Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Tack för hjälpen.

Jag har köpt två skivor som har kassett-låsring, alltså invändig. Betyder det att jag har ett problem om jag monterat den på mitt TA-bakhjul med invändig låsring om den är för klen som n3wton skriver?

Jag har verktyg till vevlager så det är ju inte problemet. Problemet är väl snarare att jag inte har själva ringen. Kan den köpas löst?

Jag ursäktar mitt ovetande, trodde det var meningen att CL skulle vara enklare än 6-bult. ?

Edit:
Jag tror inte något är för "klent" här, jag tror det snarare är att kassett-verktyget har för liten diameter för att passa runt en nav-änd-plupp för 15 mm axel.
De med invändig och utvändig är troligen lika bra och starka.

Har en lvg-cykel med Sora 3400 där bakväxeln behöver bytas. Fungerar det med en ny Sora R3000-bakväxel eller behöver man byta andra delar också? Fungerar det även med 10- eller 11-delade bakväxlar (Tiagra/105) där man "justerskruvar" den ner till 9 lägen?

Hittat en del kompatibilitetstabeller, men är inte säker om de gäller för så pass gamla upplagor av växelgrupper.

(95% säker att det är 3400. Inköpt 2012 och har lilla växelspaken upptill i stället för nere på bromshandtaget. Är silvriga dessutom.)

Tack för hjälpen.

Jag har köpt två skivor som har kassett-låsring, alltså invändig. Betyder det att jag har ett problem om jag monterat den på mitt TA-bakhjul med invändig låsring om den är för klen som n3wton skriver?

Jag har verktyg till vevlager så det är ju inte problemet. Problemet är väl snarare att jag inte har själva ringen. Kan den köpas löst?

Jag ursäktar mitt ovetande, trodde det var meningen att CL skulle vara enklare än 6-bult. ?
Nej verkligen inte enklare egentligen. CL är ju ännu en i grunden onödig grej som industrin tycker är bra. För snabba byten, att massbygga cyklar osv där finns det väl en vinst. Men för gemen man så är det ju mest onödigt och eventuella nackdelar överväger ju de få fördelarna i min mening.

Men men. Som sagt, för 15mm så behöver du en låsring med utvändiga tänder. Dessa kan köpas löst. I många välsorterade butiker så säljs ju shimanos skivor med låsring antingen för utvändig eller invändigt.

Shimano kan man ju ge skulden överlag för det är väl deras så kallade "uppfinning"?

Ja, större chans att någon har en T25 i multiverktyget än ett vevlagerverktyg långt ute i skogen när man kört bromsskivan i en sten och bara behöver få bort den för att kunna cykla hem.

Det fungerar med en ny.
11-delade passar inte och inte heller Tiagra 4700
En del sidor (se nedan) säger att äldre tiodelade 105 5701 ska fungera med niodelat. Men det kanske inte är att rekommendera?

Det här med långa distanspass debatteras ju huruvida det är av någon nytta om man inte redan cyklar väldigt mycket. För en ren motionär är det förmodligen ofta bara att blåsa på så mycket man orkar utan att gå i väggen - speciellt på såpass korta pass som du beskriver där du får en arbetstid på säg 10-20 minuter på sin höjd. Kör vartannat eller vart tredje pass stenhårt och resten "bara transport" till att börja med och se hur du svarar på det. Blir du utmattad så backa av lite. Försök ha med i åtanke att man blir bra på det man gör mycket, och om man cykelpendlar regelbundet gör man förmodligen den turen utan speciellt mycket ansträngning efter ett tag (dvs träningseffekten blir inte speciellt hög). Chocka lite genom att lägga in intervaller under pendlingen är förmodligen en ganska bra väg för att få god träningseffekt gissar jag.
Generellt håller jag med dig om det här, men om ska man cykla 2-3 timmar tycker jag man även som motionär behöver längre pass. Inte för konditionens skull utan för att man blir muskulärt sliten och man behöver ha en viss vana att sitta länge på cykeln.

Generellt håller jag med dig om det här, men om ska man cykla 2-3 timmar tycker jag man även som motionär behöver längre pass. Inte för konditionens skull utan för att man blir muskulärt sliten och man behöver ha en viss vana att sitta länge på cykeln.
Vanan har funnits där, den har bara tappat mark till förmån för barn de senaste åren.

Edit:
Jag tror inte något är för "klent" här, jag tror det snarare är att kassett-verktyget har för liten diameter för att passa runt en nav-änd-plupp för 15 mm axel.
De med invändig och utvändig är troligen lika bra och starka.
Exakt så!

Absolut! Till viss del handlar det väl om att acceptera att man kanske inte kommer vara så snabb på tretimmarsturer om man inte har möjlighet att träna på det.? Just tre timmar (och ännu mer för två) gäller väl att man kan stånga sig igenom det och lida sista timmen...?

Vad ska jag har för break adapter? jag har en commencal meta am 29 2019 ram vilket jag tror har direct mount bak på 160 rotor när jag kör med en SM-MA-F180P/P2 vilket jag tror är +20mm med en 180 rotor så är det för tjat...
40mm adapter är på tok förstort..

Vad ska jag har för break adapter? jag har en commencal meta am 29 2019 ram vilket jag tror har direct mount bak på 160 rotor när jag kör med en SM-MA-F180P/P2 vilket jag tror är +20mm med en 180 rotor så är det för tjat...
40mm adapter är på tok förstort..
ha! så pilen ska vara neråt när man montera adptern på ramen verkar funka då :)

hehe ja förvirrande, Jag tyckte verkligen jag hade monterar den rätt med pilen uppåt :) men ja framåt är den ju nu så då funkar det tackar!

Senast ändrad:
Hej! Jag nybörjare på heldämpat och har lite funderingar kring sag.

Jag väger rätt exakt 70kg och har precis skaffat en Propain Tyee med en 55mm Marzocchi Bomber CR dämpare bak och 170mm Bomber Z1 coil fram.
I bakdämparen har jag en 450# fjäder från RockShox och i gaffeln sitter det en medium-fjäder; fjädervikterna är efter tillverkarens rekommendationer (Propain rekommederar 450# bak för 72-80kg och folk brukar säga att rekommendationerna är i underkant; Marzocchi rekommenderar medium i en 170-gaffel för ca 66-80kg); jag har ingen preload, varken fram eller bak.
Då till problemet, jag får ca. 11mm sag bak (20%) och 25mm sag fram (15%); är det bara till att byta fjädrar för att få rekommenderad (30-35%) sag? Eller kan det bero på något annat, t.ex. är kanske helt nya bussningar lite tröga?

Tacksam för alla svar!

Är det olika banjos eller bara olika övriga monteringsdetaljer som skiljer Shimanos BH90- bromsslangar åt? Specifikt så har jag M8120-bromsar som jag vill montera Saint-ok på. Är det då bara skruven för oket jag behöver byta eller skiljer sig slangen/banjon åt också?

Köpt en begagnad yari. När jag ska ställa in sag så upptäckte jag att de inte finns några procent markeringar på den.. Enligt säljaren så har innerbenen bytts en gång på garanti.. om man köper nya inners kommer de då utan märkning? Eller har jag blivit lurad ? om jag söker på serie nummer så hittar den inte gaffeln de står dock att det kan bero på att de är en spare part vilket i detta fall borde stämma..

Köpt en begagnad yari. När jag ska ställa in sag så upptäckte jag att de inte finns några procent markeringar på den.. Enligt säljaren så har innerbenen bytts en gång på garanti.. om man köper nya inners kommer de då utan märkning? Eller har jag blivit lurad ? om jag söker på serie nummer så hittar den inte gaffeln de står dock att det kan bero på att de är en spare part vilket i detta fall borde stämma..
Man orkar kanske inte hålla samma inneben som reservdel med 5 olika markeringar

Är väldigt ny i detta med el-MTB då jag enbart har en lite äldre MTB jag leker runt med, men vad skulle ni säga är en "bra" prisklass att lägga sig på? Kollat runt en hel del men priserna är ju överallt från 25>100
Var skulle ni säga "diminishing returns" är? (alltså var priset inte längre är "värt" det)
(är 192cm lång om ni har några tips)

När RockShox i Danmark bytte ut innerben på min Reba fick jag nya med markering till fel slaglängden. Det visade sig att fortfarande har en funktion när man hade räknat om sag percentaget.

Kan förställa mig at RS också har innerben utan markering på lager.

Jag köpte ett par däck i K&S varav ett hade använts som tubeless. Jag kör med slang och trodde att detta skulle vara som vanligt.

Testade dom för första gången i förrgår, igår morse hade jag punktering. Drog i en sprillans ny slang på kvällen, tvättade fälgen på insidan o utsidan och inspekterade däcket. Nu har jag punktering igen, på flera ställen dessutom.

Det där medlet som folk sprutar i.. Kan det skada slangen? Måste jag tvätta rent slangen från resterna av det?

Känns segt, det ska vara högkvalitativa däck och säljaren sa att detta inte ska påverka funktionaliteten. Men flera punkteringar (det verkar vara punktering på flera ställen nu) talar ju emot ?

Jag köpte ett par däck i K&S varav ett hade använts som tubeless. Jag kör med slang och trodde att detta skulle vara som vanligt.

Testade dom för första gången i förrgår, igår morse hade jag punktering. Drog i en sprillans ny slang på kvällen, tvättade fälgen på insidan o utsidan och inspekterade däcket. Nu har jag punktering igen, på flera ställen dessutom.

Det där medlet som folk sprutar i.. Kan det skada slangen? Måste jag tvätta rent slangen från resterna av det?

Känns segt, det ska vara högkvalitativa däck och säljaren sa att detta inte ska påverka funktionaliteten. Men flera punkteringar (det verkar vara punktering på flera ställen nu) talar ju emot ?
”Det där som folk sprutar i” är latex. Knappast till skada.
Kör slanglöst istället då slipper du småpunkarna.

Då är det dax att spara ihop till nya hjul. Den enskild bästa investering du kan göra.
Tack för tips.
Det är så delade meningar ang tubeless så jag har skjutit på det.

Men, nu har jag gjort en service.
Tog av däcken, riktade hjulen, gjorde rent fälgarna med aceton, bytte bromsklossar, tvättade däcken, vände dom utochin och fann en glasbit i däcket som inte syntes från utsidan etc.
Hoppas de ska håll nu.

Jag hann bara ta en kortare asfaltsrunda innan punkan så blev riktigt förvirrad. Ska vara lite extra försiktig med dem, så slipper jag förhoppningsvis punk på ett tag.

Däcken är lite besvärliga att få på en jämn plats. Jag tog diskmedel och strök längs med skinwallen för att de skulle hitta rätt lättare, pumpade upp, tog ur luft, korrigerade och pumpade upp igen.

Diskmedeltipsen fick jag från en LBS.
Någon som har flera bra knep?

Jag hann bara ta en kortare asfaltsrunda innan punkan så blev riktigt förvirrad. Ska vara lite extra försiktig med dem, så slipper jag förhoppningsvis punk på ett tag.
Ja, en förvirrad punka kan ju vara oberäknelig. Föreslå att däcket och punkan, med dig som medlare, sätter sig ner och reder ut oklarheterna.

Tror dock att det räcker gott med att glasbiten har tagits ut ur bilden. Det blir lätt en destruktiv relation när däck och glassplitter ska försöka samleva.

Edit:

Tänkte även skriva något roligt om att punken brukar försvinna när punkorna växer upp och får jobb, egna små punkor och räkningar att betala. Sen i fyrtioårsåldern så kan punkan få en liten kris och försöka hitta sitt yngre punk-jag igen men det brukar ge sig när självbildens bittra sanning infinner sig. Men det blev lite väl :)

Seriöst: Att köra med såpavatten kan ju få däcken att glida rätt men om du kör med slang och lyckas få på däcken så kan du pumpa upp slangen tills däcket sätter sig. Du ska dock inte såpa skinwallen (sidan av däcket, om jag förstår vad du menar) utan kör såpa på "kanttråden" istället för det är där som fälgen möter däcket.

Senast ändrad:
Ja, en förvirrad punka kan ju vara oberäknelig. Föreslå att däcket och punkan, med dig som medlare, sätter sig ner och reder ut oklarheterna.

Tror dock att det räcker gott med att glasbiten har tagits ut ur bilden. Det blir lätt en destruktiv relation när däck och glassplitter ska försöka samleva.

Edit:

Tänkte även skriva något roligt om att punken brukar försvinna när punkorna växer upp och får jobb, egna små punkor och räkningar att betala. Sen i fyrtioårsåldern så kan punkan få en liten kris och försöka hitta sitt yngre punk-jag igen men det brukar ge sig när självbildens bittra sanning infinner sig. Men det blev lite väl :)

Seriöst: Att köra med såpavatten kan ju få däcken att glida rätt men om du kör med slang och lyckas få på däcken så kan du pumpa upp slangen tills däcket sätter sig. Du ska dock inte såpa skinwallen (sidan av däcket, om jag förstår vad du menar) utan kör såpa på "kanttråden" istället för det är där som fälgen möter däcket.
Haha.

Du menar att jag pumpar upp slangen till ett tryck högre än vad jag vill ha för att sedan släppa ut?

Haha.

Du menar att jag pumpar upp slangen till ett tryck högre än vad jag vill ha för att sedan släppa ut?
Så fick jag göra med däck (med slang i) som krånglade att sätta sig rätt. Mycket tvål och vatten, pumpa till maxtryck, låta det knäppa och smälla på vägen dit. Sen släppa ner trycket igen.

Inget man vill behöva göra i fält dock... :-(

Tog av däcken, riktade hjulen, gjorde rent fälgarna med aceton, bytte bromsklossar, tvättade däcken, vände dom utochin och fann en glasbit i däcket som inte syntes från utsidan etc.
Det faktum att däcken körts med en glasbit i utan att man märkt det är ett bra exempel på hur underbart det är med slanglöst ?

Snackar vi lvg, gravel eller MTB däck?

Tillbaka
Topp