ställen (kör Easyfold) men det hindrar mig inte att bidra med mina ören! ;-)
Om du ska använda stället så ofta som 1-2ggr/vecka så ska du välja det ställ som du tror kommer vara bäst för dig. Om ett är dyrare har du snart räknat hem det på ”användarvänligheten”.

Hej!
Jag har testat Velocompact en gång och det är ett evigt pusslande för att cyklarna inte ska skava på varandra och för att lyckas fästa alla på ett bra sätt.
Med Epos är det 25 cm mellan cyklarna så det är gott om plats mellan dem. Varje cykel har en egen ”stång” för fastsättning så man behöver inte ta hänsyn till de redan monterade cyklarna när nästa ska på plats som man behöver göra med de andra ställen då fästpinnen ska igenom alla redan monterade cyklar.
Varje cykel kan fristående plockas av från stället.
Väldigt nöjd med Epos måste jag säga.

Jag använder mitt RideOn minst en gång i veckan under sommaren och kör många mil med det och tycker efter att ha jämfört med en del av de dyrare varianterna att det är svårslaget. Inga fippliga spännen i plast, lastar alla cyklar och former på ramar, går sjukt snabbt att lasta nya cyklar med noll tankeverksamhet och även DHs går snabbt och lätt på. Tar någon minut extra att montera jämfört med ett där man slipper skruva men med en bra fast nyckel är det ett rätt begränsat problem.
Billigt var det också.

Jag använder mitt RideOn minst en gång i veckan under sommaren och kör många mil med det och tycker efter att ha jämfört med en del av de dyrare varianterna att det är svårslaget. Inga fippliga spännen i plast, lastar alla cyklar och former på ramar, går sjukt snabbt att lasta nya cyklar med noll tankeverksamhet och även DHs går snabbt och lätt på. Tar någon minut extra att montera jämfört med ett där man slipper skruva men med en bra fast nyckel är det ett rätt begränsat problem.
Billigt var det också.
Ska kolla in det med! Tack för tipset!

Nyss hemkommen från liten utflykt med två cyklar på Easyfold XT 3. Det har varit en härlig tur, och cyklingen var inte dålig den heller. ;-)

Jag gillade också mitt RideOn men det var väldigt tight mellan cyklarna på det. Köptes dock för 15+ år sedan så de kan ju ha produktutvecklat sedan dess..

Rattnalle, ett billigt spärrskaft med en extra lång hylsa är ett riktigt bra tillbehör vid monteringen.

Jag gillade också mitt RideOn men det var väldigt tight mellan cyklarna på det. Köptes dock för 15+ år sedan så de kan ju ha produktutvecklat sedan dess..

Rattnalle, ett billigt spärrskaft med en extra lång hylsa är ett riktigt bra tillbehör vid monteringen.
Jo det kräver ju att man har rörisolering mellan som försäkring med boost, men det funkar ändå bättre i all sin enkelhet än flera av de betydligt dyrare modellerna tycker jag

Upplevde nog ändå att jag bytte upp mig med VeloCompact, kör ofta bara två cyklar och då är ju mittenplatsen helt tom så det blir väldigt gott om plats :-)

Tiltfunktionen är radikalt mycket bättre på VeloCompact också.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp