105 Di2

105 Di2
Jämför med mitt Dura-Ace Di2 9070 (år-2017) som jag för övrigt varit mycket nöjd med med grym växling och batteritid, även sprintshifters och knappar på hoodsen har varit trevligt.
På min nya cykel sitter full 105 komponentgrupp och den växlar märkbart snabbare, ännu mer exakt och tyst, fler funktioner med appen, trådlösa hoods (Kan sakna sprintshifters lite, i övrigt känner jag ingen skillnad på hoods eller bromshandtag/knappar), batteritiden verkar episk och framförallt att den är 12-delad.
Den väger lite mer än de andra grupperna, men det skiljer också i pris och jag tycker inte det är värt att betala så mycket mer för det.
Enl. Shimano växlar alla nya Di2 bakväxlar 58% snabbare än tidigare RD-R9150!
Även dubbelt så lång batteritid i hoodsen jämfört mot Ultegra och Dura-Ace, 2x VS 1x knappcellsbatteri.

105 Di2
Jämför med mitt Dura-Ace Di2 9070 (år-2017) som jag för övrigt varit mycket nöjd med med grym växling och batteritid, även sprintshifters och knappar på hoodsen har varit trevligt.
På min nya cykel sitter full 105 komponentgrupp och den växlar märkbart snabbare, ännu mer exakt och tyst, fler funktioner med appen, trådlösa hoods (Kan sakna sprintshifters lite, i övrigt känner jag ingen skillnad på hoods eller bromshandtag/knappar), batteritiden verkar episk och framförallt att den är 12-delad.
Den väger lite mer än de andra grupperna, men det skiljer också i pris och jag tycker inte det är värt att betala så mycket mer för det.
Även dubbelt så lång batteritid i hoodsen jämfört mot Ultegra och Dura-Ace, 2x VS 1x knappcellsbatteri.
Vad har du för utväxling?

105 Di2
det är värt att betala så mycket mer för det.
Det är ju sannerligen högt pris på nya 105 s nog får man ha lite krav. Köpte en 11-grupp för strax över 5000kr nyss liksom.

Men snabbheten på växling, gör den stor skillnad irl? Måste inte kedjan hinna flytta sig klart innan man kan använda potentialen så att säga? Givetvis är ju snabbare alltid snabbare.

105 Di2
Men snabbheten på växling, gör den stor skillnad irl? Måste inte kedjan hinna flytta sig klart innan man kan använda potentialen så att säga? Givetvis är ju snabbare alltid snabbare.
Det är väl växlingsramperna som bidrar till snabbare växling? Dessutom skall de fungera både för upp och nerväxling.
På de 11 vxl ”trillar” kedjan ner, men enligt reklamen skall de 12 vxl klättra ner.

105 Di2
Nån som vet hur man kopplar sladdarna till batteriet på 105 Di2? En tåt är röd den andra är svart. Har kikat i dokumentation men den säger inget om detta. Spelar det ingen roll hur man polvänder anslutningen?

105 Di2
Nån som vet hur man kopplar sladdarna till batteriet på 105 Di2? En tåt är röd den andra är svart. Har kikat i dokumentation men den säger inget om detta. Spelar det ingen roll hur man polvänder anslutningen?
Röd? Polvänder? Det är väl bara en rund liten kontakt i vardera ände på kablarna från batteri till respektive växel? (EW-SD50 antar jag)

105 Di2
Om man får tro slumpmässig kabelskalarbild på internet så är det två ledare i kabeln, en svart och en röd. Håller du på med någon egen speciallösning? Annars känns det fel med frilagda ledare; de går ju normalt som sagt ihop till en enda svart, rund liten kontakt.

(Man kan nog utesluta att något går i ramen om det ska fungera med kolfiber också)

105 Di2
Klarar 105 att växla flera steg under en knapptryckning? Hade en hyrcykel med 105 di2 och den tog bara ett steg per tryck, kan ju ha varit en inställningsfråga också. Annars var det min största brist mot tidigare Ultegra.

105 Di2
Köpte en ny105 di2 hoj i vintras som mest har stått. Början av juli laddade jag upp den och körde 10 mil, sen blev den stående igen nåra veckor. Nu när jag skulle köra igen var batteriet tomt. Vad kan det vara för fel? Inte kan väl batteriet behöva bytas redan?

Tillbaka
Topp