Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Får många kan det vara en väldigt stor del att inte ha den klar. Andra kan det vara stressande.

Jo tält såklart men det är lite lurigare än i Sverige att bara slå upp det var som helst där nere.

Vad gäller tält så gillar jag lite större absid för att få in packningen, eftersom jag har väskor som inte är Restrap så gillar jag att kunna hiva in delar av cykeln i denna absid med.
Jag blir extremt stressad av att inte ha rutten klar... men... kanske därför jag borde göra det :)

Bikepacking
Jag har googlat/youtubat på lätta en-/tvåmanstält en del den senaste veckan. Drömmer mig bort till sommaren. :)

Skall man ha ett lätt enmanstält är Cloud Up 1 bra om man är lite längre. Huvudändan vetter mot absiden så man kan trycka huvudet mot utan att riskera att komma åt yttertältet. Ordentligt med plats för packning inne i tältet för att var ett enmanstält. Måttet 230 nedan är nog ett yttermått men oavsett så är det längre invändigt än Spider 1 nedan.
cloud1.jpg

Spider 1 är också ett bra enmanstält. Går också under namnet cycling tent / Ultra light tent osv. Ingång från långsidan vilket många föredrar. Dock är tältet kortare och sidorna sluttar så är du lång lär du få problem att få plats. Absiden är på sidan så om du trycker med fötterna eller huvudet mot innertältet så kommer du snart i kontakt med yttertältet. Inte optimalt. Någon här som har ett sådant och kan berätta mer om det?
spider.png

Naturehike har även VIK 1 / Tagar 1. Ännu lättare tält än tälten ovan. Dock är det enkelduk på dem. Det är egentligen ingen katastrof men de är så dåligt ventilerade att det blir väldigt mycket kondens i tälten. Så mycket att många recensenter tycker att tälten är värdelösa. Jag hade gärna haft något av dess för enmansturer men det blir nog ett Cloud Up 1 i så fall.

Bland tvåmanstälten är det Star River som tilltalar mig mest. Två absider, bra sitthöjd och tillräckligt mycket tält för att man skall kunna bo i det lite längre än 4 timmar i en dikeskant på något ultralopp. Kommer nog skaffa ett sådant när jag och dottern skall på utflykt i sommar.

Jag har alltså bara youtubat än så länge. Ni som har tälten på riktigt kan ju skriva lite mer om dem. Den invändiga längden är tyvärr nästan alltid ett problem för oss lite resligare nordbor.

Senast ändrad:
Bikepacking
Ang tält så är jag nästan beredd att halvera snittfarten för en bra absid och bra med plats (och kanske är det det jag gör!?). Ett enmanstält skulle jag inte palla med som "hem".

Bikepacking
Ska man cykla snabbt och vara aero så är det ju viktigt att minimera packningen. Jag känner dock mindre stress med mer packning.
Jag håller i grund och botten med. Men jag har en varm dunsäck som är i största laget. Samma sak med liggunderlaget. Om jag även skaffar ett tält som är lite för stort växer packningen rätt mycket.

Jag har vet inte hur sommarens äventyr kommer se ut än mer än cykelcamping med dottern. Till det har jag tänkt skaffa ett Star River om ingen annan får mig på bättre tankar. Det fungerar ju till soloturer med, även om det är i största laget.

Bikepacking
Varken jag eller min cykel är snabb eller aero.
Blev lite sugen på att gå upp en tusing och skaffa en sån här:
Ser helt okej ut. Däremot har jag som ett krav att inne- och yttertält ska sitta ihop. Dvs, jag kan trä i bågarna och resa tältet utan att behöva resa innertältet först. Vid dåligt väder är det ju trist att blöta ner innertältet (vilket man gör med den konstruktionen).

Bikepacking
Jag håller i grund och botten med. Men jag har en varm dunsäck som är i största laget. Samma sak med liggunderlaget. Om jag även skaffar ett tält som är lite för stort växer packningen rätt mycket.

Jag har vet inte hur sommarens äventyr kommer se ut än mer än cykelcamping med dottern. Till det har jag tänkt skaffa ett Star River om ingen annan får mig på bättre tankar. Det fungerar ju till soloturer med, även om det är i största laget.
Sovsäck och liggunderlag brukar jag fästa på lastburar på framgaffeln, så de är ur vägen rent utrymmesmässigt.
Upp till 55X18 skulle få plats i min Vaude styrväska, men lite mindre skulle inte göra något. Tycker Cloud up 2 med 40X13 ser bra ut, men är osäker när det gäller den lilla absiden.

Bikepacking

Det är ju en kompromiss. Det ser otroligt ut när bikepackerproffsen visar upp sin slimmade packning. Jag har förlikat mig med att jag har mer saker än jag behöver. Om ska du cykla med dottern kanske en (för) stor packning funkar? Om hon inte drar många watt och vill ha tempo!

Bikepacking
Ser helt okej ut. Däremot har jag som ett krav att inne- och yttertält ska sitta ihop. Dvs, jag kan trä i bågarna och resa tältet utan att behöva resa innertältet först. Vid dåligt väder är det ju trist att blöta ner innertältet (vilket man gör med den konstruktionen).
Smart, så långt hade jag inte tänkt.

Bikepacking
Smart, så långt hade jag inte tänkt.
Många "amerikanska" tält typ Big Agnes, MSR mfl är konstruerade så. Det ger fördelen att kunna använda endast innertältet i varmt klimat vilket du inte kan om bågarna sitter i yttertältet. Köper man footprint till BA och MSR så är det inga problem att resa yttertältet först. Är man lite klurig så går det att resa den typen av tält i ett moment även utan footprint.

Just det ovan länkade tältet med det stora förtältet är kanke knepigare men borde vara samma princip

Bikepacking
Är man lite klurig så går det att resa den typen av tält i ett moment även om det är lite meckigare. Många "amerikanska" tält typ Big Agnes, MSR mfl är konstruerade så. Det ger fördelen att kunna använda endast innerdelen i varmt klimat.
Att kunna ha bara innertältet är ju guld. Har också sett nåt tält där man kan öppna upp hela långsidan (på yttertältet) för att kunna njuta av utsikten ("ibland" händer det ju att man slår upp tältet på fina ställen).

Bikepacking
Att kunna ha bara innertältet är ju guld. Har också sett nåt tält där man kan öppna upp hela långsidan (på yttertältet) för att kunna njuta av utsikten ("ibland" händer det ju att man slår upp tältet på fina ställen).
Funkar bra på mitt Big Agnes Copper Spur (inte mitt på bilden däremot). Men tälta i Sverige innebär ju tyvärr oftare att stänga igen allt så att man inte blir blöt och kall snarare än att öppna upp och titta på stjärnorna :D

1676991701959.png

Bikepacking
Funkar bra på mitt Big Agnes Copper Spur (inte mitt på bilden däremot). Men tälta i Sverige innebär ju tyvärr oftare att stänga igen allt så att man inte blir blöt och kall snarare än att öppna upp och titta på stjärnorna :D

Visa bilaga 609579
Och glöm inte diverse blodsugande insekter... Ofta handlar det om ren överlevnad!

Bikepacking
Det är ju en kompromiss. Det ser otroligt ut när bikepackerproffsen visar upp sin slimmade packning. Jag har förlikat mig med att jag har mer saker än jag behöver. Om ska du cykla med dottern kanske en (för) stor packning funkar? Om hon inte drar många watt och vill ha tempo!
Med henne blir det fokus på att ha det väldigt trevligt i ett par dagar. Jag kommer packa på cykeln så mycket det går. :)

Kör jag själv / med vänner kan jag minska packningen lite mer. Jag får använda den utrustning jag redan har hemma men det jag måste skaffa nytt vill jag ändå försöka hålla så litet/lätt det går (med bibehållen komfort osv osv).

Jag har ett gammalt jetboilkök som jag tror är 12x18cm. Det fungerar bra men är även det i största laget för att ha på cykeln. Jag har många saker som är i största laget men det blir väldigt dyrt att köpa nytt bara för att få ner packningen med 10-15%. Jag har roligare saker att lägga pengarna på.

Bikepacking
Med henne blir det fokus på att ha det väldigt trevligt i ett par dagar. Jag kommer packa på cykeln så mycket det går. :)

Kör jag själv / med vänner kan jag minska packningen lite mer. Jag får använda den utrustning jag redan har hemma men det jag måste skaffa nytt vill jag ändå försöka hålla så litet/lätt det går (med bibehållen komfort osv osv).

Jag har ett gammalt jetboilkök som jag tror är 12x18cm. Det fungerar bra men är även det i största laget för att ha på cykeln. Jag har många saker som är i största laget men det blir väldigt dyrt att köpa nytt bara för att få ner packningen med 10-15%. Jag har roligare saker att lägga pengarna på.
Jag tror ni kommer få en jättetrevlig och minnesvärd tur. :)

Bikepacking
Det får plats ganska mycket på en bakpakethållare och eftersom man inte ser packningen märker man knappt av den när man cyklar. Det ser inte bikepackingmässigt ut kanske men det fungerar väldigt bra.

Senast ändrad:
Bikepacking
Och det är roligare att använda det man har även om det inte är helt optimalt än att bara köpa en massa saker.

Bikepacking
Fördelen enligt mig med två separata delar är att när tältet är blött efter en regnig natt kan man packa innertältet och yttertält separat. Har man ett footprint så håller sig innertältet torrt. Har man en Hilleberg-variant där de tas upp och ner som en enhet blir allt fuktigt.

Bikepacking
Fördelen enligt mig med två separata delar är att när tältet är blött efter en regnig natt kan man packa innertältet och yttertält separat. Har man ett footprint så håller sig innertältet torrt. Har man en Hilleberg-variant där de tas upp och ner som en enhet blir allt fuktigt.
I mitt Hilleberg hänger innertältet i yttertältet, och det går såklart att separera dem.

Bikepacking
Var in på Hillebergs hemsida idag för första gången på evigheter. Den såg likadan ut som för evigheter sedan.
Vore snyggt med en uppdatering.
Är för övrigt väldigt nöjd med våra Hillebergs.

Bikepacking
Bikepacking
Var in på Hillebergs hemsida idag för första gången på evigheter. Den såg likadan ut som för evigheter sedan.
Vore snyggt med en uppdatering.
Är för övrigt väldigt nöjd med våra Hillebergs.
Skönt att det som spelar roll verkar fungera bra då!? Just Hilleberg har ju grymt bra instruktionsvideor för alla (?) sina tält därtill, där man får en rejäl överblick över hur saker och ting fungerar. Lite gammalmodigt kanske, men vad gör det när det faktiskt är bra och funkis?

Sen kan väl sägas att enda anledningarna att man INTE skulle välja ett Hilleberg framför ett enklare tält är ifall man tycker det blir för varmt/tätt samt om man vill ha något extremlätt (dvs med sämre hållbarhet), förutom det faktum att de är svindyra då. Jag har ett Hilleberg och ett Big Agnes, och skillnaden dem emellan är verkligen milsvid! Att få med ett Allak 3 som väger typ 3,6 kilo på cykeln är ju dock bara att fetglömma - medan mitt Copper Spur sitter som en knappt förvuxen Nalgene-flaska under frampakethållaren.?

Bikepacking
Sen kan väl sägas att enda anledningarna att man INTE skulle välja ett Hilleberg framför ett enklare tält är ifall man tycker det blir för varmt/tätt samt om man vill ha något extremlätt (dvs med sämre hållbarhet), förutom det faktum att de är svindyra då. Jag har ett Hilleberg och ett Big Agnes, och skillnaden dem emellan är verkligen milsvid! Att få med ett Allak 3 som väger typ 3,6 kilo på cykeln är ju dock bara att fetglömma - medan mitt Copper Spur sitter som en knappt förvuxen Nalgene-flaska under frampakethållaren.?
Tur att mitt Nallo 3 GT går in under 3 kg! Men nog är de dyra idag...

Bikepacking
Det är inga problem att separera ytter- och innertältet i såna tält. Är de separerade reser man yttertältet först.

Bikepacking
Efter en dags letande verkar detta mer och mer som ett väldigt bra alternativ trots några hundra kronor över budget.
Tack!

Har du möjligtvis ett liknade förslag på liggunderlag också?
Det här ska ha fått ok recensioner och är relativt lätt och smidigt. Lågt R-värde men som sommarunderlag lät det ju funka fint. Jag har inte testat det själv dock.
TREKOLOGY UL campingmatta, sovmatta, campingmadrass – UL80 uppblåsbar luftmadrass rulle matta lätta lägermattor, ultralätt enkel uppblåsningssäng för en god natts sömn Grå Grå En storlek : Amazon.se: Sport & outdoor

Bikepacking
Det är inga problem att separera ytter- och innertältet i såna tält. Är de separerade reser man yttertältet först.

Har ett bergans. Tror det är 10-12 knäppen som man måste böja sig in under tält-duken och knäppa loss och sedan knäppa fast. Det Helleberg jag sett på nära håll har funkar likadant. Det är för jobbigt :p På mitt nature hike är de ju alltid i två delar - enkelt att hålla isär.

Men jag gillar att kunna resa och riva fort. Krypa runt under tältduken och veva är för drygt då :)

Bikepacking

Vilket skulle du köpa idag?
Vi har två kök i familjen redan, men de är modell större. Så funderar på en "vattenkokare".
(funderar även på tält så läser med intresse utvecklingen i tråden)

Bikepacking
Bikepacking
Ska du bara koka vatten eller lags enklare mat skulle jag köpa en toppmonterad brännare och en mugg/kastrull där gasflaskan passar. Jag kör brs3000 https://www.amazon.se/BRS-Ryggsäck-Camping-Ultralätt-Titanlegering/dp/B06XNLSNFR/ref=mp_s_a_1_3?crid=2LNZG3LOUEWY3&keywords=brs+3000t&qid=1677015379&sprefix=brs+,aps,96&sr=8-3
Sen valfri kastrull, titan är ju ballt och lätt men dyrare. Just nu kör jag en snik variant från Jula: https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/friluftsutrustning/kokkarl/gryta-956165/
Kör man Julas snik så passar Optimus lösa vindskydd bra. Adderar lite vikt men inte volym då det kläms runt kastrullen.

Vill man ha något ännu mindre så har primus en liten alukastrull på 0.5l med handtag och lock. I den ryms en brs3000 och minsta gasen. Men då gör man inget storkok.

Bikepacking
Hade nog rekommenderat ett kök med bajonett-fattning. Ger lägre gasåtgång, snabbare kokning, lätt att packa då allt får plats i sig självt och stabilt. Har lånat ett sådant och är väldigt nöjd.

Själv kör jag en msr-brännare som länkades ovan och en trangia-kastrull. Väger lite mindre och mycket billigare eftersom jag redan hade kastrullen men inte lika smidigt eller effektivt. Framförallt som jag inte har något vettigt vindskydd.

Bikepacking
Gas är väldigt smidigt för en amatör (=oftast cyklar/campar på vår/sommar/vinter). Men, ska nog testa min wood gas stove vilket år som helst!

Bikepacking
Har ett bergans. Tror det är 10-12 knäppen som man måste böja sig in under tält-duken och knäppa loss och sedan knäppa fast. Det Helleberg jag sett på nära håll har funkar likadant. Det är för jobbigt :p På mitt nature hike är de ju alltid i två delar - enkelt att hålla isär.

Men jag gillar att kunna resa och riva fort. Krypa runt under tältduken och veva är för drygt då :)
I min värld beror vilken design som är bäst på användningsområde.

Om det ofta regnar och/eller blåser föredrar jag tält som reses i ett, eller i nödfall med yttertältet först. Läs fjällvandring.

Är man ute och tältar en varm sommarvecka i södra Sverige eller Europa är det ju gött att kunna sova med bara innertältet och inga problem att slänga över en ytterduk över innertältet efteråt. Läs sommarcykling.

Själv är jag främst i fjällkategorin och använder tält relevanta för den miljön. Enda tillfället jag knäpper loss innertältet är om det öser ner när det ska packas ihop, i princip. Men då tar det bara någon minut att ta loss innertältet i de (små) tält jag använder.

Bikepacking
Bikepacking
Bikepacking
Gas är väldigt smidigt för en amatör (=oftast cyklar/campar på vår/sommar/vinter). Men, ska nog testa min wood gas stove vilket år som helst!
Lämnar gasen hemma och kör https://solostove.com/en-us/p/solo-stove-lite nästan jämnt (eller så länge vi är under trädgränsen i alla fall). Inget för den som har bråttom (skulle säga kring 15 minuter till kok från att man packar upp), men känns väldigt najs att slippa släpa och använda gas – och jävligt mysigt att ha en minibrasa att pilla med när man ätit färdigt. Regnat har det gjort många gånger, men det har bara varit problem att hitta torrt bränsle* en gång då vi jobbade ~2h för att koka upp vatten till Oboy+Minttu-drink. Var värt det :giggle:

* man kan förstås passa på att plocka med sig näver eller torra pinnar under dagen för att vara säker om det känns skakigt med vädret.

63916598033__DA937AC8-FFA7-41DA-9CB6-E8399713D6B4.jpeg

Senast ändrad:
Bikepacking
Finska Varusteleka har några små kök till en liten penning. Kolla deras wood stove och två olika för metatabletter eller som det heter i moden friluftssvenska esbit. Ett av tablettköken är överskott för det extrema priset 39 kr. Nackdelen med tabletter är att det blir skitigt.

Bikepacking
Lämnar gasen hemma och kör https://solostove.com/en-us/p/solo-stove-lite nästan jämnt (eller så länge vi är under trädgränsen i alla fall). Inget för den som har bråttom (skulle säga kring 15 minuter till kok från att man packar upp), men känns väldigt najs att slippa släpa och använda gas – och jävligt mysigt att ha en minibrasa att pilla med när man ätit färdigt. Regnat har det gjort många gånger, men det har bara varit problem att hitta torrt bränsle* en gång då vi jobbade ~2h för att koka upp vatten till Oboy+Minttu-drink. Var värt det :giggle:

* man kan förstås passa på att plocka med sig näver eller torra pinnar under dagen för att vara säker om det känns skakigt med vädret.

Visa bilaga 609705
Jag har kokat nudlar och dryck på så sätt men bara över dagen. Borde våga lämna gasköket hemma och gå all in på eld på flerdagsutflykter! Startnäver kan man ta med sig.

Tillbaka
Topp