Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hur ska en kunna bestämma sig?
6061898B-2B8F-40D9-92A6-AD7E1A34E4FF.jpeg
88B7D996-E6CC-497D-A93B-59351C812B44.jpeg

Visa din Miyata!
Kör vanliga pedaler på Valleyn. Trött på att dra på mig SPD dojorna varje gång man skall till Vallen och kolla fotboll. Lirar bra med vevpartiet också. Fru Edfeldt hade synpunkter på att sadelstolpen, som är svart, att den inte passar in. Hon kommenderade byte till silver!!???
FA9795A3-A11B-411D-83CB-629FB1BEBDA7.png

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Kör vanliga pedaler på Valleyn. Trött på att dra på mig SPD dojorna varje gång man skall till Vallen och kolla fotboll. Lirar bra med vevpartiet också. Fru Edfeldt hade synpunkter på att sadelstolpen, som är svart, att den inte passar in. Hon kommenderade byte till silver!!???
Visa bilaga 610566
Magura-bromsarna är utan tvekan de med bäst bromskänsla och kraft av de fälgbromsar jag provat, i en klass för sig skulle jag vilja säga :)

Visa din Miyata!
Magura-bromsarna är utan tvekan de med bäst bromskänsla och kraft av de fälgbromsar jag provat, i en klass för sig skulle jag vilja säga :)
Jag är enig med dig! Gillar att jag kan ställa bromsverkan under körning på bromshandtagen. Det gamla är faktiskt både roligare att se på och skönare bett i än de nya jag har på den svarta. Rekommenderar HS33 varmt??

Visa din Miyata!
Sayonara, Maruishi!

Maruishi-Discovery - 1.jpeg

Maruishi-Chainstay-Crack - 1.jpeg

Naruhodo ne. Fan också. Full av motivation skulle jag ta itu med nästa iteration av denna it's-not-a-romanceur-but-damn-close, en skön slack 80-talare med poppig färg och passande ramgeometri. Under smutsen av förra sommarens gravelrundor ser jag sprickan -- hela innersidan av kedjesteget precis vid själva bryggan. Iofs bra att ta reda på detta nere i källaren och inte ha en krash...men ändå, lite surt är det. Alltså, av med komponenterna och upp på väggen nu, kanske går den att svetsa, Tange 1000 är väl rätt rejäla rör, och ytterligare en anledning att ta en svetskurs.

Visa din Miyata!
Sayonara, Maruishi!

Visa bilaga 610606
Visa bilaga 610605

Naruhodo ne. Fan också. Full av motivation skulle jag ta itu med nästa iteration av denna it's-not-a-romanceur-but-damn-close, en skön slack 80-talare med poppig färg och passande ramgeometri. Under smutsen av förra sommarens gravelrundor ser jag sprickan -- hela innersidan av kedjesteget precis vid själva bryggan. Iofs bra att ta reda på detta nere i källaren och inte ha en krash...men ändå, lite surt är det. Alltså, av med komponenterna och upp på väggen nu, kanske går den att svetsa, Tange 1000 är väl rätt rejäla rör, och ytterligare en anledning att ta en svetskurs.
Det går nog att svetsa! Har sett farsan svetsa värre brott än det. Går kursen så är den snart på rull igen. Förbannat snygg glömde jag säga ?

Visa din Miyata!
Enkelt. Testa båda och kör det som känns bäst.
Bock såklart, allt annat på en kort och hög cykel är ju otänkbart.
Skulle säga att geometrin talar mer för bild ett, trots att jag är bockstyre-torsk :cry:
Enkelt! Välj bock. Sen köper du en cykel som passar till det fina styret du ändå har liggande.
Efter en nervkittlande omröstning som resulterade i 2,5 för bock mot 3,5 för sweeeep + ett samtal med @n3wton bestämde jag mig för bock, tills jag kommer göra som @LWB säger och testa de andra och sen någongång mellan denna vår och hösten 24 bestämma mig ?

Visa din Miyata!
En 1000:ing vore drömmen att hitta, till rimligt pris.
Håll även utkik efter 610 och 100, senare årgångar (från -88 för 610) har nästan exakt samma ram som 1000. Komponenterna på 100 är lite enklare men 610 har den fina Deore-gruppen och den ligger inte långt under de DX/XT som 1000 har.

Och 610 och 100 är både vanligare och säljs ofta till riktigt bra pris.

Som den Miyata 100 i Säffle här för en dryg tusenlapp

Visa din Miyata!
Håll även utkik efter 610 och 100, senare årgångar (från -88 för 610) har nästan exakt samma ram som 1000. Komponenterna på 100 är lite enklare men 610 har den fina Deore-gruppen och den ligger inte långt under de DX/XT som 1000 har.

Och 610 och 100 är både vanligare och säljs ofta till riktigt bra pris.

Som den Miyata 100 i Säffle här för en dryg tusenlapp

Tack!
Jag kom över en Nishiki Continental så kanske lägger timmarna på den istället. Skulle en av de cyklarna som du nämner dyka upp så skulle jag hellre lägga tiden på en sådan, men jag är inte så nischad utan tror Nishiki kan tjäna mig väl. ☺️

Visa din Miyata!
Tack!
Jag kom över en Nishiki Continental så kanske lägger timmarna på den istället. Skulle en av de cyklarna som du nämner dyka upp så skulle jag hellre lägga tiden på en sådan, men jag är inte så nischad utan tror Nishiki kan tjäna mig väl. ☺️
Det är jag övertygad om, vad jag förstår är det samma typ av ram på Nishikin med bara gradskillnader mellan dem.

Edit. Miyata har ju sina fina räfflade CrMo-rör och de brukar rankas som något lite finare än manganstålen men å andra sidan var Reynolds 531 också av manganstål och de kommer högt upp på listan, skillnaden är nog mest att CrMo är svetsbart vilket inte manganstålen är.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Det är jag övertygad om, vad jag förstår är det samma typ av ram på Nishikin med bara gradskillnader mellan dem.
Det gick att läsa lite mer här om den

Just nu har den bock med 3x7 rsx-brifters på, kanske blir det annat styre, ska känna in geometrin och se vad som passar mig bäst.

Edit. Miyata har ju sina fina räfflade CrMo-rör och de brukar rankas som något lite finare än manganstålen men å andra sidan var Reynolds 531 också av manganstål och de kommer högt upp på listan, skillnaden är nog mest att CrMo är svetsbart vilket inte manganstålen är.

På ramen står det att det är "Randonneur Geometry built with CrMo tubing".

Nog med fotnötter, ursäkta kapningen, kanske blir det en egen tråd om detta ifall intresse finns.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ja de är häftiga. Såg dem på Arvikafestivalen en gång. Det ryktades att det var så mycket bas att stod man vid precis rätt (fel) plats gentemot högtalarna kräktes man. Antagligen bara snack, men ack så go bas det var!
Undrar om det var samma gång som jag såg dem men det är väl troligt. De kanske bara har varit där en gång? Men häftigt var det :)

Visa din Miyata!
Visa bilaga 611028
Var och hämtade denna lilla Miyata igår.
Har egentligen letat en billig retro mtb för att ta delar av till en annan ram men tycker nästan det är lite synd att riva ner denna om det är originalprylar som sitter på.
Åh, de där Pathrunner-hojarna från 92-93 är så fina! STX-grupp, vacker färg och snabbstyrd. Således lekande lätt att köra i skogen med.

Visa din Miyata!
Om man gör slut på en 200-förpackning rostfria M5x12 insex maskinskruv på egna och några få andras Miyata-byggen (fru LWB, don LWB, LWB Jr., han som heter ”min vän hjulbyggaren” och hon som heter ”grabbens kusin”)…

3DB0320B-0666-4785-9C45-A080FC7FAC57.jpeg

…håll med om att det då är roligare att köpa en ny låda skruv än att sluta bygga cyklar?

Würth får till i morgon på sig att ta hem dem, sen far jag västerut över helgen för att steka upp kompisens On/Off.

Tillbaka
Topp