Bonsaifall
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Någon sugen kanske?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp. Jag har den på rimligt avstånd hemifrån. :)Någon sugen kanske?
Jag kan hämta och magasinera för den som önskar.Någon sugen kanske?
Enkelt! Välj bock. Sen köper du en cykel som passar till det fina styret du ändå har liggande.Hur ska en kunna bestämma sig?Visa bilaga 610546Visa bilaga 610547
Enkelt! Bild ett.
Snacka ihop er innan ni håller på såhär med olika bud, jag klarar inte av det, jag håller ju med er båda!Enkelt! Välj bock. Sen köper du en cykel som passar till det fina styret du ändå har liggande.
Skulle säga att geometrin talar mer för bild ett, trots att jag är bockstyre-torskSnacka ihop er innan ni håller på såhär med olika bud, jag klarar inte av det, jag håller ju med er båda!
Bild 1?Snacka ihop er innan ni håller på såhär med olika bud, jag klarar inte av det, jag håller ju med er båda!
Jag ska kika på den och hämta den imorgon. Är den för liten för mig eller om dottern inte vill ha den så kan jag förmedla den vidare till någon här.Jag kan hämta och magasinera för den som önskar.
Enkelt. Testa båda och kör det som känns bäst.Hur ska en kunna bestämma sig?Visa bilaga 610546Visa bilaga 610547
Magura-bromsarna är utan tvekan de med bäst bromskänsla och kraft av de fälgbromsar jag provat, i en klass för sig skulle jag vilja säga :)Kör vanliga pedaler på Valleyn. Trött på att dra på mig SPD dojorna varje gång man skall till Vallen och kolla fotboll. Lirar bra med vevpartiet också. Fru Edfeldt hade synpunkter på att sadelstolpen, som är svart, att den inte passar in. Hon kommenderade byte till silver!!???
Visa bilaga 610566
Jag är enig med dig! Gillar att jag kan ställa bromsverkan under körning på bromshandtagen. Det gamla är faktiskt både roligare att se på och skönare bett i än de nya jag har på den svarta. Rekommenderar HS33 varmt??Magura-bromsarna är utan tvekan de med bäst bromskänsla och kraft av de fälgbromsar jag provat, i en klass för sig skulle jag vilja säga :)
Det går nog att svetsa! Har sett farsan svetsa värre brott än det. Går kursen så är den snart på rull igen. Förbannat snygg glömde jag säga ?Sayonara, Maruishi!
Visa bilaga 610606
Visa bilaga 610605
Naruhodo ne. Fan också. Full av motivation skulle jag ta itu med nästa iteration av denna it's-not-a-romanceur-but-damn-close, en skön slack 80-talare med poppig färg och passande ramgeometri. Under smutsen av förra sommarens gravelrundor ser jag sprickan -- hela innersidan av kedjesteget precis vid själva bryggan. Iofs bra att ta reda på detta nere i källaren och inte ha en krash...men ändå, lite surt är det. Alltså, av med komponenterna och upp på väggen nu, kanske går den att svetsa, Tange 1000 är väl rätt rejäla rör, och ytterligare en anledning att ta en svetskurs.
Slog upp det och 1 mm enligtTange-katalogen. Så jag tror också det går att svetsa.Tange 1000 är väl rätt rejäla rör, och ytterligare en anledning att ta en svetskurs.
Ja, den var riktig fin?Det går nog att svetsa! Har sett farsan svetsa värre brott än det. Går kursen så är den snart på rull igen. Förbannat snygg glömde jag säga ?
Enkelt. Testa båda och kör det som känns bäst.
Bock såklart, allt annat på en kort och hög cykel är ju otänkbart.
Bild 1?
Skulle säga att geometrin talar mer för bild ett, trots att jag är bockstyre-torsk![]()
Enkelt! Välj bock. Sen köper du en cykel som passar till det fina styret du ändå har liggande.
Efter en nervkittlande omröstning som resulterade i 2,5 för bock mot 3,5 för sweeeep + ett samtal med @n3wton bestämde jag mig för bock, tills jag kommer göra som @LWB säger och testa de andra och sen någongång mellan denna vår och hösten 24 bestämma mig ?Enkelt! Bild ett.
Blir spännande att se vilken cykel du köper till det andra styret. ?
Jag kom fram till att jag vill ha roliga cyklar och med flatbar är mina två Cannondale redan väldigt roliga, hoppa på kanter och grejer! Sen är en cykel jag vill cykla snabbt på rolig! ?Blir spännande att se vilken cykel du köper till det andra styret. ?
Alltså det är ju så det funkar. En schyst reservdel kan motivera en hel cykel.Blir spännande att se vilken cykel du köper till det andra styret. ?
Jag säger inte emot. Kan till och med vara skyldig själv. Sambons Mtb blev till för att jag hade ett par hjul liggandes...Alltså det är ju så det funkar. En schyst reservdel kan motivera en hel cykel.
Håll även utkik efter 610 och 100, senare årgångar (från -88 för 610) har nästan exakt samma ram som 1000. Komponenterna på 100 är lite enklare men 610 har den fina Deore-gruppen och den ligger inte långt under de DX/XT som 1000 har.En 1000:ing vore drömmen att hitta, till rimligt pris.

Jag kom fram till att jag vill ha roliga cyklar och med flatbar är mina två Cannondale redan väldigt roliga, hoppa på kanter och grejer! Sen är en cykel jag vill cykla snabbt på rolig! ?
Tack för påminnelsen, för alla som vill testa, de är att rekommendera!Ja, hoppa på kanter med bock har du ju testat… ?
Tack!Håll även utkik efter 610 och 100, senare årgångar (från -88 för 610) har nästan exakt samma ram som 1000. Komponenterna på 100 är lite enklare men 610 har den fina Deore-gruppen och den ligger inte långt under de DX/XT som 1000 har.
Och 610 och 100 är både vanligare och säljs ofta till riktigt bra pris.
Som den Miyata 100 i Säffle här för en dryg tusenlapp
![]()
Det är jag övertygad om, vad jag förstår är det samma typ av ram på Nishikin med bara gradskillnader mellan dem.Tack!
Jag kom över en Nishiki Continental så kanske lägger timmarna på den istället. Skulle en av de cyklarna som du nämner dyka upp så skulle jag hellre lägga tiden på en sådan, men jag är inte så nischad utan tror Nishiki kan tjäna mig väl.![]()
Det gick att läsa lite mer här om denDet är jag övertygad om, vad jag förstår är det samma typ av ram på Nishikin med bara gradskillnader mellan dem.
Edit. Miyata har ju sina fina räfflade CrMo-rör och de brukar rankas som något lite finare än manganstålen men å andra sidan var Reynolds 531 också av manganstål och de kommer högt upp på listan, skillnaden är nog mest att CrMo är svetsbart vilket inte manganstålen är.
Då är det i princip ingen skillnad alls och såklart att intresse finns! De här randoramarna i stål, nytillverkade och beg., är högt i ropet idag.På ramen står det att det är "Randonneur Geometry built with CrMo tubing".
Nog med fotnötter, ursäkta kapningen, kanske blir det en egen tråd om detta ifall intresse finns.
Nja, ens egna skador kan man ju strunta i, men bromshandtagen...Tack för påminnelsen, för alla som vill testa, de är att rekommendera!
Ja lite sorgligt var det allt, men man kan säga shi fick de för att vara osköna!Nja, ens egna skador kan man ju strunta i, men bromshandtagen...
Det är faktiskt så att det står en Kona Fire Mountain i källaren.. Där kanske det kan ske grejer!Blir spännande att se vilken cykel du köper till det andra styret. ?
"Inga liknelser i övrigt" - eller...??Trevligt när cykelhobbyn får genomslag i musiken. Kraftwerk gjorde ”Tour de France”, jag gjorde ett sliderör av resterna efter ett kortat bockstyre.
Visa bilaga 610897
"Inga liknelser i övrigt" - eller...??
Ja de är häftiga. Såg dem på Arvikafestivalen en gång. Det ryktades att det var så mycket bas att stod man vid precis rätt (fel) plats gentemot högtalarna kräktes man. Antagligen bara snack, men ack så go bas det var!Inte jättemånga. Men jag gillar Kraftwerk väldigt mycket!
Undrar om det var samma gång som jag såg dem men det är väl troligt. De kanske bara har varit där en gång? Men häftigt var det :)Ja de är häftiga. Såg dem på Arvikafestivalen en gång. Det ryktades att det var så mycket bas att stod man vid precis rätt (fel) plats gentemot högtalarna kräktes man. Antagligen bara snack, men ack så go bas det var!
Wir sind Schaufensterpuppen, di-di-li-do..Undrar om det var samma gång som jag såg dem men det är väl troligt. De kanske bara har varit där en gång? Men häftigt var det :)
Åh, de där Pathrunner-hojarna från 92-93 är så fina! STX-grupp, vacker färg och snabbstyrd. Således lekande lätt att köra i skogen med.Visa bilaga 611028
Var och hämtade denna lilla Miyata igår.
Har egentligen letat en billig retro mtb för att ta delar av till en annan ram men tycker nästan det är lite synd att riva ner denna om det är originalprylar som sitter på.
Riv den ej?Visa bilaga 611028
Var och hämtade denna lilla Miyata igår.
Har egentligen letat en billig retro mtb för att ta delar av till en annan ram men tycker nästan det är lite synd att riva ner denna om det är originalprylar som sitter på.