Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har jag hittat ett område i Sverige som inte ingår i EU-gemenskapen?
Skärmavbild 2023-03-07 kl. 14.00.03.png

Planerade en av vårens turer med hjälp av Google Maps och hittade en överstruken EU-symbol vid en "gränsälv".

Kan man köpa billig öl mm där då? Eller det kanske inte är ett skatteparadis bortom bron? Många frågor, inga svar.

Behöver byta kullager i styrlagret. Men frågan är vilka kullager jag ska ha? Hittar inget som är 3.04mm. Hur mycket är rimligt att de minskar i storlek pga slitage?

Har hittat kulor som är 1/8" (3.175mm), kan det vara rätt?

Bilagor

• 17952CA7-6F48-4A7F-91B9-0ACAD5EFB8CB.jpeg
    17952CA7-6F48-4A7F-91B9-0ACAD5EFB8CB.jpeg
    702.7 KB · Besök: 56
Var hittar man heltäckande skärmar med 65mm bredd till en 26" mtb, verkar vara slut av det mesta, bluemels mm?

Efit: funkar det med 28" bluemels?

Senast ändrad:
Var hittar man heltäckande skärmar med 65mm bredd till en 26" mtb, verkar vara slut av det mesta, bluemels mm?

Efit: funkar det med 28" bluemels?
Gilles Berthoud är egentligen facit då de är rostfria, men Velo Orange fungerar också, speciellt som Gilles har havererat sin skärmbockarmaskin vad det verkar. Velo Orange är aluminium och blir lite matta genom åren, men är ändå ljusår bättre än plastskärmar. Finns kanske i svart om jag inte minns fel, om man nu gillar sådant.

Osäker på om de är 65 mm, något säger mig 60. Men det får plats ganska mycket däck under iallafall!

0E83396D-D804-454F-A202-B38AD93C4CCE.jpeg

Velo verkar vara 60mm, blir nog kanske lite väl smala? har just nu conti race king 2,2" har inte mätt men dom bör väl vara runt 55mm, jag får mäta vid tillfälle.

Var landade vi? Det funkar inte med HG kedja på HG+ klinga? Enligt AB så gör det inte det och de orkar inte heller lösa problemet.
Däremot så tillverkar de HG+ klingor för SRAM DM så NX/GX fortsätter vara det rationella valet för en framtidssäker vev?

FC-M800-b1 verkar inte vara så tillgängligt....

0.12" finns är 3,05mm nya
Då låter det rätt troligt att det är sådana jag ska ha. Tyvärr hittar jag ingen som säljer det?

Du råkar inte ha något tips på återförsäljare...?

Om jag inte får tag på rätt dimension - går det att köra på 3.175mm tros?

Senast ändrad:
Långskott. Ska försöka vara kvick uppför Sa Calobra nästa månad.
Har en Wahoo Kickr Core. Vet nån om det går att köra Sa Calobra via nån app eller så?
Alltså med nån slags bild och att rätt motstånd automatiskt genereras från trainern vid ökad lutning osv....?
Tack!

Har en Wahoo Kickr Core. Vet nån om det går att köra Sa Calobra via nån app eller så?
Alltså med nån slags bild och att rätt motstånd automatiskt genereras från trainern vid ökad lutning osv....?
Tack!
Fundera ut hur lång tid du tror att du kommer ta på dig för att komma upp. Lägg dig på maximala effekten du klarar att hålla under den tiden och lägg fokus på att hålla jämn effekt under hela den tiden. Repetera ofta fram tills du ska cykla, men vila nån vecka innan du ska maxa "på riktigt".

Effekten går ju inte upp bara för att det lutar uppåt - den går upp för att du tar i mer. Att där det är som brantast gå över den effekt man kan hålla under längre tid kommer bara göra dig trött. Maximal, jämn effekt från början till slut ger dig den snabbaste totaltiden tror jag.

Tack!
Det ska gå att skapa route i RGT från GPS track.

finns två st
1678701092942.png

finns två st
Visa bilaga 613275
Tackar och bockar! Funkade finemang:)

Senast ändrad:
Får man cykal genom militära övningsfält? Tänker på Kungsängen/Rosersberg. Om jag tolkar vägmärkena rätt på exempelvis Tranbyggevägen så är det okej att cykla igenom.
Däremot mellan Steninge och Rosersberg är jag osäker. Vid infarten från Steninge Allé ser det ut att vara förbjudet.

Får man cykal genom militära övningsfält? Tänker på Kungsängen/Rosersberg. Om jag tolkar vägmärkena rätt på exempelvis Tranbyggevägen så är det okej att cykla igenom.
Däremot mellan Steninge och Rosersberg är jag osäker. Vid infarten från Steninge Allé ser det ut att vara förbjudet.
Kolla på deras hemsida, där finns info när övnings/skjutfälten är avlysta. De är väldigt kinkiga och missar man förbud så riskerar man fängelse så det gäller att ha koll på när och var det är tillåtet men jag cyklar ofta på de i Skåne, bland de finaste områdena som finns här nere :)

Kolla på deras hemsida, där finns info när övnings/skjutfälten är avlysta. De är väldigt kinkiga och missar man förbud så riskerar man fängelse så det gäller att ha koll på när och var det är tillåtet men jag cyklar ofta på de i Skåne, bland de finaste områdena som finns här nere :)

Inte konstigt att de är kinkiga med tanke på vad de sysslar med ?

Framförallt riskerar man att bli skjuten och dö om man inte har koll på när fälten är avlysta.

Det är olika för övningsfälten, vissa delar kan ha permanent förbud. Finns kartor och skyltar som visar vad som gäller.
Den viktigaste vägen (för min planering) har märke C3 i ena änden samt nedastående i andra så där får man rimligtvis cykla. (Screenshot från inzoomad Google streetview så dålig upplösning.)

1678785784718.png

Standarder för vevarmsavdragare ???

Jag ska låna en avdragare till att få loss ett Raceface-vevparti. Den är förmodligen från Biltema.
Finns det olika standard på avdragare?

mvh
Emil

Standarder för vevarmsavdragare ???

Jag ska låna en avdragare till att få loss ett Raceface-vevparti. Den är förmodligen från Biltema.
Finns det olika standard på avdragare?

mvh
Emil

Inte på gängorna, tror jag. Men det finns olika bredden av pinnen i mitten. Jag har en riktigt gammal avdragare med en tunn pinne. När jag ville dra av en Race Face vevarm behövde jag lägga något, kanske använde jag ett mynt, på vevaxlen, annars gick pinnen i hålet i vevaxeln.

Nu har jag fått tag på skor (två håls infästning) Vilka pedaler ska jag ha? Var ju en djungel detta.

XT är bra, men de flesta känner ingen skillnad med M520, som håller i evigheten:

Med risk för att bli utbuad så är jag helt nöjd med PD-M324 kombipedal.
Om jag hade haft fler cyklar dedikerade till olika ändamål hade jag nog gått på PD-M520 men kombi funkar bra när man vill kunna använda cykeln till olika saker.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp