Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Mystiken tätnar. Jag kör 35:or på min 1986 års tusing med 50 mm Berthoud-skärmar. Inte mycket plats över men det funkar.

Jag kör även 35:or på min TripleCross med 40 (45?) mm originalskärmar. Hyfsat med plats men osäker på om 38 mm hade rymts.

Olika cyklar med sinsemellan olika förutsättningar, men… Ja, jag hänger inte riktigt med på vari skillnaderna mellan olika 610/1000 ligger.

Visa din Miyata!
B1B7F813-CFFA-421F-BCBF-C624132AD898.jpeg

06F92DBD-E0C4-46AC-BC43-48350056268B.jpeg

6939D379-B5C1-4D58-AE24-46C67C0197C5.jpeg

0487A704-8F90-4789-A04D-D14D0E03AC5C.jpeg

Arbetsdag! Fick dit en hel del på min 110.

Problemlösning 1:
Den elvadelade kassetten fick inte plats på bodyn, så tog bort 11t då jag misstänker att den inte kommer att saknas jättemycket med tanke på att stora drev fram. Ska köra med friktionsväxlar (styrändsreglage) så antalet är inte jätteviktigt.

Problemlösning 2:
Bromsen tar i bak. Det funkar om jag monterar den framför istället för bakom bromsbryggan, men det blir inte alls lika snyggt. Kanske att jag får bita i det sura äpplet och gå ner i däckdimension från nuvarande 36 mm till 30-32 eller så. Bara bak, fram finns nog med utrymme.

Visa din Miyata!

Paket där skyrunner ingår och 4 andra ramar :oops:

Om jag bott i Stockholm hade jag huggit direkt..
Hojta om du behöver en bulvan till nästa konvent!

Visa din Miyata!
Jag vände fästblecket på framskärmen så att det pekar framåt, då får man upp skärmen under gaffelkronan.
Så är det fler som har gjort. Många skärmar är även onödigt korta, även framåt så även några få cm ger ett ökat skydd och åtminstone jag tycker det är enklare att förlänga egolappen i nederkant än skärmen i framkant (vad kallas en sådan förlängning?)
Jag vet även de som köper dubbla uppsättningar skärmar, tex Biltemas, och använder den xtra bakskärmen fram

Ingen dum idé, borra ur och nita om är helt klart en tanke..
Det funkar även bra med skruv, brickor och (lås-)muttrar, för den som liksom jag inte har ngn nittång.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 608639
Visa bilaga 608641
Visa bilaga 608642
Visa bilaga 608643
Arbetsdag! Fick dit en hel del på min 110.

Problemlösning 1:
Den elvadelade kassetten fick inte plats på bodyn, så tog bort 11t då jag misstänker att den inte kommer att saknas jättemycket med tanke på att stora drev fram. Ska köra med friktionsväxlar (styrändsreglage) så antalet är inte jätteviktigt.

Problemlösning 2:
Bromsen tar i bak. Det funkar om jag monterar den framför istället för bakom bromsbryggan, men det blir inte alls lika snyggt. Kanske att jag får bita i det sura äpplet och gå ner i däckdimension från nuvarande 36 mm till 30-32 eller så. Bara bak, fram finns nog med utrymme.

Det är klart att du ska gå ned i däckdimension. Det ska man alltid göra. Alltid. ?

Jag gillar VERKLIGEN utseendet. Den något märkliga kontrasten mellan det moderna styret (jag tycker att moderna bockar är rätt fula egentligen) och gaffelns rake får cykeln att se riktigt gammal ut i geometrin, alltså gammal som pre-1940. Och Suginopartiet sitter som en smäck. ❤️

Hade det varit min hoj hade jag polerat bort loggan på sadelstolpen - tycker att den stör. Du vet var jag finns.

Jättecool. Snyggaste hoj du har byggt, lätt!

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Det är klart att du ska gå ned i däckdimension. Det ska man alltid göra. Alltid. ?

Jag gillar VERKLIGEN utseendet. Den något märkliga kontrasten mellan det moderna styret (jag tycker att moderna bockar är rätt fula egentligen) och gaffelns rake får cykeln att se riktigt gammal ut i geometrin, alltså gammal som pre-1940. Och Suginopartiet sitter som en smäck. ❤️

Hade det varit min hoj hade jag polerat bort loggan på sadelstolpen - tycker att den stör. Du vet var jag finns.

Jättecool. Snyggaste hoj du har byggt, lätt!
Tack Eric, det värmer!

Jodå jag tänkte också på att loggan på sadelstolpen stör lite, det får jag göra något åt.

Håller även med dig om att den ser riktigt gammal ut med den här setupen. Den väldigt korta stammen gör en hel del för det.

Och på spåret mindre däckdimension så har jag sedan tidigare ett par pasela 28 mm från @LWB som jag skulle kunna prova. Men jag gillar egentligen lite fetare däck på en sån här. Får se vad jag hittar på.

Visa din Miyata!
Riktigt fin @slice me nice ! Som ägare av en mer modern racer är jag grymt avis på det raka överröret och den slimmade gaffeln.

Gällande däcken tycker jag det är nice med slimmad ram och feta däck. Smaldäcksångesten har ju de flesta släppt numer (ni vet var ni hörde att Eric hade fel först!!?), så det är klart man ska klämma in det fetaste som går - 36 är ju närapå optimalt därtill!

Visa din Miyata!
Riktigt fin @slice me nice ! Som ägare av en mer modern racer är jag grymt avis på det raka överröret och den slimmade gaffeln.

Gällande däcken tycker jag det är nice med slimmad ram och feta däck. Smaldäcksångesten har ju de flesta släppt numer (ni vet var ni hörde att Eric hade fel först!!?), så det är klart man ska klämma in det fetaste som går - 36 är ju närapå optimalt därtill!

Du fattar inte detta Roger…

Visa din Miyata!
Blir osäker på om jag formellt postat i tråden eller bara lurkat och läst stora delar som innocent bystander.
Har en patinerad 1000 köpt fint upprenoverad för några år sedan efter många års letande. Hade också en 510 som var ngt liten men ändå ljuvlig men den avyttrades pga flytt. Köpte sedan en begagnad Tegnér i födelsedagspresent förra året. Har en bullit, en brompton och en gammal Cannondale som pendlare känner ofta att Miyatan givit mest glädje för pengarna.

Bilagor

• 0AFCF965-01C6-4A95-811B-C76DF40F1AEB.jpeg
    0AFCF965-01C6-4A95-811B-C76DF40F1AEB.jpeg
    505.9 KB · Besök: 116
  • 221F835B-E5BE-4639-B351-AEB1E210609E.jpeg
    221F835B-E5BE-4639-B351-AEB1E210609E.jpeg
    411.1 KB · Besök: 122
  • 3BB4D126-B14F-4F12-8BB9-B860FEC33237.jpeg
    3BB4D126-B14F-4F12-8BB9-B860FEC33237.jpeg
    755.5 KB · Besök: 123
  • E681565A-55A8-49D0-888B-E4338A1A9A7A.jpeg
    E681565A-55A8-49D0-888B-E4338A1A9A7A.jpeg
    699.3 KB · Besök: 124
Visa din Miyata!
Blir osäker på om jag formellt postat i tråden eller bara lurkat och läst stora delar som innocent bystander.
Har en patinerad 1000 köpt fint upprenoverad för några år sedan efter många års letande. Hade också en 510 som var ngt liten men ändå ljuvlig men den avyttrades pga flytt. Köpte sedan en begagnad Tegnér i födelsedagspresent förra året. Har en bullit, en brompton och en gammal Cannondale som pendlare känner ofta att Miyatan givit mest glädje för pengarna.
610 :)

Tegnercykeln ser också fin ut :)

Visa din Miyata!
Fina cyklar! Jag som skrev i en annan tråd för så länge som fem minuter sedan (@IVI) att touringcyklarna är ovanliga i måttliga storlekar och så kommer det en bild på en 54 (?) cm 610. Vackert!

Visa din Miyata!
Den där tegneren är till och med finare i verkligheten än på bild kan jag intyga.

Tillbaka
Topp