Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Nån som har nåt att säga om detta ställ?

Har ingen erfarhnhet av det stället men en generell livsfilosofi jag lever efter är att aldrig handla något från outl1.

Fattar att Thule är det som folk rekommenderar.
Det finns en anledning, de sitter kvar och funkar i alla situationer!
Dessutom användarvänliga, både då det gäller montera dem på bil eller lasta/av cyklar.

Outl1s ser ut som Thules enklaste modell för +20 år sedan, måste låsas fast med verktyg/hylsnyckel.
Om du köper det har du pengar till självrisken första gången du bromsar och stället åker i i bilen eller du tappar en cykel, händer det två gånger går du back!
Det där stället har dessutom cykelbågen i mitten = bara en klo som skyddar bilen från första cykeln vid en kraftig inbromsning.
Screenshot_1.jpg

Har inte utvärderat nya Thule Epos, men den ser ju väldigt bra ut tycker jag.

Stjäls Thules dyra hållare enkelt, är det vanligt att dom försvinner? Har för mig att jag sett lite inlägg här och var om att folk blivit av med sina, är det för att man slarvat med låset eller kan man knäcka upp det lätt?

Har inte utvärderat nya Thule Epos, men den ser ju väldigt bra ut tycker jag.

Jo...det är bara priset som fick mig att baxna...11 lök för en 2-hållare. Det börjar dra iväg...

Stjäls Thules dyra hållare enkelt, är det vanligt att dom försvinner? Har för mig att jag sett lite inlägg här och var om att folk blivit av med sina, är det för att man slarvat med låset eller kan man knäcka upp det lätt?
de är nog inte så svåra att knäcka upp. Han jag köpte min Easyfold-2:a av (som hade uppgraderat till en XT3:a) sa att de varit iväg med tre bilar. Två hade Easyfold som förvarats i bagaget under dagen och en hade haft en VeloCompact kvar på kroken. Den var inte kvar på kvällen...

de är nog inte så svåra att knäcka upp. Han jag köpte min Easyfold-2:a av (som hade uppgraderat till en XT3:a) sa att de varit iväg med tre bilar. Två hade Easyfold som förvarats i bagaget under dagen och en hade haft en VeloCompact kvar på kroken. Den var inte kvar på kvällen...

Tråkigt! Har en lite billigare variant nu som man måste spänna fast med skiftnyckel, men den vågar jag alltid lämna monterad när jag är iväg. Den marginella effektivitets-förlusten vid montering tjänar jag kanske ändå in i och med att jag enbart behöver montera av/på den hemma.

bra med brett mellan cyklarna och anpassat för lite längre hjulbaser på nya Thule-stället, lite synd med hög vikt på själva stället men nånstans får man väl kompromissa, förhoppningsvis lite hållbarare än äldre modeller.

Jag är inne på mitt andra Thule Euroway men är inte speciellt imponerad av kvaliteten, nästa ställ blir nåt annat märke.
På första stället gick handtaget som spänner fast stället på kroken sönder (formsprutad plast och finns inte som reservdel, så hela stället blev skrot). På det jag har nu är remmarna utnötta (har tappat tänder) och bågen som ramhållarna sitter i glappar flera cm fram och tillbaka och går inte att spänna åt mer. För nån tusenlapp kan det vara ok, men om de ska kosta 8-9000kr så får de jobba mer på kvaliteten tycker jag.

Att det snos cykelhållare från bilar har jag aldrig hört förut. Nu står jag sällan på andra ställen än tävlingsområden med stället, förutom när jag har box på i fjällen. Skall man ha en liten kedja med hänglås fäst i kroken för att minska stöldrisken?

Att det snos cykelhållare från bilar har jag aldrig hört förut. Nu står jag sällan på andra ställen än tävlingsområden med stället, förutom när jag har box på i fjällen. Skall man ha en liten kedja med hänglås fäst i kroken för att minska stöldrisken?
liten kedja är nog ogjort arbete. En kraftig är nog bättre om man ändå ska bemöda sig.

Det är nog väldigt beroende på var man parkerar. Det har varit en hel del stölder ur/från bilar inklusive cykelhållare vid Hellas. För Ågesta varnar man för stölder på skidspår.se: "OBS! Lämna inga värdeföremål kvar i bilen då det skett ett flertal inbrott i bilar på parkeringen under vintern." Antar att de inbrotten existerar på sommaren också.

liten kedja är nog ogjort arbete. En kraftig är nog bättre om man ändå ska bemöda sig.
Vill helst inte köra omkring med någon biffig kedja och lås. Tänkte mest att det stoppar tillfällestjuven. Är någon ute efter att stjäla, så kapar de nog en fet kedja också.

Jag var lite nojig för stöldrisken när jag valde dragkroksställ, valde en variant jag enkelt kan slänga in i bakluckan. Och det gör jag oftast när jag står på ställen där jag inte tycker det känns helt ok.

Vill helst inte köra omkring med någon biffig kedja och lås. Tänkte mest att det stoppar tillfällestjuven. Är någon ute efter att stjäla, så kapar de nog en fet kedja också.
jo, men det gäller att få det att ta så mycket tid så i alla fall vissa drar sig för det pga risken för upptäckt. Tillfällestjuven kanske original-låset hindrar. Men för den som är lite mer motiverad, men inte har stora bultsaxen eller vinkelslipen med sig är det nog bra med något som kräver lite ansats att få upp och inte går att ta med en skruvmejsel eller så...

jo, men det gäller att få det att ta så mycket tid så i alla fall vissa drar sig för det pga risken för upptäckt. Tillfällestjuven kanske original-låset hindrar. Men för den som är lite mer motiverad, men inte har stora bultsaxen eller vinkelslipen med sig är det nog bra med något som kräver lite ansats att få upp och inte går att ta med en skruvmejsel eller så...
Nej, inte med en skruvmejsel, men ett klass 2 istället för högre klassade lås. Vet inte vad som går in i säkerhetsöglan på min dragkrok, men troligtvis inte så tjock bygel.

Jag har hört om ett tiotal stölder av plattformsställ på kroken. Bl a Isaberg, Sälen och Ånnaboda.
Jag lägger alltid in mitt i bagagen.
Det låset som låser spaken till kroken och spännskruvarna är mest till för att hindra att det skall öppna sig själv under färd.

Köp inte det här rackliga jävla skräpet iallafall!

CC96D5BD-4070-45EE-BB77-A2B4A88C8F8A.jpeg

8C809AB0-10B5-46C6-BF69-56D8C6F36714.jpeg

Sakerna folk accepterar som "kvalitetsgrejer" i sin vardag är skrämmande. Ingen funktionalitet, kvalitetskänsla, smarta lösningar eller smidig hantering.

Låsningen till dragkroken är skräp. De skjutbara hjulstöden är skräp. Spännarna för att låsa hjulen är RIKTIGT JÄVLA skräp. "Hållaren" för släpvagnskontakten är ett stort skämt. Bågen där ramlåsen sitter fast är skräp.

Thule befäster sin position på min svarta lista.

Skulle bara ta med mig cykeln ut till en arbetsplats för att parkera bilen och cykla hem typ, men jag får ta min Brompton istället i ren protest. Skräp skräp skräp!

Köp inte det här rackliga jävla skräpet iallafall!

Visa bilaga 620832

Visa bilaga 620833

Sakerna folk accepterar som "kvalitetsgrejer" i sin vardag är skrämmande. Ingen funktionalitet, kvalitetskänsla, smarta lösningar eller smidig hantering.

Låsningen till dragkroken är skräp. De skjutbara hjulstöden är skräp. Spännarna för att låsa hjulen är RIKTIGT JÄVLA skräp. "Hållaren" för släpvagnskontakten är ett stort skämt. Bågen där ramlåsen sitter fast är skräp.

Thule befäster sin position på min svarta lista.

Skulle bara ta med mig cykeln ut till en arbetsplats för att parkera bilen och cykla hem typ, men jag får ta min Brompton istället i ren protest. Skräp skräp skräp!
Hmmm känner inte igen mig alls på de grejerna på våran easyfold. Snarare tvärt om. Sjukt stabilt med bra känsla i det mesta. Men så är det ju inte gratis

Jag är helt nöjd med vårt VeloCompact, tror det är av samma modell. Möjligen att det är väl tungt. Klart smidigare att hantera än det stället vi hade innan.

Men när jag bara ska köra en cykel har jag ett simpelt plattformsställ för en cykel. Hade tänkt bygga ett eget av en dragkrokshållare och ett takställ men det här kostade ungefär som dragkrokshållaren så det var enklare.

Jag får börja med att be om ursäkt för min tråkiga ton, men jag står fast vid det jag skrev (om än att jag kunnat gjort det på ett trevligare sätt).

Jag tror att mitt problem är att jag är van vid mekaniska grejer, maskiner och en massa andra saker som är tillverkade för yrkesmän, där funktionen provats fram under många år och där man inte accepterar att saker inte fungerar smidigt.

Mitt VeloCompact är ett år gammalt, i skick som nytt. Jag har använt det vid ungefär fem tillfällen. Trots det kärvar varenda grej.

Bågen som håller ramlåsen är näst intill omöjlig att få ner i sina hål, och väl där vill inte skruvarna glida in i sina spår utan att man får bända i bågen och lirka.

Släpvagnskontakten monteras vid förvaring fast på en liten klämma som sitter på ramlåsbågen. Klämman orkar inte hålla fast kontakten, så när man flyttar runt på stället eller sätter fast det på bilen så ramlar den av.

Dragkrokslåset kräver på mitt ställ att man lyfter hela stället lite lätt innan man kan spänna fast låset. Inga större problem, men märkligt och jobbigt om man redan från början upplever stället som tungt.

Hjulstödens skjutfunktion har väldigt stor anläggningsyta mot själva ramen på stället och det verkar som vägsmuts hamnar på glidytorna varefter stöden glider trögt.

Värst av allt är att remmarna som håller hjulen och dess spännen är tröga både att sätta fast och ta bort. Framförallt är det näst intill omöjligt att få loss cyklarna när de väl sitter fast. Förstår inte riktigt vad det är som orsakar problemet, men det verkar gå lite lättare om man trycker på remmen under spännet samtidigt som man trycker in spännet och drar i remmen på motsatt sida. Hade man haft tre händer hade det varit supersmidigt.

Men såhär är det ju nästan alltid med cykelsaker. Folk accepterar att saker är ganska dåliga rent ut sagt.

Jag får börja med att be om ursäkt för min tråkiga ton, men jag står fast vid det jag skrev (om än att jag kunnat gjort det på ett trevligare sätt).

Jag tror att mitt problem är att jag är van vid mekaniska grejer, maskiner och en massa andra saker som är tillverkade för yrkesmän, där funktionen provats fram under många år och där man inte accepterar att saker inte fungerar smidigt.

Mitt VeloCompact är ett år gammalt, i skick som nytt. Jag har använt det vid ungefär fem tillfällen. Trots det kärvar varenda grej.

Bågen som håller ramlåsen är näst intill omöjlig att få ner i sina hål, och väl där vill inte skruvarna glida in i sina spår utan att man får bända i bågen och lirka.

Släpvagnskontakten monteras vid förvaring fast på en liten klämma som sitter på ramlåsbågen. Klämman orkar inte hålla fast kontakten, så när man flyttar runt på stället eller sätter fast det på bilen så ramlar den av.

Dragkrokslåset kräver på mitt ställ att man lyfter hela stället lite lätt innan man kan spänna fast låset. Inga större problem, men märkligt och jobbigt om man redan från början upplever stället som tungt.

Hjulstödens skjutfunktion har väldigt stor anläggningsyta mot själva ramen på stället och det verkar som vägsmuts hamnar på glidytorna varefter stöden glider trögt.

Värst av allt är att remmarna som håller hjulen och dess spännen är tröga både att sätta fast och ta bort. Framförallt är det näst intill omöjligt att få loss cyklarna när de väl sitter fast. Förstår inte riktigt vad det är som orsakar problemet, men det verkar gå lite lättare om man trycker på remmen under spännet samtidigt som man trycker in spännet och drar i remmen på motsatt sida. Hade man haft tre händer hade det varit supersmidigt.

Men såhär är det ju nästan alltid med cykelsaker. Folk accepterar att saker är ganska dåliga rent ut sagt.
Eller så har andra inte samma problem och det får man ju oxå acceptera. Nu har jag inte samma ställ som dig så kan inte uttala mig då
det enda problemet jag möjligen då kan skriva under på är hållaren för kontakten. Nu är det inget stort problem på easyfold då man lyfter på stället som en väska innan man fäller ut allt.
Prövat att fråga Thule om dina problem. Speciellt det första låter ju som fel på produkten. Angående fäste mot kulan, har de inte justering ?

Sidanekdot är att jag har kvar takställ från typ 1997. Första de gjorde i aluminium. Inget fel på dem mer än kanske att plasten blivit lite gråare och att hojarna idag har annan bredd och standard på infästning. Annars funkar de utmärkt. Om än inte ett ställ för dragkrok.

Hej, någon som testat Buzzrack eazzy 4 med 29´ MTB med modern hjulbas (122 cm i mitt fall)? Funkar det trots maxspec 114cm hjulbas? Alltså någon som testat själv, inte bara läst specifikationen.

Eller Julas ställ?

1 fullstor MTB och 3 med tiden växande barncyklar ska få plats. Är det bara Thule Velospace XT 3 som gäller annars?

Hej, någon som testat Buzzrack eazzy 4 med 29´ MTB med modern hjulbas (122 cm i mitt fall)? Funkar det trots maxspec 114cm hjulbas? Alltså någon som testat själv, inte bara läst specifikationen.

Eller Julas ställ?

1 fullstor MTB och 3 med tiden växande barncyklar ska få plats. Är det bara Thule Velospace XT 3 som gäller annars?
Tyvärr 1202 i hjulbas är största jag prövat, Orbea Laufey i L. Bifogar en bild så du kan bedöma själv.

Bilagor

• IMG_20210622_170548~2.jpg
    IMG_20210622_170548~2.jpg
    386.3 KB · Besök: 220

Jag har samma ställ, fast för två cyklar. Känner igen det mesta av det du skriver. Har slutat skjuta på hjulstöden. För alla fyra är tröga som f-n. Samt samma problem med banden. Tror det helt enkelt är grus som sätter sig på fel ställen.
Dessutom sitter cyklarna för tätt (men det hade jag kunnat ta reda på innan).

Jag har samma ställ, fast för två cyklar. Känner igen det mesta av det du skriver. Har slutat skjuta på hjulstöden. För alla fyra är tröga som f-n. Samt samma problem med banden. Tror det helt enkelt är grus som sätter sig på fel ställen.
Dessutom sitter cyklarna för tätt (men det hade jag kunnat ta reda på innan).
Har ifrågasatt min egen förmåga, men är ganska säker på mina åsikter. Skönt med lite medhåll!?

Ja, cyklarna står närmare varandra än önskvärt, men det har jag skrivit av som nödvändigt pga kompaktheten.

Biltemas kopia för 1/3 av priset mot en Thule verkar mer o mer bli ett alternativ för mig som är shoppingsugen. Inte för att den är bättre, utan för att jag vägrar betala premiumpriser för undermåliga produkter.

Har ifrågasatt min egen förmåga, men är ganska säker på mina åsikter. Skönt med lite medhåll!?

Ja, cyklarna står närmare varandra än önskvärt, men det har jag skrivit av som nödvändigt pga kompaktheten.
Ja avståndet mellan cyklarna är ju en smaksak. I detta fall är avvägningen gjord så att stället säkert funkar bra för roadies. Men har man två MTB:er krävs det lite rörisolering och annat som skydd mellan cyklarna. Funkar iofs bra men gör det lite meckigt att sätta på dem.

Eller Julas ställ?

Har ett buzzrack för tre cyklar, vet inte vad det heter men det är mer likt det som heter wing? YT Jeffsy i XXL med angleset kör jag på den så, 1269 mm hjulbas plus lite flackare. hjulen hamnar ju en bit ut i hållarna men det funkar (inte krockprovat).

Edit: buzzwing verkar det ha hetat. Det är också ganska simpelt så med en borrmaskin skulle man kunna flytta ut hjulhållarna längre.

Senast ändrad:
Biltemas kopia för 1/3 av priset mot en Thule verkar mer o mer bli ett alternativ för mig som är shoppingsugen. Inte för att den är bättre, utan för att jag vägrar betala premiumpriser för undermåliga produkter.
Nu är den här åsikten att Thule skulle göra undermåliga produkter en lite ny företeelse, och begränsad till en eller två personer. Om du läser tråden, eller kanske hellre Thule-tråden, så kommer du hitta drösvis med nöjda Happyiter. En missnöjd hörs mer än tio nöjda? Så försök helst skaffa dig en egen uppfattning innan du handlar.

Jag har själv olika Thule-produkter: Takräcke, takställ cykel, takbox, cykelkrok dragkrok, plattformsställ dragkrok. Jag har inte några större klagomål på några av de prylarna, absolut inte vad gäller kvaliteten.

Nu är den här åsikten att Thule skulle göra undermåliga produkter en lite ny företeelse, och begränsad till en eller två personer. Om du läser tråden, eller kanske hellre Thule-tråden, så kommer du hitta drösvis med nöjda Happyiter. En missnöjd hörs mer än tio nöjda? Så försök helst skaffa dig en egen uppfattning innan du handlar.

Jag har själv olika Thule-produkter: Takräcke, takställ cykel, takbox, cykelkrok dragkrok, plattformsställ dragkrok. Jag har inte några större klagomål på några av de prylarna, absolut inte vad gäller kvaliteten.
Hade varit intressant att få en demonstration av funktionerna som jag har bekymmer med av någon som inte har samma bekymmer. Någon med magiska händer som kan få hjulremmarna att lossa utan att bli gråhårig på köpet.?

Jag vet att jag lät extremt negativ, men jag har uppriktigt sagt tröttnat på Thules grejer. Dragkroksställen är dyrare än dess funktion är bra, precis som deras cykelkärror. Man köper den absolut dyraste grejen och får reklamera en massa grejer och leva med de bristfälliga funktionerna. Folk accepterar mainstreamgrejer med dålig funktion helt enkelt. Som när Chariot-vagnarna som var bra blev Thule-vagnar som var dåliga, ungefär.

Att man löser problemet genom att köpa
Biltemagrejer för en tredjedel av priset kommer näst intill garanterat inte fungera. Budgetalternativen är nästan alltid default-dåligt. Thule har ju ändå grejer, såsom takräcken och takräckeshållare, som fungerar bra. Synd att det inte går tvärs genom deras sortiment..

Tillbaka
Topp