Glenn Dahl
Aktiv medlem
Bikepacking
Bygg en hobo stove... kostar en ravioliburk och då får du maten på köpet.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Detta verkar ju vara en trevlig rutt; https://en.viarhona.com2012 gjorde jag ungefär den resan. Med väldigt lite planering. Visserligen i mars/april men det är antagligen enklare i juni då mer är öppet och vädret behagligare.
Jag skrev en RR som du kan lägga ett öga på: https://happyride.se/forum/threads/rr-bbtb-by-bike-to-barcelona.1858784/
Eftersom jag inte hade sällskap men deadline så blev det mycket cykling!Så härligt! Kollade lite snabbt och är inspirerad! Långa dagar :)
Nån speciell bit du verkligen rekommenderar / inte rekommenderar?
Ska du bara koka vatten eller lags enklare mat skulle jag köpa en toppmonterad brännare och en mugg/kastrull där gasflaskan passar. Jag kör brs3000 https://www.amazon.se/BRS-Ryggsäck-Camping-Ultralätt-Titanlegering/dp/B06XNLSNFR/ref=mp_s_a_1_3?crid=2LNZG3LOUEWY3&keywords=brs+3000t&qid=1677015379&sprefix=brs+,aps,96&sr=8-3
Sen valfri kastrull, titan är ju ballt och lätt men dyrare. Just nu kör jag en snik variant från Jula: https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/friluftsutrustning/kokkarl/gryta-956165/
Kör man Julas snik så passar Optimus lösa vindskydd bra. Adderar lite vikt men inte volym då det kläms runt kastrullen.
Vill man ha något ännu mindre så har primus en liten alukastrull på 0.5l med handtag och lock. I den ryms en brs3000 och minsta gasen. Men då gör man inget storkok.
Hade nog rekommenderat ett kök med bajonett-fattning. Ger lägre gasåtgång, snabbare kokning, lätt att packa då allt får plats i sig självt och stabilt. Har lånat ett sådant och är väldigt nöjd.
Själv kör jag en msr-brännare som länkades ovan och en trangia-kastrull. Väger lite mindre och mycket billigare eftersom jag redan hade kastrullen men inte lika smidigt eller effektivt. Framförallt som jag inte har något vettigt vindskydd.
Hehe ok :)Eftersom jag inte hade sällskap men deadline så blev det mycket cykling!
Mycket av mina bra/dåliga minnen har med min sinnesstämning att göra. Så att jag minns cyklingen från Chalon-Sur-Saone längs Saone/Rehn med varmt hjärta kan lika väl ha att göra med att jag kände att jag hade kontroll på min resa snarare än att cyklingen var fantastisk!
Annars minns jag mest känslan av att vara på äventyr!
Cykla i Tyskland gillade jag generellt. Kring Dusseldorf/Köln var det dock lite struligare. Men så är det alltid med städer.
Hade jag gjort om resan hade jag nog försökt hitta fler floder att följa. De är tacksamma för navigering och det är ganska platt!
Optimus Elektra FE är byggt för att fungera ihop som ett system. Jag har ett (så pass nytt att det inte är använt i fält än. Eller så är jag bara slö.) som verkar lovande. Funkar bra även med vanlig kastrull när spisen hemma råkat gett upp!Jag velar lite.
En vanlig kastrull + toppmonterad brännare ger ju lite fler möjligheter om jag måste byta kokkärl.
Därför har jag tex Optimus Elektra FE som en kandidat: https://www.naturkompaniet.se/optimus-gaskok-optimus-elektra-fe-cook-system-2101951/
Samtidigt är ett ihopbyggt system energieffektivare och byggt för att fungera bra tillsammans. Där tittar jag tex på: https://www.naturkompaniet.se/primus-gaskok-lite-plus-stove-system-frilufts-p356037/ (som går att bygga om för att klara vanliga kastruller med).
De där blåsrören är fantastiska! Tvåpack kostar typ 70 spänn på Amazon.se. Starkt rekommenderat, får igång nästan vad som helst.Jag tycker någon ska köpa det här tältet och testa, så kan jag köpa ett likadant sen om det är ok :). 60 euro för 1,1 kg känns ju som bra vikt/pris-kombo.
De där blåsrören är fantastiska! Tvåpack kostar typ 70 spänn på Amazon.se. Starkt rekommenderat, får igång nästan vad som helst.Jag tycker någon ska köpa det här tältet och testa, så kan jag köpa ett likadant sen om det är ok :). 60 euro för 1,1 kg känns ju som bra vikt/pris-kombo.
Denna knåpade jag ihop. Visserligen 2 burkar så förutom raviolin jag fick sleva i mig blev det 1 burk krossade tomater till köttfärssåsen.
De där blåsrören är fantastiska! Tvåpack kostar typ 70 spänn på Amazon.se. Starkt rekommenderat, får igång nästan vad som helst.
Gällande hobo stoves och länkade spisen så tror jag Solo stove ska vara effektivare (tråkigt nog snodd design från ett riktigt original - om det verkligen skapas "wood gas" är jag dock tveksam på). Men man kan ju börja med något billigt och se om det duger eller om man får feeling att spisa vidare. Kompisen gjorde en av de cylindriska bestickställ i metall som säljs på bla IKEA, kan vara ett tips om man vill testa med något billigt och stadigt.
Just det, vindskyddstips! UL! Jag designade, och tjejen sydde: en sann SD-dröm! En tygduk (bomull smälter inte) med två fållar på kanterna som rymmer (lokalplockade) pinnar. Sen en pinne i mitten som spänner ut tygduken från spisen. Den behöver ingen fåll. Ritar skiss istället för att gräva i bildarkivet.
Visa bilaga 609786
Gjorde den som på videon, funkat bra de gångerna jag haft med mig den. Dock på promenad och stekt korv och annat enkelt när man inte orkat göra upp en brasa.Haha. Man är aldrig först. Har påbörjat exakt samma i källaren. Räknade du något på syretillförseln? Erfarenhet av din spis - mer/mindre syre?
Fasen vad smart! Ska testas!
Cyklat och rest runt en del i Spanien bla Barcelona - San Sebastian längs med Pyrenéerna vilket räknas som en av de vackraste områdena i Europa. Så skall man ta sig ända till norra Spanien rekommenderar jag att ni passa på att utforska området. Speciellt som det oftast går att ta med hojen på tåg och buss.Hehe ok :)
Snickra ihop denna, från Eurovelo 17 och Eurovelo 8 typ. Blir nog flyg ner till Geneve, svårt med tågtider då man inte kan boka än på "spårarbete"
Visa bilaga 609728
Har skor som funkar både att gå i och har SPD (och har vanlig snörning så de ser rimligt civiliserade ut), det tar ju mest plats av allt. Tunna syntetlångbyxor av vandringsmodell (Tierra eller Decathlon, tror jag) och en tunn fleece eller skjorta att byta till. Underställ att sova i och en tunn och komprimerbar dunjacka för värmen. Extra sockar, så klart. Hela uppsättningen tar liten plats och ser någorlunda salongsfähigt ut. Har övervägt att skippa fleecen och bara köra dunjacka men det är rätt mysigt att ha nåt mjukt och fluffigt att ta på sig även en sommarkväll, om man sover ute.Litet sidospår till lätt/compact utrustning.
Hur gör ni med kläder på kvällarna efter cykling? Jag vill gärna byta till något annat än cykelkläderna på kvällen för att vara torr och varm. Men just kläder tar ju mycket plats om man ska ha långbyxor, t-shirt/skjorta, långärmat och skor. Jag tycker det är svårt att få plats med allt men ser inga genvägar.
Grymt bra för att få fart på elden i både hobo stove och vanlig eld. Massor av syre till glöden.Tar ingen plats då. Älskar även den sköna blåsmojängen som följde med :). https://www.amazon.se/gp/product/B08264S6ZS/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Det fick efter mycket om och men tillslut bli denna. Stort tack för tipset!Över budget men grymt trevlig säck för sommaren och tar bara 1,6L packad.
![]()
MAGIC 100 ZIP
A great choice for those who like simple solutions for the summer months. One of the most basic sleeping bags in our offer. Toray® Airtastic makes it light and soft in touch, and ethically sourced Polish goose down fills the inside. Made in Poland.cumulus.equipment
Hur klarar man sig med en sån där bivy med dunsovsäck i några dagar ute? Blir det inte blötare och blötare av kondens och annat? Och får man inte panik över att inte kunna samla ihop sina grejer, ta av sig kläder osv "inomhus"?Bra köp med den säcken!
Vet inte om Alpkit skickar till SE längre men denna är lätt och billig.
Haft en sådan själv men sålde den då jag ville ha skydd över ansiktet och köpte en Outdoor Research.
Alpkit Hunka: https://alpkit.com/products/hunka
Outdoor Research: https://www.amazon.se/Outdoor-Resea...cphy=1012479&hvtargid=pla-1647058054533&psc=1
Min erfarenhet är att det är en finväderslösning.Hur klarar man sig med en sån där bivy med dunsovsäck i några dagar ute? Blir det inte blötare och blötare av kondens och annat? Och får man inte panik över att inte kunna samla ihop sina grejer, ta av sig kläder osv "inomhus"?
Påtalar att det är en seriös fråga - jag vill gärna prova men är rädd för fukten.
Brukar dra med en tarp om det finns risk för regn.Hur klarar man sig med en sån där bivy med dunsovsäck i några dagar ute? Blir det inte blötare och blötare av kondens och annat? Och får man inte panik över att inte kunna samla ihop sina grejer, ta av sig kläder osv "inomhus"?
Påtalar att det är en seriös fråga - jag vill gärna prova men är rädd för fukten.
Vad har du för tält?Jag har aldrig testat en bivy med båge, men jag har heller aldrig hittat någon som är lättare än mitt tält.
Mitt minsta är ett Bergans Super Light Tunnel. Det är inte stort, ska sägas. Men komforten i regn är klart högre än en bivacksäck.Vad har du för tält?
Är inte den fästpunken för skärmar typ? Antagligen inte gjord för nån vikt direkt.Visa bilaga 611816
Har gaffeln på bilden och hade gärnat velat fästa cargo cages på den. Har ju dock bara en fästpunkt. Nån som lyckats lösa det ändå?
Skulle inte skriva fast något med vikt i det skruvhålet, sannolikt gjort för skärmar.Visa bilaga 611816
Har gaffeln på bilden och hade gärnat velat fästa cargo cages på den. Har ju dock bara en fästpunkt. Nån som lyckats lösa det ändå?
www.cykelgear.se
Jo, det är nog såÄr inte den fästpunken för skärmar typ? Antagligen inte gjord för nån vikt direkt.
Tack för tipset!Skulle inte skriva fast något med vikt i det skruvhålet, sannolikt gjort för skärmar.
![]()
BIKABLE | Handla allt till dig och din cykel | +25 000
www.cykelgear.se
Skulle använt mig av något sånt här istället, dvs en cage som sitter fast med buntband. Tips är att tejpa gaffeln där buntbanden sitter så du inte pajar/skaver på lacken
Det finns väl ett skruvhål längst ner också? Det går att skruva fast en versacage i de två hålen i så fall. Ungefär lika svajigt som att klämma fast hållaren på en kolfibergaffel tänker jag. Funkar med lite varsamhet ?Visa bilaga 611816
Kommer inte ihåg just nu… Men känner igen Lanchan, och vet att det heter 1 också för en person. De har ju några modeller som finns både för 1 och 2 personerSnyggt! Är det ett Lanshan-tält eller annan modell?
Uppdaterar frågan, och har en fråga till.Hej.
Planerar bike trip Drammen/Bergen till sommar. Har kollat lite i olika program och på YT. De flesta kör asfalt för det mesta + Rallavegen.
Rallavegen ska så klart inkluderas, men till min fråga. Har nån testat den här varianten? Käns väldigt krävande med ca. 8000m elevation. Är den körbar på riktigt på MTB?
Tacksam för alla tips.
![]()
From Drammen to Bergen1.1 | ride | Komoot
Artur LekSa planned an outdoor adventure with komoot! Distance: 466 km | Duration: 30:45 hwww.komoot.com